Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Kommunikation/IT A
|
Lærer(e)
|
Andreas Vadsholt Vedel
|
Hold
|
V2022x KIT (V1x KIT, V2x KIT, V3x KIT)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Energi Reklame
I dette forløb kommer til at være to delt, hvor første del kommer til at introducere nogle planlægningsværktøjer og idégenereringsmetoder (både generelle og nogle film specifikke), samt filmiske virkemidler som har en effekt på adfærdsændring. Vi kommer gennem følgende emner:
Planlægning og Idégenering
- KIE Modellen
- K-Planlægning
- Double Diamond modellen
- Præproduktion
- Storyboard
Film
- Manuskript skrivning
- Klippeteknik og teori
- Kameravinkler og -bevægelse
- Billedbeskæring
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Stor Film Produktion
I dette forløb skal vi lave en større film produktion, hvor i bruger det i har lært fra Energi Reklame forløbet til at producere en længere film.
Udover det, kommer vi også ind på arbejdskommunikation og gruppedynamik. Da i kommer til at være en stor gruppe er det også vigtigt at i snakker produktivt og fornuftigt til hinanden, har en klar og tydelig arbejdsfordeling og opgaveliste, samt at i kan stole på at i hver især laver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Afsender+
I dette forløb skal vi arbejde med en afsenderanalyse, som har fokus på disse tre kvaliteter ved en afsender og deres produkter:
1. Formål og værdier
2. Visuel Identitet
3. Tone of Voice
Til at komme længere ind på disse tre, gennemgår vi følgende teori og metode.
- SWOT og TOWS analyse
- BOV (genopfriskning)
- AIDA modellen (genopfriskning)
- Tone of Voice princippet og Moodboards
- Designguide
- Den moderne K-model
Dette gøres med henblik på at producere en plakat eller lignende printet materiale, for henholdsvis Tryg Fonden og en selvvalgt afsender. Afsenderanalysen udføres derfor to gange, først med fælles gennemgang af punkterne og derefter gennem selvstændigt arbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Spilanalyse
Som et led af forundersøgelsen i et Kom.IT projekt, kan man vælge at analysere lignende produkter, med det formål at lære hvordan andre laver produkter til den samme målgruppe som jeres eller med samme budskab som i har valgt, etc.. Dette kræver nogle værktøjer og et analyse-sprog, som passer ind i mediet. Dette forløb har derfor til formål at give jer indsigt i hvordan dette opnås med spil som eksempel.
Dette er både et kort forløb og det består udelukkende af selvstudier, som munder ud i en præsentation som afrunding.
Eleverne bliver præsenteret for
- Forundersøgelse (analyse af lignende produkter)
- Hero's Journey
- Ludologi
- Bartles Spillertyper
- MDA Framework
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Spilanalyse
|
27-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Segmentering og Infografik
I dette forløb arbejder vi med segmenteringsmetoden og hvordan det kan repræsenteres i infografikker.
Fagligt indhold
- Forundersøgelse (målgruppeundersøgelse)
- Infografik og data design
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Segmentering og Infografik
|
15-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
AI Podcast
I dette forløb skal i lave en Podcast om noget som interesserer jer, men der er et twist. I skal nemlig interviewe ChatGPT, jeres "ekspert" gæst, om dens mening om emnet i har.
Vi kommer derfor til at snakke om følgende emner:
- Produktionsfaserne, repetition
- Podcast mediet
- Interview teknik
- Programmet Audacity
- Den Moderne Kommunikationsmodel, repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Podcast Konceptbeskrivelse
|
12-01-2024
|
Podcast Rapport
|
03-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
(Re)Branding
I dette forløb kan i vælge at vende et firma på hovedet og redesigne deres image eller finde på jeres eget firma med rod i et eller andet marked. Hvad er vigtigt for et firma at have med i sine overvejelser når man skal lave noget nyt eller anderledes? Hvilke k-produkter kan man bruge i sin strategi?
Vi kommer til at gennemgå følgende emner:
- Redesign
- AIDA og LEAP modellerne
- Synergieffekt
- Branding princippet
- Logo Design
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Inholdsanalyse
Vi finder ud af hvordan man analyserer kommentarsporet på forskellige hjemmesider og hvad man kan bruge det til. Vi kommer til at gennemgå
- Scraping
- Indholdsanalyse
- Wordclouds
- Affinitetsdiagrammer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Prøveeksamen - Kaffeshop
I forbindelse med at ZBC Vordingborg har fået muligheden for at sælge kaffe, ristet på skolen, har EUX eleverne brug for hjælp til at designe kaffeposer og reklame materiale til den store åbning af kaffe salg. Denne opgave falder på htx eleverne!
Vi kommer i forløbet til at fokusere på:
- Grafisk design
- Produkt design
- Synergieffekt mellem produkter
- Samarbejde med en case-partner
- Kit eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kaffe-K-plan
|
27-09-2024
|
Prøveeksamen - Rapport
|
08-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Gymnasieskills redesign
Vi kommer til at fokusere på:
- Redesign
- Studiemiljø og kunst
- Bureau arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Gymnasieskills reflektion
|
31-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
KIT eksamensprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb#4
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/160/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54931365617",
"T": "/lectio/160/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54931365617",
"H": "/lectio/160/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54931365617"
}