Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Fysik B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
V2023x Fy (V1x Fy, V2x Fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Undersøg verden omkring os
Vi skal arbejde med målinger og observationer i fysik.
Øvelse med massefyldeterninger.
Herunder dækkes:
Journal formatet
Hvordan angiver vi målinger (fysiske størrelse = tal samt en enhed).
Hvordan udvælges et passende måleapparat (måletolerancer).
SI enheds-systemet og enhedspræfikser.
Måleprojekt: Bestemmelse af salinitet af havvand (v.h.a. densitet)
Herunder: Måleapparat typer (kalibreringsbegrebet).
Induktiv/deduktive metoder.
Tabelangivelse af målinger, grafisk analyse samt regression (i regneark).
Anvendelse af regression på vandprøver.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Energi og energikilder
I lyset af samfundets voksende problemer med at fremskaffe energi skal vi undersøge energiforbrug og nyttevirkning i køkkenet.
Energi og energiformer
Effekt
Øvelse: Bestemmelse af specifik varmekapacitet for vand (deduktiv metode).
Herunder: grafiks analyse i Maple samt Proportionalitets begrebet
Nyttevirkning.
Øvelse: måling af nyttevirkning på forskellige opvarmningsmetoder.
Opsamling på grundforløb
Undervisnings evaluering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Varmelære og stoffaser
Fortsat fra NV grundforløb:
Kernestof:
Smelte og fordampningsvarme samt isolerede systemer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sejlbåds tema
Jeg har gennem længere tid kigget på sejlbåde. Der findes rigtigt mange typer. Jeg tænkte på at vi kan kigge på fysikken bag en sejlbåd v.h.a. følgende begreber:
Kraftbegrebet, tyngdekraft og massemidtpunkt
Tryk
Opdrift og opdriftscenter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Gasser og termodynamik
Vi skal arbejde med gasser og deres egenskaber.
Kernestof:
Kelvintemperatur,
Idealgasligningen,
Gassers densitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Elektriske kredsløb
Dette forløb indehold grundlæggende el lære:
Elektrisk strømstyrke, spændingsforskel og modstand.
Der indgår også resistivitet som materialeegenskab.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Tema: Den elektriske tidsalder.
Udbredelsen af elektriciteten er i høj grad det som har drevet vores moderne udvikling. Enhver stikkontakt kan levere en ganske stor effekt lige der hvor vi har brug for den. I dette forløb skal vi beskæftige os med:
Historien:
War of currents
Hvad er forskellen mellem jævnstrøm og vekselstrøm?
Hvorfor valgte man egentligt vekselstrøm?
Produktion og distribution af elektrisk energi
Ledninger og resistivitet
Batteriet.
Hvordan karakteriseres vekselstrøm (Kurveform, Vp, Veff, periodetid og
frekvens)?
Hvordan vekselstrøm produceres.
Hvordan elektrisk energi distribueres og anvendes i vores hjem
(herunder elsikkerhed)?
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Modstande og sammenkoblinger
|
23-02-2024
|
Alkaline batterier
|
15-03-2024
|
ledninger og resistivitet
|
18-03-2024
|
Eltest
|
20-03-2024
|
trefase vekselstrøm og elsikkerhed
|
12-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Bølger og lys
I får i dette forløb en generel viden om bølger. Vi skal igennem:
Udbredelseshastighed
Frekvens
Bølgelængde
Synligt lys er elektromagnetiske bølger, men dækker kun en lille del af det elektromagnetiske spektrum. Vi skal kigge på andre dele af det elektromagnetiske spektrum.
Desuden skal vi se kvantiseringen af elektromagnetiske bølger (fotonen) samt på brydning (Snell's lov) og det optiske gitter.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Øvelse snells lov
|
05-05-2024
|
Optik test
|
21-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Kinematik og trafiksikkerhed
Beskrivelse af bevægelse i en dimension.
Herunder:
Stedfunktion, hastighed, fart, acceleration.
Specialtilfælde:
1: Bevægelse med konstant hastighed
2: Bevægelse med konstant acceleration
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Dynamik og trafiksikkerhed
Vi skal have introduceret nogle flere kræfter samt den den resulterende kraft. Derefter skal vi have fat i Newtons love.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal reaktionstidsprojekt
|
15-09-2024
|
kraftmåling samt resulternde kraft
|
22-09-2024
|
Newtonmeteret
|
06-10-2024
|
mekanik test
|
08-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Mekanisk arbejde og energi
Vi skal have introduceret nogle flere kræfter samt den den resulterende kraft. Derefter skal vi have fat i Newtons love samt mekanisk arbejde samt mekaniske energi.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Tema: vilde stunts i to dimensioner
Vi skal se på nogle vilde stunts.Vi har allerede set på et vildt stunt, nemlig elastikspringet. Det har vi simuleret, men nu har vi faktisk værktøjer til også at regne på det. Vi skal også kaste os rundt i to dimensioner arbejder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
atomfysik
Vi skal igennem et kort forløb om atomfysik.
Det indeholder atommodeller (Bohrs atommodel)
Absorption-og emissionsspektrum
Brintspektret
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Valgtema: Anvendt optik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Fysik projekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Eksamsforberedelse
Vi skal lige have eksamen klappet helt af.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/160/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59752597417",
"T": "/lectio/160/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59752597417",
"H": "/lectio/160/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59752597417"
}