Holdet 1g04 bk (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e)
Hold 20251g04 bk (1g04 bk)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 4 Intro til rumkontraster og realisme
Titel 2 3 Farverkontraster og ekspression - ekspressionis
Titel 3 1 Intro til billedkunst
Titel 4 2 Kompositionskontraster med ældre og samtidig ark

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 4 Intro til rumkontraster og realisme

Resumé af indhold og udpegning af hovedfokus
Som kontrast-stil-tendens til den ekspressive måde at arbejde på i 2D-værker introduceres der praktisk og teoretisk til enkelte af realismens virkemidler, med hvilke der skabes indtryk af 3D-virkning på en ellers 2D-billedflade. Der henvises desuden til punktet ’Kompetencer, læreplanens mål og progression’ længere nede.

Kernestof og supplerende stof:
• Grundbogen: Andersen, Henrik Scheel m.fl., 2006, Billedkunst – Metode - kronologi – tema, Systime, 30-33 (’lys og skygge’)
• Lærerudarbejdede materialer omkring brugen af lys, skygge, overlap og volumen/3D-virkning

Produkter og elevværker/øvelser til porteføljen:
• Elevernes egne noter til og fra timerne
• Øvelse i begyndende rumlig gengivelse (volumen v. lys, skygge og overlap)

Kompetencer, læreplanens mål og progression:
• Realisme (over for ekspressionisme som kontrasterende stil)
• Billedanalyse og fortolkning
• At kommunikere med rumlige virkemidler, opstart

Væsentligste arbejdsformer:
• Individuelle tegneøvelser
• Klassedialog
• Individuelt porteføljearbejde praktisk såvel som teoretisk

Samlet omfang
• 4
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 3 Farverkontraster og ekspression - ekspressionis

Resumé af indhold og udpegning af hovedfokus
Der arbejdes - i et samspil imellem teori og praksis - med at opøve ’blik for’ og ’sprog til’ at beskrive’ anvendelsen af former og farver i  2D-værker. Den ekspressive tradition og gengivelsesstrategi er valgt på grund af dens tydeliggørelse gennem forskellige former for overdrivelse. Traditionen følges fra 1900-tallet og frem til samtidskunsten. Der henvises desuden til punktet ’Kompetencer, læreplanens mål og progression’ længere nede.

Kernestof og supplerende stof:
• Grundbogen: Andersen, Henrik Scheel m.fl., 2006, Billedkunst – Metode - kronologi – tema, Systime, pp. 29-30 (linjen)
• Længere Word-dok. om farvelære ud fra Ittens farvesystem v. - bl.a. med fokus på de forskellige kontraster - lærer (evt. suppleret med afsnittet om farve fra grundbogen pp. 36-40)
• PPt. v. lærer med farvelære - herunder Ittens farvecirkel + få udvalgte værker med fokus på følelsen og det ekspressive udtryk
• Skrift om ekspressionisme v. lærer, Word-dok

Produkter og elevværker/øvelser til porteføljen:
• Elevernes egne noter til og fra timerne
• Farveblandingsøvelser
• PPt m. tegneøvelse, hvor forskellige følelser og begreber gives abstrakte/geometriske former + tilknyttes et lille farveudvalg på 3-5 farver eller en lignende opgave med farvekridt på papir: ekspressiv og nonfigurativ gengivelse af forskellige følelser og begreber
• Større praktisk øvelse i ekspressivt maleri
• Selvevaluering, formalanalyse

Kompetencer, læreplanens mål og progression:
• Ekspressiv stil
• Farver i teori og praksis med fokus på farvens og stregens stemningsskabende effekt
• Formalanalyse + betydningsanalyse (knyttet tæt til formalanalysen)

Væsentligste arbejdsformer:
• Individuelle, små farve- og/eller streg-øvelser
• Lidt større individuelt, eksperimentelt arbejde med at lave et ekspressivt værk + skriftlig refleksion
• Klassedialog
• Individuelt porteføljearbejde med praktiske opgaver og teoretisk viden

Samlet omfang
• 12
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 1 Intro til billedkunst

Resumé af indhold og udpegning af hovedfokus
Der gives en kort introduktion til billedkunstfagets indhold i gymnasiet, og til arbejdet med at forholde sig videnskabelig-analytisk til andres og egne kunstarbejder. Der henvises desuden til punktet ’Kompetencer, læreplanens mål og progression’ længere nede.

Kernestof og supplerende stof:
• WordDok v. lærer: Mål og evaluering for billedkunst C - herunder kort orientering om eksamen
• PPt m. få udvalgte værker på tværs af kunstens historie - som introduktion til analytisk tilgang til billedkunsten, v. lærer
• Video om kunstens formål af Alain de Botton:
https://www.theguardian.com/artanddesign/video/2014/sep/10/what-is-art-for-alain-de-botton-guide-video

Produkter og elevværker/øvelser til porteføljen:
• (Billedkunstporteføljer - store mapper)
• Småanalyser - elevnoter

Kompetencer, læreplanens mål og progression:
• Påbegyndt kunstoplevelse og analytisk tilgang - forskellig fra personlig smagsdom
• Kunst til forskellig tid/på tværs af kunstens historie

Væsentligste arbejdsformer:
• Opstart af den individuelle og personlige portefølje (mapper - fysiske/virtuelle)
• Klassedialog

Samlet omfang
• 5
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,50 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 2 Kompositionskontraster med ældre og samtidig ark

Kompositionskontraster med ældre og samtidig arkitektur samt billedkunst

Resumé af indhold og udpegning af hovedfokus
Der arbejdes - i et samspil imellem teori og praksis - med at opøve ’blik for’ og ’sprog til’ at beskrive’ grundlæggende formelle (formmæssige) virkemidler ved såvel arkitekturfacader som 2D-billedkunstværker, når det kommer til kompositionens rolle for henholdsvis facadeudtryk og billedfortælling. Der er lagt vægt på, at udvalget af såvel arkitekturfacader som billedkunst inkluderer samtidsværker. Der henvises desuden til punktet ’Kompetencer, læreplanens mål og progression’ længere nede.

Kernestof og supplerende stof:
• Grundbogen: Andersen, Henrik Scheel m.fl., 2006, Billedkunst – Metode - kronologi – tema, Systime, pp. 7-17
• Supplerende, lærerudarbejdede materialer om kompositionsprincipper med et mindre udvalg af professionelle værker

Produkter og elevværker/øvelser til porteføljen:
• Elevernes egne noter til og fra timerne (vidensindsamling, analyse/refleksion og selvevaluering)
• Praktisk øvelse i komposition med fokus på forskellen på statiske og dynamiske kompositioner + selvevaluering

Kompetencer, læreplanens mål og progression:
• Grundlæggende billedkomposition
• Formalanalyse
• Personlig kunstoplevelse vs. analytisk tilgang
• Kreativitet
• Funktionalisme over for dekonstruktivisme – introduktion til to kontrasterende stile
• Introduktion til samtidskunst og samtidsarkitektur

Væsentligste arbejdsformer:
• Små, individuelle praktiske og teoretiske øvelser
• Individuel analyse
• Klassedialog
• Individuelt porteføljearbejde med praktiske opgaver og teoretisk viden

Samlet omfang
• 11
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,50 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer