Holdet 1g02 DA (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold 2025g02 DA (1g02 da)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

TITEL
Fortællingens spejl

INDHOLD
FORMÅL:
- At introducere til danskfagets områder: Litteratur og medier
- At introducere til genrer
- At introducere til de centrale danskfaglige værktøjer inden for litteratur og medier
- At arbejde med et medieværk
- At eleverne arbejder receptivt og produktivt, skriftligt og mundtligt
- At eleverne arbejder analyserende med andres tekster, men også arbejder kreativt i produktionen af egne tekster
- At eleverne reflekterer over de tekster, de møder
- At introducere til den analyserende artikel
- At vække den personlige stemme i form af mindre skriveøvelser

Kernetekster
Grundbog:
Carlsen, Mischa Slot: Fortællingens Spejl – Grundforløb i dansk, Gyldendal 2017.
(Der er arbejdet med siderne: 5-52 + s. 65-90).

Hesselholdt, Christina: ”Kælken”, ”Månestrålesofaen” og ”Skridt” in: Hovedstolen, Rosinante 2009
Hørslev, Lone: ”Giftige blomster og bær” in: Jeg ved ikke om den slags tanker er normale. Skilsmissedigte.
Forlaget Hjørring 2009.
Jensen, Tom: ”I stedet for oplyste borgere er man endt som algoritmens sløve slaver”, Ber-lingske 14. maj 2017
Korsgaard, Mette & Zornig Andersen, Lisbeth: Min barndom i helvede. Kragefilm 2012 (VÆRK)
Langvad, Maja Lee: ”Part C 20 spørgsmål til mig selv” in: Find Holger Danske, Borgen 2006.
Michael Strunge: "Natmaskinen"
Suchanek, Jonas: ”Change, no good film” in: Do danska, Gyldendal 2014
Turèll, Dan: “Hyldest til hverdagen” in: Kom forbi, Borgen 1984.

Sekundære tekster
Ditlevsen, Tove: ”Til mit døde barn” in: Pigesind, Gyldendal 1937
Pape, Morten: Planen, Politikens Forlag 2015
Der er vist korte klip fra:
Arcel, Nikolaj: En kongelig affære, Zentropa 2012 Beck-Nielsen, Claus/Beckværket: Funus imagiarium – identitetens & statsborgerens død, 2010.
Grønkjær, Pernille Rose & Frank, Lone: Genetic me, The Four Letter Revolution APS, 2014
Guldbrandsen, Christoffer: Den hemmelige krig, Cosmo Film 2006.
Metz, Janus: Armadillo, Fridthjof Film 2010
OMFANG: ca. 70 ns. + 1.5 timers medieværk.

Omfang
Ca. 70 normalsider + 1,5 timers medieværk

SÆRLIGE FOKUSPUNKTER
- Genrebestemmelse: lyrik, epik.
- Skelnen mellem fakta og fiktion – fakta- og fiktionskoder og hybridformer
- Semantiske skemaer
- Dokumentarens genrer: autoritativ, observerende, dramatiserende herunder doku-drama/dramadok, interaktiv, poetiserende og intim dokumentar.
- Centrale danskfaglige værktøjer: fortælleforhold, fremstillingsformer, synsvinkler, billedsprog, filmiske virkemidler
- Sociale medier (interaktiv + multimodalitet
- Mediegenrer: blogindlæg, statusopdatering, opslag, ’like’, kommentartråd, shit-storm, fake news/sandhed, big data/mainstream.
- Sproghandlinger og kommunikation
- Selvfremstilling

VÆSENTLIGE ARBEJDSFORMER
- Individuelt
- Pararbejde + feedback
- Plenum
- Mundtlig fremlæggelse i mindre grupper
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer