Holdet 1g11 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Hold 2025g11 ap (1g11 ap, 1g11 ap-la)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Almen sprogforståelse - Grammatik
Titel 2 Almen sprogforståelse - dansk
Titel 3 Almen sprogforståelse - engelsk
Titel 4 Almen sprogforståelse - latin

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Almen sprogforståelse - Grammatik

Indhold
Materiale: "Sprogenes veje" på Minlæring.dk
Forskellige grammatiske øvelser

Særlige fokuspunkter
Basalt kursus i almen dansk grammatik.
Ordklasser og sætningsanalyse – identificere sætningstyper og gennemføre en syntaktisk analyse på dansk og de sprog, de møder i gymnasiet, med anvendelse af faglig terminologi.

Væsentlige arbejdsformer
Gruppearbejde, læreroplæg, fremlæggelser, individuelt arbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Almen sprogforståelse - dansk

Indhold
Al materiale er fra i-bogen ”Sprogets Veje” på minlæring.dk
AS.3: Pragmatik og kommunikationsanalyse:
Præsentation af den grundlæggende kommunikationsmodel, Ciceros retoriske pentagram, informerende, regulerende og selvfremstillende og indirekte sproghandlinger.
AS.4: Semantik:
Præsentation af overbegreb, synonymer, antonymer, denotation og konnotation, semantiske felter.
SC.1-SC7: Sociolingvistik:
Præsentation af sociolingvistik som begreb, definition af dialekter, sociolekter, kronolekt og etnolekt samt sprognormer: standartdansk, formel og uformel sprogstil.

Særlige fokuspunkter
Semantik – anvende viden om semantik til at gøre sproglige iagttagelser i dansk.
Kommunikationsanalyse – anvende viden om semantik og sproghandlinger i arbejdet med tekster.
Sociolekter - forstå grundlæggende principper om sprognormer/-lekter i danskfaglige tekster. (Sprognorm og variation).

Væsentlige arbejdsformer
Gruppearbejde, læreroplæg, fremlæggelser, individuelt arbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Almen sprogforståelse - engelsk

Indhold
"Sprogenes veje" på www.minlæring.dk. Kapitlerne:
MO.1 "Genrer"
LS.4 "Strategier til at oversætte"
Alle kapitler er incl øvelser

Fællestime med Mads Christiansen fra Proling: ”Sprogdetektiv – når sproget fælder mordere or terrorister”

Særlige fokuspunkter
Tekster og genrer - anvende viden om genrer og karakteristika ved fiktion og sagprosa/ikke-fiktion og blandingsgenrer: Eleverne har arbejdet med forskellige små tekster, som de skulle genrebestemme.
Oversættelse og oversættelsesproblematik, herunder viden om formålet med at oversætte samt forskellen på kildesprogsorienteret oversættelse og målsprogsorienteret oversættelse.

Væsentlige arbejdsformer
Gruppearbejde, læreroplæg, individuelt arbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Almen sprogforståelse - latin

Indhold
www.minlaering.dk, latindelen, læsestykke I-VII og tilhørende øvelser
PPT om sproghistorie.
Dokumentar: "Pompeji - livet før døden", CFU
www.minlaering.dk: supplerende øvelser  

Særlige fokuspunkter
Sproghistorie: ordenes oprindelse som arveord, låneord og fremmedord. Sprogenes ligheder og forskelle i sprogstammer.
Orddannelse og anvendelse af præfikser og suffikser i latin i eksempler fra dansk og de sprog, de møder i gymnasiet.
Syntetisk og analytisk sprogopbygning. Indblik i den romerske kultur. Syntaktisk analyse og morfologi. Oversættelse af lette latinske tekster. Romertal.

Væsentlige arbejdsformer
Gruppearbejde, læreroplæg, fremlæggelser, individuelt arbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer