Holdet V2022 SP - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Vibeke Valbro
Hold V2022 SP (V1 SP, V2 SP, V3 SP)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begynderundervisning (ikke eksamensstof) 30%
Titel 2 La cultura en el márketing (eksamensstof) 10%
Titel 3 España y los españoles (eksamensstof) 25%
Titel 4 Jóvenes en Latinoamérica (eksamensstof) 15%
Titel 5 La novela española y aspectos de la vida real en E
Titel 6 La cultura en el márketing (eksamensstof)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begynderundervisning (ikke eksamensstof) 30%

Kernestof:

- I-bog, Aprende begyndersystem og Caminando begyndersystem, Inge Margrethe Clausen m.fl.

Supplerende stof:
- Div. kopier til understøttelse af glosetræning og tekstlæsning.

Skoleåret 22/23
Faglige mål:
Formålet er at lære grundlæggende elementer i spansk. Vi arbejder med emner, der omhandler dagligdags rutiner og kulturelle emner. Som hovedmateriale tager vi udgangspunkt i www.aprende.dk og supplerer med Caminando. Vi arbejder med indlæring af basisordforråd, elementær grammatik og tilegnelse af skriftlig og mundtlig sprogfærdighed.

Almene mål:
Grammatik.
Kulturforståelse.
Anvendelse af hjælpemidler.
Sprogbevidsthed.

Klasseundervisning /skriftligt arbejde med forskellige opgaver à la delprøve 1 og 2 ud fra teksterne i www.aprende.dk.
Pararbejde.
Individuelt arbejde.
Gruppearbejde.
IT-baseret arbejde.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Caminando, kap. 2a, ejercicios, opg. 6 og 7 22-09-2022
Genafl. Caminando, kap. 2a, ejercicios, opg. 6og7 04-10-2022
2c Vamos de compras, ejercicios 1, 2 y 3. 13-10-2022
Genafl. 2c Vamos de compras, ejercicios 1, 2 y 3. 08-11-2022
10 sætninger + 10 sætninger 17-11-2022
Genafl. 10 sætninger + 10 sætninger 01-12-2022
Opgave til 13. december 2022 13-12-2022
Genafl. af Opgave til 13. december 2022 10-01-2023
PRØVE 19. januar 19-01-2023
Genafl. af PRØVE 19. januar 24-01-2023
Caminando, 4a: Julia, Tareas 02-02-2023
Genafl. Caminando, 4a: Julia, Tareas 23-02-2023
Skriv til Julia om dig selv 28-02-2023
Genafl. Skriv til Julia om dig selv 16-03-2023
Delprøve 1, opgave 1-10 16-05-2023
Delprøve 1, til og med opgave 13. 25-05-2023
Prøve 30. maj 30-05-2023
Delprøve 1, til og med opg. 16 30-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 94 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 La cultura en el márketing (eksamensstof) 10%

Kernestof:
Er lavet som individuelle projekter, hvor vi ”legede”, at eleverne var ansat på et dansk turistkontor, hvor de skulle markedsføre deres nærområde ved at lave brochurer og videopitch for at tiltrække unge spaniere eller spanske familier med mindre børn til deres egen by/eget lokalområde.

Projektet hed: Cuando la ciudad es la marca. (Jeg har i mailen vedhæftet, hvad opgaven mere nøjagtigt indeholder). Til eksamen skal vi ikke se brochurerne eller videoklippene, men vi skal tale om, hvad de har valgt at markedsføre, og hvorfor de mener, at det vil være interessant for unge spaniere eller familier med små børn.

Cultura y negocios en España – af Dan Albertsen. LRU.dk:
Videoen med Pedro González, som er administrerende direktør i virksomheden Bestseller. El vídeo está aquí.

Empresas y marcas conocidas en España.
Empresas españolas.
https://videoele.com/A1-Pronunciacion-marcas.html
Hvilke virksomheder og mærker findes også i Spanien?
Hvilke af virksomhederne er fra Spanien?
Hvilken type virksomhed er de?

Un mes en Málaga, cap. 1-8
Forfattere:
Lærke Marie Ryge og Camilla Jürgensen (spansklærere ved Odder Gymnasium) og ejere af forlaget MitDigitaleGym
Supplerende:

10 estereotipos sobre España y los españoles https://blog.checkmybus.es/noticias/estereotipos-sobre-espana-y-los-espanoles-268/

SO5~-forløb: ”Branding and Tourism” – promovering af hhv. Barcelona, Rom og Dublin i f.m. studietur

At lade eleverne arbejde mere selvstændigt og projektorienteret, end de ofte gør.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 España y los españoles (eksamensstof) 25%

Kernestof:
Un mes en Málaga, cap. 1-8 https://www.unmesenmalaga.com/cap-1/
Forfattere:
Lærke Marie Ryge og Camilla Jürgensen (spansklærere ved Odder Gymnasium) og ejere af forlaget MitDigitaleGym

Tamara – la madrileña
Tekst i bogen : Nuevos retratos, Ole Loumann, Gyldendal 2009

Delprøve 1, 29. maj 2017: Mayores que conviven con estudiantes, el mejor antídoto contra la soledad.

10 estereotipos sobre España y los españoles https://blog.checkmybus.es/noticias/estereotipos-sobre-espana-y-los-espanoles-268/

Supplerende:
Un mes en Málaga, cap. 9-12
Forfattere:
Lærke Marie Ryge og Camilla Jürgensen (spansklærere ved Odder Gymnasium) og ejere af forlaget MitDigitaleGym

Manu Chao: Me gustas tú
Rosalía: Malamente

Faglige mål:
- Styrke grammatik og kendskab til spansk sprog og kultur.
- Opnå kulturel-og samfundsmæssig forståelse for nationale og regionale forhold i Spanien.
- Få kendskab til kulturforskelle mellem hhv. Danmark og Spanien.
- Skriftligt arbejde.

Almene mål:
Forskellige arbejdsformer.
Grammatik.
Kulturforståelse.
Anvendelse af hjælpemidler.
Sproglig bevidsthed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 96 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Jóvenes en Latinoamérica (eksamensstof) 15%

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 55 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 La novela española y aspectos de la vida real en E

La novela española y aspectos de la vida real en España (eksamensstof 20 %)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer