Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Kommunikation/IT C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
V2024x kit (V1x kit)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til Kommunikation og IT (gundforløb)
En grundig introduktion til fagets teorier og metoder.
Vi har arbejdet med fagets identitet mellem humaniora, samfundsfag og teknologi, og med treenigheden forundersøgelse, produktion og evaluering.
Vi har arbejdet med forskellige kommunikationsmodeller, og med hvordan modellernes elementer kan tydeliggøres fx ved brug af personas og segmenteringsteori.
Kernestof:
Anna Fenger-Grøn og Peder Meyhoff: Kommunikation og it C, Systime 2017, kapitlerne 1, 2 og 3.
Gallup: Kompas dig selv.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Introduktion til brugergrænseflader m.m.
Forud for arbejdet med Solution Camp har vi arbejdet med brugergrænsefladedesign, konventioner på nettet, gestaltlove og farveteori, primært som analysearbejde af eksisterende apps.
Kernestof:
Anna Fenger-Grøn og Peder Meyhoff: Kommunikation og it C, Systime 2017, kapitlerne 8 og 5.
Steve Krug: Don't Make Me Think Revisited, New Riders 2014, kapitel 8-9
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Solution Camp: Appdesign
Solution Camp var et tværfagligt projekt i samarbejde med fysik og teknologi, hvor eleverne arbejdede med at udarbejde apps, som skulle fremme forsyningssikkerhed og fremme bæredygtig energi, i konkurrence med andre 1.g e'ere fra ZBC's tekniske gymnasier.
Kernestof:
Anna Fenger-Grøn og Peder Meyhoff: Kommunikation og it C, Systime 2017, kapitlerne 3 og 8 genbesøgt.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Videoproduktion
Formål
De faglige mål, som skal mødes i forløbet, handler om elevernes evne til at kunne planlægge og gennemføre produktion af enkle kommunikationsprodukter. Det er det første større projekt i klassen. De skal bruge deres nyerhvervede viden om kommunikationsteori og -design aktivt i projektet, og de skal trænes i fagets metodiske hellige treenighed: Forundersøgelse, produktion, evaluering.
Indhold
Kernestoffet i projektet er produktion og udtryksformer. Dels skal eleverne lære grundlæggende metoder for videoproduktion, dels skal de lære om den journalistiske genre og dens særkender og virkemidler, både sprogligt og visuelt.
Kernestof:
Flemming Kjærrumgaard Madsen: Explainer, Vidensformidling med video, Systime 2023, kapitel 2, 3 og 5
DR 2017: Det journalistiske værksted
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamensprojekt
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/160/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66510273646",
"T": "/lectio/160/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66510273646",
"H": "/lectio/160/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66510273646"
}