Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
V2024x bi (V1x bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Undersøg verden omkring os (NVGF)
I dette tema bliver du introduceret til naturvidenskabeligt grundforløb og biologi på HTX. Du vil få erfaring med forskellige metoder til at indsamle og behandle data i naturvidenskabelige fag.
I biologi skal du bl.a. indsamle og kategorisere levende organismer både ved skolen og på stranden. Vi har fokus på salt - dyr og planter som lever i saltholdige miljøer, samt salts indvirkning på levende organismer. Også lidt om konflikt mellem mennesker og dyr (sæler).
Kernestof
- cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler
- biokemiske processer: fotosyntese, respiration
- evolutionsteori: eksempler på evolutionsmekanismer
- økologi: samspil mellem arter og deres omgivende miljø, energiomsætning i økosystemet og biodiversitet.
Supplerende stof:
- miljøbeskyttelse
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kategorisering af arter
|
23-08-2024
|
Slikmodel af celle
|
30-08-2024
|
Osmose
|
04-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvad dit DNA fortæller om dig?
1. Opbygning af DNA og RNA med fokus på de fem baser (og baseparringsprincippet)
2. Nedarvningsprincipper: Dominant og recessiv med stamtræer og krydsningsskemaer
3. Det centrale dogme - proteinsyntese (transkription & translation)
4. Mutationer, primært med fokus på enkeltbase-mutationer.
Kernestof:
Makromolekyler: proteiner, DNA
genetik og molekylærbiologi: det centrale dogme, mutation
Eksperimentelt arbejde:
DNA-ekstraktion
Genetisk profil baseret på morfologiske træk
Blodtyper
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
DNA ekstraktion
|
18-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
SO1: Fedmeepidemien i USA
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sexologi: fra individ til samfund
Forløb om sexologi og regulering af kønshormoner. Også organsystemer.
Forplantning - kønsorganernes opbygning. Hvad er de primære kønsorganer og hvad er deres funktion?
Hormonel regulering - hvordan medvirker signalstoffer i kroppen til pubertet, menstruation og graviditet? Videoproduktion om menstruationscyklus.
Lidt om hormonforstyrrende stoffer til sidst.
Eksperimentelt arbejde:
- Sædcelleforsøg.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Plakater
|
28-02-2025
|
Sædcelleaflevering
|
21-03-2025
|
Video: menstruationscyklus
|
02-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Biologisk produktion
Et kort forløb hvor vi arbejder med biologisk produktion i form af yoghurt. Fokus på variabelkontrol og teorien bag gæring.
Kernestof:
- cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler
- biokemiske processer: respiration, gæring
Supplerende stof:
- biologisk produktion
- bæredygtighed
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Yoghurtforsøg
|
30-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/160/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66452984331",
"T": "/lectio/160/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66452984331",
"H": "/lectio/160/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66452984331"
}