Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
V2023x Ke (V1x Ke, V2x Ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
NV introduktion til kemi
Basiskemi C, Praxis, side 7-25
side 31-39
side 41-50
side 67-76
side 112-114
side 127-125
Periodiske system, metaller og ikke-metaller, grundstoffer, atomer, elektroner, kernepartikler: protoner og neutroner
Simple ioner, Ionforbindelser, let- og tungopløselige salte, tilskuerioner, ionreaktionsskema, Intramolekylære bindinger: ionbindinger, polære og upolære elektronparbindinger
Blandbarhed
Hydrofile (vandelskende) og hydrofode (vandskyende) molekyler
Navngivning af alkaner
Stofmængde, molarmasse, masse og densitet, Kromatografi: Efterårsløv (TLC af planteudtræk)
Øvelser:
Fældningsreaktioner
Hypoteseforsøg
Lightergas
Titreranalyse (fældningstitrering)
Kromatografi (TLC af efterårsløv)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Mængdeberegning og salte (Forløb om kager)
Mængdeberegninger ved hjælp af beregningsskemaet for både faste stoffer og opløsninger/blandinger.
Forløbet indeholder bl.a.:
Repetition af ionforbindelser
Afstemning af reaktionsligninger
Sammenhængen mellem størrelserne mol, masse, molarmasse, koefficienter og stofmængde
Sammenhængen mellem stofmængde, volumen og stofmængdekoncentration
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opvarmning af natron
|
04-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Redox kemi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Nature Energy - Industri og bæredygtighed
Samarbejde med Nature Energy
Repetition af 1.g, industriel kemi, elektrolyse og bæredygtig energi
Øvelse: Elektrolyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Reaktionskinetik
Isis Kemi B, Systime 6.1-6.3
Basiskemi B, Praxis, side 6-27
Film: https://lru.praxis.dk/Lru/microsites/godkemi_c/godkemic_570.html
Fagligt indhold: Reaktionshastighed på et kvalitativt grundlag herunder katalyse, energiprofiler, katalysator, reaktionskinetik, anvendelse indenfor teknologi
Øvelse:
Thiosulfonat og syre
Forsøg med Treo
Bordbomber
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Ligevægte
Materialer:
Basiskemi B, Praxis, side 29-45
Fagligt indhold: anvendelse af begreberne reaktionsbrøk, ligevægtskonstant og ligevægtsloven, herunder anvendelse af Le Chateliers princip. Forskydning på kvalitativt og simpelt kvantitativt grundlag. Homogene ligevægte. Fordelingsligevægt. Saltes opløselighed herunder opløselighedsprodukt.
Øvelser:
Indgreb i en ligevægt
Fordelingsligevægte krystalviolet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Organisk kemi Alkaner, alkener og alkoholer
Alkaner, alkener og alkoholer
Navngivning
Egenskaber: kogepunkt, polaritet, blandbarhed og intermolekylære bindinger
Reaktionstyperne: substitution, addition, elimination og forbrænding
Øvelse: Alkoholers blandbarhed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Organisk kemi (Lægemidler)
Materialer:
Basiskemi C, Praxis, side 67-69
Basiskemi B, Praxis, side 121-127, 143-149, 175-188, 314-318
Formler og tabeller: Lys og stof, Organiske stofklasser
Film fra Gymnasiekemi:
Organisk navngivning https://www.gymnasiekemi.com/organisknavngivning.html
Lambert-Beers lov | Kemi B - Fotokemi 3 https://www.youtube.com/watch?v=C8OtdKVqBEc&list=PL_o_Qy9eT709U3rhez23lVoVU0s0CwUv_&index=52
Fagligt indhold: Organiske stofklasser med vægt på acetyl salicylsyre og alkoholer, navngivning af organiske forbindelser, Isomeri, syntese og oprensning, spektrofotometri, TLC, smeltepunkt og Lambert Beers lov
Øvelser:
Alkoholers blandbarhed
Syntese af acetylsalicylsyre
Omkrystallisation af acetylsalicylsyre
TLC af acetylsalicylsyre
Addition og substitution
Bestemmelse af acetylsalicylsyre– spektrofotometri
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Syrer og baser del 2
Isiskemi B, Systime 4.1- 4.4 og 4.7-4.8
Fagligt indhold: Syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer henholdsvis baser. Særke og svage syrer, syrestyrkeeksponent, titrering, titreringskurver og puffersystemer
Øvelser:
Eddikesyreindholdet i en ukendt prøve
Titrerkurver
Puffersystemer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Fedt, kulhydrater og duftgivende estre
God kemi B, Praxis, side 206-207
Basis Kemi B, Praxis, side 142-172, 217-232
Faglige mål: Eksempler på andre organiske forbindelser (kulhydrater) herunder eksempler på makromolekyler (polysaccharider).
Oxidationstal for organiske forbindelser og oxidation af kulhydrater. Fehling, Benedict og Barfoeds reagens
Øvelse:
Mangans oxidationstal
Saccharider (inklusiv tillægsforsøg)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Opsamling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/160/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59752602821",
"T": "/lectio/160/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59752602821",
"H": "/lectio/160/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59752602821"
}