Holdet V2023x En - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e)
Hold V2023x En (V1x En, V2x En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 The USA (grundforløbet)
Titel 2 Fantasy
Titel 3 SO: Livsstilssygdomme i Vesten
Titel 4 Robotics
Titel 5 True Crime
Titel 6 Skriftlighed
Titel 7 Dystopian Fiction
Titel 8 Reading Circles - værklæsning, Dystopian Fiction
Titel 9 The Presidential Election (miniforløb)
Titel 10 UK - area study
Titel 11 Skriflighed, grammatik og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 The USA (grundforløbet)

Formålet med forløbet 'The USA' er at give eleverne en forståelse for USA i dag ved at studere landets geografi og politiske system.
Det er kulturforståelse, historiske og samfundsmæssige forhold, der er i fokus i et engelsktalende land. Her trænes ligeledes tekstanalyse, dannelse og globale kompetencer, skrivefærdigheder, PowerPoint oplæg og sprogfærdigheder undervejs.

Kernestof:
The USA
Dette er en oversigt over al indhold i forløbet.

Indhold til iBog®
New American Frontiers Thomas Secher Lund (2014) Chapter one: A Nation United or a Nation Divided?, (https://naf.systime.dk/?id=133)

New American Frontiers Thomas Secher Lund (2014) Chapter one: A Nation United or a Nation Divided?, (https://naf.systime.dk/?id=136)

New American Frontiers Thomas Secher Lund (2014) Chapter one: A Nation United or a Nation Divided?, (https://naf.systime.dk/?id=137)

New American Frontiers Thomas Secher Lund (2014) Chapter one: A Nation United or a Nation Divided?, (https://naf.systime.dk/?id=159)

New American Frontiers Thomas Secher Lund (2014) Chapter one: A Nation United or a Nation Divided?, (https://naf.systime.dk/?id=161)

New American Frontiers Thomas Secher Lund (2014) Chapter 2: Postindustrial USA – The Demise of the American Dream?, (https://naf.systime.dk/?id=140)

Worlds of English by Anne Mette Finderup and Agnete Fog () The USA – From British Colony to Superpower , (https://worldsofenglish-en.systime.dk/?id=99)

New American Frontiers Thomas Secher Lund (2014) Chapter 2: Postindustrial USA – The Demise of the American Dream?, (https://naf.systime.dk/?id=172)

New American Frontiers Thomas Secher Lund (2014) Chapter one: A Nation United or a Nation Divided?, (https://naf.systime.dk/?id=166)

Worlds of English by Anne Mette Finderup and Agnete Fog () The USA – From British Colony to Superpower , (https://worldsofenglish-en.systime.dk/?id=95)

Webside
USA Name the States Quiz (https://www.sporcle.com/games/g/states)

Quiz: Fact or Opnion (http://www.pewresearch.org/quiz/news-statements-quiz/)

Report: Fact vs Opnion (http://www.journalism.org/2018/06/18/distinguishing-between-factual-and-opinion-statements-in-the-news/)

Understanding American Culture- from Melting Pot to Salad Bowl (https://www.culturalsavvy.com/understanding_american_culture.htm)



Video
All the states in six minutes (https://www.youtube.com/watch?v=22HXTrqn468)

Illustration
Media Bias Chart (http://www.allgeneralizationsarefalse.com/wp-content/uploads/2018/01/Media-Bias-Chart_Version-3.1_Watermark-min.jpg)

Left vs Right Infographic (https://infobeautiful4.s3.amazonaws.com/2015/05/1276_left_right_usa.png)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 2 Fantasy

En generel  introduktion til fantasy-genren. Hvorfor er fantasy så populært nu – hænger det sammen med kriser i den virkelige verden - eskapisme? Hænger det samen med fantasy-baserede MMORPG som World of Warcraft? Hvad får vi ud af fantasy?

Kernestof:

Worlds of Fantasy, Anne Mette Finderup & Agnete Fog, 2005:
- Entering Worlds of Fantasy (introduktion), s. 8-20
- C.S.Lewis: The Lion, The Witch and the Wardrobe (1950), uddrag s. 23-35
- J.R.R. Tolkien: The Lord of the Rings (1950), uddrag s. 35-54

George R.R. Martin: A Game of Thrones (1996), uddrag s. 108-111

Game of Thrones, series 1, episode 1 (TV series)
The Lord of the Rings (movie excerpt)


Supplerende stof:

Debatøvelse: Eleverne vælger i grupper et synspunkt, som de er enige i, af mulighederne A-F i Worlds of Fantasy s. 16-18. De andre elever angriber synspunktet, og gruppen forsvarer det.

Grammatik
Ordklasser
Verber, regelmæssige og uregelmæssige
Kongruens
Sustantiver, flertal, genitiver og artikler
Adjektiver og adverbier

Oversættelsestræning og resumétræning: skriftligt arbejde med to artikler til hhv oversættelse og resumé.
Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 SO: Livsstilssygdomme i Vesten

I samarbejde med biologi C skal vi se på livsstilssygdomme, herunder især overvægt og diabetes, i USA. Hvad ligger der til grund for fedmeepidemien? Er der grund til ændringer i de officielle kostanbefalinger? Hvordan er kostvanerne blevet så skadelige, og hvad kan man gøre for at ændre dem?

Særlige fokuspunkter er kildekritik og skriftlig formidling.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Robotics

Robotteknologi, AI,



Kernestof:

6 Cool Robots That Actually Exist Today
https://www.steampoweredkids.com.au/post/6-cool-robots-that-actually-exsist-today

The Future of Robots, by Ray Kurzweil. Popular Science, 2006. https://www.popsci.com/scitech/article/2006-09/future-robots/

Jan. 25, 1979: Robot Kills Human, by David Kravets. WIRED, 2010.
https://www.wired.com/2010/01/0125robot-kills-worker/

"Humans Need Not Apply", YouTube video by CGP Grey, 2014. https://youtu.be/7Pq-S557XQU

“Ban ‘Killer Robots’ Before It’s Too Late”, by Russell Christian. Human Rights Watch, 2012
https://www.hrw.org/news/2012/11/19/ban-killer-robots-its-too-late

Why OpenAI’s ChatGPT Is Such A Big Deal, CNBC, 2023
https://youtu.be/pOmpqdlVCoo?si=kcJSLS7wBEhSCHpv

Why Chatbots Sometimes Act Weird and Spout Nonsense, by Cade Metz, New York Times February 2023
https://www.nytimes.com/2023/02/16/technology/chatbots-explained.html

Asimov's Three Laws of Robotics, https://en.wikipedia.org/wiki/Three_Laws_of_Robotics

Super-Toys Last All Summer Long, short story by Bryan Aldiss, 1969.

Chappie, movie by Neill Blomkamp 2015.

Love, Death and Robots: Three Robots, TV episode by Víctor Maldonado & Alfredo Torres. Netflix 2019

Segregationist, short story by Isaac Asimov, 1967
Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 True Crime

Formål
I dette forløb ser vi på tre eksempler i genren True Crime, nemlig Serial, Making A Murderer og Missing and Murdered - Finding Cleo. Formålene med forløbet er flere: Vi skal diskutere, hvorfor genren er blevet så populær, vi skal diskutere etik og journalistisk produktion, og vi skal diskutere brugen af DNA-teknologi i retssystemet. Eleverne skal have trænet deres evne til at forstå autentisk mundtligt engelsk, og de skal træne deres kildekritiske sans og evne for tekst- og filmanalyse.

Indhold
Vi skal ud over læsningen af ikke-fiktive tekster beskæftige os med både tv og podcast.


Kernestof:

Making a Murderer, ep. 1, Netflix, 2015

Serial, s. 1, ep. 1 , This American Life, 2014

Serial, s. 1, ep. 13, This American Life, 2022

Missing and Murdered, Finding Cleo, episode 1, CBC 2018

Chaudry, Rabia: “Adnan Syed is innocent. Now find Hae Min Lee's real killer”, The Guardian July 6, 2016
Fosco, Molly: "Is Our Obsession With True Crime Morally Irresponsible?" Huffington Post, Dec 6, 2017
Goldstein, Jessica M: “The Complicated Ethics Of ‘Serial,’ The Most Popular Podcast Of All Time” (excerpt), ThinkProgress Nov 21, 2014
Mancuso, Vinnie: "Can Netflix Unmake a Murderer? 'Making a Murderer,' and the ethics of true crime documentary", Observer, January 20, 2016
Olsen, Mimi og Martin Houlind "What are true crime podcasts", i Listen! forlaget Columbus 2024
Olsen, Mimi og Martin Houlind "Missing and Murdered", i Listen! forlaget Columbus 2024
Ravn, Lars-Ulrik Tambjerg: “DNA In The Courtroom”, pp.62-74 i “World In Motion 2.0”, Systime 2012
Victor, Daniel: Timeline: “The Adnan Syed Case”, New York Times Oct. 5, 2023
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Skriftlighed

Et kort forløb med særligt fokus på struktur og stilleje i skriftlige opgaver. Vi har arbejdet med stilladseret skrivning af et 5-paragraph essay. Der var fokus på, ved hjælp af Toulmins argumentationsmodel, at formulere en brugbar thesis statement og en sigende overskrift.

Kernestof:

7.5 HTX B i The English Handbook, by Trine Østergaard, Systime 2021.
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=p236
4.4 Argumentation theory i The English Handbook, by Trine Østergaard, Systime 2021.
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=p168
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Dystopian Fiction

Genregenkendelse. Hvad er dystopisk fiktion? Hvordan afspejler fiktionen den virkelighed, den er blevet til i? Hvordan kan man bruge dystopien til at vise folks frygt i den tid, fiktionen er fra? Filmanalyse m s h på effekter, både lyd, lys, klip og vinkler. Hvordan bidrager de?

Som afslutning på forløbet har eleverne arbejdet med FN's Verdensmål, hvor de som en kreativ opgave har frembragt dystopiske løsninger på de udfordringer, FN peger på.

Forløbet leder desuden til værklæsning: gruppelæsning af et (delvist) selvvalgt dystopisk værk.

Kernestof:
Kurt Vonnegut: 2BR02B, 1962
“Examination Day” by Henry Slesar, 1958

Stop Writing Dystopian Sci-Fi—It’s Making Us All Fear Technology. Artikel fra WIRED 2014.
http://www.wired.com/2014/08/stop-writing-dystopian-sci-fiits-making-us-all-fear-technology/

No, Dystopian Sci-Fi Isn’t Bad for Society. We Need It More Than Ever. Endnu en artikel fra WIRED, et svar på ovenstående.
http://www.wired.com/2014/08/no-dystopian-sci-fi-isnt-bad-for-society-we-actually-need-it-more-than-ever/

Black Mirror: 15 Million Merits (2011)

Bad Peter

Dystopia: Definition and Characteristics, Read Write Think 2006
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 8 Reading Circles - værklæsning, Dystopian Fiction

Eleverne læser i grupper et værk i genren Dystopian Science Fiction. De har haft valget mellem:
Stephen King writing as Richard Bachman: The Long Walk, 1979
Margaret Atwood: The Handmaid's Tale
Suzanne Collins: The Hunger Games
George Orwell: 1984
Hvert læsemøde er arrangeret med forskellige læseroller og afsluttes med en fælles aflevering, og som afslutning på forløbet fremlægger grupperne deres værker og deres arbejde med dem for hinanden.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde

Titel 9 The Presidential Election (miniforløb)

Baggrundslæsning om det amerikanske præsidentvalg.

