ZBC Handels- og Teknisk gymnasium Vordingborg
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
ZBC Handels- og Teknisk gymnasium Vordingborg
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet V2022 FR - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
ZBC
Fag og niveau
Fransk A
Lærer(e)
Natalie Eriksen
Hold
V2022 FR (
V1 FR
,
V2 FR
,
V3 FR
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
La grande ville - Paris
Titel 2
La fiction française et aspects de la vie réelle e
Titel 3
Les jeunes et la France
Titel 4
La culture dans le marketing
Titel 5
La francophonie - entre deux cultures
Titel 6
Les jeunes et la France
Titel 7
La normalité et l'identité
Titel 8
Eksamens-træning
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
La grande ville - Paris
Indhold
Kernestof:
Kære elev
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
La fiction française et aspects de la vie réelle e
La fiction française et aspects de la vie réelle en France (eksamensstof)
Indhold
Kernestof:
Tak til Noah og Elliot sidst for jeres opførelse af Dræbersangen: J'assassine = Jeg dræber.
Introduktion til "Alain et la liberté". Alain et la liberté, Bof!, Yves Contassot og Signe Holm-Larsen, Gjellerup og Gad.pdf
Vi skal kigge på tiderne i bøjningsskemaet i ordbogen, og så er der introduktion til en verbe-bøjer, der er bedre end den i ordbogen. Den må gerne bruges i det daglige og til eksamen.
Vi arbejder med novellen: Alain et la liberté.
Alain et la liberté, Bof!, Yves Contassot og Signe Holm-Larsen, Gjellerup og Gad.pdf
I 4, der mangler at præsentere, skal - sjovt nok - lave jeres præsentationer :)
I dette modul er undervisningen via mobil. Jeg ringer jer op på jeres mobil, og I skal udelukkende være klar, når det er jeres tur.
Lektien er at se introduktionsvideoen samt G1: Introduktion til genitiv (ejefald) og possessive pronominer (ejestedord) på linket her. Minlæring
Minlæring Læs om genitiv og sammentrækninger og lav øvelserne.
Question pour Alain et la liberté p. 5-6 inkl. fejl.docx
Du skal have kigget din opgave om din sommerferie godt igennem med mine rettelser, så du er klar til at spørge individuelt om, hvad du måske ikke lige er med på.
Alouette lyrics.doc
Afsnit
Repetition af Artikler = Kendeord Minlæring
Du skal kunne skrive dine svar på tavlen til spørgsmålene til s. 5-6: Alain et la liberté.
Question pour Alain et la liberté p. 5-6.docx
Se jeres foreløbige redigerede svar til s. 5-6. Questions pour Alain et la liberté p. 5-6 inkl. med svar.docx
CL être og avoir i présent, passé composé og futur proche.docx
Repeter: être og avoir i présent (nutid), passé composé (før nutid) og futur proche (nær fremtid).
Philippe Katerine, Mon coeur balance.doc
Du skal have øvet dig på de samme verber og udtryk som sidst med être og avoir i 3 tider, som er vedhæftet her: CL être og avoir i présent, passé composé og futur proche.docx
Gennemgang på fransk ved Sprenger plus eventuelle hjælpere af Casse tête.
Verber: Skift grundleddet ud - ligesom i går.
Besvare spørgsmål til Alain et la liberté.
Se de to videoer af det samme nummer (er på vedhæftede papir).
Besvare spørgsmål i par i timen til det sidste af Alain et la liberté Questions pour Alain et la liberté p. 6 nederst og historien ud inkl. brev.docx
Du skal øve dig på at kunne 7-tabellen på fransk, og i det hele taget på, at kunne sige alle tallene 1-70.
Når du ikke taler med mig, laver du genafleveringen til i morgen (11/10).
Hvad vi skal tale om kan du se nederst her.
Jeg hjælper gerne jer, der har brug for det, med opgaven/genafleveringen, der skal afleveres i aften.
Du skal have lavet så meget på din opgave/genaflevering om avoir og être i tre tider, så du ved, hvilke spørgsmål du vil stille til den i timen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Les jeunes et la France
Indhold
Kernestof:
Her får du lektien igen fra fredag den 17. nov.:
Eks.opg. om 2CV 31. maj 2017 med point.pdf Du skal i denne time skrive dine foreløbige svar til opg. 14 i Elevfeedback.
Du har resten timen plus lidt af den næste til at spørge ind til og evt. blive færdig med din eksamensopg. delprøve 1 om 2CV, der skal afleveres 11. jan.
Mundtlig starter: Fortæl lidt om, hvad du har lavet i din juleferie.
Billedbeskrivelsesmodel.pdf
Hej Alle
Model til at beskrive et billede nku.pptx
Her er jeres tider:
Når vi ikke taler sammen, arbejder du på gen-aflevering af Delprøve 1 om 2CV, der skal afleveres fredag 9/2.
Link til eleverne til at besvare spørgeskema: FRhttps://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=Q1GM4CC4J636
Til i dag skal I have et ca.-billede i hovedet af, hvad der skal være på jeres A4 ark. Jeg tager PP'et fra sidst op, og I vælger så nogle ord derfra, som beskriver jeres ca.-billede, I på forhånd har sådan nogenlunde i jeres hoved.
I får tid til at spørge ind til gen-afleveringen af Delprøve 1 om 2CV til i aften.
Til i dag skal I igen have et ca.-billede i hovedet af, hvad der skal være på jeres A4 ark. Jeg tager PP'et fra sidst op, og I vælger så nogle ord derfra, som beskriver jeres ca.-billede, I på forhånd har sådan nogenlunde i jeres hoved.
Fortæl på fransk om dine planer for den kommende uge. Fx Je vais me relaxer osv. Du skal bruge Nær fremtid (futur proche).
Forberedelse af mundtlig og skriftlig prøve.
Når du ikke taler med mig, laver du den øvelse, der er lagt ind som afleveringsopgave i Lectio til senest 28/2.
Mundtlig prøve 23. feb. 2024, fransk alment.docx
Blive færdig med storyboard, der skal afleveres senest kl. 17:00 i dag.
Du kender allerede din mundtlige og skriftlige standpunktskarakter.
Ups! Lektien glippede, og det er for sent nu!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
La culture dans le marketing
Indhold
Kernestof:
I skal redigere jeres SO4-film.
Afsnit
PRØVETIDER
Her er ikke mødepligt. Du tilrettelægger selv din arbejdstid, og jeg fører protokol på baggrund af, at du afleverer din brochure og videopitch/-optagelse senest 28. april kl. 23:30.
Der er mødepligt på skolen!
Jeg ringer dig op på din mobil og spørger dig, om du har spørgsmål til den mundtlige prøve, der foregår 17. maj, eller til gen-afleveringen af den skriftlige prøve, vi havde 23. april.
Her er vedhæftet, hvad vi skal tale om: Mundtlig prøve 17. maj 2024, fransk alment.docx
Her er jeres tider - HUSK at vi starter nedefra:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
La francophonie - entre deux cultures
Indhold
Kernestof:
Kære Alle
I har ingen lektier for.
Vi skal i gang med at læse om Meriam, der er en pige på 20 år og halvt dansk, halvt tunesisk Meriam de la Tunesie, Porte-paroles s. 27-40.pdf
Alouette Alouette lyrics med link.doc
I skal i klassen enkeltvis eller parvis tale fransk med mig, hvor I på fransk besvarer instrukserne i denne eksamenstekst om Teri Moïse: Artikel om Teri Moïse Teri Moïse, son suicide expliqué par son ancien compagnon, red..docx
- Find en sang på fransk, du kan lide.
Duolingo - mens svar til "Meriam - une Tunisienne" skrives på tavlen, laver I Duolingo
Besvar i dit downloadede Word-dokument med spørgsmål til Meriam-teksten (Questions à propos de Meriam - une Tunisienne) ned til og med dette spørgsmål:
I skal i gang med Eks.opg., delprøve 1, om sommerjobs i Paris. Opgaven er vedhæftet i Opgaver og skal afleveres 4/9.
Du har ingen nye lektier for til i dag, men hvis du ikke fik skrevet alle svar ind til Meriam-teksten, eller du ikke fik lavet alle 4 øvelser om pronominer i Min Læring, skal du have lavet det før timen.
L'air que l'on respire - Michel Jonasz.docx
Afsnit
I får en halv time til at spørge ind til jeres Delopg. 1, der skal afleveres 4/9.
Voodoo Dance – Julien Lourau Groove Gang
Besvar resten af spørgsmålene til Meriam-teksten fra:
Mundtlig starter:
I dag skal vi arbejde med nummeret Voyage, voyage.
Vi skal også høre den belgisk-congolesiske sangerinde og rapper Lous and the Yakuza synge Hiroshima til en koncert =
Vi skal også arbejde med argumentationsudtryk: Argumentationsudtryk.docx
I skal 1, 2 eller 3 personer sammen forberede en præsentation på fransk af et frankofont land - altså et land, hvor der tales fransk.
Se til i dag denne video: Le verlan : https://www.youtube.com/watch?v=m75CK3O9FCU
Eksamensopg. Delprøve 2 - intro og I arbejder med opgaven i timen.
I skal 1, 2 eller 3 personer sammen forberede og afrunde en præsentation på fransk af et frankofont land - altså et land, hvor der tales fransk.
