Holdet V2022x DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Eva Gram Jensen
Hold V2022x DA (V1x DA, V2x DA, V3x DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ungdommens udfordringer
Titel 2 Skriftlighed i dansk
Titel 3 Autofiktion
Titel 4 Retorik
Titel 5 Fantastiske fortællinger
Titel 6 DIO
Titel 7 Nyere litteratur: Katastrofen
Titel 8 Intro til romantikken og det moderne gennembrud
Titel 9 Drømme
Titel 10 Mytemotiver
Titel 11 Ægteskab, kærlighed og erotik igennem tiden
Titel 12 Efter apokalypsen
Titel 13 Tilladte hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ungdommens udfordringer

Grundforløbet er indsat her for det samlede overblik:

"Sprog er magt" - grundforløb
I grundforløbet er opdelt i 2 dele
I 1 del arbejder vi med argumentationsanalyse, appelformer, sproglige- og retoriske virkemidler i arbejdet med ikke-fiktive tekster, hvor fokus var klima.
I 2 del arbejder vi med fiktive tekster, hvor vi har fokus på forskellige læsninger af samme tekst samt novelleanalyse.

Analyseobjekter:
"Nature is speaking"
"Planeten står ved en skillevej"
Leonardo DiCaprio: "Tale i FN"
"Tepotten" af H.C. Andersen
"Torben og Maria" af Naja Marie Aidt



Faglige mål:
̶ demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
̶ analysere og fortolke fiktive tekster
̶ analysere og vurdere ikke-fiktive tekster

Kernestof:
̶ mangfoldige litterære genrer
̶ sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, populærvidenskabelig formidling og erhvervsrelaterede tekster
- H.C. Andersen
̶ litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder


Ungdommens udfordringer:
Introduktion til faget og til tekstanalyse med fokus på beskrivelsen af ungdom og ungdomsudfordringer i noveller, folkevise, digte, dokumentar, roman og podcast.

Vi arbejder med tekstiagttagelse, tekstdokumentation og tilegnelse af analyseværktøjer (herunder: genre, fortæller, komposition, personkarakteristik, filmiske virkemidler m.m.). Eleverne introduceres desuden til psykoanalytisk metode.

Tekster:
Folkevise: Harpens kraft
Caspar Eric: "jeg vågner alene i sengen" fra digtsamlingen 7/11, 2014
Martha Flyvholm Tode: "På Bornholm må man græde overalt", 2017 (1. værklæsning)
Sofie Diemer: "Lol-lita", 2016
Klaus Rifbjerg: "At elske", 1956
Naja Marie Aidt: Myggestik (2006)
Theis Ørntoft, uddrag af "Solar", 2018
Jakob Ejersbo: "Blomster" (fra "Superego", 2000)
Reportageserie: ”Limbo – når sabbatår er fucked”, afsnit 1 og 2, DR3 (2019)
Podcast: Dobbeltgænger, Third Ear Podcast, 2015 (2. værklæsning)
Artikel: Unge skal tage sig sammen og stoppe klynkeriet"
Tv-indslag fra "Debatten": "Har ungdommen det svært i dag?", DR2 (2022)
Kampagnefilmen: ”Er du blevet delt”: kortlink.dk/snpx (digital mobning)
Nytårstaler 2023 af Dronning Margrethe og Mette Frederiksen

Kernestof:
- dansk sprog, sproglig variation og faglige udtryksformer
- mangfoldige litterære genrer
- billeder, film og øvrige multimodale tekster
- sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, populærvidenskabelig formidling og erhvervsrelaterede tekster
- digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier
-  danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
- 2 værker (roman og podcast)
- Folkevise, Klaus Rifbjerg
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
- mediehistorie
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Skriftlighed i dansk

Skrivekursus

Vi arbejder med skriftlighed i dansk ud fra i-bogen: "Skriveøvelser i dansk". Eleverne introduceres til teori + laver forskellige skriveøvelser undervejs.

Eleverne lærer om følgende grundlæggende skrivekompetencer:
Præsentation af tekst
Resumé
overskrift
Indledning og afslutning
Brug af citater
Afsnit og afsnitsinddeling
Korrektur

Desuden arbejder vi med forskellen mellem talesprog og skriftsprog samt anvender Ciceros retoriske pentagram.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Autofiktion

I forløbet arbejder vi med følgende begreber og temaer: flydende identiteter, globalisering, individualisering, autofiktion, iscenesættelse, indadvendt og udadvendt autofiktion, dobbeltkontrakt, navneidentitet, hovedstolen, offer, bøddel og medløber, fakta og fiktion, genrebetegnelser, etiske dilemmaer

Vi læser afsnit fra i - bogen "Brug litteraturhistorien" + romanuddrag, film, breve og interviews

-Lone Hørslev: Jeg ved ikke om den slags tanker er normale (2009)
-Christina Hesselholdt: Hovedstolen, 1998 (uddrag)
-Leonora Christina Skov: Den der lever stille (uddrag), 2018
-Jens Blendstrup: Gud taler ud, 2016 (uddrag)
-Knud Romer: Den som blinker er bange for døden, 2006 (uddrag)
-Yahya Hassan: "Barndom" og "Lige før lukketid", 2013
-Rudolf Broby-Johansen, "Bordelpige dræber ufødt", 1922 (perspektivtekst: Broby-Johansens ekspressionistiske skrivestil sammenlignes med Yahya Hassans skrivestil)
-"Klovn", 5-årsdagen, TV2, 2014
-"Gensynet", svensk film af Anna Odell, 2013

-Mais litteraturkanon (om "Gud taler ud"), DK4, 2019
-"Guds søn taler ud", Politiken 24. nov. 2004. Af Carsten Andersen
-Interview med Christina Hesselholdt, Politiken, 1998
-Dokumentar: "Yahya Hassan - den fødte digter", DR2, 2021
-Interview med Knud Romer, Deadline og dæmonerne, DR", 2018
- Georg Græsholts brev til Knud Romer (Weekendavisen, 2007)


Kernestof:
- dansk sprog, sproglig variation og faglige udtryksformer
- mangfoldige litterære genrer
- billeder, film og øvrige multimodale tekster
- sagtekster, herunder journalistik
-  danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
- svenske og norske tekster på originalsprog
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
- litteratur-, sprog- og mediehistorie.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Retorik

I Forløbet arbejdes der med brugen af retoriske virkemidler i taler og argumenterende tekster. Et særligt fokuspunkt er undskyldningsretorik og krisehåndtering i forbindelse med shitstorms. Undervisningen er foregået som en blanding af klassediskussioner, gruppearbejde og elevfremlæggelser.
Faglige Mål:
̶ demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
̶ analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
̶ demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger
Kernestof:
̶ sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster,
̶ tekster med relevans for teknologisk dannelse

Tekster:
-Båltale 2023. Svend Brinkmann
-Tale ved den russiske ambassade: Mette Frederiksen. 2023
-Kunstig intelligens er vores eneste redning. Men vi har brug for et wakeupcall. Thomas Telving. 2020
-Rå data skal knække verdens problemer, men farerne for kontrol og overvågning er betydelige. Thomas Gringer Jakobsen 2019
-Tale ved ‚Transfer Day‘ 31. marts 2017. Lars Løkke Rasmussen.
-Tale ved arrangement for Godhavnsdrengene og andre børnehjemsbørn den 13. august 2019. Mette Frederiksen

Supplerende tekster:
https://begrebdansk.ibog.dansklf.dk/?id=344 (kommunikationssituationen)
https://textur.systime.dk/?id=303 (om appelformer)
https://grundbogiretorik.systime.dk/?id=263 (krisekommunikation)
https://grundbogiretorik.systime.dk/?id=262 (Shitstorme)
https://grundbogiretorik.systime.dk/?id=238 (Toulmins argumentmodel)
https://hbdansk.systime.dk/?id=205#c614 (Argumentation)
https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2252&L=10#c8171 (Stilistik)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Fantastiske fortællinger

I forløbet arbejdes der med analyse og fortolkning af fantastiske fortællinger. Fokus er på karakteristiske genretræk. Undervisningen er foregået som en blanding af klassediskussioner, gruppearbejde og elevfremlæggelser

Faglige mål:
̶ analysere og fortolke fiktive tekster
̶ demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere (Mundligt oplæg)

Kernestof:
̶ mangfoldige litterære genrer (Fantastiske fortællinger).
-én tekst af hver af følgende forfattere: Karen Blixen
̶ oversatte tekster, der bidrager til at perspektivere dansksprogede tekster i en nordisk, europæisk eller global sammenhæng
̶ litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder

Tekster:
-Axolotl. Julio Cortazar
-Det tilmurede værelse. B.S. Ingemann
-Skibsdrengens fortælling. Karen Blixen
-To legender. Villy Sørensen

Supplerende tekster:
-https://denstoredanske.lex.dk/Julio_Cort%C3%A1zar (Om Julio Cortazar)
- https://litteraturensgenveje.systime.dk/?id=268 (video om Karen Blixen)
- https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=1622 (Fantastiske fortællinger)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 DIO

Arbejde med Oplysningstiden og Holberg samt argumentationsanalyse som led i samarbejdet med Idéhistorie i DIO.

Oplysningstiden og Ludvig Holberg
Opgaver om frihed, rejser og fornuft

Faglige mål:
-udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
-anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder -redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
-navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation
demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Kernestof:
̶ sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, populærvidenskabelig formidling og erhvervsrelaterede tekster
-Ludvig Holberg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Nyere litteratur: Katastrofen

Nyere litteratur: Katastrofen

Vi skal arbejde med Peter Adolphsens lille roman "År 9 efter Loopet". Vi sætter fokus på romanen ud fra temaet "katastrofen" og relaterer den til tendenser i samtiden. Vi tematiserer herudover temaet om katastrofen til digte af Theis Ørntoft og Tom Kristensen samt dokumentarfilmen "Den sidste tid".

Faglige mål:
- analysere og fortolke fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige,
samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
- demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale
strømninger

Kernestof:
- danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
- mindst seks værker med genremæssig og historisk spredning, herunder
- mindst én roman og to øvrige skønlitterære værker


Primær litteratur:
Peter Adolphsen "År 9 efter Loopet", 2013 (3. Værk)
Theis Ørntoft: Digte 2014, 2014 (uddrag)
Tom Kristensen, "Angst", digt 1930
Dokumentaren "Den sidste tid", 2016, instrueret af Christoffer Dreyer

Baggrundslitteratur:
De seneste fem års litteratur, Katrine Haaning, Peter Jensen, Karen Wagner og Nicolai Rekve Eriksen, Systime
https://symbolleksikon.lex.dk/natur_og_kultur
https://litteratursiden.dk/lister/utopier-og-dystopier-i-litteraturen
Ole Schultz Larsen, "Håndbog til dansk", Systime (Kap. 5.2)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Intro til romantikken og det moderne gennembrud

Introduktion til de to litteraturhistoriske perioder

Analyseobjekt for romantikken:
Guldhornene – lyrik  - nationalromantikken og universalromantikken.
Uddrag af Ægtestand – Biedermeier eller poetisk realisme.
Skriftestolen – romantismen – epik – novelle.


Analyseobjekt for Det moderne gennembrud:
Den sidste balkjole – novelle.
Frøkenen - novelle.
Constance Ring – Uddrag af roman
En Hanske - uddrag af drama - norsk
Piger og drenge er lige seksuelt aktive, men normerne er forskellige - artikel

4. Værk: Marie Krøyer - film


Faglige mål:
• Analysere og fortolke fiktive tekster
• Demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden.

Kernestof:
• Herman Bang
• Adam Oehlenschläger
• Litteratur-, sprog- og mediehistorie

Omfang ca. 70 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Drømme

Hvad er drømme? Vi har haft fokus på at:
Drømme er både noget man kan gøre om dagen, og noget man gøre om natten.
Altså der findes både bevidste og ubevidste drømme
Man kan drømme om et bedre liv
Man kan drømme om at opnå noget bestemt i livet
Man kan drømme om natten, som kan symbolisere en form for varsel
Man kan have dårlige drømme
Man kan have knuste drømme.

Forløbet starter ud med et skriftlighedsforløb - 2. skriftlighedsforløb

Analyseobjekter:
"Lønningsdag" af Martin Andersen Nexø
"Nat i Berlin" af Tom Kristensen
"Lille Tuk" af H. C. Andersen
"Vandreren/ En vandringsmand" af Henrik Pontoppidan
"Den barnløse kone" af Steen St. Blicher
"Den lille pige med svovlstikkerne" af H. C. Andersen
”Det stof, som drømme gøres af?” - artikel
"Myggestik" af Naja Marie Aidt
"Den sidste aften" af Herman Bang
"Inception"  - 5. værk

Faglige mål:
̶ analysere og fortolke fiktive tekster
̶ analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
̶ perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske,
almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
̶ anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre,
kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere



Kernestof:
̶ mangfoldige litterære genrer
̶ billeder, film og øvrige multimodale tekster
̶ sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, populærvidenskabelig formidling og erhvervsrelaterede tekster
- Steen St. Blicher
- H.C. Andersen
- Herman Bang
-Henrik Pontoppidan
-Johannes V. Jensen
-Martin Andersen Nexø
-Tom Kristensen
-Værk
̶ litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder

Omfang ca. 180 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Mytemotiver


I dette forløb har vi haft fokus på tre myter: Ikaros, Syndefaldet og Narcissus.

Analyseobjekter:
Ikaros:
Uddrag af "Ovids forvandlinger"
"Den tolvte rytter" af Ib Michael
"Vinger af Karen" Blixen


Syndefaldet:
"Den blomstrende have" af Naja Marie Aidt
"Det tabte paradis" af Sophus Claussen
Smirnoff-reklamer
"Spidse albuer, blødende knæ" - kortfilm


Narcissus:
Uddrag af "Ovids forvandlinger"
"Selfiekultur med spiseproblemer" - artikel
"Snehvide og de syv små dværge"
"Der var engang" af Klaus Høeck


Faglige mål:
̶ analysere og fortolke fiktive tekster
̶ analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
-demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende problemstillinger



Kernestof:
- billeder
̶ sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, populærvidenskabelig formidling og erhvervsrelaterede tekster,
-digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier.
- Karen Blixen
̶ oversatte tekster, der bidrager til at perspektivere dansksprogede tekster i en nordisk, europæisk eller global sammenhæng
̶ litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder

Omfang ca. 80 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Ægteskab, kærlighed og erotik igennem tiden

I dette forløb har vi set på portrætteringen af ægteskab, kærlighed og erotik igennem tiden.
.

Analyseobjekter:
"Kærligheden er blevet romantisk" - artikel
Uddrag af Ovids "Håndbog i hor"
"How I met your mother sæson 5 episode 8
"Ægteskab og Tvang" af Ludvig Holberg - epistel
Uddrag af "Et dukkehjem" af Henrik Ibsen
"Den eneste ene" - film - ekstra værk
Uddrag af "Romeo og Julie" af William Shakespeare
"Erotiske situationer" af Emil Aarestrup - 6. værk (digtsamling)
"Du lever i en anti-romantisk tid: Tinder og SoMe går ud over kærligheden" - artikel
"Agerhønen" - Martin A. Hansen
"Hjulet" - Peter Seeberg
"Det er så yndigt at følges ad" - N.F.S. Grundtvig
"Oktobernat" - Johannes V. Jensen


Faglige mål:
̶ analysere og fortolke fiktive tekster
̶ analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske,
almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge



Kernestof:
̶ mangfoldige litterære genrer
-film
sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, populærvidenskabelig formidling og erhvervsrelaterede tekster
-værk
̶ oversatte tekster, der bidrager til at perspektivere dansksprogede tekster i en nordisk, europæisk eller global sammenhæng
̶ litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
- N.F.S. Grundtvig
- Martin A. Hansen
- Peter Seeberg
- Johannes V. Jensen

Omfang ca.:  200 sider






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Efter apokalypsen

Forløbet havde fokus på temaet "Efter apokalypsen" og fungerer som et repetitionsforløb af eksamenstekstgenrer.

Forløbet startede ud med et skriftlighedsforløb

Analyseobjekter:
"Zombiehagen" - kortfilm
"To digte uden titel" af Theis Ørntoft - digt
"Efter Bikini" af Halfdan Rasmussen - digt
"Indtrængerne" af Dennis Jürgensen - novelle
Hvad kan zombier lære os? - artikel
Beredt på den totale katastrofe - dokumentar

Faglige mål:
̶ udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
-demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi
̶ demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
̶ anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre,
kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
̶ analysere og fortolke fiktive tekster
̶ analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
̶ perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske,
almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
-demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale
strømninger

Kernestof:
̶ mangfoldige litterære genrer
̶ billeder, film og øvrige multimodale tekster
̶ sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, populærvidenskabelig formidling og erhvervsrelaterede tekster
̶̶ litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
- litteratur-, sprog- og mediehistorie
- skriftlighedsforløb
- Naturvidenskabeligt og teknologisk fagsprog

Omfang ca.: 60 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Tilladte hjælpemidler

Tilladte hjælpemidler, som kan downloades inden prøven:
Undervisningsbeskrivelsen
Alle dokumenter som man kan tilgå via undervisningsbeskrivelsen eller inde på Lectio fx under dokumenter.


Tilladte hjælpemidler, som ikke kan down-loades og derfor må tilgås online under prøven
Links i den downloadede undervisningsbeskrivelse
Grundbog
https://hbdansk.systime.dk/
https://textanalyse.systime.dk/?id=1
Litteraturhistorie
https://litthist.systime.dk/
https://litteraturensveje.systime.dk/
https://bl.systime.dk/
Nyere litteratur
https://5aarslitt.systime.dk/?id=333
Retorik
https://grundbogiretorik.systime.dk/
Digte
https://lyrik.systime.dk/?id=1
https://textur.systime.dk/?id=131
Skrivning
https://skrivdigfrem.ibog.dansklf.dk/
https://guidetilskriftligdanskhtx.systime.dk/
Ordbøger:
https://ordnet.dk/
https://www.ordbogen.com/da/
Internetsider
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmens-dramaturgi
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/analysemodeller


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer