ZBC Handels- og Teknisk gymnasium Vordingborg
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
ZBC Handels- og Teknisk gymnasium Vordingborg
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet V2022 SP - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
ZBC
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Vibeke Valbro
Hold
V2022 SP (
V1 SP
,
V2 SP
,
V3 SP
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Begynderundervisning (ikke eksamensstof) 30%
Titel 2
La cultura en el márketing (eksamensstof) 10%
Titel 3
España y los españoles (eksamensstof) 25%
Titel 4
Jóvenes en Latinoamérica (eksamensstof) 15%
Titel 5
La novela española y aspectos de la vida real en E
Titel 6
La cultura en el márketing (eksamensstof)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Begynderundervisning (ikke eksamensstof) 30%
Kernestof:
- I-bog, Aprende begyndersystem og Caminando begyndersystem, Inge Margrethe Clausen m.fl.
Supplerende stof:
- Div. kopier til understøttelse af glosetræning og tekstlæsning.
Skoleåret 22/23
Faglige mål:
Formålet er at lære grundlæggende elementer i spansk. Vi arbejder med emner, der omhandler dagligdags rutiner og kulturelle emner. Som hovedmateriale tager vi udgangspunkt i
www.aprende.dk
og supplerer med Caminando. Vi arbejder med indlæring af basisordforråd, elementær grammatik og tilegnelse af skriftlig og mundtlig sprogfærdighed.
Almene mål:
Grammatik.
Kulturforståelse.
Anvendelse af hjælpemidler.
Sprogbevidsthed.
Klasseundervisning /skriftligt arbejde med forskellige opgaver à la delprøve 1 og 2 ud fra teksterne i
www.aprende.dk
.
Pararbejde.
Individuelt arbejde.
Gruppearbejde.
IT-baseret arbejde.
Indhold
Kernestof:
Mini-dialog på spansk.doc
Hola, kære spanskhold.
gramaticabasica.systime.dk
minifonetik.doc
Tallene - Los números.doc
Qué has hecho en las vacaciones.doc
Du skal kunne fortælle om dig selv - meget gerne fortælle og ikke læse op - ud fra mini-dialogen fra sidst, som jeg har vedhæftet her. Husk at du kan finde øvrige papirer fra sidst på 1. modul tirsdag 16/8.
Tal kan du finde her, og du skal kun lytte til mængdetallene 0-20.
Alfabetet på spansk og udtale af bogstaverne.
Solo para ti
Du skal kunne tallene 0-20 udenad - på spansk :)) Du kan høre udtalen på linket på timen herunder.
Caminando, cap. 1.
Du skal kunne tallene 10 - 20 - 30 - 40 - 50 - 60 - 70 - 80 - 90 udenad - på spansk :)) Du kan høre udtalen på linket på timen herunder.
Tallene 10-20-30...-90 - Du skal lede lidt på linket for at finde dem alle.
Hvis du ikke nåede alle de interaktive øvelser fra sidst om alfabetet og lyde i timerne, skal du lave dem hjemme.
Når du ikke taler med mig, laver du øvelserne og opgaverne på linkene her, som er lektien til på torsdag.
Lyt, læs op og forstå, hvad personerne siger, og svar på spansk på de 7 spørgsmål om personerne.
Når du ikke taler med mig, laver du andre øvelsen om at sætte prik, hvor trykket skal ligge (vedhæftet her), som er lektien til på tirsdag.
Jeg kommer rundt og spørger ind til, hvad du har fået ud af tekst, kommentarer og øvelser på linkene herunder.
SÆT PRIK UNDER DEN VOKAL, HVOR TRYKKET SKAL LIGGE - ØVELSE.docx
Når du ikke taler med mig, arbejder du med vedhæftede link herunder fra Minlæring. Du skal se introduktionsvideoen og alle de andre TA.1, TA.2, TA.3 og TA.4. Husk så meget du kan af det hele. Vi taler om, hvad du får/fik ud af det undervejs i timerne
Du forbereder også, hvad du kan nå af vedhæftede link om 1c: Spanien og spørgsmålene hertil, som du besvarer på spansk, så godt du kan, og det, du måske ikke når i timerne, laver du hjemme. Svarene på spørgsmålene skriver I på tavlen på torsdag.Titel
Du skal have lavet den vedhæftede opgave.SÆT PRIK UNDER DEN VOKAL, HVOR TRYKKET SKAL LIGGE - ØVELSE.docx
1c: Spanien og spørgsmålene hertil, som du besvarer på spansk, så godt du kan. Svarene på spørgsmålene skriver I på tavlen.Titel
Du skal have set introduktionsvideoen og alle de andre TA.1, TA.2, TA.3 og TA.4. Husk så meget du kan af det hele. Vi taler om, hvad du får/fik ud af det i timen.
TitelTitlen er alt, der vedrører 2a i Caminando i Systime. Lyt, læs og prøv at forstå al tekst og kommentarer, og lav alle øvelser til kapitlet, når du ikke taler med mig.
I går rundt blandt hinanden og spørger og svarer:
TitelTitlen er alt, der vedrører 2a i Caminando i Systime. Lyt, læs og prøv at forstå al tekst og kommentarer, og lav alle øvelser til kapitlet.
Når du ikke taler med mig, laver du flg., som er lektien til næste gang (er skrevet ind som lektie til i overmorgen, torsdag):
Det er en fordel sommetider at vende tilbage til tidligere øvelser, og 2A indeholder store områder, så derfor igen:
Caminando, unidad 2b: En la cafetería. Du skal have læst alt vedr. 2b og lyttet til alt, hvad du kan lytte til.
Lyt til, læs, læs selv op og forstå, så vidt muligt: Caminando, unidad 2c, om at shoppe/købe tøj, og besvar spørgsmålene til teksten, som du skal kunne skrive på tavlen.Titel
Hvis du har tid: Forbered lektien til på mandag: Årstider, måneder, ugedage og farver på spansk.
Menukort.pdf
I skal i dag medbringe kuglepen/blyant. I skal have en slags diktat om årstider, måneder, ugedage og farver.
Prøv at se, hvad du kan huske af mad- og drikkevarer på menukortet fra sidst. Jeg vedhæfter også Menukort.pdf menukortet her.
Skriv hvad ordene betyder.docx
Det er SÅ længe siden, vi har haft spansk. Vi starter med at repetere noget af det, vi allerede har haft + lidt nyt, og så ser vi, hvad I kan huske/slå op i Word translate off-line program og på Ordbogen.com.
Lokale 932 mener jeg ligger oppe ad trappen fra Torvet i HTX-afdelingen.
Vi skal se en udsendelse om Mexico City. Den varer hele timen.
Dette skal der også arbejdes med i timerne: Minlæring Vi ser introduktionsvideoen fælles, og så viser jeg jer de forskellige øvelser, I skal igennem. Minlæring
Skriv hvad ordene betyder.docx Jeres lektie til i dag er mundtligt at kunne sige og forstå ordene fra sidst, vedhæftet her, både fra spansk til dansk og fra dansk til spansk. Jeg kommer rundt og hører, hvordan det spænder af for jer, mens der er gang
Loona - Vamos A La Playa Lyrics
Righeira. Original Vamos A La Playa.(1983)
Vedhæftet finder du lektien :))Vamos a la playa. Analyser teksten..docx
Vi skal se en argentinsk film, der varer begge timer.
I skal bare gå direkte ned i teatersalen kl. 9.15 til fællessamlingen - Derefter mødes vi i klassen og ser slutningen på den argentinske film fra i tirsdags.
Los Números en Español: Números del 1 al 100 en Español | don Quijote
I har været hurtige til at aflevere, så derfor ingen lektie for :)), Vi skal lave små quizzer og andre øvelser og læsning i grupper.
Conversación número 1.docx Repeter også vedhæftede spørgsmål, og svar på spørgsmålene inden timen.CL, Cómo te llamas - spørgsmål til mini-dialog.docx
Lyt, læs op, forstå 3b læsestykket: En la calle. Du skal bl.a. bruge den til næste aflevering.
Conversación número 1a med, hvad klokken er og senere et klokkeslet.docx
Me gustas tú, Manu Chao.doc
Forbered i grupper præsentationer af 1d om spansk i verden, 2d om Cataluña, 3d om Nicaragua og 4d om musik i den spansksprogede verden.
Afsnit
Lektien til i dag er Caminando 3b - Comentarios:
I klassen: Skriv små sætninger med de tidsudtryk, du har haft for. Sætningerne skrives to og to i præsens (nutid) eller i nær fremtid (ir a + infinitiv).
Minlæring
Du skal vide, hvordan du laver nær fremtid af alle verber, fx hablar (at tale), comer (at spise) og vivir (at bo/at leve).
Forbered i grupper præsentationer af 1d om spansk i verden, 2d om Cataluña, 3d om Nicaragua og 4d om musik i den spansksprogede verden. Forhåbentlig kan I nå at afvikle præsentationerne i slutningen af timerne (3-5 min. pr. gruppe).
Det er årets sidste spansktimer, så vi skal i klassen se en lille video om, hvordan man holder jul i Spanien. A2 Feliz Navidad.html
1d: El español en el mundo
Minlæring om substantiver (navneord)
Innan du fortsätter till Google Sök El Son
Vi skal quizze lidt, og så har du måske også nogle spørgsmål til din genaflevering til 10. jan.
MinlæringBrug ½ time på øvelser i dette link. Du når, hvad du når, alt efter hvor hurtig, du er, og om du var der i sidste time. Vi samler op på øvelserne i timen.
Øvelser til mundtlig og skriftlig prøve. Minlæring Brug ½ time på øvelser i dette link. Du når, hvad du når, alt efter hvor hurtig, du er, og om du var der i sidste time. Vi samler op på øvelserne i timen.
Forberedelse af mundtlig og skriftlig prøve.
Skriftlig prøve med hjælpemidler og benspænd.
Når I ikke taler med med mig, taler I med nogle af jeres kammerater om den skriftlige prøve, og I laver en ny tilrettet version af den skriftlige prøve ud fra mine kommentarer, og I afleverer genafleveringen af prøven med den gamle version nederst og
Mundtlig prøve - jeg har vedhæftet, hvad vi skal tale om. Mundtlig prøve 24. januar 2023 spansk.docx
Mundtlig prøve.
Karaktersamtaler. Her er rækkefølgelisten:
Evaluering af undervisningen https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=H9ZH7MMTJ23P
Lyt til, læs og forstå Unidad 4 A i Caminando, og arbejd med spørgsmålene til teksten, Tareas, lige under billedet 4a: Julia - una presentación, når du ikke taler med mig.
Jeg ringer jer op i Teams, så I skal bare være klar til jeres tider. Her er jeres tider:
Jeg er i Málaga, så I skal arbejde selv med at forberede to skriftlige opgaver. Den ene er en genafl., og den anden går ud på flg.:
Vi skal tale om jeres evaluering af undervisningen. https://www.survey-xact.dk/report/shared/b30e9df5-b3ff-455c-880f-66566dd515f3
Alvaro Soler - El Mismo Sol ft. Jennifer Lopez
Dette kan du forberede dig på til på tirsdag. A2 Estar gerundio regulares actividad.pdf
På vedhæftede fil, finder du tekst og link til en spansk sang.
Kig igennem på linket, og find ud af, hvad folk laver.
Minlæring Du skal have læst inden timen "Gerundium bruges til udvidet tid", og du skal have lavet øvelse 1 og 2.
Vi skal se en spansk/latinamerikansk film i auditoriet.
Vi fortsætter, hvor vi slap sidst med denne øvelse: A2 Estar gerundio regulares actividad.pdf Vi nåede kun de to første billeder, så vi skal videre med foto 3.
Jeg har afsat tid til, at I kan spørge ind til og lave jeres genaflevering i timen.
Gennemgang af både ikke refleksive (ikke tilbagevisende) og refleksive (tilbagevisende) verber i 4 tider:
Repetition af Nær fremtid: Ir + a + infinitiv vivir mi vida marc anthony.html
Du skal kunne bøje verberne (udsagnsordene) estar og ir i præsens (nutid).
Vi skal afprøve Teams.
Du skal kunne bøje:
Inden timen skal du have set videoen og øvet dig på at læse både spørgsmål og svar op, på den vedhæftede transskription fra videoen, og du skal vide, hvad både spørgsmål og svar betyder.
A1 que donde como.html
A1_que_donde_como_transcripcion.pdf
Så er der spansk igen.
I don’t even speak spanish lol - YouTube Music
Hvad skal I finde ud af om jeres musiknummer? Tryk på linket her.
Skulle I have tid tilovers, så se på dette link, og lær mere om Ser, Estar og Hay. Minlæring
Lektien til i dag er: Hvad I skal kunne spørge om og svare på til i dag.docx
Ejefald = genitiv Minlæring
Skriv til dig selv under præsentationerne, så du kan fortælle om mindst 2 af de bands, duoer eller solister, du har hørt og set præsenteret ud over dit/jeres eget valg af band/duo/solist.
menu A1.html
Du skal kunne skrive sætningerne på tavlen: Ejefald, 1. år.docx
Du skal repetere tallene 20-100 og kunne dem til i overmorgen. Du skal bruge dette link. A1 numeros 100.html
Fortæl lidt om, hvad du har lavet i weekenden (mindst 3 ting). Du skal bruge perfektum (før nutid).
Videoele og præsentationer om vilde dyr og klokken af de to grupper, vi ikke nåede sidst.
Billedbeskrivelse 6.1 Historien på billedet
Mundtlig starter:
Du skal have repeteret tallene 20-100 via dette link. A1 numeros 100.html
Se film.
Vi skal arbejde med en såkaldt Delprøve 1, der er udarbejdet, så den også passer til El laberinto del fauno.
Den spanske borgerkrig ChatGPT.docx Vi skal tale lidt om den Spanske Borgerkrig 1936-1939. ChatGPT'en har fint stillet det kort og overskueligt op, så vi læser op i klassen og taler lidt om det.
Den eneste lektie til i dag er den mundtlige starter:
Opgaverne til El laberinto del Fauno arbejder vi med i timerne.
I skal vide, hvad der står i Tekst A, første side til El laberinto del Fauno - Hvis du er tvivl: Find dokumentet i skemaet fra tirsdag 9/5.
Quizlet med gloser til billedbeskrivelse skal vi arbejde med i timen. Gloser til billedbeskrivelse
Ricky Martín: María Un, Dos, Tres Ricky Martin - Un, Dos,Tres, Maria Og den samme med tekst: Ricky Martin - María Un, Dos, Tres Lyrics/Letras
Lektie 1: I skal have lavet opg. 1-10 i El laberinto del Fauno, som vi gennemgår i timen, og som I skal aflevere i Lectio i aften.
Du skal hjemmefra have lavet opg. 11-16 inkl. i El laberinto del Fauno, som vi gennemgår i klassen, og som du skal have afleveret 30/5.
Forberedelse af skriftlig og mundtlig prøve.
Mundtlig prøve. Den er vedhæftet her. Jeg har kun ændret ét spørgsmål siden sidst. Mundtlig prøve 1. juni 2023 spansk.docx
Vi starter denne gang nedefra på listen, så du er først, William, og du er sidst, Ali.
Karaktersamtaler:
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Caminando, kap. 2a, ejercicios, opg. 6 og 7
22-09-2022
Genafl. Caminando, kap. 2a, ejercicios, opg. 6og7
04-10-2022
2c Vamos de compras, ejercicios 1, 2 y 3.
13-10-2022
Genafl. 2c Vamos de compras, ejercicios 1, 2 y 3.
08-11-2022
10 sætninger + 10 sætninger
17-11-2022
Genafl. 10 sætninger + 10 sætninger
01-12-2022
Opgave til 13. december 2022
13-12-2022
Genafl. af Opgave til 13. december 2022
10-01-2023
PRØVE 19. januar
19-01-2023
Genafl. af PRØVE 19. januar
24-01-2023
Caminando, 4a: Julia, Tareas
02-02-2023
Genafl. Caminando, 4a: Julia, Tareas
23-02-2023
Skriv til Julia om dig selv
28-02-2023
Genafl. Skriv til Julia om dig selv
16-03-2023
Delprøve 1, opgave 1-10
16-05-2023
Delprøve 1, til og med opgave 13.
25-05-2023
Prøve 30. maj
30-05-2023
Delprøve 1, til og med opg. 16
30-05-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 94
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
La cultura en el márketing (eksamensstof) 10%
Kernestof:
Er lavet som individuelle projekter, hvor vi ”legede”, at eleverne var ansat på et dansk turistkontor, hvor de skulle markedsføre deres nærområde ved at lave brochurer og videopitch for at tiltrække unge spaniere eller spanske familier med mindre børn til deres egen by/eget lokalområde.
Projektet hed: Cuando la ciudad es la marca. (Jeg har i mailen vedhæftet, hvad opgaven mere nøjagtigt indeholder). Til eksamen skal vi ikke se brochurerne eller videoklippene, men vi skal tale om, hvad de har valgt at markedsføre, og hvorfor de mener, at det vil være interessant for unge spaniere eller familier med små børn.
Cultura y negocios en España – af Dan Albertsen.
LRU.dk
:
Videoen med Pedro González, som er administrerende direktør i virksomheden Bestseller. El vídeo está aquí.
Empresas y marcas conocidas en España.
Empresas españolas.
https://videoele.com/A1-Pronunciacion-marcas.html
Hvilke virksomheder og mærker findes også i Spanien?
Hvilke af virksomhederne er fra Spanien?
Hvilken type virksomhed er de?
Un mes en Málaga, cap. 1-8
Forfattere:
Lærke Marie Ryge og Camilla Jürgensen (spansklærere ved Odder Gymnasium) og ejere af forlaget MitDigitaleGym
Supplerende:
10 estereotipos sobre España y los españoles https://blog.checkmybus.es/noticias/estereotipos-sobre-espana-y-los-espanoles-268/
SO5~-forløb: ”Branding and Tourism” – promovering af hhv. Barcelona, Rom og Dublin i f.m. studietur
At lade eleverne arbejde mere selvstændigt og projektorienteret, end de ofte gør.
Indhold
Kernestof:
Video: Qué has hecho este verano?
Hola queridos alumnos,
Qué has hecho en las vacaciones.doc
Synge Mester Jacob på spansk: Fray Jacobo
Ingen mødepligt.
MØDEPLIGT.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
España y los españoles (eksamensstof) 25%
Kernestof:
Un mes en Málaga, cap. 1-8
https://www.unmesenmalaga.com/cap-1/
Forfattere:
Lærke Marie Ryge og Camilla Jürgensen (spansklærere ved Odder Gymnasium) og ejere af forlaget MitDigitaleGym
Tamara – la madrileña
Tekst i bogen : Nuevos retratos, Ole Loumann, Gyldendal 2009
Delprøve 1, 29. maj 2017: Mayores que conviven con estudiantes, el mejor antídoto contra la soledad.
10 estereotipos sobre España y los españoles https://blog.checkmybus.es/noticias/estereotipos-sobre-espana-y-los-espanoles-268/
Supplerende:
Un mes en Málaga, cap. 9-12
Forfattere:
Lærke Marie Ryge og Camilla Jürgensen (spansklærere ved Odder Gymnasium) og ejere af forlaget MitDigitaleGym
Manu Chao: Me gustas tú
Rosalía: Malamente
Faglige mål:
- Styrke grammatik og kendskab til spansk sprog og kultur.
- Opnå kulturel-og samfundsmæssig forståelse for nationale og regionale forhold i Spanien.
- Få kendskab til kulturforskelle mellem hhv. Danmark og Spanien.
- Skriftligt arbejde.
Almene mål:
Forskellige arbejdsformer.
Grammatik.
Kulturforståelse.
Anvendelse af hjælpemidler.
Sproglig bevidsthed.
Indhold
Kernestof:
Video: Qué has hecho este verano?
Hola queridos alumnos,
Qué has hecho en las vacaciones.doc
Synge Mester Jacob på spansk: Fray Jacobo
Ingen mødepligt.
MØDEPLIGT.
I har ingen lektier for.
Mira Málaga. Málaga Ciudad Genial 😨🇪🇸 IMPACTADO CON ESTA CIUDAD DE ESPAÑA ¡YA SÉ POR QUÉ TODOS QUIEREN VIVIR AQUÍ!
I klassen: Lav en ganske kort vejrudsigt to og to.
Evaluering af Cuando la ciudad es la marca.docx
Fortæl, hvad du skal i weekenden. Du skal bruge Nær fremtid!: Voy a relajarme osv.
Du skal kunne fortælle om vejret ud fra flg. link: Cap 1 Vocabulario - unmesenmalaga Det er hele opgave 1, der er lektie, men KUN hele opgave 1.
Du skal have læst cap. 1 i Un mes en Málaga.
Når du ikke taler med mig, besvarer du vedhæftede spørgsmål.
Øv dig på at læse dette stykke op af cap. 1:
Vi skal finde jeres opringnings-tider tider til 12. okt., og jeg skal skrive jeres mobilnr. ind på min seddel.
Her er dokumentet med, i hvilke kapitler du finder svar på hvad cap. 1-3. Spørgsmål til eksamen til emnet España y los españoles.docx
Du skal hjemmefra have svaret på de spørgsmål, du kan, på det vedhæftede papir fra sidste torsdag 28/9 ud fra, at du har læst kap. 1 i Un mes en Málaga.
Til timen i dag, skal du have lyttet til og læst cap. 2 i Un mes en Málaga, og du skal have svaret på de spørgsmål, der vedrører cap. 1 og 2.
Virtuel undervisning, hvor jeg ringer jer op på mobilen. I kan se jeres tidspunkter nederst her i skemaet.
Når du ikke taler med mig, kigger du på din skriftlige prøve fra 30. maj 2023 og sætter dig godt ind i de kommentarer og rettelser, der evt. måtte være.
Mundtlig prøve
Skriftlig prøve med benspænd og hjælpemidler.
Karaktersamtaler
Afsnit
Lyt, læs og forstå cap. 3: Cap 3 - unmesenmalaga
Linket nedenfor gennemgås i timen, og I læser om det og laver øvelser i timen.
Indsæt ser, estar eller hay og oversæt sætningerne til dansk.docx
Forskellene på Hay Ser og Estar.pdf
Tag dig ikke af, at der nævnes en tekst du har læst sidste år. Men læs på filen her om, hvornår man bruger ser, estar og hay på spansk: Forskellene på Hay Ser og Estar.pdf
Indsæt ser, estar eller hay og oversæt sætningerne til dansk.docx Du skal kunne skrive på tavlen og begrunde dit valg ud fra denne hjælp: Forskellene på Hay Ser og Estar.pdf
Repeter: Ugedage, måneder og årstider. Jeg har kopieret ind herunder, og her har du også linket: Cap 1 Vocabulario - unmesenmalaga
Vi juler på spansk A2_Feliz_navidad_Transcripcion.pdf A2 Feliz Navidad.html A2_Feliz_navidad_Actividad.pdf Jingle Bells Song Español, Cascabel Cascabel Villancico, Navidad, Noel, Santa Claus, Christmas Music
Kære Alle
Eres tú.docx
Vi repeterer med glosekort, og lektien til i dag er, at du skal stræbe efter at kunne alt, hvad der står på s. 1 og 2 i de vedhæftede glosekort. Det gælder både fra spansk til dansk og fra dansk til spansk.
Glosekort s. 3 og 4 forberedes til næste gang Glosekort s. 1-15.pdf
Arbejd i timerne med cap . 4 i Un mes en Málaga Cap 4 - unmesenmalaga
I får tid til at spørge ind til Delprøve 1 om teksten i cap. 4, i Un mes en Málaga, der skal afleveres 9/2.
Link til eleverne til at besvare spørgeskema:https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=TK542D33J136
Lektien er glosekort s. 1-4 i det vedhæftede.Glosekort s. 1-15.pdf
Du får ½ time til at spørge ind til Delprøve 1 om unges livsvilkår i Málaga, der skal afleveres i aften.
Øv igen på glosekortene s. 1-4 i det vedhæftede - ikke mindst bøjningerne af verber. Glosekort s. 1-15.pdf
Medbring kuglepen eller blyant.
Du får Delprøve 1 retur, og du får tid i timen til at spørge ind til, hvis der er nogle kommentarer, du ikke er med på, og måske når du at blive færdig med gen-afleveringen.
Forberedelse af mundtlig og skriftlig prøve. Den mundtlige prøve kan du se vedhæftet skemaet fredag 23/2, hvor prøven foregår.
Når I ikke taler med mig, laver I gen-aflevering til 26. febr.
Her er vedhæftet, hvad vi skal tale om.
Den skriftlige prøve er:
Blive færdig med storyboard
Vi starter denne gang nedenfra på listen til karaktersamtalerne, så du er først, William:
Blive færdig med storyboard, der skal afleveres senest kl. 17:00 i dag.
Skriv ind på din computer, hvad du har lavet i den sidste uge - mindst 3 ting, men gerne flere.
I skal hjemmefra have repeteret de vedhæftede udtryk for vejret, ugens dage, måneder. Dagene, månederne og vejret 1, løsning.doc
Vi gentager lige denne øvelse fra sidst, hvor du taler med forskellige kammerater om, hvornår I har fødselsdag, og hvor gamle I bliver næste gang.
Øv dig hjemmefra på at læse din seddel op for nogle klassekammerater om, hvad du har lavet i den sidste uge, og om der var noget, du ikke nåede. Hvis der var noget, du ikke nåede, hvorfor nåede du det ikke?
PRØVETIDER
Du skal kende de øverste 6 på den vedhæftede liste (HQ Verber), og du skal kunne finde frem til, ved hjælp af ordbogen, hvordan de bøjes i alle 6 former (person 1., 2., 3. og tal: ental/flertal) i de tre tider: præsens (nutid), perfektum (førnutid) o
Gennemgang og øvelser i "llamarse" i Nutid, Før nutid og Nær fremtid.
Lektien til i dag er, at du skal kunne bøje de tre regelmæssige verber i nutid, som er vedhæftet her allerøverst på den vedhæftede seddel. Du skal selvfølgelig også vide, hvad de hver især betyder i de 6 former: 1., 2., 3. person - ental og flertal.
I denne time laver I gruppeafleveringen til i aften.
Der er en enkelt fejl i krydsorden. Det er nummer 14 vandret. Kan du hjælpe udgiveren af krydsorden med at rette opgaven til, så nr. 14 vandret fremover vil være rigtig i forhold til rubrikkerne/svaret på nummer 14 vandret?
I får ca. 3/4 time af de to timer til at lave gen-afleveringen af de regelmæssige HQ verber: Tomar, Creer og Vivir, hvor I vil kunne spørge ind til, hvad I måtte have brug for.
I dag skal I lave en krydsord med HQ verber som I får udleveret på papir i timen.
Til i dag er det Refleksive verber - det er dem, der på spansk ender på -se i infinitiv.
Du skal også mundtligt kunne bøje de tre støvleverber i hovedet i præsens: Querer, poder og seguir.
Den skriftlige prøve består i at danne sætninger med HQ-verberne i tvungne tider (præsens, perfektum og nær fremtid) i bestemte personer, som angivet i instruksen. HQ-verberne er vedhæftet her HQ Verber.pdf Prøven er 13/5.
Den skriftlige prøve består i at danne sætninger med HQ-verberne i tvungne tider (præsens, perfektum og nær fremtid) i bestemte personer, som angivet i instruksen. HQ-verberne er vedhæftet her HQ Verber.pdf
Hvad vi skal tale om til mundtlig prøve er vedhæftet her Mundtlig prøve 17. maj 2024, spansk, det almene og lidt om kulturforskelle.docx
Brug evt. Tip til træning af din udtale: https://ttsreader.com/
Kære elever
Ingen lektier for.
Rikke kommer og fortæller om Erasmus+ i Spanien.
Vi skal repetere "gustar" og lave flere øvelser med "gustar" og med andre udsagnsord, der konstrueres på samme måde som "gustar".
Vi skal også lige ha': María Isabel coge tu sombrero y pontelo - Google-søgning Maria Isabel LOS PAYOS
Præteritum og imperfektum med tidsudtryk og forklaring på de to datider.docx
Læs ned til slutningen af første side om Tamara, dvs. til "Cuando estudié, mis padres me ayudaban economicamente". Tamara - la madrileña.pdf
Et dokument mere om præteritum og imperfektum med øvelser. Præterium og imperfektum.doc
Minlæring På linket kan du få mere at vide om de to datider og lave øvelser med præteritum og imperfektum.
Til i dag
Du skal have læst ned til slutningen af første side om Tamara, dvs. til "Cuando estudié, mis padres me ayudaban economicamente". Tamara - la madrileña.pdf
I skal i gang med eks.opg. Delprøve 1, der ligger i Opgaver. Skal afleveres 4/9.
Mundtlig starter:
Minlæring
Lyt til sangen og syng med.
I får tid i timerne til at komme videre med Delprøve 1. Imens går jeg rundt og spørger ind til det, vi ikke nåede i forgårs (onsdags):
I får en halv time til at spørge ind til Delprøve 1, der skal afleveres i aften.
Vi skal også tale om dine planer eller mangel på samme her i weekenden:
Til i dag skal du have læst afsnittet:
I får tid til de skriftlige afleveringer, og I kan få hjælp.
Til i dag skal du have svaret på de sidste spørgsmål "Preguntas relacionadas al texto Tamara - la madrileña", som er vedhæftet her, og som du har downloadet og løbende skriver dine svar ind i og gemmer.
I kan spørge løs, hvis noget har drillet i genafl. til i aften, eller hvis I har individuelle spørgsmål til Delprøve 2.
I skriver de sidste svar på tavlen til Tamara-teksten, og jeg kommer rundt og hører jer svare på spørgsmålene, og I sørger for at have alle svar skrevet ind og gemmer dem til en evt. mundtlig eksamen. Preguntas relacionadas al texto Tamara - la madri
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 96
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Jóvenes en Latinoamérica (eksamensstof) 15%
Indhold
Kernestof:
I dag skal du i gang med en ny eksamensopgave om Eliana, der sammen med sin familie er emigreret fra Colombia til Chile.
I arbejder videre med genafl. af Delprøve 2 om Mayores que conviven...
Vi ses, og lektierne udebliver denne gang.
7 BILLEDOPGAVER DELPRØVE 1 TIL DEN SKRIFTLIGE EKSAMEN SPANSK.docx
Afsnit
Vi tjekker, at du har forstået tekst A i Delprøve 1 om Eliana. Det er teksten til Delprøve 1: Texto A
Find de refleksive verber (tilbagevisende udsagnsord) i denne sang og find tilbage til infinitiven: fx me despierto - inf.: despertarse osv.
Du skal i timen (igen) lære at bøje "interesarse" (por) = at interessere sig for i de tider, jeg skrev på tavlen sidst og i diverse personer og tal ved hjælp af verbebøjeren her: Conjugación de verbos en español - Conjugar Verbos
Quizlet med imperfecto og pretérito
Da I skal aflevere Delprøve 1 i aften, har I ingen lektier for til timen.
Quizlet med imperfecto og pretérito 2
Lav hjemmefra de tre Quizlet'er
Skriftlig prøve med hjælpemidler - Du skal
Små individuelle samtaler om punkter i jeres prøve.
Mundtlig prøve. Her er, hvad vi skal tale om: Mundtlig prøve 6. nov. 2024, spansk, det almene og lidt om kulturforskelle.docx
Her er jeres tider:
Mundtlig prøve - hvis du ikke nåede at komme op i 5.03B ved siden af lærerværelset i 5. modul, kan vi tale sammen i 7. modul.
I skal lave nedenstående digitale Delprøve 1 i disse 2 timer samt mandag i 1. modul, hvor jeg står til rådighed for vejledning derhjemme, hvis noget driller, eller I har spørgsmål.
I skal lave nedenstående digitale Delprøve 1 i denne time, hvis I ikke allerede har lavet den.
Minlæring Jóvenes españoles emigran al extranjero.
Du skal have lavet (hvis du ikke allerede har gjort det):
Da jeg skal til teammøde kl. 15.15, har jeg rykket karaktersamtalerne til 20/11, så det ikke bliver for forjaget.
Øv dig på at bøje (igen, da det er ren repetition) de 3 spanske verber:
Vi starter denne gang karaktersamtalerne fra bunden af listen. Så du er først, William, og du er sidst, Amir.
I stiller spørgsmål til genafl. af Delprøve 2 om Eliana, hvor I skal have fokus på at få 5 kasse-verber brugt rigtigt i de 3 tider, der efterspørges i eksamensopgaven, hvor de skal indgå naturligt og passe ind i konteksten, såvel grammatisk som indho
Rosana - Si tú no estás aquí
A1 Saber ser saber estar.html
Vi skal høre jeres svar på:
Vi skal igen høre:
Quizlet ser, estar, tener i nutid Quizlet med ir Nær fremtid (ir a + infinitiv) Tener - udtryk med tener
Repeter hjemmefra udtryk med verberne ser, estar, tener og ir - læs herunder før timen:
Til i dag senest kl. 17 skal I have udfyldt en liste over verber, der har været brugt i nutid i tidligere Delprøve 1-opgaver. I skal lægge opgaven ind i Opgaver i Lectio senest kl. 17.
Iñigo Quintero - Si No Estás (Live) | Vevo DSCVR
Vi træner alm. ord og gloser til samtale på spansk Basis ordforråde til simpel samtale Spansk samtale i fokus
Tale om videoer med grupperne/lave videoer, hvis du endnu ikke har lavet en.
Du skal kunne bøje i nutid regelmæssige -ar verber og -arse verber.
Repetition af regelmæssige endelser i -er-verber og erse-verber og i -ir-verber og irse-verber. Regelmæssige verber i nutid Regelmæssige -er-verber og erse-verber og -ir-verber og irse-verber fra Delprøve 1-listen: vender, escribir, permitir, vivir,
Selvtest Unidad 1 (100 Point) | Caminando. Grund- og øvebog
Du skal inden timen have trænet alm. ord og gloser til samtale på spansk Basis ordforråde til simpel samtale Spansk samtale i fokus
Til i dag skal du have lavet lektien om de 3 regelmæssige bøjninger i nutid senest kl. 17. Alle opgaverne skal laves.
Du skal kunne bøje alle regelmæssige verber i nutid. Vi har haft exx på -ar og -arse verber.
Svar på spørgsmålene til "Entras si quieres y sales si puedes", og øv dig på udtalen både af spørgsmål og svar, så du er klar til at optage dig på din mobiltlf. 17/12: Entras si quieres y sales si puedes sammensat tekst.docx
I gør klar til at optage jer selv, hvor I både kan være interviewer og kan svare på spørgsmålene på det vedhæftede papir. Entras si quieres y sales si puedes sammensat tekst.docx
Feedback på jeres videoer og på jeres gen-afleveringer med brug af 5 kasse-verber i Delprøve 2 om Eliana.
God Jul og godt Nytår! = ¡Feliz Navidad y próspero Año Nuevo!
I skal, ud over at lave øvelserne på linket prøve at huske så mange af de regelmæssige verber her, samt hvad de betyder: Minlæring
I dag skal vi se en film, vi så sidste år, hvor så mange ikke lige var til stede. Det er en film, I kan komme op i til eksamen.
Her er lidt hjælp til at tale om Jóvenes en Latinoamérica y pandillas Sin Nombre sammensat tekst.docx
I skal arbejde med nedenstående arbejdsark til filmen: Sin nombre.
Mit mobilnr.: 30 62 66 18 - Ring gerne ml. 8:10-9:10, hvis du har spørgsmål til et eller andet :))
Tid til at lave delprøve 1 i Min Læring + forklaring på brug af verber i grupper.
Sin Nombre sammensat tekst.docx
Lektien er, at du har lavet alle opgaverne til filmen Sin nombre på nær den med at sætte sætningerne i rigtig rækkefølge.
Du skal have læst om Udvidet nutid på linket herunder og have lavet Øvelse 1 og Øvelse 2 om Udvidet tid: Minlæring
Du skal have genopfrisket brug af præteritum og have lavet de tre øvelser, der hører til.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 55
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
La novela española y aspectos de la vida real en E
La novela española y aspectos de la vida real en España (eksamensstof 20 %)
Indhold
Kernestof:
Du skal øve dig på at kunne bøje disse verber i præsens (nutid) i alle 6 former (1., 2., 3. person ental og 1., 2., 3. person flertal).
Ring gerne kl. 8:10-9:10, hvis du har spørgsmål osv.:
I bliver introduceret til en spansk "krimi-novelle", som bliver opgivet til evt. mundtlig eksamen.
Terminsprøven: Husk at downloade Hjælp og skabeloner til skriftlig eksamen i spansk.docx samt øvrige dokumenter, du vil bruge til terminsprøven.
Tilladte hjælpemidler under prøver og eksamen spansk 5. februar 2025.docx
Brug timen på at øve dig på den mundtlige prøve 27/2.
Kære Freja, Mea og Victor.
Kære Freja, Mea og Victor. Da jeg forstår, at I skal til sygeterminsprøve den 27/2 i et andet fag end spansk, har jeg rykket jeres mundtlige prøve til denne time.
Mundtlig prøve i spansk 27. februar 2025, det almene og personerne i Vacaciones al sol.docx
I skal blot møde op i klassen til jeres samtaletid, der vil give tilstedeværelse for de to timer.
Arbejd med opgaven til 6/3.
Husk, at der er en skr. aflevering, som jeg har rykket til 6/3.
Jeg har trukket nogle exx ud på sætninger fra Delprøve 2, opg. 1. Terminsprøven 5. feb. 2025, exx fra elever.docx
Afsnit
Vi ser, om der er enkelte af spørgsmålene til i aften, Opgaver i Lectio, du har haft svært ved at besvare.
I har ingen lektie for til i dag, men I skal i timen arbejde med flg.:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
La cultura en el márketing (eksamensstof)
Indhold
Kernestof:
Arbejd med at få besvaret så vidt muligt alle spørgsmål til gruppe-opgaven, der skal afleveres 3/4.
Quizlet med egennavne fra Vacaciones al sol: Quizlet med egennavne fra Vacaciones al sol
Quizlet med ord fra Vacaciones al sol
Først stiller I spørgsmål til besvarelsen af preguntas (spørgsmål) til LoIa Lago, Vacaciones al sol, hvis I (stadig) er i tvivl om de sidste svar.
Evaluering af undervisningen laves i timen: Evaluering af undervisningen
I rundt med quiz og byt-sedler og besvarer de samme spørgsmål, som dem I har arbejdet med og skal aflevere senest i aften. Resumeer og preguntas (spørgsmål) er også vedhæftet her:
Dette skal du lave:
Poder, querer, deber + infinitiv
poder, querer, deber + tener que
querer poder deber - Google-søgning Video
Følgende verber er modalverber på spansk: querer (at ville, ønske)/ poder (at kunne)/ deber (at skulle, burde). De følges af et hovedverbum i infinitiv. Modalverber kan bøjes i tid som alle andre verber. Du skal kunne bøje de 3 modalverber i præsens
Hjemmefra skal du se og høre videoen på linket nedenfor og forsøge at forstå, hvad der bliver sagt.
Resumen de Lola Lago Vacaciones al sol capítulos 17-23.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/160/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53807028785", "T": "/lectio/160/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53807028785", "H": "/lectio/160/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53807028785" }