Titel
5
|
Det moderne gennembrud
Forløbets indhold og fokus:
Eleverne skal stifte bekendtskab med det moderne gennembrud som litterær periode. De opnå en forståelse for – og en evne til at kunne identificere væsentlige karakteristika for perioden i udvalgte tekster.
Der er lagt særligt fokus på emnerne køn, klasse og kirke.
Der indgår værklæsning i dette forløb.
Faglige mål og kernestof:
Faglige mål:
- Analysere og fortolke fiktive tekster
- Analysere og fortolke ikke-fiktive tekster
- Perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige og internationale sammenhænge
- Demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
Kernestof:
- Mangfoldige litterære genrer
- Billeder, film og øvrige multimodale tekster
- Herman Bang
- Grundtvig
- Henrik Pontoppidan
- Martin A. Nexø
- Værklæsning af et drama
- Svenske og norske tekster på originalsprog
- Oversatte tekster, der bidrager til at perspektivere dansksprogede tekster i en nordisk, europæisk eller global sammenhæng
- Litteraturanalytiske begreber og metoder
- Litteraturhistorie
Anvendt faglitteratur (121,49 ns):
- 'Litteraturens veje', Fibiger og Lütken, Systime, 2018
o Det moderne gennembrud (47,4 ns)
- 'Litteraturhistorien på langs og på tværs', Tinne Serup Bertelsen, Systime, 2012
o Det moderne gennembrud (61,4 ns)
- ’Brug litteraturhistorien’, Sørensen og Rangvid, Systime, 2014
o Det moderne gennembrud (12,6 ns)
Anvendt materiale:
Kernestof:
- Lønningsdag (En idyl), Martin Andersen Nexø, 1900, Litteraturportalen (2,4 ns)
- Ane-Mette, Henrik Pontoppidan, 1887, Litteraturportalen (7,2 ns)
- 'Ørneflugt', Henrik Pontoppidan, 1890, henrikpontoppidan.dk (3,2 ns)
- ’Madame Bovary’ (uddrag), Gustave Flaubert, Litteraturportalen, 1857 (4,86 ns)
- ’Et grundskud’, Henrik Pontoppidan, henrikpontoppidan.dk, 1885 (4,9)
- ’Ved vejen’, Herman Bang, litteraturportalen, 1886 (14,1 ns)
- ’Kirken det er et gammelt hus’, N.F.S. Grundtvig, litteraturportalen, 1836 (0,88 ns)
Supplerende materiale:
- Indledning til Hovedstrømninger i det 19de århundredes litteratur (uddrag) Georg Brandes, 1872, Litteraturportalen (4,0 ns)
- Engelske socialister, Holger Drachmann, 1872, Litteraturportalen (3,1 ns)
- 'Constance Ring', Amalie Skram, (uddrag), 1885 (3,25 ns)
- 'Den sidste petroløse', Saxo Wiegell, 1884 (0,82 ns)
- ’Støv’, Olivia Levison, Litteraturportalen, 1885 (1,72 ns)
- 'Frøkenen' Herman Bang, Arkiv for litteratur, Værker i mindeudgave, 1920 (3,7 ns)
- 'Et dukkehjem', (uddrag) Henrik Ibsen, Litteraturportalen, 1879 (3,4 ns)
Værklæsning:
- 'Gemma Bovary', Posy Simmonds, Rosinte & Co., 2009 (Graphic novel)
vedlagt et uddrag af 'Madame Bovary', Gustave Flaubert, Litteraturportalen,1857, (4,86 ns)
Undervisningens tilrettelæggelse:
- Læreroplæg
- Gruppearbejde
- Bogklubber
- Individuelt arbejde
|