Holdet V2022x KIT - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Kommunikation/IT A
Lærer(e) Andreas Vadsholt Vedel
Hold V2022x KIT (V1x KIT, V2x KIT, V3x KIT)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Energi Reklame
Titel 2 Stor Film Produktion
Titel 3 Afsender+
Titel 4 Spilanalyse
Titel 5 Segmentering og Infografik
Titel 6 AI Podcast
Titel 7 (Re)Branding
Titel 8 Inholdsanalyse
Titel 9 Prøveeksamen - Kaffeshop
Titel 10 Gymnasieskills redesign
Titel 11 KIT eksamensprojekt
Titel 12 Forløb#4

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Energi Reklame

I dette forløb kommer til at være to delt, hvor første del kommer til at introducere nogle planlægningsværktøjer og idégenereringsmetoder (både generelle og nogle film specifikke), samt filmiske virkemidler som har en effekt på adfærdsændring. Vi kommer gennem følgende emner:

Planlægning og Idégenering
- KIE Modellen
- K-Planlægning
- Double Diamond modellen
- Præproduktion
- Storyboard

Film
- Manuskript skrivning
- Klippeteknik og teori
- Kameravinkler og -bevægelse
- Billedbeskæring
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Stor Film Produktion

I dette forløb skal vi lave en større film produktion, hvor i bruger det i har lært fra Energi Reklame forløbet til at producere en længere film.

Udover det, kommer vi også ind på arbejdskommunikation og gruppedynamik. Da i kommer til at være en stor gruppe er det også vigtigt at i snakker produktivt og fornuftigt til hinanden, har en klar og tydelig arbejdsfordeling og opgaveliste, samt at i kan stole på at i hver især laver
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Afsender+

I dette forløb skal vi arbejde med en afsenderanalyse, som har fokus på disse tre kvaliteter ved en afsender og deres produkter:

1. Formål og værdier
2. Visuel Identitet
3. Tone of Voice

Til at komme længere ind på disse tre, gennemgår vi følgende teori og metode.

- SWOT og TOWS analyse
- BOV (genopfriskning)
- AIDA modellen (genopfriskning)
- Tone of Voice princippet og Moodboards
- Designguide
- Den moderne K-model

Dette gøres med henblik på at producere en plakat eller lignende printet materiale, for henholdsvis Tryg Fonden og en selvvalgt afsender. Afsenderanalysen udføres derfor to gange, først med fælles gennemgang af punkterne og derefter gennem selvstændigt arbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Spilanalyse

Som et led af forundersøgelsen i et Kom.IT projekt, kan man vælge at analysere lignende produkter, med det formål at lære hvordan andre laver produkter til den samme målgruppe som jeres eller med samme budskab som i har valgt, etc.. Dette kræver nogle værktøjer og et analyse-sprog, som passer ind i mediet. Dette forløb har derfor til formål at give jer indsigt i hvordan dette opnås med spil som eksempel.

Dette er både et kort forløb og det består udelukkende af selvstudier, som munder ud i en præsentation som afrunding.

Eleverne bliver præsenteret for
- Forundersøgelse (analyse af lignende produkter)
- Hero's Journey
- Ludologi
- Bartles Spillertyper
- MDA Framework
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Spilanalyse 27-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Segmentering og Infografik

I dette forløb arbejder vi med segmenteringsmetoden og hvordan det kan repræsenteres i infografikker.

Fagligt indhold
- Forundersøgelse (målgruppeundersøgelse)
- Infografik og data design
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Segmentering og Infografik 15-12-2023
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 AI Podcast

I dette forløb skal i lave en Podcast om noget som interesserer jer, men der er et twist. I skal nemlig interviewe ChatGPT, jeres "ekspert" gæst, om dens mening om emnet i har.

Vi kommer derfor til at snakke om følgende emner:
- Produktionsfaserne, repetition
- Podcast mediet
- Interview teknik
- Programmet Audacity
- Den Moderne Kommunikationsmodel, repetition
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Podcast Konceptbeskrivelse 12-01-2024
Podcast Rapport 03-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 (Re)Branding

I dette forløb kan i vælge at vende et firma på hovedet og redesigne deres image eller finde på jeres eget firma med rod i et eller andet marked. Hvad er vigtigt for et firma at have med i sine overvejelser når man skal lave noget nyt eller anderledes? Hvilke k-produkter kan man bruge i sin strategi?

Vi kommer til at gennemgå følgende emner:
- Redesign
- AIDA og LEAP modellerne
- Synergieffekt
- Branding princippet
- Logo Design
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Inholdsanalyse

Vi finder ud af hvordan man analyserer kommentarsporet på forskellige hjemmesider og hvad man kan bruge det til. Vi kommer til at gennemgå

- Scraping
- Indholdsanalyse
- Wordclouds
- Affinitetsdiagrammer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Prøveeksamen - Kaffeshop

I forbindelse med at ZBC Vordingborg har fået muligheden for at sælge kaffe, ristet på skolen, har EUX eleverne brug for hjælp til at designe kaffeposer og reklame materiale  til den store åbning af kaffe salg. Denne opgave falder på htx eleverne!

Vi kommer i forløbet til at fokusere på:
- Grafisk design
- Produkt design
- Synergieffekt mellem produkter
- Samarbejde med en case-partner
- Kit eksamen
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kaffe-K-plan 27-09-2024
Prøveeksamen - Rapport 08-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Gymnasieskills redesign


Vi kommer til at fokusere på:

- Redesign
- Studiemiljø og kunst
- Bureau arbejde
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Gymnasieskills reflektion 31-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 KIT eksamensprojekt

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Forløb#4

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer