Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2020/21 - 2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Afsætning A
|
Lærer(e)
|
Peter Lindhardt Tønnesen
|
Hold
|
V2022b AF (V1b AF, V2b AF, V3b AF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Købsadfærd
Formål
Forløbet har til formål at udvikle elevernes evne til at redegøre for og analysere forbrugeres købsadfærd, herunder hvilke faktorer der påvirker købsbeslutningen før, under og efter købet. Eleverne trænes i at anvende afsætningsøkonomiske modeller og begreber til at forstå forbrugeradfærd i en aktuel samfundsmæssig kontekst.
Kernestof:
Kapitel 6 i Marketing – en grundbog i afsætning (Systime). Dækker kernestoffet "Den eksterne situation" med fokus på købsadfærd på B2C-markedet og samfundsvidenskabelig metode.
Supplerende stof: Artikler om inflation og forbrugeradfærd, herunder "Knap halvdelen af danskerne har skåret i deres forbrug" og materiale om influencermarketing.
Arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde, casearbejde og individuelle opgaver.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Den interne Situation
Formål
Eleverne skal kunne analysere virksomhedens interne forhold som grundlag for strategisk planlægning, herunder anvende modeller som værdikæde, BMC og SWOT. Målet er at kunne vurdere virksomhedens styrker og svagheder i en markedsføringsmæssig kontekst.
Kernestof:
Kapitel 2 i Marketing – en grundbog i afsætning (Systime). Dækker kernestoffet "Den interne situation", herunder værdikæder, forretningsmodeller.
Supplerende stof: Artikler om kønsforskelle i forbrugeradfærd ("Køber du ind som kvinde"), Lego og Miinto-cases, projektarbejde med Bestseller.
Arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde, casearbejde og projektarbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Den Eksternesituation
Formål
Formålet er at give eleverne forståelse for virksomhedens makroforhold gennem analyse af omverdenen. Eleverne lærer at anvende PESTEL-modellen til at identificere muligheder og trusler i markedet.
Kernestof:
Kapitel 3 i bogen Marketing fra Systime.
Dækker kernestoffet "Den eksterne situation" med fokus på omverdensforhold nationalt og globalt.
Arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde og opgaveløsning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Konkurrenceforhold
Formål
Eleverne skal kunne analysere virksomhedens konkurrencesituation ved hjælp af modeller som konkurrencemæssige positioner og tragtmodellen. Fokus er på markedsanalyse og vurdering af konkurrencesituation.
Kernestof:
Kapitel 4 i bogen Marketing fra Systime
Dækker kernestoffet "Den eksterne situation" med fokus på konkurrence- og brancheforhold.
Supplerende stof: Bottled Water in Denmark-case, , markedsanalyse fra Passport og grafisk materiale om markedsandele.
Arbejdsformer:
Gruppearbejde, skriftligt individuelt arbejde, casearbejde og mundtlige fremlæggelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Konkurrence projekt
|
12-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Branche
Formål:
Eleverne skal opnå indsigt i, hvordan en brancheanalyse foretages og anvendes strategisk. Fokus er på konkurrenceforhold og markedsstruktur ved hjælp af Porters Five Forces.
Kernestof:
Kapitel 5 i bogen Marketing fra Systime.
Dækker kernestoffet "Den eksterne situation" med fokus på brancheforhold og konkurrencestruktur.
Supplerende stof: Kreative rollespilsfilm med Porters Five Forces.
Arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde, casearbejde og kreative øvelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Strategi, del 1
Formål
Eleverne skal opnå forståelse for strategiske analyser og virksomhedens grundlæggende strategivalg. Fokus er på mission, vision, SWOT og konkurrencestrategier.
Kernestof:
Kapitel 8 i Marketing fra Systime
Dækker kernestoffet "Strategi", herunder mission, vision, værdier, SWOT og konkurrencestrategier.
Supplerende stof: SWOT-opgaver, case om Rema 1000 og refleksionsopgaver.
Arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde og skriftligt refleksionsarbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Segmentering B2C
Formål :
Forløbet har til formål at give eleverne kompetencer til at segmentere markedet og udvælge målgrupper. Fokus er på positionering og brug af segmenteringsmodeller.
Kernestof:
Kapitel 11 i Marketing fra Systime.
Dækker kernestoffet "Segmentering, målgruppevalg og positionering".
Supplerende stof: Film: "Kender du typen?", podcast med Audi’s CMO, Geomatic/Conzoom og Minerva-modellen.
Arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde, medieanalyse og præsentationer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Marketingmix
Formål
Eleverne skal opnå viden om og kunne anvende marketingmixets fire P’er. Fokus er på produktudvikling, prisstrategi, distribution og promotion i praksis.
Kernestof:
Kapitel 14, 15, 16, 18, 20 og 22 i Marketing fra Systime.
Dækker kernestoffet "Marketingmix".
Supplerende stof: Cases om Matas, Innocent Drinks, Thisted Bryghus og Ben & Jerry’s, samt artikler om influencer marketing og oplevelsesøkonomi.
Arbejdsformer:
Klasseundervisning, casearbejde, gruppearbejde, mundtlige fremlæggelser og praktiske øvelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Strategi, del 2
Formål
Eleverne arbejder med avancerede strategier som vækst-, portefølje- og digital strategi. Forløbet styrker evnen til at forbinde flere IT værktøjer hensigtsmæssigt til læring.
Kernestof:
Kapitel 10 i Marketing – en grundbog i afsætning. Dækker kernestoffet "Strategi".
Supplerende stof: Øvelser med ChatGPT og GAI, quizzer, eksamensopgaver fra Arla og Lego.
Arbejdsformer:
Klasseundervisning, digitale øvelser og gruppearbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#12: Vordingborg Køkken
Formål:
Forløbet har til formål at repetere centrale modeller og begreber i en virkelighedsnær kontekst. Eleverne arbejder med strategiske analyser i praksis.
Kernestof:
Tværgående gentagelse af kernestof inden for interne og eksterne situation, strategi, segmentering og marketingmix.
Supplerende stof: Virksomhedsbesøg, elevfundet artikler og præsentationsøvelser med refleksion.
Arbejdsformer:
projektarbejde og præsentationer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
B2B markedet
Formål
Eleverne skal opnå forståelse for virksomheders købsadfærd på producentmarkedet, samt segmentering.
Kernestof:
Kapitel 7 og 13 i Marketing – en grundbog i afsætning. Dækker kernestoffet "Købsadfærd og segmentering på producentmarkedet".
Supplerende stof: Artikler, film og caseopgaver, herunder niveau inddelte artikler.
Arbejdsformer:
Klasseundervisning, film, gruppearbejde og skriftligt arbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Internationalisering
Formål
Eleverne skal lære at analysere eksportmuligheder, eksportberedskab og vælge markeder. Fokus er på virksomhedens globale strategi og kulturforståelse.
Kernestof:
Kapitel 9 i Marketing – en grundbog i afsætning.
Dækker kernestoffet "Internationalisering".
Supplerende stof: Case om Lakrids by Bülow.
Arbejdsformer:
Klasseundervisning, skriftligt arbejde og casebaseret gruppearbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Marketingmix i internationalt perspektiv
Formål
Eleverne skal vurdere om marketingmixet skal tilpasses eller standardiseres på udenlandske markeder. Fokus på global pris, produkt, distribution og promotion.
Kernestof:
Kapitel 17, 19, 21, 23 og 24 i Marketing fra systime. Dækker kernestoffet "Marketingmix og segmentering" i internationalt perspektiv.
Supplerende stof: Cases: Barberklingen, A.C. Perchs Thehandel og projekt og besøg om Møns Bryghus.
Film om Neuromarketing.
Arbejdsformer:
Klasseundervisning gruppearbejde, film, projektarbejde og mundtlige fremlæggelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
52 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Marketingplan - Projektforløb
Formål
Formålet er at anvende den samlede viden faget til udvikling af en konkret marketingplan for en virksomhed.
Kernestof:
Kapitel 25 i bogen Marketing fra Systime
Dækker hele kernestoffet med fokus på "Marketingplan – national og global".
Supplerende stof: Case om B&O, Euromonitor, præsentationsmateriale og dataindsamling.
Arbejdsformer:
Projektarbejde, selvstændigt arbejde, gruppearbejde og research.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Eksamensprojektet
Formål
Eleverne arbejder målrettet frem mod den mundtlige eksamen ved at fordybe sig i en eksamenscase og træne formidling og perspektivering.
Kernestof:
Dækker hele kernestoffet bredt og forbereder til eksamen.
Supplerende stof: Eksamenscase fra Ditur.dk, bilagsmateriale, Euromonitor.
Arbejdsformer:
Projektarbejde, vejledning, eksamenstræning og refleksion.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/160/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54928931362",
"T": "/lectio/160/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54928931362",
"H": "/lectio/160/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54928931362"
}