Holdet V2022a In - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Innovation B
Lærer(e)
Hold V2022a In (hhx2a In, hhx3a In)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til Innovation: Social Innovation
Titel 2 Forretningsmodellen
Titel 3 Du ser muligheder i foreninger
Titel 4 Gruppedynamik, ChatGPT og MVP
Titel 5 Design Thinking
Titel 6 GAI i undervisningen
Titel 7 100,- kroners virksomhed
Titel 8 Trends og den nye virksomhed
Titel 9 Begrebsafklaringer - Nye og gamle begreber
Titel 10 Kvindelige iværksættere
Titel 11 Strategi og forretningsplan

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til Innovation: Social Innovation

Dette indledende forløb giver eleverne en grundlæggende introduktion til faget Innovation og dets vigtigste begreber. Undervisningen tager udgangspunkt i elevernes egne observationer og oplevelser gennem taktile og udendørs øvelser som fotosafari og "det flyvende æg". Formålet er at skabe forståelse for begreber som innovation, værdi, idéudvikling og – vigtigst – foretagsomhed.

Eleverne arbejder praktisk med en mindre social innovationsopgave, hvor de i grupper udarbejder og gennemfører en løsning, der kan skabe værdi for andre. Forløbet afsluttes med refleksioner over processen og egne handlemuligheder i forhold til at skabe forandring.

Faglige mål (primært):
– anvende innovationsbegreber og forklare deres forudsætninger
– identificere og vurdere muligheder for værdiskabelse
– kommunikere og samarbejde i innovationsprocesser
– ræsonnere over foretagsomhed og samfundsmæssig værdi

Kernestof (primært):
– Foretagsomhed og entreprenørielle handlinger
– Værdi og idéudvikling
– Kreativitet og divergent tænkning
– Social innovation og samfundsmæssige forhold
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forretningsmodellen

I dette forløb introduceres eleverne til arbejdet med forretningsmodeller, særligt Business Model Canvas (BMC), og hvordan en forretningsidé kan udformes med både økonomiske, sociale og miljømæssige hensyn. Eleverne analyserer virkelige cases og arbejder selv med at udvikle og præsentere en bæredygtig forretningsidé.

Undervisningen indeholder begreber som kreativ destruktion, disruption og cirkulær økonomi. Eleverne træner deres færdigheder i at koble idéudvikling med konkrete værditilbud, kundesegmenter og bæredygtige ressourceforbrug.

Faglige mål (primært):
– anvende forretningsmodeller og forklare deres anvendelighed
– identificere og vurdere muligheder for værdiskabende handling
– indsamle og bearbejde informationer til støtte for innovationsprocessen
– gennemføre og præsentere en innovationsidé

Kernestof (primært):
– Forretningsmodeller og værdiskabelse
– Cirkulær økonomi og bæredygtighed
– Kreativ destruktion og disruption
– Marked og kunder

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
MOBFIBO - Opgave 14-09-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Du ser muligheder i foreninger

I dette praksisnære forløb lærer eleverne at identificere og arbejde med innovationsmuligheder i lokale foreninger. Med afsæt i feltstudier og interviews analyserer eleverne behov og udvikler prototyper med henblik på at tiltrække unge til det lokale foreningsliv.

Eleverne anvender en række metoder som Value Proposition Canvas, 5 x hvorfor, persona, empatikort og adopteringsmodeller. De træner brugerdreven innovation, udvikling af løsningsforslag og kommunikation gennem en præsentation i videoformat, der retter sig mod målgruppen.

Faglige mål (primært):
– identificere og vurdere muligheder for innovation
– anvende modeller som VPC og adopteringsmodeller
– gennemføre og præsentere et innovationsforløb
– samarbejde og anvende metoder til brugerinddragelse

Kernestof (primært):
– Brugerdreven innovation og diffusion
– Idégenerering og prototyping
– Markeds- og målgruppeanalyse
– Samarbejde og netværk

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Gruppedynamik, ChatGPT og MVP

I dette korte forløb arbejder eleverne med teamroller, digitale redskaber og udvikling af MVP (Minimum Viable Product). Formålet er at styrke samarbejdet i innovationsforløbene og give eleverne indsigt i, hvordan man tester idéer hurtigt og effektivt.

Eleverne laver Belbin-test, diskuterer deres teamrolle og anvender ChatGPT som værktøj til idéudvikling og faglig refleksion. De analyserer produktidéers værdi for brugeren og identificerer både sociale, miljømæssige og økonomiske dimensioner. Forløbet afsluttes med skriftlig refleksion og præsentation.

Faglige mål (primært):
– anvende digitale redskaber i innovationsprocessen
– samarbejde i teams og forstå gruppedynamik
– vurdere værdiskabelse og udvikle MVP
– kommunikere refleksivt om innovation

Kernestof (primært):
– Teamroller og samarbejde
– Digitale værktøjer og MVP
– Brugerperspektiv og værditilbud
– Kreativitet og divergent tænkning

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fagbegreber og reflektion 07-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Design Thinking

Dette forløb fokuserer på design thinking som metode til at udvikle innovative løsninger på komplekse samfundsproblemer. Eleverne gennemgår alle faser i designprocessen: What is, What if, What wows og What works. Forløbet tager udgangspunkt i problemet om unge hjemløse og hvordan man skaber løsninger, der kan hjælpe dem.

Eleverne arbejder med research, brugerinddragelse, interviews, brainstorming og prototyper. Der lægges vægt på kreativitet og på at omsætte idéer til noget konkret og brugbart. Til sidst præsenteres løsningerne i en pitch med brug af NABC-struktur.

Faglige mål (primært):
– gennemføre innovationsprocessen fra idé til handling
– anvende designmodeller og vurdere idéer
– indsamle og bearbejde information til brug i udviklingsarbejde
– samarbejde og præsentere komplekse løsninger

Kernestof (primært):
– Designprocesser og idégenerering
– Interview og prototyper
– Samfundsmæssig innovation og wicked problems
– Kreativitet og vurdering af løsninger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 GAI i undervisningen

Titel 6: GAI i undervisningen – Intraprenørskab og brugen af kunstig intelligens
I dette forløb arbejder eleverne med innovation i etablerede organisationer, også kaldet intraprenørskab, samt hvordan kunstig intelligens (GAI), herunder ChatGPT, kan spille en rolle i udviklingen af uddannelsessektoren. Forløbet tager afsæt i en konkret case fra ZBC, hvor eleverne skal undersøge og komme med forslag til, hvordan skolen kan anvende AI i undervisningen på en værdiskabende og ansvarlig måde.

Eleverne introduceres til forskellen mellem top-down og bottom-up innovation og lærer at analysere organisatoriske forandringsprocesser ved hjælp af Lewins forandringsmodel. De arbejder også med begreber som intraprenørskab, forandringsledelse og modstand mod forandring. Undervejs i forløbet bruger eleverne værktøjer som Value Proposition Canvas, "Jobs to be done" og "Pain-gain"-analyse for at kunne sætte sig i brugerens sted.

Arbejdsformen er casebaseret, og eleverne arbejder i grupper, hvor de udvikler og fremlægger deres løsningsforslag for ZBC som organisation. Præsentationen tager udgangspunkt i faglige begreber og indeholder både analyse, vurdering og forslag til handling.

Faglige mål (primært):
– identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer
– anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller samt forklare deres forudsætninger
– gennemføre innovationsprocessen og ræsonnere over elementerne fra idé til værdiskabende handling
– kommunikere og skabe samarbejde i innovationsprocessen
– udvælge og anvende digitale redskaber til at fremme innovationsprocessen

Kernestof (primært):
– Intraprenørskab og organisering
– Kommunikationsformer og ledelse i innovationsarbejde
– Værditilbud og værdi for brugere (Value Proposition)
– Metoder til vurdering af idéer (Pain, Gain, Jobs to be done)
– Sociale og organisatoriske faktorer, der påvirker innovation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 100,- kroners virksomhed

I dette forløb skal eleverne arbejde praktisk med iværksætteri og udvikle deres egen virksomhedsidé ud fra en meget begrænset ressource: 100 kr. i startkapital. Forløbet er bygget op omkring den effektuelle tilgang til innovation, hvor eleverne tager udgangspunkt i deres egne kompetencer, netværk og midler og lærer at skabe værdi under begrænsede vilkår.

Forløbet indledes med en teoretisk introduktion til Sarasvathys fem principper i effectuation, og eleverne reflekterer over deres egne ressourcer og handlemuligheder. De arbejder i lærerstyrede grupper, udvalgt ud fra teamroller og tidligere præstationer. I grupperne udarbejder de forretningsidéer, budget, regnskab og strategi for udførelse.

I løbet af forløbet deltager eleverne i refleksionsaktiviteter og cafémøder med hinanden og underviseren, hvor de evaluerer fremskridt, fejl og næste skridt i deres virksomhed. Forløbet afsluttes med præsentationer, regnskabsfremlæggelse og evaluering af læringsudbyttet.

Faglige mål (primært):
– gennemføre innovationsprocessen og ræsonnere over elementerne fra idé til værdiskabende handling
– anvende innovationsmodeller og forklare deres forudsætninger
– identificere muligheder for værdiskabende handling
– kommunikere og samarbejde i innovationsprocessen
– anvende digitale værktøjer og økonomiske værktøjer (regneark mv.)

Kernestof (primært):
– Den effektuelle tilgang til innovation
– Teamroller og samarbejde
– Forretningsmodeller og værditilbud
– Etablering og økonomisk bæredygtighed
– Foretagsomhed og entreprenørielle handlinger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Trends og den nye virksomhed

Dette forløb har fokus på, hvordan aktuelle tendenser og megatrends påvirker virksomheders udvikling og innovationsmuligheder. Eleverne arbejder med case og diskuterer, hvordan sociale og kulturelle ændringer kan danne grundlag for nye forretningsidéer og innovation.

Forløbet bygger videre på elevernes tidligere praktiske arbejde med 100-kroners virksomheder. Nu skal de i nye grupper bruge den viden og de erfaringer, de har opnået, til at analysere samfundsmæssige trends og anvende designprocesmodellen til at udvikle nye virksomhedskoncepter. Eleverne undersøger begreber som modeluner, mikrotrends og megatrends og lærer at skelne mellem dem.

Arbejdet munder ud i en pitch, hvor grupperne præsenterer deres idéer med fokus på innovationshøjde, værdi og samfundsrelevans.

Faglige mål (primært):
– afgøre, hvilke forhold der har betydning for innovation i samfundet
– identificere og vurdere muligheder for værdiskabelse
– anvende design- og innovationsmodeller
– præsentere informationer og skabe samarbejde om innovationsidéer

Kernestof (primært):
– Trends og samfundsmæssige tendenser
– Designprocesmodellen
– Forretningsudvikling og bæredygtighed
– Kreativitet og idéudvikling
– Metoder til afdækning af tendenser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Begrebsafklaringer - Nye og gamle begreber

Dette korte forløb er et repetitions- og refleksionsforløb frem mod eksamen. Eleverne arbejder med centrale begreber i innovation, både fra tidligere forløb og fra grundbogen. Fokus er på at skabe faglig afklaring og styrke elevernes evne til at forklare og anvende begreber i eksamenssammenhæng.

Der arbejdes med quiz, Q&A-sessioner, refleksionsopgaver og små cases. Eleverne skal desuden træne mundtlig fremstilling og kunne give eksempler på anvendelse af innovationsmodeller og samfundsperspektiver.

Faglige mål (primært):
– anvende innovationsbegreber og forklare deres forudsætninger
– indsamle og præsentere informationer med relevans for innovation
– ræsonnere over innovationsprocessens elementer

Kernestof (primært):
– Centrale innovationsbegreber (innovation, entreprenørskab, foretagsomhed)
– Samfundsmæssige perspektiver på innovation
– Kreativ destruktion og konkurrenceevne
– Wicked problems og bæredygtighed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Kvindelige iværksættere

I dette projektorienterede forløb undersøger eleverne, hvorfor kun 27 % af danske iværksættere er kvinder. Gennem desk research, interviews og dataindsamling analyserer eleverne barrierer og muligheder og udarbejder forslag til, hvordan kommuner eller organisationer kan fremme kvindeligt iværksætteri.

Eleverne arbejder selvstændigt i grupper og vælger relevante innovationsmodeller og teorier, som de inddrager i deres analyse. De udformer et løsningsforslag og præsenterer det mundtligt med inddragelse af fagbegreber, data og egne erfaringer.

Faglige mål (primært):
– identificere muligheder for værdiskabende handling
– gennemføre en innovationsproces med research og analyse
– kommunikere og samarbejde i en praksisnær kontekst
– indsamle og bearbejde information med relevans for innovation

Kernestof (primært):
– Foretagsomhed og entreprenørskab
– Social innovation og samfundsmæssige barrierer
– Kommunikation og netværk
– Brugerdreven innovation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Strategi og forretningsplan

Dette afsluttende forløb samler trådene fra hele året. Eleverne udvikler en strategi og forretningsplan med afsæt i egne idéer og ressourcer – fx til en virksomhed de kunne forestille sig at starte i deres sabbatår. Forløbet er casebaseret og bygger på artikler, videoer og gæstemateriale, herunder oplæg fra Patent- og Varemærkestyrelsen.

Eleverne arbejder med at identificere behov, bruge værktøjer som SWOT, PEST, Porters Five Forces og Business Model Canvas, samt udvikle prototyper og foretage tilpasninger baseret på feedback. De lærer også om immaterielle rettigheder og hvordan man beskytter sine idéer.

Forløbet afsluttes med en eksamensnær præsentation, hvor eleverne fremviser deres strategi og reflekterer over både proces og resultat.

Faglige mål (primært):
– anvende innovationsmodeller og gennemføre en samlet innovationsproces
– formulere og vurdere muligheder for værdiskabelse
– kommunikere og samarbejde i komplekse innovationsforløb
– præsentere informationer og argumentere fagligt

Kernestof (primært):
– Strategi og målsætning
– Business model canvas og konkurrenceforhold
– Immaterielle rettigheder og bæredygtighed
– Brugerdreven innovation og samfundets rammer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer