Holdet 1g09 sa (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e)
Hold 2025g09 sa (1g09 sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

Titel
Det gode liv

Indhold
Faglige mål (samfundsfag c, stx):
• At anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• At demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• At undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre  
• Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
• Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof: (samfundsfag c, stx):
Politik
• politiske partier i Danmark og politiske ideologier, herunder konservatisme, liberalisme og socialisme  
• politiske deltagelsesmuligheder.

Sociologi
• sociale og kulturelle forskelle, og politisk socialisering.

Økonomi
• velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund  
• Ligelig fordeling af velstand som et økonomisk mål.

31 normalsider læst i https://luksamfundetop.dk/

Særlige fokuspunkter
Forløbet er en introduktion til samfundsfag med inddragelse af viden om sociologi, politik, økonomi og samfundsfaglig metode under temaet “det gode liv”. I tilfældig rækkefølge er formålene med forløbet:  
• at introducere til det samfundsfaglige område og samfundsfaglige metoder  
• at bidrage til og kvalificere elevernes politiske dannelse
• at arbejdsformerne er varierede og elevaktiverende.

Metode
• Kvantitativ og kvalitativ metode
• Forskellige typer af empiri/data
• Simple beregninger
• Metodisk bevidsthed.

Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, øvelser og politisk værksted.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer