ZBC Handels- og Teknisk gymnasium Vordingborg
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
ZBC Handels- og Teknisk gymnasium Vordingborg
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet V2022b IØ - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
ZBC
Fag og niveau
International økonomi A
Lærer(e)
Hold
V2022b IØ (
V2b IØ
,
V3b IØ
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Husholdningerne. Forbrug og arbejdsmarked
Titel 2
Offentlig sektor
Titel 3
Skattesystem og politik/SO3
Titel 4
Prisdannelse og marked
Titel 5
Valuta
Titel 6
Finansielt system, rente og pengepolitik
Titel 7
Økonomisk politik
Titel 8
Projektopgave
Titel 9
Konkurrenceevne og handel
Titel 10
Globalisering og udvikling
Titel 11
Projektsynopsis
Titel 12
Udfordringer for dansk økonomi
Titel 13
Produktion, indkomst og landeanalyse
Titel 14
Globalisering og handel
Titel 15
Landeanalyse
Titel 16
International økonomisk politik og udviklingsteori
Titel 17
Økonomiske skoler og modeller
Titel 18
Handel og udvikling
Titel 19
Eksamensprojekt
Titel 20
Eksamenssynopsis
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Husholdningerne. Forbrug og arbejdsmarked
Indhold
Kernestof:
Forsyningsbalancen som analyseredskab
Opstart: Gruppeprojekt: Husholdninger, forbrug og arbejdsmarked. Kap. 5 og 6. IØ A bogen.
Gruppeprojekt husholdningerne 2b.docx
Gruppeprojekt: Husholdninger, forbrug og arbejdsmarked. Kap. 5 og 6.
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Almene (tværfaglige)
Personlige
Sociale
IT
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 2
Offentlig sektor
Indhold
Kernestof:
Præsentationer af kap. 5 og 6.
7.1 Den offentlige sektors opgaver og størrelse
offentlige udgifter Side 138.
Demografisk udvikling som forklaring? Side 20.
7.3 Den offentlige sektors indtægter
Øvelsesopgaver
7.4 Statsfinanserne
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Almene (tværfaglige)
Personlige
Sociale
IT
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 3
Skattesystem og politik/SO3
Indhold
Kernestof:
8 Velfærdsstaten
Økonomiske udsigter.
Økonomiske eksperter er kommet med deres bud på.docx
IØ opgave udsigter 2024.docx
Præsentation af prognoser for dansk økonomi
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Almene (tværfaglige)
Personlige
Sociale
IT
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Projektarbejde
Titel 4
Prisdannelse og marked
Indhold
Kernestof:
4 Prisdannelsen
Afgifter
Afsnit
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Valuta
Indhold
Kernestof:
11 Valuta
Testopgaver
Den effektive kronekurs
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Finansielt system, rente og pengepolitik
Indhold
Kernestof:
12 Den finansielle sektor
Nationalbankens arbejde
Testopgaver Testopgaver
Testopgaver
Opgaver
12.4 Renten
13 Pengepolitik
14 Valutapolitik
Opgaver til Pengepolitik 13.1, 2, 3 og 4.
Testopgaver Valutapolitik
Økonomisk politik. Opgaverne.
Afsnit
Finanspolitik
Øvelsesopgave Finans- og pengepolitik
Økonomisk politik
Øvelsesopgaver Øvelsesopgaver
Pengepolitik og inflation. 18 Inflation
23 Konkurrenceevne
Afgift vil flytte tusindvis af jobs fra landbruget til andre erhverv
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Personlige
IT
Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 7
Økonomisk politik
Indhold
Kernestof:
Konkurrenceevne og globalisering
25 Globaliseringen af verdensøkonomien
Øvelsesopgave: Verdenshandel
KOF Globalisation Index KOFGI 2023 variables.pdf
Klimarådet: CO2-afgift på landbrug gør det umuligt at opfylde regeringsgrundlag
15 Arbejdsmarkedspolitik
Konkurrencestaten
Opstart af eksamensprojekt. Grupper.
KE Denamrk
Eksamensprojekt
IØ B Eksamensprojekt 2b 2024.docx
oekonomisk redegoerelse december 2023 20231212 a.pdf
'Øv, dansk økonomi er i recession' - men skal vi så frygte for en ny krise?
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Almene (tværfaglige)
IT
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 8
Projektopgave
Indhold
Kernestof:
Eksamensprojekt
IØ problemformulering.pptx
Eksamensprojekt. Problemformuleringer.
Metode
IØ datakilder.docx
Projekterne
Projekternes data
Projekt: Analyse af data
Analyse og konklusion
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Almene (tværfaglige)
Personlige
Sociale
IT
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Projektarbejde
Titel 9
Konkurrenceevne og handel
Indhold
Kernestof:
Eksamensprojekt
IØ problemformulering.pptx
Eksamensprojekt. Problemformuleringer.
Metode
IØ datakilder.docx
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Personlige
Sociale
IT
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Projektarbejde
Titel 10
Globalisering og udvikling
Indhold
Kernestof:
Projekterne
Projekternes data
Projekt: Analyse af data
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Almene (tværfaglige)
Personlige
IT
Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 11
Projektsynopsis
Indhold
Kernestof:
Synopsis
IØ synopsis.docx
synopsis
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Almene (tværfaglige)
Personlige
IT
Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde
Titel 12
Udfordringer for dansk økonomi
Indhold
Kernestof:
Velkommen til IØ A.
Her er fire ting, der holder bukserne oppe på dansk økonomi
Grundbog: International økonomi A
Udfordringer for dansk økonomi.
2.1 De samfundsøkonomiske mål
Udfordringer for dansk økonomi. Præsentationer.
Data for de samfundsøkonomiske mål
Et overblik over dansk økonomi
Indkomstulighed
Notatskrivning
At skrive notat.docx
Samfundsøkonomiske mål og data.docx
De samfundsøkonomiske måls udfordringer. Nyt fra notaterne.
Undersøgelse af udfordringerne
2. Den Videnskabelige Basismodel
Undersøgelse
Præsentation
Forsyningsbalancen som analyseredskab
Testopgave 3.6 Forsyningsbalancen – før og nu 3 Testopgaver
18 Inflation
Topøkonom udpeger nøgleøjeblik i ny bog: »Der burde vi altså alle have vidst, at det kunne gå helt, helt galt med inflationen«
Eksamensopgave IØ A
Svarskabelon-19679.docx
Bilag_1-19684.xlsx Bilag_2_v2-20816.pdf Bilag_4-19685.xlsx Bilag_5-20801.pdf Bilag_6-20820.pdf Bilag_8-20798.pdf bilag_10-20800.pdf Bilag_9-20819.pdf Bilag-3_SUB_v2-20562.mp4 Bilag-7_SUB-20334.mp4
Opgave 1: Beskrivelse af USA´s økonomi
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Notat: Dansk økonomi
15-08-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Almene (tværfaglige)
Personlige
Sociale
IT
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 13
Produktion, indkomst og landeanalyse
Indhold
Kernestof:
Opgave 1: Beskrivelse af USA´s økonomi
Opgave 2: Analyse af inflationspakken i USA
USA´s økonomi. Analyse af forsyningsbalancen. Andele og vækstbidrag.
Amerikansk jobrapport giver rentehop og aktiefald
ny jobrapport
Bedømmelsesvejledning_IØ(A)_maj 2024.pdf
Præcision og pålidelighed
Udsigter for amerikansk økonomi ifølge kausalkæder.
Oversigt: Emner, arbejdsformer og planer for IØ A.
Opstart af gruppeprojekt (aflevering): Komparativ analyse med forsyningsbalancen.
Komparativ analyse med forsyningsbalancen.
Komparativ analyse
21 Makroøkonomisk landeanalyse
Landeanalyse
Økonomisk politik
Landeanalyse og økonomisk politik
OBS: Forsyningsbalancen som analyseredskab
Gruppepræsentationer af komparative landeanalyser
Komparative landeanalyser i globalt perspektiv.
Full Report OECD 2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Almene (tværfaglige)
Sociale
IT
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Projektarbejde
Titel 14
Globalisering og handel
Indhold
Kernestof:
24 Verdenshandelens udvikling og fordeling
Globale handelsdata. The Observatory of Economic Complexity
Undersøgelsesopgave 24.7. 24 Undersøgelsesopgaver
25 Globaliseringen af verdensøkonomien
Semi-conductor value chains
WEF A Global Rewiring Global Value Chains 2022.pdf
Verdenshandelsorganisationen
Frihandel og vækst
WTO, EU og handelsaftaler. Frihandel og vækst
Opgaver til tema om frihandel og vækst
Handelsaftaler og WTO
Frihandel og told.docx
globale-vaerdikaeder-kvo1-16.pdf
27 Frihandel kontra protektionisme | International økonomi A
Klimatold:
Bliv klar til EU's nye 'klimatold' - DI
CBAM
Værdikæder.
Vindere og tabere ved frihandel – et eksempel | International økonomi A
EU's nye klimatold: Har du styr på de nye CBAM-registreringskrav?
Statistikbanken: SITC2R4: Værdi af import og eksport (1000 kr.) efter SITC-hovedgrupper, land, im- og eksport og varebegreb
26 Teorier om handel | International økonomi A
PBL 1: Landeanalyse: Indiens handel
Film: Indien
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Almene (tværfaglige)
Personlige
Sociale
IT
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Projektarbejde
Titel 15
Landeanalyse
Indhold
Kernestof:
Film: Indien
Projekt: Landeanalyse: Indien
Indien
What is Project 2025? Wish list for a Trump presidency, explained
Nationalbanken: fragmentering-af-global-handel-kan-udfordre-dansk-oekonomi.pdf
26.4 Oversigt over handelsteorier | International økonomi A
National Accounts India.xlsx
Analysemetoder
Indien: Analyse
Analyse
Få overblikket: Hvad betyder Trumps told-trusler, og hvordan tager verden imod dem?
Skal afvæge handelskrig: ECB's Lagarde opfordrer til forhandling med USA frem for gengældelse
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Almene (tværfaglige)
Personlige
IT
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Titel 16
International økonomisk politik og udviklingsteori
Indhold
Kernestof:
29 Den Europæiske Union | International økonomi A
Ny kommission
EU konkurrenceevne
29 Øvelsesopgaver | International økonomi A
Finans skæbnestund for EU.docx
EU mangler penge: Statsminister ser ikke andre veje end fælles gæld
Finans Kina USA handelskrig.docx
EU konkevne Folketinget note.pdf
2926432.pdf
Indien PBL
Aktuelt: DK økonomisk redegørelse. Danskerne bruger langt færre penge dec 24.docx
Gennemgang af PBL Indien
Aktuelt: Frihandelsaftale med Mercosur. Endelig en frihandelsaftale mellem EU og Mercosur?
Samarbejde DK-Indien
Danmark og Indien
image.png
10 Betalingsbalance og kapitalbalance | International økonomi A
Opgave 10.1. Testopgaver | International økonomi A
Opgave 10.2. 10 Testopgaver | International økonomi A
23 Konkurrenceevne | International økonomi A
Er dansk økonomi ramt af en produktivitetskrise? - DI
Dansk Erhverv genstarter glemt debat: Vi bliver nødt til at arbejde smartere og mere effektivt
Konkurrenceevne og produktivitet
Testopgave 23.1. 23 Testopgaver | International økonomi A
Testopgave 23.2 og 3. 23 Testopgaver | International økonomi A
Øvelsesopgave 23.5. 23 Øvelsesopgaver | International økonomi A
Institutionel konkurrenceevne
Øvelsesopgave 23.7. 23 Øvelsesopgaver | International økonomi A
30.1 Ulandene i verdensøkonomien | International økonomi A
Nationalbankdirektør advarer: Vi er sårbare i en urolig verden
Efter største lønstigninger i årtier står fagbevægelsen klar med nye krav
30.2 Moderniseringsteorier | International økonomi A
30.3 Afhængighedsteorier | International økonomi A
30.4 Nyere udviklingsteori – "Why Nations Fail" | International økonomi A
30.5 Udviklingsstrategier | International økonomi A
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Almene (tværfaglige)
Sociale
IT
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Projektarbejde
Titel 17
Økonomiske skoler og modeller
Indhold
Kernestof:
30.6 Vinkler på udvikling | International økonomi A
19 Økonomiske skoler | International økonomi A
19 Testopgaver | International økonomi A
19 Øvelsesopgaver | International økonomi A
Udviklingsteorierne og økonomiske skoler
Professor gennemhuller Trumps told-strategi: Der er noget, han ikke har forstået
popular-economicsciencesprize2024.pdf
32 Udviklingsøkonomisk landeanalyse | International økonomi A
32 Undersøgelsesopgaver | International økonomi A
HDI – Human Development Index | International økonomi A
31 Udviklingsbistand | International økonomi A
31 Øvelsesopgaver | International økonomi A
Aktuelt: Von der Leyen vil investere og stryge regler for at styrke konkurrenceevnen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Almene (tværfaglige)
IT
Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 18
Handel og udvikling
Indhold
Kernestof:
Øvelsesopgave 30.3. 30 Øvelsesopgaver | International økonomi A
30.6 Vinkler på udvikling | International økonomi A
Øvelsesopgave 3.9. 3 Øvelsesopgaver | International økonomi A
Landeanalyse og udviklingsstrategi
Opgave.
194070_bilag_5 Indien.xlsx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Almene (tværfaglige)
Personlige
IT
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Projektarbejde
Titel 19
Eksamensprojekt
Indhold
Kernestof:
EU-toppen har udset sig en ny, særlig ven i Indien. Men inderne spiller efter deres egne regler
Analyse af forsyningsbalancen. Se fil: Bilag 6.
ny-hhx211-IOEK_A-31052021 del2.zip
20.1 Samlet udbud (SU) og samlet efterspørgsel (SE) – en grafisk model | International økonomi A
Eksamensprojekt
Chefstrateg om toldforhøjelser: Det her kommer til at gøre ondt
told og shipping.docx
Professor: Told gør os alle sammen fattigere
Problemformulering: Dokumentation
Eksamensprojekt. Metode og analyse
Eksamensprojekt. Analyse
IØ evaluering: undervisningsevaluering IØ
Afsnit
Amir: jura undervisningsevaluering
Metode og analyse
Analyse: Beregninger
Analyse
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Almene (tværfaglige)
Personlige
Sociale
IT
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Projektarbejde
Titel 20
Eksamenssynopsis
Indhold
Kernestof:
Metode og analyse
Analyse: Beregninger
Analyse
Eksamensprojekt
Synopsis
Synopsis IØA.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Almene (tværfaglige)
Personlige
IT
Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/160/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58456292544", "T": "/lectio/160/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58456292544", "H": "/lectio/160/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58456292544" }