Afrund jeres præsentationer, og gør klar til at præsentere ca. kl. 9.40.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Les jeunes et la France
Indhold
Kernestof:
Der bliver tid til at spørge ind til den kommenterede eksamensopgave og til at lave gen-afleveringen af Delprøve 2.
Vi ser i dag denne video:
Læs om verlan
Quiz om verlan
Quizlet: le verlan Titel
Spørgsmål til eksamensteksten Les jobs d'été les plus cool! 2. juni 2016.docx
Forklar på fransk, hvad "le verlan" er for et fænomen, og kom med eksempler på ord.
Natalie er tilbage i timerne, så både hun og jeg er der i de fleste timer.
Når der i Delprøve 2, opg. 1, efterspørges futur (fremtid), som en af de 3 tvungne tider, bestemmer du selv, om du vil bruge futur - også kaldet futur simple i Ordbogen.com - eller om du vil bruge futur proche.
Learn French reflexive (pronominal) verbs with the song "Les verbes pronominaux" by Etienne
Vi kigger endnu en gang på denne tekst fra eksamensopgaven om Les jobs d'été les plus cool! og finder på endnu flere spørgsmål til teksten og besvarer dem. Les jobs d'été les plus cool! Der er også flere spørgsmål at besvare på papiret her om de unge
French Made Easy: Reflexive Verbs
Læs og forstå tekst A (teksten til Delprøve 1) på linket herunder, der er til næste eksamensopgave.
https://quizlet.com/ca/947294316/reflexive-verbs-french-flash-cards/
Resten at tiden har I til at arbejde med eksamensopg. Delprøve 1 og 2 om Dorothée Rag.
Qu'est-ce que tu as fait pendant les vacances d'automne et qu'est-ce que tu as fait hier?
https://www.youtube.com/watch?v=R4N2T1wmrMQ
Gambitter
Christophe Maé - La Parisienne | Music Video, Song Lyrics and Karaoke
Chunks: samtale
https://learningapps.org/watch?v=py4izexg519
Futur simple.pptx
https://www.youtube.com/watch?v=eY803uik2BY
Skriftlig prøve
Vi har nogle korte individuelle samtaler om jeres skriftlige prøve, hvor jeg vil spørge jer om udvalgte punkter i prøven.
Mundtlig prøve. Vedhæftet er, hvad vi skal tale om.
Rækkefølgen er:
Introduction au texte.pdf
Model til at beskrive et billede.pptx
I dag bliver der tid til at spørge ind til genafleveringen af Delprøve 1 om Dorothée Rag: "Après mon accident...", der skal afleveres i aften den 20. nov.
I dag bliver der tid til at spørge ind til genafleveringen af Delprøve 2 om Dorothée Rag: "Après mon accident...", der skal afleveres 11. dec.
Karaktersamtaler
filmplakat-CFUFILM1117484 (1).jpg
Le film " "Les Misérables"
Le milieu dans le film
I dag arbejder vi med filmen "Les misérables".
Le devoir 1. Jeu de rôle – la fin du film ?
Les émeutes dans les banlieues françaises en 2005 | Lumni Enseignement
Til i dag skal du have set hele filmen: Les Misérables.
Vi starter med at tale om vores weekend-planer.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 34
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
La normalité et l'identité
Formålet med dette forløb er at undersøge og forstå begreberne normalitet og identitet gennem litteratur og personlige refleksioner. Eleverne vil blive opfordret til at analysere og diskutere, hvordan disse begreber manifesterer sig i forskellige kontekster og kulturer.
Eleverne ser filmen "Den ottende dag", lytter til Stromae "Tous les mêmes".
Der sætter fokus på kønsstereotyper( billeder).
I dette forløb arbejder vi med kortfilmen "L'amour artificiel" og analyserer "Les stréotypes hommes-femmes".
Indhold
Kernestof:
I dag ser vi kortfilmen " L'amour artificiel" "Amou r Artificiel "
Opgave 2 ( le film).pdf
Quizlet live "Amour artificiel"
Aktivitet 1: Brainstorm Bubbl.us - Create Mind Maps | Collaborate and Present Ideas og diskussion i par:
Free AI Language Teacher · Gliglish
Caractéristiques féminines et masculines med gloser.docx
Faites une description de cette image :
Les devoirs Stromae.docx
Les questions à discuter:
26552b93-da3d-4d10-90fe-a18001624028_COVER.jpg
Hvordan fremstilles normalitet i filmen? - Svar i Elevfeedback,pls:)
Du kan se lektien og opgaven ved at gå ind på Min Læring.
Afsnit
Du kan se lektien og opgaven ved at gå ind på Min Læring:
Tilladte hjælpemidler under prøver og eksamen fransk 5. februar 2025.docx
CL être og avoir i présent, passé composé og futur proche.docx Øv dig hjemmefra på disse sætninger.
I dag slapper I af, og så arbejder I hårdt på onsdag i modul 1 og 2 og på fredag i modul 2, med Natalie som underviser i de 3 timer onsdag (2 timer) og fredag (1 time - tilsynsbesøg). Du skal således ikke møde op til timen her i dag, men lidt utradit
Le devoir 1. L'image.png
Hvordan fremstilles normalitet i filmen? - husk at svare i elevfeedback:)
Le devoir 4. Billedbeskrivelse – PARARBEJDE
Quizlet Live
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Ny opgave 1, Delprøve 1
24-01-2025
Ny opgave 2, Delprøve 1
29-01-2025
TERMINSPRØVE FRANSK
05-02-2025
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Eksamens-træning
Indhold
Kernestof:
Arbejd med opgaven til 7/3.
Rækkefølgen er denne gang - BEMÆRK at vi starter nedefra:
I denne time - eller før onsdagstimerne - skal du i Min Læring læse om de relative pronomener (henførende stedord):
Relative pronomener qui og que Quizlet i klassen
Gæt et eventyr + andre opgaver: 1: Il était une fois | Les contes de fées à nouveau Lav så meget, I kan af opgaverne på linket.
Jeg kommer rundt og hører, hvordan du er kommet frem til dine sætninger i opgaven: Ejefald og ejestedord.
I disse timer skal du i Min Læring have læst om de relative pronomener (henførende stedord):
Chopin Padel tennis Kasper Schmeichel: Bedste redninger / Top saves
Fortæl om noget af det, du skal i weekenden. Brug futur proche.
Herunder samme lektie som sidst, da I næsten alle var fraværende:
Relative pronomener qui, que
Du skal læse om disse relative stedord og lave de øvelser, jeg har lagt ind: Minlæring - relative pronomener, flere af dem
Vi arbejder videre med relative pronomener: qui, que, dont (stedord) samt où = hvor, der kan betegnes som et relativt pronomen: Minlæring Læs først, hvad der forklares i linket herover. Lav derefter øvelse 4 her: Minlæring
Evaluering af undervisningen laves i timen:
Din lektie er mundtlig, og du skal kunne sige de første 2 ord i futur proche i alle 6 former:
Vi repeterer, hvornår man bruger hjælpeverbet avoir og hvornår être ved passé composé (før nutid). Bjergverber, bevægelsesverber, der bøjes med être som hjælpeverbum i passé composé.pdf
Infinitiv -spil
Kære alle:)
Du skal i Elevfeedback svare på flg. senest tirsdag 8/4 kl. 17:00:
Øv dig på at kende betydningen af disse verber, og at kunne bøje og skrive dem i nutid uden hjælpemidler:
Øv dig også på at være klar til at kunne bøje dem i passé composé og futur proche med lemonde conjugaison og ordbogen.com.
Her er, hvad vi skal tale om 7. maj: Mundtlig prøve 7. maj. 2025, fransk alment.docx
Model til at beskrive et billede.pptx
I dette modul har vi fortsat fokus på billedbeskrivelse.
I dag analyserer du en tekst, der hedder " Les mots qu'on ne me dit pas", skrevet af Véronique Poulain. Texte.pdf
Du kan bruge strukturen som fast disposition og ungangspunk for både skriftlig og mundlig fremlæggelse.
Øv: Quizlet: Description d'image
Genitiv - spil"Flyvemaskine"
Forbered dig på den mdt. prøve, og læg senest 6/5 kl. 17 svar ind i lærerfeedback på fransk på:
Vi skal tale om det vedhæftede: Mundtlig prøve 7. maj. 2025, fransk alment.docx
Rækkefølgen er den modsatte af sidst, vi havde en mundtlig prøve af denne slags, så vi starter nedefra denne gang:
I dag er der eksamensforberedelse og karaktersamtaler.
Her er to prøvebilleder: Prøve-billede 1.docx Prøve-billede 2.docx
Ejefald Quizlet
Jeg har lagt en 0-opgave ind i Opgaver, I skal lave til 14/5. ... ma, mon, mes - den handler om ejestedord...
Undervisningsbeskrivelse Elever Fransk A 2022-2025.doc Dette er din undervisningsbeskrivelse, hvis du kommer op i mundtlig fransk.
Vi taler om passé composé og imparfait, og vi laver nogle øvelser i disse to tider.
Quizlet adjektiver i hankøn ental
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 33
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/160/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53862617205", "T": "/lectio/160/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53862617205", "H": "/lectio/160/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53862617205" }