Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Sct. Knuds Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Matematik C
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025g05 ma (1g05 ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Matematik i grundforløbet
Indhold
Variabelsammenhænge:
– Kategoriske og numeriske variable
– Afhængig og uafhængig variabel
Matematiske repræsentationsformer:
– Graf, formel, tabel, sprog
– Oversættelse mellem repræsentationsformer
Lineær sammenhæng:
– Repræsentationsformer for lineær sammenhæng
– Løsning af 1. gradsligninger
– Skæringspunkt mellem linjer
– Eksakt og grafisk løsning af ligninger
– Ligning for lineær sammenhæng: y = ax + b, betydning af a og b
– Vækstegenskab
– Udledning og anvendelse af formel til bestemmelse af a og b
– Lineær regression
Funktionsbegrebet:
– Funktionsværdi og regneforskrift
– Repræsentationsformer for funktioner
– Definitions- og værdimængde
Stykkevis lineære funktioner, gaffelforskrift
Ligefrem proportionalitet
Den matematiske modelleringscyklus:
– Modellering med lineære funktioner herunder inddragelse af empiri fra NV
– Vurdering af model, forklaringsgrad, residualplot, tilfældig og systematisk afvigelse, målefejl
Deskriptiv Statistik:
– Statistiske repræsentationer og deskriptorer for grupperede- og ikke-grupperede observationer (uden beregning af varians og spredning)
– Populationer og stikprøver
Procentregning
Flerfagligt forløb med samfundsfag og idræt - ”Krop, sundhed og motion”.
Litteratur
Peder Dalby, Bjarke Møller Madsen, Lars Peter Overgaard, Jens Studsgaard ”Plus Grundforløb stx”, Systime i-bog, kapitel 1-10.1 + 10.3-10.4
https://plusgrundforloebstx.systime.dk/index.php?id=frontpage&L=0
Supplerende materiale og diverse øvelser findes i OneNote klassenotesbogen.
CAS
Nspire er anvendt.
Som minimum skal eleverne i de første uger have installeret programmet og købt licens, kunne gemme som pdf, kunne løse en ligning, definere en funktion, tegne grafen, arbejde med stykkevis lineære funktioner, kunne bestemme skæringspunkt mellem linjer, udføre regression og residualplot.
Omfang
86 sider
Særlige fokuspunkter
Forståelse af hvorledes de 4 matematiske repræsentationsformer for variabelsammenhænge, på hver sin måde, kan beskrive den samme problemstilling.
Væsentlige arbejdsformer
Par- og gruppearbejde, tavleundervisning, inddragelse af IT som hjælpemiddel, træning af 1. delprøve med papir og blyant, quizzer og puslespil.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Ingen lektie.
-
Læs denne tekst om Variable (klik her).
-
Læs Kapitel 2 Ligninger i iBogen. Når du læser teksten skal du tænke over:
-
Læs kapitel 3 Ligning og graf for en lineær sammenhæng i iBogen. Du skal dog ikke læse Bevis 3.1. Du må til gengæld gerne lave de interaktive øvelser i teksten, som kan være med til at give dig en større forståelse af emnet.
-
Husk at du skal have installeret Nspire inden dette modul.
-
Husk høretelefoner!! Genopfrisk hvad der menes med regningsarternes hierarki (klik her). Gennemgå/gennemfør introduktionen til Nspire og introøvelserne. Har du set, at 'Matematikaflevering 1' er lagt op i OneNote? :-) Du finder den under
-
1) Genlæs kapitel 3 Ligning og graf for en lineær sammenhæng i iBogen. Du skal stadig ikke læse Bevis 3.1. Du må til gengæld stadig også gerne lave de interaktive øvelser i teksten, som kan være med til at give dig en større forståelse af emnet.
-
Læs om Lineær regression i kapitel 8 og Vurdering af modeller i kapitel 9 i iBogen.
-
Læs om Funktioner i kapitel 5 og læs om Stykkevis lineære funktioner i kapitel 10.4 i iBogen.
-
Øv dig på at lave Lineær regression ved at lave øvelse 8.2-8.5 i iBogen. Vi gennemgår ikke opgaverne på klassen, men man er nødt til at øve sig for at blive dygtig. Jeg forventer kun, at I bruger 30 minutter på lektier, men I må gerne bruge tid u
-
I skal gå ind på ABaCus.dk og lave quizzen Ligninger, rette linjer og regression, der ligger på jeres forside (Jeg forventer, at I bruger maksimalt 30 minutter fuldt koncentreret på at løse opgaverne. Det betyder også, at man bruger længere tid på op
-
Gå ind på OneNote. Under Skriftligt arbejde ligger der en eksemplarisk besvarelse af aflevering 1. Kig den grundigt igennem og sammenhold med den feedback, du har fået til din besvarelse af afleveringen.
-
Vi skal arbejde med beviser i dette modul :-) 1) Læs Bevis 3.1: Betydningen af a og b og se om du kan følge argumenterne. 2) Læs også Bevis 4.1: Topunktsformlen - formel for a.
-
Læs om definitionsmængde og værdimængde i kapitel 6 og om ligefrem proportionalitet kapitel 7.
-
Ingen lektie. I modulet skal vi samle op på forløbet om lineære sammenhænge og forberede til screeningen.
-
Lektie:
-
Brug 30 minutter på at svare så uddybende som muligt på følgende spørgsmål:
-
I skal snakke i gruppen om spørgsmålene i modulet, så I skal ikke bruge mere end 30 minutter på lektien. Omvendt, så kan I ikke nå alt det, I skal i modulet, hvis I ikke forsøger at svare på spørgsmålene hjemmefra.
-
Læs om Procentregning i kapitel 10.1 og læs om Indekstal i kapitel 10.2 i iBogen
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Matematikaflevering 1
|
31-08-2025
|
|
Matematikaflevering 2
|
14-09-2025
|
|
Temaopgave med NV
|
24-09-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,50 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74969902625",
"T": "/lectio/1590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74969902625",
"H": "/lectio/1590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74969902625"
}