Kernestof:
Carta, Kristofer: Carta’s Corner: The Three Branches of Government, i Worlds of English, Anne Mette Finderup og Agnete Fog, System 2016

Carta, Kristofer: Carta’s Corner: Political Parties, i Worlds of English, Anne Mette Finderup og Agnete Fog, System 2016

Carta, Kristofer: Carta’s Corner: Elections for National Offices, i Worlds of English, Anne Mette Finderup og Agnete Fog, System 2016

Lakoff, George: Understanding Trump, https://georgelakoff.com/2016/07/22/understanding-trump/ (retrieved August 1, 2016)

Moore, Michael: 5 Reasons Why Trump Will Win, http://michaelmoore.com/trumpwillwin/ (retrieved August 1, 2016)

Brooks, David: Why Is Clinton Disliked?, NY Times May 24, 2016, http://www.nytimes.com/2016/05/24/opinion/why-is-clinton-disliked.html?_r=0 (retrieved August 1. 2016)

Why Trump v Clinton will be an unpopularity contest, The Guardian May 4, 2016, https://www.theguardian.com/us-news/2016/may/04/donald-trump-hillary-clinton-general-election-analysis (retrieved August 1, 2016)

Kagan, Robert: This is how fascism comes to America, Washington Post May 18, 2016, https://www.washingtonpost.com/opinions/this-is-how-fascism-comes-to-america/2016/05/17/c4e32c58-1c47-11e6-8c7b-6931e66333e7_story.html (retrieved August 1, 2016)


Supplerende stof:

http://www.isidewith.com/elections/2016-presidential-quiz

John Oliver on RNC: (11.31)
https://www.youtube.com/watch?v=zNdkrtfZP8I

John Oliver on DNC: (18.09)
https://www.youtube.com/watch?v=BUCnjlTfXDw

Jon Stewart Takes Over Colbert's Late Show Desk: (13.30)
https://www.youtube.com/watch?v=mNiqpBNE9ik

The Daily Show - Donald Trump Accepts the GOP Nomination & Ted Cruz Gets Booed at the RNC: (12.00)
https://www.youtube.com/watch?v=RGKcIIm_VeU

Melania Trump and Michelle Obama side-by-side comparison: (1.42)
https://www.youtube.com/watch?v=RcbiGsDMmCM

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 10 UK - area study

Portrait of the United Kingdom. Elements of history, modern culture and society, language and politics. Focus points: multicultural society, class system, school system, inequality


Kernestof:

Britain: From island to empire and back, i: Finderup, Anne Mette  og Agnete Fog: Worlds of English, Systime 2023
https://worldsofenglish.systime.dk/?id=117&L=10

Great Britain's National Anthem, i: Finderup, Anne Mette  og Agnete Fog: Worlds of English, Systime 2023
https://worldsofenglish.systime.dk/?id=116&L=10

Kipling, Rudyard: White Man's Burden (1899), i: Finderup, Anne Mette  og Agnete Fog: Worlds of English, Systime 2023
https://worldsofenglish.systime.dk/?id=115&L=10

Mary Frances Ames: An ABC for Baby Patriots (1899)

This Is England, 2006 movie.

The First Thing You Need to Know About Boris Johnson Is He’s a Liar, New York Times Opinion, 2022
https://www.nytimes.com/2022/02/04/opinion/boris-johnson-party-scandal.html?unlocked_article_code=1.ME0.Sz8a.tr8PSy9ib158&smid=url-share

Karen Attiah: William and Kate’s colonial Caribbean tour was cringeworthy, Washington Post March 24, 2022
https://www.washingtonpost.com/opinions/2022/03/24/sehyuhsorry-william-kates-cringeworthy-colonial-caribbean-tour/

Emma Bubola: ‘You Can Hear a Pin Drop’: The Rise of Super Strict Schools in England, New York Times March 9, 2024
https://www.nytimes.com/2024/03/09/world/europe/uk-strict-schools.html

Penelope Lively: The Happiest Days of Your Life, short story 1979

British Social Class System, explained
https://youtu.be/QWrajAtXtVw?si=Nne_tOlssPfy8Zyu

Supplerende stof:

Sex Pistols: God Save the Queen, 1979

Mathias Sindberg: Hvem slog Storbritannien ihjel, i Dagbladet Information, 13/4 2024

Joe Middleton: "Tory party deletes bizarre montage claiming Britain is ‘second most powerful country’", The Independent, april 2024
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer