ZBC Handels- og Teknisk gymnasium Vordingborg
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
ZBC Handels- og Teknisk gymnasium Vordingborg
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet V2023x Ma - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
ZBC
Fag og niveau
Matematik B
Lærer(e)
Hold
V2023x Ma (
V1x Ma
,
V2x Ma
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Grundforløb
Titel 2
Mere om ligninger
Titel 3
Trigonomtri
Titel 4
Cirklen
Titel 5
Analytisk plangeomtri
Titel 6
rumgeometri
Titel 7
Vektorer
Titel 8
Regning med procenter, rødder og potenser
Titel 9
Deskriptiv statistik
Titel 10
Generelt om funktioner
Titel 11
Andengradsligninger og andengradspolynomier
Titel 12
Eksponentielle udviklinger og potensfunktioner
Titel 13
Differentialregning
Titel 14
Terminsprøveprojekt
Titel 15
Optimering og funktionstyper
Titel 16
Integralregning
Titel 17
Arbejde med eksamensprojekt
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Grundforløb
Introduktion til matematisk modellering og modelleringscyklus
Ligningsbegrebet og løsning af ligninger
Løsning af ligning med en ubekendt (for eksempel f(x) = 3)
Enheder
Variabelbegrebet samt uafhængig og afhængig variabel
Introduktion til funktionsbegrebet og graf:
- forskrift, tabel, tegne graf i Maple
- definitionsmængde og værdimængde
Lineære modeller og regression samt lineære funktioner:
- udtryk/forskrift og betydning af konstanter
- parallelle og vinkelrette linjer
- forskrift ud fra to punkter eller ud fra et punkt og hældning
- regression
- grafisk løsning
- skæring med x-akse (nulpunkt/rod)
- skæring med y-akse
- skæring mellem grafer for to funktioner
Opstille lineær model ud fra en sproglig formulering
Ligefrem og omvendt proportionalitet
Indhold
Kernestof:
Hej 1x.
Kom-hurtigt-i-gang-med-Maple-2021.pdf
Matematik første år.pptx
Installation af Maple version 2023.docx
Big Foot..docx (Ikke lektier)
Vi arbejder videre med Maple. Derudover kommer vi til at tale om matematisk modellering. Prøv gerne at installere Maple inden timen. Guiden er vedhæftet her. Hvis det ikke virker, bliver der også tid til at installere programmet i timen.
Vi arbejder med BigFoot-opgaven.
Arbejdsark 1. (edit).mw
Vi færdiggør arbejdet med BigFoot-opgaven. Læs følgende afsnit i Systime om regnearterne: 1.1 De elementære regningsarter
Vi arbejder med ligninger med en ubekendt. Læs følgende afsnit i Systime:
Vi arbejder fortsat med ligninger. Læs følgende afsnit i Systime: Læg især mærke til de to begreber: 'Grundmængde' og 'Løsningsmængde'
Vi starter timen med gennemgang af øvelse 3 fra PowerPoint. (Ikke lektier). Løsning af ligninger med en ubekendt.pptx
Arbejdsark 3 (Parenteser og ligninger).mw
4. Ligninger
Vi ser på variabelsammenhænge. Læs følgende afsnit i Systime:
Vi arbejder med funktioner. Læs følgende afsnit i Systime:
Vi arbejder videre med funktionsbegrebet
Arbejdsark 6. (Fortsat om funktioner).mw
Vi arbejder videre med funktionsbegrebet. Læs følgende afsnit i lærebogen:2.8 Intervaller 8.1.4 Definitionsmængde
Vi arbejder med begrebet 'lineære funktioner'. Læs følgende afsnit i Systime:
Vi arbejder videre med lineære funktioner
Vi arbejder videre med lineære funktioner. Læs følgende afsnit i Systime: 0.3 Hældning med to kendte punkter 0.4 Bestemmelse af b (skæringspunktet med y-aksen)
Vi arbejder videre med lineære funktioner. Læs følgende afsnit inden timen:
Arbejdsark 14 (Lineær regression)..mw (Ikke lektier)
Vi arbejder videre med lineære funktioner. Læs følgende afsnit i Systime inden timen:
Vi arbejder videre med lineære funktioner. Overvej, om I har spørgsmål til opgavesæt 3
DataBy.xlsx (Ikke lektier).
Arbejdsark. 4.10 (Repetition af lineære funktioner).mw
Vi arbejder med matematik-screening (så vi bedst muligt kan vejlede jer ift. valg af mat-a eller mat-b).
0. Grundforløbet: Lineære modeller
Matematik screening - 2022.pdf
Vi arbejder med proportionalitet. Læs følgende afsnit i lærebogen inden timen: 0.7 Ligefrem proportionalitet
arbejdsark om ligefrem proportionalitet (1).mw
Vi arbejder videre med proportionalitet. Herefter ser vi også på et nyt begreb 'omvendt proportionalitet'. Læs følgende afsnit i Systime inden timen: 8.4 Hyperblen
Matrix-øvelse.mw
Vi arbejder videre med omvendt proportionalitet
Hej 1x. Jeg håber, I har haft en god efterårsferie. Vi afslutter emnet 'lineære funktioner' i timerne og starter så småt på næste emne, hvor vi skal arbejde videre med ligninger og bogstavregning.
Vi arbejder med reduktion af bogstavsudtryk.
Reduktion af bogstvudtryk .pptm
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 34
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Mere om ligninger
Ligninger og uligheder:
-reduktion og faktorisering
-kvdratsætningerne
-ligninger med en ubekendt
-ligningssystemer (to ligninger med to ubekendte).
-intervaller
-uligheder
-numerisk værdi
-løsning af ligninger med numerisk værdi
Indhold
Kernestof:
Vi arbejder med faktorisering (Dvs. at sætte en fælles faktor uden for en parentes).
Arbejdsark. faktorisering.mw (Ikke lektier).
Vi arbejder videre med reduktion af bogstavudtrk
Arbejdsark. Opgaver til reduktion og faktorisering.mw
Vi afslutter emnet om reduktion og bogstavregning
Arbejdsark. Flere opgaver til reduktion og faktorisering..mw
Vi ser på to ligninger med to ubekendte. Læs følgende afsnit fra Systime inden timen
To ligninger med to ubekendte.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Trigonomtri
Trigonometri:
-Pythagoras' sætning
-Ensvinklede trekanter
-Sidelængder og vinkler i den retvinklede trekant
-Sinusrelationen
-Cosinusrelationen
-Areal af vilkårlig trekant
Indhold
Kernestof:
Arbejdsark. (Uligheder). .mw (Ikke lektie)
Prøv at løse følgende ligningssystem med to ligninger med to ubekendte. Husk, at I kan tjekke jeres svar med Maple
Læs hjemmeopgaven: 'regneopgaver med ligninger' igennem og overvej, om I har spørgsmål til afleveringen
-Vi starter på næste store emne, trigonometri. Læs følgende afsnit om trekanten i Systime: https://matbhtx.systime.dk/?id=167 3.1.1 til og med 3.1.3 (Ensvinklede trekanter).
9. Trekantsberegninger
Sinus, Cosinus og tangens.ggb (Ikke lektier)
Vi arbejdere videre med trigonometrien.
Vi arbejder med beregning af vinkler og længder i den retvinklede trekant. Læs følgende afsnit i Systime inden timen:
Arbejdsark 3 (Beregning af længder og vinkler i den retvinklede trekant).mw
Hej 1x Ma.
Arbejdsark 5. (Sinusrelationen).mw (Ikke lektier)
Hej 1x.
-Vi arbejder videre med trigonometri. Læs vedhæftede afsnit i Systime inden timen. Vær især opmærksom på, hvornår der kan være flere løsninger i tilfælde hvor en vinkel og hhv. en modstående og en hosliggende side er givet i en vilkårlig trekant 3.4.
Gode råd om skriftlige afleveringer.mw (Ikke lektier).
Vi arbejder videre med projektet om triangulering i Vordingborg.
Arbejdsark 7 (cosinusrelationen).mw (Ikke lektier).
•https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=SWS3DUCRS596
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Cirklen
Geometri i cirklen:
-Areal og omkreds af cirklen
-Areal af cirkelafsnit, cirkeludsnit
-Længde af cirkelbue, korde, pilhøjde
Indhold
Kernestof:
3.5 Arealet af en vilkårlig trekant Vi arbejder videre med trigonometrien. Læs afsnittet i Systime om arealet af den vilkårlig trekant.
Arbejdsark 9 (Arealet af den vilkårlige trekant)...mw (Ikke lektier).
191121-formelsamling-matematik-a-htx-2019 (62) (1) (2).pdf (Ikke lektier)
Arbejdsark 24.1.mw
Vi regner en kort prøve (Om trigonometri) Medbring skriveredskaber: blyant/kuglepen. evt. viskelæder.
Arbejdsark 2. (Cirkeludsnit og cirkelbuer).mw (Ikke lektier).
Cirkelbue.ggb (Ikke lektier).
Vi arbejder videre med cirkler. Læs afsnit om: Pilhøjde og korde.
Vi arbejder videre med cirklen. Læs afsnit om cirkelafsnit: 3.6.9 Cirkelafsnit Prøv også at vise, at korden nedenfor har længden ca. 7.19
Arbejdsark 5. (Cirkelafsnit).mw (Ikke lektier )
Arbejdsark 5. (Cirkelafsnit).mw
-Vi arbejder med blandede opgaver om cirkler
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Analytisk plangeomtri
Analytisk plangeometri:
-Repetition af linjens ligning
-Skæring mellem linjer
-vinkel mellem linjer
-ortogonale og parallelle linjer
-Afstand mellem punkter i planen
-Afstand mellem punkt og linje
-projektion af punkt på linje
-median og vinkelhalveringslinjen
Cirklen ligning:
-Cirklens ligning
-Skæring mellem linje og cirkel
-Skæring mellem cirkler
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Vi afslutter emnet om cirkler med et projekt. Læs beskrivelsen af projekt 'Pizza' på lectio inden timen.
Vi starter på næste store emne: 'analytisk plangeometri'. Læs følgende afsnit i Systime inden timen:
Vi arbejder videre med analytisk plangeometri. Læs følgende afsnit i Systimebogen:
Vi arbejder videre med analytisk plangeometri. Læs følgende afsnit om vinklen, en linje danner med førsteaksen:
191121-formelsamling-matematik-a-htx-2019 (62) (1) (2) (3) (1).pdf
Arbejdsark 4. (Vinkler mellem linjer). Edit.mw
Vi arbejder videre med analytisk plangeometri. Læs følgende afsnit om den korteste afstand mellem et punkt og en linje i planen: 4.3.9 Afstand fra punkt til linje
Arbejdsark 5. (afstand mellem linje og punkt. Projektion)..mw (Ikke lektier).
Vi arbejder videre med analytisk plangeometri. Læs afsnittet om cirklens ligning: 4.4. Cirklen
Arbejdsark 6. (cirklens ligning).mw (Ikke lektier)
Læs afsnit om skæring mellem linje og cirkel: 4.5 Linje og cirkel
Link til opgaver: https://forms.gle/FmpPSzkSUbvfHuZD6 (Ikke lektier).
191121-formelsamling-matematik-a-htx-2019 (62) (1) (2) (3) (1) (1).pdf
Arbejdsark 7. (skæring mellem cirkel og linje).mw
Vi arbejder videre med analytisk plangeometri. Læs afsnit om skæring mellem to cirkler: 4.6 Cirkel og cirkel
Arbejdsark 9. (skæringen mellem to cirkler).mw (Ikke lektier).
vi øver mindstekravsopgaver om analytisk plangeometri
Mapleark om (Median, vinkelhalveringslinje, omskrevne cirkel, indskrevne cirkel).mw (Ikke lektier).
Vi regner opgaver om vinkelhalveringslinjer, medianer, midtnormaler. Lektie: Prøv at finde definitionerne af begreberne i jeres formelsamling: 191121-formelsamling-matematik-a-htx-2019 (62) (1) (2) (3) (1) (1) (1).pdf
Vi regner repetitionsopgaver om analytisk plangeometri: Repetitionsopgaver om analytisk plangeometri (Mat-B). (edit).mw
Repetitionsopgaver (Analytisk plangeometri 19.3).mw
191121-formelsamling-matematik-a-htx-2019 (62).pdf
Vi arbejder med projektopgave om analytisk plangeometri. Læs beskrivelsen af projektet: CNC inden timen CNC.mw
Vi arbejder videre med projektet: CNC
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
rumgeometri
Rumgeometri.
Bestemmelse af rumfang og udfoldninger af:
-Prismer
-kugler
-Kegler og keglestubbe
-Pyramider og pyramidestubbe
Indhold
Kernestof:
Vi starter på næste store emne: Rumgeometri. Læs følgende afsnit i Systime om Prismer og cylindere
https://matbhtx.systime.dk/?id=218
Arbejdsark 1. Prismer og cylinder.mw (Ikke lektier)
Vi arbejder videre med emnet rumgeometri. I får også lidt tid til at arbejde videre med projektet: CNC
Vi arbejder med kuglen rumfang/volumen og overfladeareal. Læs følgende afsnit i Systime inden timen: 6.6 Kuglen
Arbejdsark 2. Kuglen.mw
Vi arbejder videre med rumgeometrien.
Vi repeterer forskellige figurer fra emnet 'rumgeometri' og arbejder videre med projektet.
Opgaver om rumgeometri. (Ikke lektier)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Vektorer
Vektorer i planen:
-Vektorregning addition, subtraktion, skalarer
-Vektorer på polær form. Omregning af vektorer fra og til hhv. polære kartesiske koordinater
-Determinanter og vektorers udspændte parallelogram
-vinkler mellem vektorer
-opløsning af vektorer i komposanter
Indhold
Kernestof:
Arbejdsark om vektorer 1 (Regning med vektorer, længde).mw (Ikke lektier)
Vi afslutter emnet 'rumgeometri' og starter så småt på næste store emne 'vektorer'. Vi kommer til at arbejde med følgende i timerne:
Vi arbejder videre med vektorer. Læs følgende afsnit inden timen
Arbejdsark om vektorer 2 (Skalarpodukt, vinkler mellem vektorer).mw (Ikke lektier)
5.3 Vigtige vektorer (Tjek definitionen for en enhedsvektor)
Vi ser på omregning fra kartesiske- til polære koordinater og omvendt. Læs følgende afsnit i Systime inden timen: 5.2.6 En vektor på polær form
Arbejdsark om vektorer 3 (Omregning. Polære-kartesiske)..mw (ikke lektier).
Vi arbejder videre med vektorer. Læs følgende afsnit inden timen: 5.3 Vigtige vektorer
Arbejdsark om vektorer 4 (Vigtige vektorer)..mw
Vi arbejder videre med vektorer. Læs nedenstående afsnit i Systime om vektorkomposanter inden timen: 5.9 Komposanter
Vi arbejder videre med vektorkomposanter
Arbejdsark om vektorer 5 (Vektorkomposanter)..mw
Vi arbejder med vektorers udspændte parallelogram. Læs følgende afsnit i Systime inden timen. 5.5 Vektorers udspændte parallelogram
Arbejdsark om vektorer 6 (Vektorers udspændte parallelogram).mw
-Vi regner en kort prøve uden hjælpemidler.
8. Vektorer
Afsnit
-Vi ser på et nyt begreb, nemlig projektion af vektorer. Læs følgende afsnit i Systime inden timen: 5.10 Projektion af vektorer
Arbejdsark om vektorer 7 (Projektioner).mw
Kort prøve uden hjælpemidler (28.5) (med løsning).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Regning med procenter, rødder og potenser
Kort om regning med procenter, rødder og potenser
-Regning med procenter
-Regneregler for rødder og potenser
-Overslagsregning
Indhold
Kernestof:
Hej 2x, jeg håber I har haft en god ferie og er klar til et nyt skoleår med en masse spændende matematik.
Arbejdsark om procent.mw
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Deskriptiv statistik
Beskrivende statistik
-Ugrupperede datasæt
-Middelværdi
-median
-Hyppighed/Frekvens
-Varians og spredning
-Trappekurve
-Boksplot
-Grupperede datasæt
-Sumkurve
Indhold
Kernestof:
Vi regner flere opgaver med procenter. Herefter arbejder vi med potenser og rødder. Vi arbejder med nedenstående afsnit i Systime: 1.5 Potens
Arbejdsark 1. (Potensregneregler).mw
Vi starter på årets første emne: "deskriptiv statistik" Læs følgende afsnit i Systime inden timen: 7. Deskriptiv statistik
Arbejdsark om beskrivende statistik 1.mw (Ikke lektier)
Vi arbejder videre med emnet: Deskriptiv statistik. Læs følgende afsnit om grupperede observationer i Systime inden timen:
Vi arbejder videre med emnet beskrivende statistik.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Generelt om funktioner
Generelt om funktioner
-Regning af funktionsværdier
-Løsning af ligninger med funktioner
-Definitions- og værdimængde
-Monotoniforhold
Indhold
Kernestof:
Vi starter på emnet funktioner, der vil fylde meget resten af skoleåret. Vi begynder med repetition af begreberne definitionsmængde og værdimængde. Derefter se vi på to nye begreber: Monotoniforhold og maksimums- og minimumspunkter:
8.19.1 Regning med funktioner, grafisk afbildning
Vi arbejder videre med funktioner
Arbejdsark om funktioner og monotoniforhold..mw (Ikke lektier).
Vi arbejder videre med funktioner. På billedet nedenfor er der tegnet grafen for en funktion f(x). Prøv at bestemme:
Arbejdsark om funktioner (16.9).mw (Ikke lektier).
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Andengradsligninger og andengradspolynomier
Andengradspolynomier
-Løsning af andengradsligninger med diskriminantformlen
-Parabler og betydningen af andengradspolynomiets koefficienter for parablens udseende
-Andengradspolynomiets rødder
-Bestemmelse af toppunkt for andengradspolynomiet med toppunktsformlen
-Bestemmelse af funktionsforskrift for et andengradspolynomium, hvis graf går igennem tre givne punkter
-Polynomiumsregression
Indhold
Kernestof:
Vi ser på løsninger til andengradsligninger. Læs følgende i Systime inden timen: 2.6 Andengradsligningen
Arbejdsark 1. (Løsning med diskriminantformlen).mw (Ikke lektier)
Vi arbejder videre med løsning af andengradsligninger. Læs følgende afsnit inden timen. Hav fokus på 'eksempel 2.18'
Arbejdsark 1. (Løsning med diskriminantformlen).mw (Ikke lektier)
Arbejdsark 2. (Rødder).mw (Ikke lektier)
Koefficienter a,b og c.ggb
Vi arbejder videre med andengradspolynomiet. Læs følgende afsnit i Systime inden timen: 8.3 Parablen Arbejdsark 3. (Toppunkter).mw (Ikke lektier)
Vi arbejder videre med parablens toppunkt. Læs følgende afsnit i Systime inden timen: 8.3.1 Parablens toppunkt
Arbejdsark 3. (Toppunkter).mw (Ikke lektier)
Vi arbejder videre med andengradspolynomier. Læs følgende afsnit om bestemmelse af forskrift for et andengradspolynomium, hvis graf går gennem tre givne punkter:
Projekt - aviser.pdf
Vi afslutter emnet: 'andengradsligninger og andengradspolynomier'
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Eksponentielle udviklinger og potensfunktioner
Eksponentielle udviklinger og potensfunktioner
-Eksponentialfunktioner (Herunder den naturlige eksponentialfunktion)
-Logaritmer og logaritmeregneregler
-Sammensatte og omvendte funktioner
-Løsning af ligninger med logaritmer
-Eksponentielle udviklinger
-Halverings- og fordoblingskonstanter
-Afbildning af funktioner i hhv. enkelt- og dobbeltlogaritmiske koordinatsystemer
Indhold
Kernestof:
Vi arbejder videre med logaritmer og eksponentialfunktioner/eksponentielle udviklinger. Se afsnit: 8.11.1 til 8.11.4 i Systime:
Arbejdsark om eksponentielle udviklinger (123).mw
Vi arbejder videre med eksponentielle udviklinger. Læs afsnittet om eksponentielle udviklinger i Systime inden timen: 8.13 Eksponentiel udvikling | MAT B htx
Afsnit
Vi regner en kort prøve. Der kommer til at være spørgsmål til de emner vi har gennemgået i år. Det kan f.eks. være om:
Opgaver til eksponentielle udviklinger (13.11).docx
Vi arbejder videre med eksponentielle udviklinger. Læs afsnittet om fordoblings- og halveringskonstanter
Vi arbejder med projekt for eksponentielle udviklinger
Noter til eksponentielle udviklinger.mw (Ikke lektier).
Vi arbejder med en ny funktionstype: Potensfunktioner. Læs afsnit i Systime inden timen:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Differentialregning
Differentialregning
-Sekanter og tangenter
-Differens- og differentialkvotienter
-Regneregler for differentiation
-Funktionsundersøgelse
-Bestemmelse af ligning for tangent
-Optimering
Indhold
Kernestof:
Arbejdsark. (Om sekanter)..mw (Ikke lektier)
Vi starter på næste store emne: 'Differentialregning'
Vi skal se, hvordan man bestemmer tangenthældninger for tangenter til differentiable funktioner. Vi gennemgår følgende afsnit i Systime: 9.3.3 Tretrinsreglen | MAT B htx (Det er svært stof, så I kan evt. vente med at læse dette til efter timen).
Regneopgaver om differentialregning 1.mw
Vi arbejder videre med regneregler for afledede funktioner
Regneopgaver 2.mw
Læs afsnittet i Systime om tangentens ligning:
Arbejdsark om differentialregning (Tangenter) .mw
Vi arbejder med teori om, hvordan differentialregning kan bruges til at bestemme maksimum- og minimumpunkter for differentiable funktioner. Læs afsnittet i Systime inden timen:
Arbejdsark om ekstremumspunkter og monotoniforhold.mw
Vi arbejder videre med bestemmelse af monotoniforhold og ekstremumspunkter. Derudover arbejder vi med at skrive noter til emnet og vi regner mindstekravsopgaver:
Mindstekravsopgaver 7.1.mw Projekt - Hovedvej (1.2.3).pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Terminsprøveprojekt
Terminsprøveprojekt
Arbejde med terminsprøveprojekt.
I har mulighed for at modtage vejledning undervejs.
Afsluttes med en mundtlig terminsprøve
Indhold
Kernestof:
Spørgsmål til terminsprøve 2024.pdf
Statistikbanken: Idræt
Vi arbejder videre med terminsprøveprojekt.
Terminsprøveprojekt.pdf
Geogebra-9601.mp4
Vi afslutter arbejdet med terminsprøveprojektet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Optimering og funktionstyper
Optimering:
-Optimering af funktioner af en variabel
Funktionstyper:
-Repetition af funktionstyper: Lineær, eksponentiel udvikling, polynomier, potensfunktioner,
-Regressioner i Maple
Indhold
Kernestof:
Vi arbejder videre med differentialregning (Optimering). Læs følgende afsnit i lærebogen inden timen:
Vi starter på næste store emne: Integralregning.
Vi arbejder videre med integralregning. Læs afsnittene om det ubestemte integral i lærebogen:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Integralregning
Integralregning:
-stamfunktioner
-integrationsprøven
-ubestemte- og bestemte integraler
-beregning af arealer mellem grafen for en positiv funktion og førsteaksen
Indhold
Kernestof:
Vi arbejder med beregning af arealer med integralregning
Vi arbejder videre med integralregning.
Gamle eksamensopgaver om integralregning (Med facit).mw (Ikke lektier)
Vi arbejder videre med opgaver om integralregning. Hvis I vil genopfriske fremgangsmåden til beregning af arealer, kan I tjekke følgende afsnit:
Opgaveark. Regneopgaver om integration .mw (Ikke lektier)
Vi arbejder videre med integration. Overvej, om I har spørgsmål til projektet
Undervisningsevaluering (Ikke lektier)
Differentiation
Forslag til noter til integralregning.mw
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Arbejde med eksamensprojekt
Arbejde med eksamensprojekt:
I får tid i undervisningen til at arbejde med det udleverede eksamensprojekt.
AWH vejleder
Indhold
Kernestof:
Vi starter på arbejdet med eksamensprojektet. Jeg sender linket med opgaven til jer d. 7/4.
Vi arbejder videre med eksamensprojektet. Overvej, om I har spørgsmål til opgaverne
Vi arbejder videre med eksamensprojekt
Vi arbejder videre med eksamensprojektet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/160/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59752613271", "T": "/lectio/160/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59752613271", "H": "/lectio/160/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59752613271" }