Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Charlotte Møller Vaupel
|
Hold
|
V2022a EN (V1a EN, V2a EN, V3a EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Man and Nature
Fokus på forskellige genrer, med udgangspunkt i emnet "Man and Nature - City and Environment" tekstmaterialet er baseret på Wider Context, Systime.
Kernestof:
Alle tekster er fra "Wider Centext", Systime
Chief Seattle: Selling Our Land (1854)
Robert Pack: Dominion over Nature (1993)
Jon Krakauer "Into the Wild" excerpt
Eric Hoffer: "Nature and the City"
William Blake: London
Ian McEwan; The Hot Breath of Our Civilisation
Film: "The Road" (2009)
Supplerende stof:
Al Gore: An Inconvenient Truth? (Excerpt)
Margaret Atwood: Chicken Little Goes Too Far
Omfang: 100 ns
Faglige mål:
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
SO2: Bestseller og bæredygtighed
Fokus på kulturteori, analyse af non-fiktion og verdensmål 8, 12, 17. Tværfaglig gruppepræsentation på engelsk.
Indhold:
"Zara and H&M back in-store recycling to tackle throwaway culture” (www.ccc.systime.dk)
Fakta om Bangladesh: https://www.cia.gov/the-world-factbook/countries/bangladesh/
Geert Hofstede: https://so1.systime.dk/?id=137
https://www.hofstede-insights.com/country-comparison/bangladesh,denmark/
Pressemeddelelse: https://bestseller.com/news/waste-not-want-not-bestseller-goes-circular-in-bangladesh
Artikel: https://www.npr.org/2020/06/05/869486297/for-bangladeshs-struggling-garment-workers-hunger-is-a-bigger-worry-than-pandemi
Analyseværktøj: https://toolboxengelsk.systime.dk/?id=134
Omfang: 20 ns
Faglige mål:
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk
̶ analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ behandle komplekse problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Twisted Minds
Fokus på at arbejde med analyseværktøjer og metode i forbindelse med noveller. Særligt fokus på narrative voice, characterisation og plot (twist).
Alle noveller er taget fra bogen "Choices" af Mette Hermann (Columbus, 2022)
Richard Matheson: "Button, Button"
James Reasoner: "House Names" (2010)
Donna Moore: "Mondays and Thursdays" (2010)
Ray Bradbury: "Marionettes, Inc." (1951)
Omfang: 25 ns.
Faglige mål:
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene emner
̶ analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Guns in the US
Kort forløb om våbenproblematikken i USA, 2nd amendment, diverse statistikker og personlige historier.
Kernestof
2nd amendment: https://constitution.congress.gov/constitution/
Numbers and statstics:
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-41488081
https://www.pewresearch.org/fact-tank/2021/09/13/key-facts-about-americans-and-guns/
Articles:
"This longtime NRA member gave up his AR-15 rifle after Uvalde Shooting" https://www.cbc.ca/radio/asithappens/as-it-happens-monday-edition-1.6470809/this-longtime-nra-member-gave-up-his-ar-15-rifle-after-uvalde-shooting-1.6471037
"'I Was Just Thinking Bout My Son.' Shot In His Own Home, a Gun Violence Victim Shares His Story" https://time.com/6139078/gun-violence-victim-story/
Documentary:
"91%" https://www.youtube.com/watch?v=aKxjcnReUqI
Omfang: 150 normal sider
Faglige mål:
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed.
̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i USA på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
The UK - EKSAMEN
Landeportræt af The UK fokuspunkter:
- Empire
- Class and education
- Brexit, economy and politics
Kernestof:
Empire
“Being British” p.84-89
Rudyard Kipling “The White Man’s Burden” https://worldsofenglish.systime.dk/?id=115
Niall Ferguson “How Britain made the modern world” https://angles.systime.dk/?id=160
Khushwant Singh “Karma” https://worldsofenglish.systime.dk/?id=77
Class and education
“Being British” p.45-48
Penelope Lively https://worldsofenglish.systime.dk/?id=110
Brexit, economy and politics
"What Was Brexit, and How Did It Impact the UK, EU, and the US?" - thebalancemoney.com
"What are the Northern Ireland protocol and the Windsor Framework?" https://www.bbc.com/news/explainers-53724381
Fear due to protocol https://www.youtube.com/watch?v=WruVPF00jrg
Tensions in Northern Ireland https://www.youtube.com/watch?v=q1MHMjAppuE
"The Twelfth: Why are bonfires lit in Northern Ireland?" https://www.bbc.com/news/uk-northern-ireland-57745905
"The UK housing crisis isn't just about mortgages..." https://www.theguardian.com/commentisfree/2023/jul/05/uk-housing-crisis-mortgages-private-local-allowance-freeze-tenants
"Migrant hotels will be closing in the coming days..." https://www.bbc.com/news/uk-politics-67201589
Supplerende stof:
Elevpræsentationer af selvvalgte UK emner
Snak om og billeder fra Belfast - "murals and Peace Wall"
Omfang: ca. 50 ns
Faglige mål:
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk
̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Commercial Correspondence
Fokus på delopgave 3 til den skriftlige eksamen i engelsk.
Skriftlig eksamen i engelsk, Systime: https://skriftligeksameniengelskhhx.systime.dk/?id=133
Diverse øvelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Personlige
- Kreativitet
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Conscious Consumption
Fokus på bevidst og bæredygtigt forbrug.
Kernestof
Definition of conscious consumption
https://www.sciencedirect.com/topics/economics-econometrics-and-finance/sustainable-consumption
"What conscious consumption really means" https://nbs.net/what-conscious-consumerism-really-means/
Jeremiah Tucker "Merry Christmas Son, I Trampled a Man to Death..."
https://won.systime.dk/?id=157
Solene Rauturier "Stop Before You Shop" opinion article
https://goodonyou.eco/issues-with-black-friday/
Fumio Sasaki "Goodbye things, hello minimalism" https://www.theguardian.com/books/2017/apr/12/goodbye-things-hello-minimalism-can-living-with-less-make-you-happier
Sofie Kinsella "Confessions of a Shopaholic" (excerpt)
https://businesslike.systime.dk/?id=154#c610
Clare Seal "Don’t succumb to ‘giftflation’ – there are better ways to show love this Christmas" (The Guardian, Wed 21 December 2022)
Supplerende stof
Black Friday Frenzy! (0:00-4:28)
https://www.youtube.com/watch?v=9ZOTo1K_Kp0
“I didn’t buy clothes for a year and this happened”
https://ethicallykate.com/blog/i-didnt-buy-clothes-for-a-year-and-this-happened
Omfang: ca. 70 ns.
Faglige mål:
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede regioner baggrund af engelskfaglig viden om erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Multiculturalism
Fokus på Multiculturalism i Storbritannien. Eleverne arbejder i grupper med følgende opgave:
Problem statement: How has immigration shaped British identity?
Assignment:
Account briefly for British immigration after the Second World War to the present.
Analyse British attitudes towards immigration over time through a comparative analysis of Robin Cook’s speech “Chicken Tikka Masala” (excerpt), and examples of the current debate and attitudes.
Taking your point of departure in your analysis, please discuss how immigration has shaped British identity (include more sources if necessary).
Kernestof:
"How Britain has been shaped by immigration" https://everyoneishere.systime.dk/?id=134
Robin Cook "Chicken Tikka Masala Speech" (2001)
Supplerende stof:
Eleverne finder selv det øvrige tekstmateriale i deres grupper.
Faglige mål:
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner,
gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
The American Dream and Values - EKSAMEN
Fokuspunkter: amerikanske værdier i en historisk kontekst, forståelse af den amerikanske drøm, udfordringer i dagens USA, med særligt fokus på "The Rust Belt"
Kernestof
Declaration of Independence
Bill of Rights
"Traditional American Values and Beliefs" from "American Ways" by Maryanne Datesman et al. 4th edition (Pearson, 2014)
Vals Framework
Langston Hughes: "Let America Be America Again"
Toby Keith "Made in America"
The Rust Belt https://www.investopedia.com/terms/r/rust-belt.asp
"Grace" excerpt from ch. 4 of "American Rust" by Phillipp Meyer
Barack Obama: "The American Promise" https://worldsofenglish.systime.dk/?id=95#c764 (From Worlds of English)
Movie: "Hillbilly Elegy"
Supplerende stof
Stars and Stripes
James Truslow Adams - definition of the American dream
The Great Migration: https://nmaahc.si.edu/explore/stories/new-african-american-identity-harlem-renaissance
Harlem Renaissance: https://www.youtube.com/watch?v=9gboEyrj02g
Omfang: ca. 100 ns.
Faglige mål
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
12
|
American Election
Fokus på det amerikanske valg: valgsystemet, kandidater og resultater.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
CSR and Corporate Activism - EKSAMEN
Fokus på forskellige virksomheders arbejde med CSR og Corporate activism.
Kernestof
“What is Transformational Marketing and Why It’s Vital for Your Business
https://market-tactics.com/what-is-transformational-marketing/
NIKE:
Nike introhttps://about.nike.com/en/impact
Just do it example https://www.youtube.com/watch?v=zWfX5jeF6k4
Intro to case on Kaepernick https://abcnews.go.com/Business/nike-sales-booming-kaepernick-ad-invalidating-critics/story?id=59957137
Kaepernick commercial https://www.youtube.com/watch?v=ekZRoSCINLA&t=1s
”Online outrage can benefit brands that take…”
https://theconversation.com/online-outrage-can-benefit-brands-that-take-stances-on-social-issues-208091
“Nike under fire over the sportswear giant's three-year refusal to pay its garments workers“ https://cleanclothes.org/news/2023/nike-board-executives-under-fire
BUD LIGHT
Dylan Mulvaney promo https://www.youtube.com/watch?v=s05_FUAeOKg
Company statement https://www.anheuser-busch.com/newsroom/our-responsibility-to-america
Amy Schumer + Seth Rogen (Super Bowl 2016)
https://www.youtube.com/watch?v=LWrPoR_DVTU
Shane Gillis – wrong commercial https://www.youtube.com/watch?v=TO6hngy9Ajw
Shane Gillis confess
https://www.youtube.com/watch?v=DdO5cmjnlKk&t=4s
Summer
https://www.youtube.com/watch?v=LmCq442V7xw
Post Malone Peyton Manning
https://www.youtube.com/watch?v=UvAybvtCwMs&t=60s
VICTORIA’S SECRET
"The Bigger problem with Victoria's Secret" (The Quirky Environmentalist)
"Victoria’s Secret Rebranding Hopes to Empower Women" (Topinsights.com)
MATTEL:
"Finally, a doll that looks like all of us" (CNN, Allison Hope)
"Hate group: Mattel is destroying gender lines with Laverne Cox doll" (LA Blade)
Supplerende stof:
"What companies arae missing in their approach to corporate activism" https://www.bcg.com/publications/2022/approach-to-building-corporate-activism-capability
NIKE https://about.nike.com/en/impact/focus-areas/responsible-sourcing
Supply chain video https://about.nike.com/en/impact/focus-areas/responsible-sourcing
TEARS-modellen
HOOTERS research
Omfang: 100 ns
Faglige mål
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ behandle komplekse problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
14
|
India - EKSAMEN
Kernestof
From "Narrating India" - Katrine Brøndsted, Alt i ord, 2016
Saadat Hasan Manto "The Return"
Mulk Raj Anand "Untouchable" (excerpt)
"Ambition, economy, politics and religion"
"Demarcations" (whitening creams - ppt at Lectio)
"Women in India"
From "Discovering India" - Arti Kumar & Dorte Bæk-Sørensen, L&R, 2015
"Issues of the Caste System"
"The position of women in family life"
Amrita Pritam "A Stench of Kerosene"
Aravind Adiga: "The White Tiger" (excerpt) https://widercontexts.systime.dk/?id=189
Mili Shrivastava: "How Women Entrepreneurs are Changing Society" https://hotspotindia.systime.dk/?id=146
Video
"I'm Dalit, how are you?" (Youtube)
Supplerende stof
Hofstedes Cultural Dimensions
The Indian constitution article 14
Omfang: ca.150 ns.
Faglige mål
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed.
̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ behandle komplekse problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Hispanics + Værklæsning - EKSAMEN
Fokus på Hispanics og deres forhold til USA. Historisk og kulturelt perspektiv. Kobling til værket "The House on Mango Street" med fokus på kvinderoller og identitet.
Kernestof:
Pat Mora "Immigrants"(poem)
Pew Research Center: "Key facts about US Latinos for National Hispanic Heritage Month"
Tito Villanueava "Speak up, Chicano, Speak up" (poem)
Jacqueline Mendez "A Bridge to Freedom" (essay from Chicken Soup for the Latino Soul)
Juan Blea "From tug-of-war to dance" (Essay from "Chicken Soup for the Latino Soul?
Roman:
Sandra Cisneros: "The House on Mango Street"
Supplerende stof
"Mexican American Politics" From "Youth cultures in the United States"
"Latino Literature" short introduction from "The Diversification of the American Voice 1945-2015, Systime, 2016)
Robert Berardi "No Rodeo" - selected cartoons published in "Chicken Soup in the Latino Soul"
Omfang: 140 ns
Faglige mål:
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed.
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Grammar 3
|
08-04-2025
|
Sidste opgave Great Britain
|
28-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Repetition
Vi kigger på de eksamensrelevante forløb, og repeterer de vigtigste pointer fra hvert emne. Vi starter med forløbene fra 2.g.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/160/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54929035100",
"T": "/lectio/160/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54929035100",
"H": "/lectio/160/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54929035100"
}