Holdet V2024x sa - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e)
Hold V2024x sa (V1x sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Mistrivsel blandt unge - Hvorfor?
Titel 2 Magten i Danmark
Titel 3 Samfundsøkonomiske kriser

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Mistrivsel blandt unge - Hvorfor?

Forløbet giver eleverne en indsigt i de væsentligste sociologiske og teknologiske fremskridts betydning for unges stigende mistrivsel i det senmoderne samfund, herunder senmodernitet, digitalisering, socialisering, præstationssamfund og social arv.

Eleverne præsenteres for forskellige forklaringer på den stigende mistrivsel, samt hvordan man samfundsvidenskabeligt indsamler empiri og tolker den. Eleverne præsenteres for at der findes en ulighed i sundhed, blandt de forskellige sociale klasser, samt Pierre Bourdieus forklaringer på social reproduktion blandt klasserne.

Kerneområder der dækkes:

Samfund og teknologi
̶ sammenhænge mellem teknologisk udvikling og samfundsmæssig udvikling, herunder udvikling i sociale mønstre, kommunikation og erhvervsstruktur.

Eleverne skal kunne:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi og teknologisk udvikling til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge i kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge samspillet mellem teknologiske forandringer og samfundsmæssige forandringer
̶ undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 3 Samfundsøkonomiske kriser

Med afsæt i aktuelle problemstillinger præsenteres eleverne for de udfordringer dansk økonomi står overfor. Eleverne opnår kendskab til grundlæggende økonomiske begreber og keyniansk økonomisk tænkning. Gennem problemorienterede øvelser trænes elevernes evne til at anvende økonomisk politik, som et redskab for at styre mod de økonomiske mål.

Eleverne præsenteres også for en række statistiske grafer og tabeller, som de øves i at gennemskue.

Vi undersøger også sammenhængen mellem Danmarks økonomi og den økonomiske situation i resten af verden, i et begrænset omfang.

Eleverne skal kunne gennemskue farerne ved at føre ”forkerte” former for økonomisk politik og sætte den førte politik i relation til økonomiske omstændigheder, såsom lav beskæftigelse, eller højkonjunktur. Kernestoffet omkring økonomi dækkes primært her.

Indhold:

Fra samfundsfag C:
Uddrag af afsnit fra kapitel 12, 13, 17 og 18
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer