Holdet V2022b DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Astrid Lindholdt Buch
Hold V2022b DA (V1b DA, V2b DA, V3b DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb: Reklamepsykologi
Titel 2 Skriftlighed og litterære metoder
Titel 3 Sproglig analyse del I: Retorik og appelformer
Titel 4 Eksistentialisme del I
Titel 5 Det moderne gennembrud
Titel 6 Sproglig analyse del II: Diskursanalyse
Titel 7 Nyere litteratur del I, lyrik
Titel 8 Eksistentialisme
Titel 9 Romantikken
Titel 10 Rep. reklamepsykologi
Titel 11 Nedslag i 1900-tallets litteratur
Titel 12 Nyere litteratur del II (epik)
Titel 13 Repetition
Titel 14 Tilladte hjælpemidler skr/mdt eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb: Reklamepsykologi

Eleverne har i dette forløb lært om reklamepsykologi, herunder reklamens historie og udvikling, grundelementerne i reklamepsykologi såsom kultur, biologi og psykologi, samt hvordan man kan analysere et konkret produkts kommunikation og branding.

Samlet anvendt 20 lektioner i grundforløb
Samlet sidetal: 49 ns. 16 reklamer


• analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
• perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
• udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt

• billeder, film og øvrige multimodale tekster
• dansk sprog, herunder sproglig variation og sprog anvendt i private, faglige og professionelle sammenhænge
• digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier
• litteratur-, sprog- og mediehistorie.
• mindst seks værker med genremæssig og historisk spredning, herunder mindst én roman og to øvrige skønlitterære værker: Værk: Kampagne fra SAS
• sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, kommerciel kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster

• Aqua Minerale: ”Rent vand gi’r rent velvære.” (1988)
• Ceres Royal: ”Join the royal club” (1984)
• Dior Addict.
• Eva køkken: ”Eva skriver det hele… sparer det halve” (1974)
• Handelsbanken: ”… ungdommen går i Handelsbanken” (1967)
• Lee Cooper (1975)
• Lee Cooper: ”Prøv Lee Coopers forårs- og sommerskjorter…” (1975)
• Læsøsalt • Martini: ”Martini Bianco because you know it´s right” (1980)
• Morris Marina: ”De befinder Dem godt i en MORRIS MARINA” (1959)
• North State: ”Det ved man hvad er!” (1968)
• NSU1: ”Mens husets herre har den store vogn…” ()
• NSU2: ”Indkøbsturen er dagens højdepunkt – sammen med Prinz’en” (1959)
• Opel Tigra: ”Pyjamasfolderen kan ikke lide den nye Opel Tigra” (1995)
• Safir komfur (1961)
• Smirnoff – zebra (2016)
• ”#CulturalDifferences HSBC Commercials” Youtube (2011) 6,14 min

• Værk:
Kampagne fra sundhedsstyrelsen: But Why

Supplerende:
• From, Lasse: "Reklamens historie i Danmark 1950-2000" (2017) DR
• Paldam, Conni m.fl: ”Reklamepsykologi - mellem biologi og kultur” kapitel 1-4 (2011) Systime 40 ns.
• "Fuckr med dn hjerne: Den perfekte reklame" TV-program, DR (2014) 28 min

• Gruppearbejde
• Klasseundervisning
• Virtuelt arbejde
• Skriftlig arbejde i form af PowerPoint og præsentation af But Why-reklame
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Skriftlighed og litterære metoder

Forløbets indhold og fokus:
Eleverne skal opnå en forståelse for de mest basale retningslinjer og strukturer i en skriftlig opgave i dansk. Her trænes de forskellige elementer via teksten ’Krebsen’. De skal derudover stifte bekendtskab med udvalgte analytiske metoder (nykritisk, biografisk, psykoanalytisk og socialhistorisk) og kunne anvende dem i praksis.
Fokus er på forståelsen af de enkelte metoder samt deres forskellighed og derfor arbejdes der primært med én gennemgående tekst i metodearbejdet: ’Som englene flyver’, der indgår i ’Vandmærket’.
Eleverne læser desuden et værk og gennem forskellige arbejdsmetoder trænes deres skriftlige kunnen samt deres analytiske forståelse.

Faglige mål og kernestof:
Faglige mål:
- Udtrykke sig hensigtsmæssigt formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
- Anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
- Analysere fiktive tekster
- Demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
Kernestof:
- Værk: novellesamling
- Litteraturanalytiske begreber og metider

Anvendt faglitteratur (25,3 ns):
- ’Skriveøvelser til dansk’, Lars Schmidt Møller, Systime, 2014
o Præsentation af tekst (video) (1min 03 sek)
o Indledning og afslutning (video) (2 min 10 sek)

- ’Opgaveguide’, Benoni m.fl., Systime, 2022
o Automatisk litteraturliste, kildehenvisning og fodnoter (0,6 ns)

- ’Skriv dig frem’, Albinus m.fl., Systime, 2019
o Indledning (3,6 ns)
o Snubletråd A, beskrivelse uden analyse (2,3 ns)
o Snubletråd C, manglende eller forkert brug af citater (2,5 ns)
o Snubletråd E, punktopstilling og ensformighed (2 ns)

- ’Metoder i dansk’, Jan Sørensen, Systime, 2011
o Nykritik (3 ns)
o Biografisk (4,6 ns)
o Psykoanalytisk tilgang (4,3 ns)
o Socialhistorisk analyse (2,4 ns)

Anvendt materiale (73,59):
Supplerende materiale:
- ’Krebsen’, Kim Fupz Aakeson, i ”Dyrekredsen”, Gyldendal, 1996 (5 ns)

Værklæsning:
- ’Vandmærket’, Naja Marie Aidt, Gyldendal, 1993 (68,59 ns)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 4 Eksistentialisme del I

Hvis iscenesættelse er for alle, hvordan skelner man så sandhed fra løgn?Netop denne undren stilles der skarpt på ved at anvende Computational Thinking. Ved at forsøge at sætte sig ind i den digitale verden, gennemskue mønstrene på de digitale platforme og særligt i SoMe-universet kommer eleverne bag ved forskellige iscenesættelser og bliver hermed i stand til at kaste kritiske blikke på dette.
Et vigtigt skridt på vejen til at blive digitalt dannede og kritiske medborgere.

1. Evnen til kvalificeret, kreativt, kritisk og etisk forsvarligt at kunne bruge relevante computerbaserede værktøjer.
2. Evnen til at analysere, designe, realisere og evaluere computationelle data- og informationsprocesser.

3. Brug af (1) − som en udvidelse af vores mentale evner − til computationelt at erfare, analysere, begribe, repræsentere og manipulere verden og skabe ting, der har betydning for os. Caspersen, mfl., 2018.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
lejlighedstale 30-04-2023
repetition 05-06-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Det moderne gennembrud

Forløbets indhold og fokus:
Eleverne skal stifte bekendtskab med det moderne gennembrud som litterær periode. De opnå en forståelse for – og en evne til at kunne identificere væsentlige karakteristika for perioden i udvalgte tekster.
Der er lagt særligt fokus på emnerne køn, klasse og kirke.
Der indgår værklæsning i dette forløb.

Faglige mål og kernestof:
Faglige mål:
- Analysere og fortolke fiktive tekster
- Analysere og fortolke ikke-fiktive tekster
- Perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige og internationale sammenhænge
- Demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden

Kernestof:
- Mangfoldige litterære genrer
- Billeder, film og øvrige multimodale tekster
- Herman Bang
- Grundtvig
- Henrik Pontoppidan
- Martin A. Nexø
- Værklæsning af et drama
- Svenske og norske tekster på originalsprog
- Oversatte tekster, der bidrager til at perspektivere dansksprogede tekster i en nordisk, europæisk eller global sammenhæng
- Litteraturanalytiske begreber og metoder
- Litteraturhistorie

Anvendt faglitteratur (121,49 ns):

- 'Litteraturens veje', Fibiger og Lütken, Systime, 2018
o Det moderne gennembrud (47,4 ns)

- 'Litteraturhistorien på langs og på tværs', Tinne Serup Bertelsen, Systime, 2012
o Det moderne gennembrud (61,4 ns)

- ’Brug litteraturhistorien’, Sørensen og Rangvid, Systime, 2014
o Det moderne gennembrud (12,6 ns)

Anvendt materiale:
Kernestof:
- Lønningsdag (En idyl), Martin Andersen Nexø, 1900, Litteraturportalen (2,4 ns)
- Ane-Mette, Henrik Pontoppidan, 1887, Litteraturportalen (7,2 ns)
- 'Ørneflugt', Henrik Pontoppidan, 1890, henrikpontoppidan.dk (3,2 ns)
- ’Madame Bovary’ (uddrag), Gustave Flaubert, Litteraturportalen, 1857 (4,86 ns)
- ’Et grundskud’, Henrik Pontoppidan, henrikpontoppidan.dk, 1885 (4,9)
- ’Ved vejen’, Herman Bang, litteraturportalen, 1886 (14,1 ns)
- ’Kirken det er et gammelt hus’, N.F.S. Grundtvig, litteraturportalen, 1836 (0,88 ns)

Supplerende materiale:
- Indledning til Hovedstrømninger i det 19de århundredes litteratur (uddrag) Georg Brandes, 1872, Litteraturportalen (4,0 ns)
- Engelske socialister, Holger Drachmann, 1872, Litteraturportalen (3,1 ns)
- 'Constance Ring', Amalie Skram, (uddrag), 1885 (3,25 ns)
- 'Den sidste petroløse', Saxo Wiegell, 1884 (0,82 ns)
- ’Støv’, Olivia Levison, Litteraturportalen, 1885 (1,72 ns)
-       'Frøkenen' Herman Bang, Arkiv for litteratur, Værker i mindeudgave, 1920 (3,7 ns)
- 'Et dukkehjem', (uddrag) Henrik Ibsen, Litteraturportalen, 1879 (3,4 ns)

Værklæsning:
- 'Gemma Bovary', Posy Simmonds, Rosinte & Co., 2009 (Graphic novel)
vedlagt et uddrag af 'Madame Bovary', Gustave Flaubert, Litteraturportalen,1857, (4,86 ns)

Undervisningens tilrettelæggelse:
- Læreroplæg
- Gruppearbejde
- Bogklubber
- Individuelt arbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Sproglig analyse del II: Diskursanalyse

Forløbets indhold og fokus:
Eleverne bygger videre på deres viden fra sproglig analyse del I, og arbejder nu med diskursanalysen og dens begreber. De centrale problemstillinger har været analyse af primært politiske tekster.
Fokus i forløbet er at kunne identificere samt analysere forskelligartede tekster i et diskursanalytisk perspektiv. Desuden er fokus også at vurdere, hvad ord gør ved en tekst/udsagn/samtale og lign samt forstå egne ytringer i både private og offentlige sammenhænge.

Faglige mål og kernestof:
Faglige mål:
- At udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret såvel mundtligt som skriftligt
- Demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion
- Demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- Analysere og fortolke fiktive samt ikke-fiktive tekster
- Perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder
Kernestof:
- Dansk sprog herunder sproglig variation og sprog anvendt i private, faglige og professionelle sammenhænge
- Sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, kommerciel kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster
- Svenske og norske tekster på originalsprog
- Sproghistorie

Anvendt faglitteratur (24,3 ns):
- 'Diskursanalyse i dansk - sprog, magt og identitet', Græsborg og Jørgensen, Systime, 2015 (9ns)
o Om diskursanalyse, introduktion til begreber 5,9 ns
o At etablere en diskurs, fire antagonismepar 3,1 ns

- ’Krydsfelt’, Langdahl, Olsen og Quist, Systime, 2019 3. udgave af iBog (15,3 ns)
o Sprog og sproghistorie 4,3 ns
o De nordiske sprog 3,6 ns
o Variation i dansk talesprog 0,6 ns
o Diskursens sproglige dimension 4,9 ns
o Det sproglige i dansk (sprog og identitet) 1,9 ns

Anvendt materiale (17,65):
Kernestof:
- ’Populärmusik från Vittula’, (uddrag), Mikael Niemi, Norstedt, 2007, (1,97 ns)
- George W. Bush: Tale til nationen, 7. oktober 2001. Kilde: The White House. Oversat af Systime (2,57 ns)
- ’Danske værdier – tryghed og velfærd’, Pia Kjærsgaard, 15-09-2007, DF landsmøde (3,81 ns)
- Tannie Nyboes tale ved klimademonstrationen, 22-09-2023, dansketaler.dk (2,4 ns)
- ’Portræt af Pernille Rosendahls 50 års fødselsdag’, 21-03-2022, Politiken (2,4 ns)
- ’Tale om den privilegerede hygge-boble’, Alberte Back Schmidts, 17-06-2021, dansketaler.dk (2,0 ns)

Supplerende materiale:
- ’Verdensborger i Danmark’, Benny Andersen, digtsamlingen ”Over adskillige grænser”, 1988, (0,66 ns)
- ’Det sjette opholdssted’, Yahya Hassan, 2013, Litteraturportalen (0,42 ns)

Undervisningens tilrettelæggelse:
- Læreroplæg
- Gruppearbejde
- Individuelt arbejde
- Diskussioner i plenum
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Nyere litteratur del I, lyrik

Forløbets indhold og fokus:
Eleverne bliver introduceret til nyere lyrik fra 2000 og frem. Her er særligt fokus på de nye fremstillingsformer, og genstanden er dermed ikke gentlig lyrikanalyse men en oplevelse og en nysgerrighed på andre former for kompositioner, når det gælder lyriklæsning.
Elevernes nysgerrighed skal vækkes og det centrale i dette forløb er elevernes egne oplevede tekstlæsninger.
Der kobles teori på undervejs, men det er primært den enkeltes, subjektive oplevelse, der er i fokus.

Faglige mål og kernestof:
Faglige mål:
- Analysere og fortolke fiktive tekster
- Perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder
- Demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
- Demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier

Kernestof:
- Mangfoldige litterære genrer
- Billeder, film og øvrige multimodale tekster
- Danske tekster fra de seneste 20 år
- Værklæsning (digtsamling)
- Litteraturanalytiske begreber og metoder
- Litteraturhistorie
-
Anvendt faglitteratur:
- ’Hybriddigte, tendenser i ny dansk poesi’, Ewald og Taber, Systime, 2016
o Det visuelle (10,2 ns)
o Komposition (10,6 ns)
o Det lydlige (10,4 ns)
o Udsigelsen og stemmen (10 ns)
o Troper og figurer (12,2 ns)
o Motiv, tema og det samlede udsagn (8,1 ns)

- ’Hybriddigte, tendenser i ny dansk poesi’, Rostbøll og Friis, Dansklærerforeningens Forlag, 2012
o Performative selvbiografier og hverdagsliv (25 ns)
o Postkolonialisme og identitet (27 ns)
o Google-poesi og postproduktion (15 ns)

Anvendt materiale:
Kernestof (værk):
- ’Find Holger Danske’ Maja Lee Langvad, Gyldendal, 2016 (30,01 ns)

Supplerende materiale:
- Christel Wiinblad, 49 forelskelser. Portrætdigte, Athene 2008 (uddrag) (3,2 ns)
- Arne Herløv Petersen, ”Mand”, Ting, udgivet af forfatteren 1965 (0,2 ns)
- Per Højholt, ”Henry”, Turbo, Schønberg, 1968 (0,27 ns)
- Emil Aarestrup, ”Angst”, ”Til en veninde”, Udvalgte digte, DSL/Borgen, 1998 (0,09 ns)
- Hans-Jørgen Nielsen, ”Dannebrog”, at det at – læsealbum, Borgen, 1965 (0,05 ns)
- Václav havel, ”Peace”, 1967 (0,01 ns)
- Per Vers, ”verdensborger.dk”, https://www.youtube.com/watch?v=Gw8vtlnfHTs (3 min 32 sek)
- Afsnit P´s nye parlør V. 2.0: http://www.afsnitp.dk/galleri/parlor/afsnitpsnyeparloer.html
- Evighedsblog.dk: http://evighedsblog.dk/
- Niels Lyngsø, Morfeus: http://www.nielslyngsoe.dk/?page_id=125

Undersøgelse og analyse af egne digtsamlinger i mindre grupper (dvs. at eleverne har læst forskellige digtsamlinger her:
-      Udvalgte forfattere og kunstnere, 'Leporello', red. Thomas Seest, Forlaget Arena, 2010
-      Olga Ravn, 'Den hvide rose', Gyldendal, 2016
-      Udvalgte forfattere, 'Spillekort', Ekbátana, 2020 (udgivet i forbindelse med udstillingen Drømmebøger på Den Sorte Diamant)
-      Eva Tind, 'Objet Fabriqué', Gyldendal, 2013
-      Benny Andersen, 'Kram', Borgen, 2009
-      Ursula og Julie Andkjær Olsen, 'have og helvede', Gyldendal, 2010
-      Tobias Rahim, 'Drømmene maler virkeligheden', Politikens Forlag, 2022

Undervisningens tilrettelæggelse:
- Induktivt arbejde
- Læreroplæg
- Gruppearbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Eksistentialisme

Forløbets indhold og fokus:
Eleverne introduceres for generelle teorier om eksistentialisme gennem tiden – fra Kierkegaard til det senmoderne. Herunder også en forståelse for det eksistentielle islæt, der præger de sociale medier.
Fokus er på en forståelse for eksistentialismens udformning og tilstedeværelse i litteratur, kunst og medier.

Faglige mål og kernestof:
Faglige mål:
- Analysere og fortolke fiktive tekster
- Demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger
- Demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
Kernestof:
- Mangfoldige litterære genrer
- Billeder, film og øvrige multimodale tekster
- Digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier
- Johannes V. Jensen
- Karen Blixen
- Pontoppidan
- M.A. Hansen
- Peter Seeberg
- Værklæsning (grafisk roman)

Anvendt faglitteratur:
- ’Eksistentialisme i dansk – fra Kierkegaard til Sonnergaard’, Liselotte Henriksen, Systime, 2018 (36,3 ns)
o Søren Kierkegaard 1,5
o Spidsborgeren 1,9
o Æstetikeren 3,5
o Etikeren 2,2
o Den religiøse 1,7
o Friedrich Nietzsche: eksistentialisme er nihilisme 1,5
o Viljen til magt 0,6
o Kapitlet om Sartre 7,2
o Kapitlet om Giddens 8,5
o Kapitlet om Goffman og Meyrowitz 7,7



Anvendt materiale:
Kernestof:
- ’Ørneflugt’, Henrik Pontoppidan, fra: ’Eksistentialisme i dansk – fra Kierkegaard til Sonnergaard’, Liselotte Henriksen, Systime, 2018 (3,2 ns)
- ’Agerhønen’, M.A. Hansen, Litteraturportalen, 1947(4,3 ns)
- ’Ringen’, Karen Blixen, Eksistentialisme i dansk, 1958 (7,17 ns)
- ’Nåede de færgen’, Johannes V. Jensen, Litteraturportalen, 1912 (3,15 ns)
- ’Hvile’, Peter Seeberg, Eksistentialisme i dansk, 1962 (2,5 ns)
Supplerende materiale:
- Scene fra Fight Club, David Fincher, 1999 (25 sek)
- Det vellykkede liv er ikke lykkeligt, Nilo Sand, artikel fra Eksistentialisme i dansk https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=288 (3,8 ns)
- ’De dyre piger – alt for insta’ DR 2021 (19 min)
- Brætspil: ’Pandemic’, 2015
- ’Hvor lyset kommer ind’, Kræsten Kusk, 2013 (kortfilm)
-       'Det er blevet os pålagt', Klaus Rifbjerg, 1960, fra digtsamlingen Konfrontation


Undervisningens tilrettelæggelse:
- Induktivt og deduktivt arbejde
- Gruppearbejde
- Fremlæggelser
- Diskussioner i plenum
- Optagelse af diskussioner i mindre grupper
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Romantikken

Forløbets indhold og fokus:
Eleverne skal få en forståelse for romantikkens strømninger – såvel kulturelt som litterært. De skal kunne udpege centrale og væsentlige analytiske punkter i tidens litteratur og sammenholde det med litteraturhistorien.
De vigtigste problemstillinger har været forståelsen for de forskellige faser og deres kendetegn.

Faglige mål og kernestof:
Faglige mål:
- Analysere og fortolke fiktive tekster
- Perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige og internationale sammenhænge
- Demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
Kernestof:
- Ludvig Holberg
- Adam Oehlenschläger
- Steen st. Blicher
- H.C. Andersen
- Værklæsning
- Svenske og norske tekster på originalsprog
- Litteraturanalytiske begreber og metoder
- Litteraturhistorie

Anvendt faglitteratur:
- ’Litteraturens veje’, Johannes Fibiger og Gerd Lütken, Systime, 2018
o Romantikken (42,6 ns)
o Romantismen (36,1)

- ’Litteraturhistorien på langs og på tværs’, Tinne Serup Bertelsen et. al., Systime, 2018
o 1800-1870 romantikken (52,1 ns)

Anvendt materiale:
Kernestof:
- ’Fordærvet smag i kærlighed’, Holberg, epistel nr. 8, 1743, Litteraturportalen (1,17 ns)
- ’Guldhornene’, Adam Oehlenschläger, Systime, 1803 (1,38 ns)
-       'Indvielsen', S.V. Staffeldt, 1804, Litteraturportalen (0,8 ns)
-       'Liljen og dugdråben' S.V. Staffeldt, 1808, Litteraturportalen (0,51 ns)
- ’Aladdin og den forunderlige lampe’, Adam Oehlenschläger, (uddrag), 1805 Litteraturportalen (2,81 ns)
- ’Morgen-vandring’, Adam Oehlenschläger, 1805, fra Textanalyse, Systime, 2014 (1,03 ns)
- ’Der er et yndigt land’, Adam Oehlenschläger, 1819, fra: danmarkshistorien.dk (0,66 ns)
-       'Rejsekammeraten', H.C. Andersen, 1835, anderstenstories.com (10,7 ns)
- ’Skyggen’, H.C. Andersen, Litteraturportalen, 1847 (9,85 ns)
- ’Du gamla, du fria’, Richard Dybeck, Litteraturportalen, 1844(0,27 ns)
- ’Ja, vi elsker dette land’, Bjørnstjerne Bjørnson, Litteraturportalen, 1859-1868 (2 ns)
- ’Den lille Karen’, Thomasine Gyllembourg, Litteraturportalen 1830 (11,31 ns)
- ’Angst’, Emil Aarestrup, Litteraturportalen, 1838 (0,09 ns)
-       'Skriftestolen', Christian Winther, 1843, Litteraturportalen (6,0 ns)


Værk (kernestof):
- 'Sildig Opvågnen', St. St. Blicher, Litteraturportalen, 1828 (19,5 ns)

Undervisningens tilrettelæggelse:
- Læreroplæg
- Gruppearbejde
- Diskussioner i plenum


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Rep. reklamepsykologi

Forløbets indhold og fokus:
Eleverne skal tilegne sig viden om- og færdigheder til at kunne analysere en reklame med særligt fokus på de biologiske mekanismer, reklamerne ofte spiller på. Fokus er dermed lagt på de virkemidler, der rammer menneskets biologi og også et fokus på, hvorfor det virker.
Eleverne skal ved forløbets afslutning være i stand til at analysere reklamer med særligt fokus på menneskets biologiske og kulturelle tendenser – eksempelvis ved inddragelse af evolutionsteoretiske forklaringer omkring hjernens virkning.

Faglige mål og kernestof:
Faglige mål:
- Perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle sammenhænge
- Demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger
- Demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
Kernestof:
- Billeder, film og øvrige multimodale tekster
- Kommerciel kommunikation
- Digitale kommunikationsformer
- Medieanalytiske begreber og metoder

Anvendt faglitteratur (84,3 ns):
- ’Reklamepsykologi - mellem biologi og kultur’, Haase, Paldam og Schjødt, Systime, 2011 s. 13-151 (82,8 ns)
o Reklame og branding
o Reklamepsykologi
o Reklame og biologi
o Reklame og kultur
o Reklame og etik

- ’Håndbog til dansk’, Ole Schultz Larsen, Systime, 2015
o Medieanalyse af reklamefilm (1,5 ns)

Anvendt materiale:
Kernestof:
- Fiat: https://www.youtube.com/watch?v=S17JVhSSJFE (1 min)
-       FIAT: https://www.youtube.com/watch?v=EErQDBCa02Q (1:11)
- JBS: https://www.youtube.com/watch?v=FL3DAZ_TUqo (1 min 34 sek)
- Coop: https://www.youtube.com/watch?v=pTp_UFj64BA (2 min 53 sek)
- Danish Crown https://www.youtube.com/watch?v=bDeT1KsMfgc (0 min 30 sek)

Undervisningens tilrettelæggelse:
- Gruppearbejde
- Læreroplæg
- Diskussion i plenum
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Nedslag i 1900-tallets litteratur

Faglige mål og kernestof:
Faglige mål:
- Analysere og fortolke fiktive tekster
- Perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige og samfundsmæssige sammenhænge
- Demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
Kernestof:
- Johannes V. Jensen
- Tom Kristensen
- Klaus Rifbjerg
- Litteraturanalytiske begreber og metoder
- Litteraturhistorie

Anvendt faglitteratur (274,9 ns):
- ’Litteraturhistorien på langs og på tværs’, Kjær-Hansen, Kennebo og Bertelsen, Systime, 2012
o Tidlig modernisme (8,1 ns)
o Klaus Rifbjerg (3 ns)
o Michael Strunge (4 ns)
o Minimalistiske fortællinger i 1990’erne (5,4 ns)
o Helle Helle: Film (6 ns)

- ’Litteraturens veje’, Fibiger og Lütken, Systime, 2010
o Det store sammenbrud (14,6 ns)
o Mellemkrigstiden (43,7 ns)
o 1960’erne: modernisme og virkelighed (44,9 ns)
o 1970’erne: fra Woodstock til Vietnam (53,9 ns)
o 1980’erne: det postmoderne (41,7 ns)
o 1990’erne: det postmodernes udløb (42,5 ns)

- ’Med tiden’, Bødtcher-Hansen og Carlsen, Gyldendal, 2012, s. 230-238
o Analyse og fortolkning: Fribytter (7,1 ns)

Anvendt materiale (10,3 ns):
- ’På Memphis station’, Johannes V. Jensen, Litteraturportalen, 1906 (1,54)
- ’Fribytter’, Tom Kristensen, litteraturportalen, 1920 (0,4 ns)
- ’Rio Janeiro’, Tom Kristensen, Litteraturhistorien på langs og på tværs, 1920 (0,86 ns)
- ’Livet i badeværelset’, Tom Kristensen, Gyldendal, 1960 (0,49 ns)
- ’Det blomtrende slagsmål’, Klaus Rifbjerg, Lybeckers Forlag, 1920 (2,35 ns)
- ’Natmaskinen’, Michael Strunge, Borgen, 1981 (0,58 ns)
- ’En stol for lidt’ Helle Helle, Samleren 1996 (1,47 ns)

Værk
-      'Rester', Helle Helle, Gyldendal, 1996

Undervisningens tilrettelæggelse:
- Læreroplæg
- Gruppearbejde
- Individuelt arbejde
- Induktivt arbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Nyere litteratur del II (epik)

Forløbets indhold og fokus:
Eleverne introduceres til udvalgte tendenser inden for nyere litteratur (fra 2000 og frem). De skal i tekster kunne udpege disse tendenser samt foretage relevant nykritisk analyse.


Anvendt faglitteratur:
- ’De seneste fem års litteratur’, Haaning m.fl., Systime, 2015
o Introduktion (34 ns)


Primær litteratur:
- ’Huden er det elastiske hylster, der omgiver hele legemet’, Bjørn Rasmussen, 2011, fra: De seneste fem års litteratur, Brian Andreasen et. al., Systime, 2018 (5,01 ns)
- ’Mor og Busser’, Kristina Nya Glaffeys, 2014, fra: De seneste fem års litteratur, Brian Andreasen et. al., Systime, 2018 (5,57 ns)
- ’Dø, løgn, dø’, Mette Moestrup, 2012, fra: De seneste fem års litteratur, Brian Andreasen et. al., Systime, 2018 (1,6 ns)
- ’Du kommer i helvede min bror’, Yahya Hassan, 2013, Litteraturportalen (1,1 ns)
- ’Dette burde skrives i nutid’, Helle Helle, 2011, Litteraturportalen (uddrag) (2,9 ns)
- ’Returbillet’, Katrine Marie Guldager, 2009, Litteraturportalen (4 ns)
-       'Mor. En historie om blodet', Maja Lucas, 2016, Litteraturportalen (0,7 ns)
-       'Hallerne', Josephine Klougart, 2011, Litteraturportalen (uddrag) (5,4 ns)

Undervisningens tilrettelæggelse:
- Læreroplæg
- Gruppearbejde
- Individuelt arbejde
- Diskussioner i plenum
-       Multimodale tekster
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Repetition

Anvendte tekster i dette forløb:

Stofa reklame - Den Storebredbåndskrig staring Peter Bleiken & friends 2008

Sakinah-Michelle Ahmeds tale for Netværket for underrepræsenation, 27/3 2025, dansketaler.dk

Den lille pige med svovlstikker, H.C. Andersen, 1845, Litteraturportalen

Bryllupsrejse, Naja Marie Aidt, fra novellesamlingen Bavian, 2006, Gyldendal

De, Helle Helle, 2018, Litteraturportalen

Det skjulte, Christina Hesselholdt, 1993, Litteraturportalen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Tilladte hjælpemidler skr/mdt eksamen

Tilladte hjælpemidler, som kan downloades inden prøven:

Håndbøger:
- Reklamepsykologi – mellem biologi og kultur, Haase m.fl., Systime, 2011

Hjemmesider:
- https://analysecirkler.gyldendal.dk/analysecirkler/kompendium.html#id=kortfilm


Tilladte hjælpemidler, som ikke kan downloades og derfor må tilgås online under prøven:

Hjemmesider:
- ordnet.dk (ordbog)
- https://forkortelse.dk/  (liste over korrekte forkortelser)
- https://mothsordbog.dk/forside (ordbog over gamle danske ord)
- https://www.synonymbog.com/ Synonymordbog
- https://www.ordbogen.com/da/ (ordbog)

Systimebøger:
- De seneste 5 års litteratur, Brian Andreasen m.fl. (https://5aarslitt.systime.dk/)
- Diskursanalyse i dansk - sprog, magt og identitet, Græsborg og Jørgensen (https://diskurs.systime.dk/)
- Grundbog i retorik - at vise og overbevise, Johnsen m.fl. (https://grundbogiretorik.systime.dk/)
- Håndbog til dansk, Ole Schultz Larsen (https://hbdansk.systime.dk/ )
- Litteraturhistorien på langs og på tværs, Kjær-Hansen m.fl. (https://litthist.systime.dk/)
- Litteraturens veje, Fibiger og Lütken (https://litteraturensveje.systime.dk/)
- Perspektiver i dansk, Rangvid og Sørensen (https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?loopRedirect=1)
- Metoder i dansk, Jan Sørensen
https://metoderidansk.systime.dk/
- Lyrik – når sproget spiller, Mette Ewald og Rikke Taber
https://lyrik.systime.dk/
- Eksistentialisme i dansk – Fra Kierkegaard til Sonnergaard, Liselotte Henriksen
https://eksistentialismeidansk.systime.dk/
- Den eksistentielle virkelighed, Johannes Fibiger
https://deneksistentiellevirkelighed.systime.dk/
- Guide til skriftlig dansk hhx/eux, Nielsen og Thomsen
https://guidetilskriftligdanskhhx.systime.dk/?id=1
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer