Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Idehistorie B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
V2022x Ih (V2x Ih, V3x Ih)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Vikinger
Omfang: ca. 40 sider
Faglige mål:
- At "demonstrere viden om fagets identitet og metoder”, da der her arbejdes med klassisk kildekritisk metode, brugen af
artefakter som kilder samt ”historiens historie” (hvordan opstod fortællingen om Vikingetiden?).
- At ”diskutere aktuelle problemstillinger med udgangspunkt i fagets perspektiver, herunder reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende” bringes ligeledes i spil i forhold til samtidens forståelse og brug af vikinger og vikingeikonografi.
- At ”analysere konkrete faglige problemstillinger under inddragelse af forskelligartet historisk materiale”, idet der inddrages såvel skriftlige kilder som artefakter, film og billedmateriale.
- At ”analysere samspillet mellem ideer, teknologier, natur og samfund, herunder
betydningen for den menneskelige eksistens”. I forhold til vikingetiden som historisk periode er det primært
samspillet mellem teknologi (vikingeskib) og samfund, der analyseres, men herudover kommer vi ind på
samspillet mellem samfund og ideer (forestillinger om vikingetiden, nationalromantik) i 1800‐tallet. Det
samme gælder forståelsen og brugen af vikinger i nutidens samfund. Den skandinaviske selvforståelse i lyset
af vores fortid som vikinger kan ses som et eksempel på ideernes indflydelse på den menneskelige eksistens.
Kernestoffet er primært ”forskellige tilgange til anvendelser af (teknologi, ideer og) historie”, da vi arbejder
med Vikingernes teknologi samt med historiebrug og –misbrug.
Materiale:
DR Dokumentar: Historien om Danmark, afsnit 3: Vikingetiden
https://www.dailymotion.com/video/x63rccd
Små videoer: Fup eller Fakta om vikingetiden:
http://natmus.dk/historisk-viden/danmark/oldtid-indtil-aar-1050/vikingetiden-800-1050/fup-og-fakta-om-vikingerne/
https://natmus.dk/fileadmin/user_upload/natmus/undervisning/dokumenter/Vinkler_paa_vikingetiden_Vikingeantologi_undervisning.pdf
Film med kort intro til kildekritik:
https://www.sa.dk/da/undervisningstilbud/ungdomsuddannelserne/kildekritiske-vaerktoejer/kildekritik-tegnet-introduktionsfilm
En række kildetekster fra http://danmarkshistorien.dk
Danskernes Akademi:
Havhingsten bliver bygget
https://www.youtube.com/watch?v=GacZE7zPbeg.
http://politiken.dk/viden/art6102697/Historien-skal-skrives-om-markant-vikingekriger-var-en-kvinde
http://woview.infomedia.dk/?url=http://videnskab.dk/naturvidenskab/arkaeologer-om-kvindelig-vikingekriger-slaa-koldt-vand-i-blodet&Opoi
Diverse billedmateriale med kommerciel eller politisk brug af vikinger
Vikings - serie fra HBO (2013) afsnit 1
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
DIO (SO4) - Oplysningstiden
Et SO-forløb, hvor der skal arbejdes tværfagligt med faget dansk med udgangspunkt i oplysningstidens tanker og ideer. Der læses dels filosofiske tekster, dels tekster, der omhandler Carsten Niebuhrs ekspedition og den kongelige forordning til denne. Eleverne arbejder med en individuel skriftlig opgave med fokus på kildekritik og opstilling af en skriftlig opgave inkl. noteapparat og lit.liste.
Omfang: ca. 45 sider
Faglige mål:
• Redegøre for væsentlige idéhistoriske og teknologihistoriske udviklingslinjer og begivenheder fra oldtiden til i dag
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
• Analysere samspillet mellem ideer, teknologier, natur og samfund, herunder betydningen for den menneskelige eksistens
• Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Kernestof:
• Forskellige tilgange til anvendelser af teknologi, ideer og historie
• Idéhistoriske, teknologihistoriske og almenhistoriske udviklingslinjer fra oldtiden til i dag
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Homo Sapiens
Omfang: ca. 50 sider
Forløbet handler om den forhistoriske tid, med fokus på homo-slægtens tidlige historie, dvs. menneskets historie set i dybdeperspektiv. Underemner: Evolution og redskabsbrug, b) Brug af ild, c) Teknologi og overgangen til agerbrug og de tidlige civilisationer omkring de store floder. I den forbindelse diskuterer vi også, hvad der definerer mennesket.
Faglige mål:
At redegøre for væsentlige idéhistoriske og teknologihistoriske udviklingslinjer og begivenheder fra oldtiden til i dag
At analysere udvalgte historiske, kulturelle, samfunds- og vidensmæssige omstændigheder for teknologisk innovation, herunder vekselvirkning med naturen
̶At analysere samspillet mellem ideer, teknologier, natur og samfund, herunder betydningen for den menneskelige eksistens
Kernestof:
Natur, teknologi og produktion i historisk og nutidigt perspektiv
Idéhistoriske, teknologihistoriske og almenhistoriske udviklingslinjer fra oldtiden til i dag
Forskellige tilgange til anvendelser af teknologi, ideer og historie.
Materiale:
Sapiens, en kort historie om menneskeheden, Yuval Noah Harari, Lindhardt og Ringhof, 2015 s. 13-35
Dyb historie: https://idehistorie.systime.dk/?id=154https://idehistorie.systime.dk/?id=181
Menneskets stamtræ:
http://humanorigins.si.edu/evidence/human-family-tree
http://humanorigins.si.edu/evidence/human-fossils/species
Dokumentarfilm: Ape to Man (2005)
Om Oldtiden: https://teknologihistorie.systime.dk/index.php?id=586&L=0
Migrationsruter: https://www.youtube.com/watch?v=CJdT6QcSbQ0
https://www.smithsonianmag.com/history/the-great-human-migration-13561/
TED-talk (17:09 min) med Y.N. Harrari på
https://www.ted.com/talks/yuval_noah_harari_what_explains_the_rise_of_humans
Charles Darwin, uddrag af Arternes Oprindelse.
https://www.youtube.com/watch?v=n3265bno2X0
Menneske er en kok” i https://idehistorie.systime.dk/?id=p182
TED-talk https://www.youtube.com/watch?v=qv6kcj6Uv2Y
Transhumanisme
Systime: https://filosofigrund.systime.dk/index.php?id=141&L=0
CRISPR https://www.youtube.com/watch?v=jAhjPd4uNFY
Om genmanipulation og forskning
https://www.dr.dk/nyheder/udland/kinesisk-forsker-far-tre-ars-faengsel-genmanipulere-babyer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Tid og sted - om menneskets udvikling
Omfang: ca. 46 sider
Et overbliksskabende forløb om den vestlige civilisations dominans i verden samt dens rødder. Baseret på J. Diamonds bog "Germs, Guns and Steel" og en tilsvarende dokumentarserie fra National Geographic, forløbet beskæftiger sig med sammenhængen mellem naturgrundlaget, teknologi og udvikling.
Faglige mål:
At redegøre for væsentlige idéhistoriske og teknologihistoriske udviklingslinjer og begivenheder fra oldtiden til i dag
At sammenligne udviklingen og brugen af ideer og teknologi på tværs af kulturer på forskellige niveauer, fra det lokale til det globale
At analysere samspillet mellem ideer, teknologier, natur og samfund, herunder betydningen for den menneskelige eksistens
Kernestof:
Idéhistoriske, teknologihistoriske og almenhistoriske udviklingslinjer fra oldtiden til i dag
Natur, teknologi og produktion i historisk og nutidigt perspektiv
Samspillet mellem ideer, teknologier, samfund og videnskab, herunder teknologisk videnskab
Materiale:
Guns, Germs and Steel (National Geographic serien) - afsnit 1+2
Elevoplæg om kolonisering af Nord- og Sydamerika i forbindelse med afsnit 2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Computerspil
Omfang: ca. 30 sider
Vi beskæftiger os med computerspillets historie, dvs. en forholdsvis kort periode, hvor teknologien opstod og udviklede sig til en omfattende og dynamisk del af moderne liv og kultur. Vi forholder os kildekritisk til genren, samt analyserer historiebrug i udvalgte videospil.
De faglige mål:
analysere udvalgte historiske, kulturelle, samfunds- og vidensmæssige omstændigheder for teknologisk innovation,
diskutere aktuelle problemstillinger med udgangspunkt i fagets perspektiver, herunder reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
demonstrere viden om fagets identitet og metoder: kildekritik og SCOT
Kernestof:
samspillet mellem ideer, teknologier, samfund og videnskab, herunder teknologisk videnskab
erkendelsesteoretiske, etiske, livsfilosofiske og kulturelle aspekter ved udvikling og brug af teknologi
forskellige tilgange til anvendelser af teknologi, ideer og historie.
Materiale:
Computerspillets historie
https://computerspilidansk.systime.dk/index.php?id=130&L=0
https://www.dr.dk/drtv/se/loading-_-historien-om-danmarks-spilpionerer_-i-begyndelsen-var-spillet_282678?fbclid=IwAR3MS2Ud0UyJjG5r7F1IvVCw6R0ActtCWxjgmqpeRPBijEkV3zflSAsaF7I
SCOT: https://idehistorie.systime.dk/?id=c400
https://www.bmigaming.com/videogamehistory.htm
https://faktalink.dk/titelliste/computerspil
https://www.gamedesigning.org/gaming/history/
Historieforståelse og historiebrug
https://idehistorie.systime.dk/?id=c386
Kildekritik i computerspil
https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/index.php?id=244#c595
Simulationshypotesen
https://www.theguardian.com/technology/2016/oct/11/simulated-world-elon-musk-the-matrix
Eksistentialisme - J.P. Sartre
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Bioetik
Omfang: ca. 50 sider
Et forløb om etik og udvalgte teknologier inden for biomedicin: kloning, aktiv dødshjælp, vacciner, m.m. En del af forløbet inkluderer diskussionen af de klassiske filosofiske teorier: deontologi vs. utilitarisme samt afstandsetik. Senere i forløbet arbejder eleverne med deres egne projekter om selvudvalgte biomedicinske teknologier.
De faglige mål i forløbet:
At analysere udvalgte historiske, kulturelle, samfunds- og vidensmæssige omstændigheder for teknologisk innovation, herunder vekselvirkning med naturen
At analysere samspillet mellem ideer, teknologier, natur og samfund, herunder betydningen for den menneskelige eksistens
At analysere konkrete faglige problemstillinger under inddragelse af forskelligartet historisk materiale
Kernestof:
Natur, teknologi og produktion i historisk og nutidigt perspektiv
Samspillet mellem ideer, teknologier, samfund og videnskab, herunder teknologisk videnskab
Erkendelsesteoretiske, etiske, livsfilosofiske og kulturelle aspekter ved udvikling og brug af teknologi
Forskellige tilgange til anvendelser af teknologi, ideer og historie.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Folkerepublikken Kina
Et forløb, der omhandler Mao-Zedongs vej til magten og Kinas udvikling under det kommunistiske styre. Maoisme som omdrejningspunkt, hvori vi kommer ind på de unikke kinesiske kendetegn ved det kommunistiske ideologi. Der inddrages dokumentarfilm såvel som skriftlige materialer og billeder. Det Store Kinesiske Firewall analyseres som teknologi ved hjælp af Aktør-Netværk Teori.
Omfang: ca. 40 sider
De faglige mål:
-analysere udvalgte historiske, kulturelle, samfunds- og vidensmæssige omstændigheder for teknologisk innovation, herunder vekselvirkning med naturen
̶ -analysere samspillet mellem ideer, teknologier, natur og samfund, herunder betydningen for den menneskelige eksistens
̶- analysere konkrete faglige problemstillinger under inddragelse af forskelligartet historisk materiale
̶ -diskutere aktuelle problemstillinger med udgangspunkt i fagets perspektiver, herunder reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
Kernestof:
- natur, teknologi og produktion i historisk og nutidigt perspektiv
̶- samspillet mellem ideer, teknologier, samfund og videnskab, herunder teknologisk videnskab
̶ - erkendelsesteoretiske, etiske, livsfilosofiske og kulturelle aspekter ved udvikling og brug af teknologi
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Holocaust og andre folkedrab
Omfang: ca. 40 sider
Holocaust som det nazistiske folkedrab på de europæiske jøder 1933-1945. Forløbet omfatter såvel Holocaust som andre folkedrab, udvalgt, behandlet og præsenteret af eleverne.
Eleverne lærer på den måde både om Holocaust som skelsættende forbrydelse og opnår indsigt i, at folkedrab er et fænomen, der har udspillet sig i andre kontekster og historiske perioder.
Kernestof: ”Holocaust og andre folkedrab”
Faglige mål:
”redegøre for væsentlige idéhistoriske og teknologihistoriske udviklingslinjer og begivenheder fra oldtiden til i dag”
”sammenligne udviklingen og brugen af ideer og teknologi på tværs af kulturer på forskellige niveauer, fra det lokale til det globale”
”analysere samspillet mellem ideer, teknologier, natur og samfund, herunder betydningen for den menneskelige eksistens”
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Teknologi og filosofihistorie
Et overbliksskabende forløb. Tidlig europæisk filosofihistorie og periodeoversigt
https://teknologihistorie.systime.dk/?id=p565&L=0. Hovedpunkter: Antikken (Platon og Aristoteles), Middelalderens samfund og filosofi, Renæssancen (L. da Vinci og N. Machiavelli),
Omfang: 25 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Eksamensopgave
Omfang: ca. 30 sider
Udarbejdelse af eksamensprojekt i.h.t fagbeskrivelsen. Taksonomi: problemformulering, redegørelse, analyse og vurdering/ diskussion. Idegenerering, informationssøgning og bearbejdelse. Skriftlighed.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Romerriget - ret og magt
Hovedpunkter i udviklingen af Romerriget, samtidig med at vi fokuserer på samfund og magtforhold. Romerriget er tit forbundet med demokratibegrebet, men hvor demokratisk var det egentlig? Vi undersøger rettigheder og pligter inden for familie, i det daglige liv og død, politik, i forhold til slaver. m.m. Vi kommer også ind på styreformer og teknologi. Alle timer indledes med elevoplæg om det specifikke emne. Der arbejdes mest med årsagsforklaringer som metode, suppleret med firebriksmodellen til teknologianalyse af romerske legioner.
Omfang: ca. 45 sider
Faglige mål:
At redegøre for væsentlige idéhistoriske og teknologihistoriske udviklingslinjer og begivenheder fra oldtiden til i dag
At sammenligne udviklingen og brugen af ideer og teknologi på tværs af kulturer på forskellige niveauer, fra det lokale til det globale
Analysere udvalgte historiske, kulturelle, samfunds- og vidensmæssige omstændigheder for teknologisk innovation, herunder vekselvirkning med naturen
Kernestof:
• Natur, teknologi og produktion i historisk og nutidigt perspektiv
• Samspillet mellem ideer, teknologier, samfund og videnskab, herunder teknologisk videnskab
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/160/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59791467228",
"T": "/lectio/160/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59791467228",
"H": "/lectio/160/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59791467228"
}