Holdet V2024 EN - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e)
Hold V2024 EN (V3 EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Horror Fiction
Titel 2 Reading Circles - værklæsning, horror
Titel 3 The Presidential Election
Titel 4 Lingua Franca
Titel 5 Science Denial
Titel 6 Australia
Titel 7 Skriflighed, grammatik og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Horror Fiction

Horror. Vi har arbejdet med genregenkendelse, genrens udvikling og karakteristika, film- vs bogformat og psykopati som forklaringsmodel.

Kernestof:
Horror Writers’ Association: What is Horror Fiction? (2009)
http://www.horror.org/horror-is.htm

Edgar Allen Poe: The Raven (1845)

Alejandro Amenábar: The Others, movie (2001)

Stephen King: The Man Who Loved Flowers (1977)

The Black Angels: You're Mine (2013)

Scott O. Lilienfeld, Hal Arkowitz: What "Psychopath" Means. It is not quite what you may think. Scientific American. (2007)
https://www.scientificamerican.com/article/what-psychopath-means/?redirect=1

Steve Connor: Do Your Genes Make You A Criminal? The Independent. (2015)
http://www.independent.co.uk/news/uk/do-your-genes-makeyou-
a-criminal-1572714.html

Sideløbende har vi arbejdet med introduktion til de skriftlige eksamensgenrer og fortsat grammatikundervisning, med en basis i følgende værktøjskasse:

Ordbøger:
ordbogen.com (dansk/engelsk, engelsk/dansk, engelsk/engelsk)
https://www.merriam-webster.com/ (dictionary + thesaurus)
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
dictionary.com
thesaurus.com

Grammatikbøger:
https://engelskgrundgrammatik.systime.dk/
https://engelskfortsaettergrammatik.systime.dk/

Håndbøger og opslagsværker:
https://theenglishhandbook.systime.dk
https://skriftligeksameniengelskhtxeux.systime.dk/


Indhold
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Reading Circles - værklæsning, horror

Eleverne læser i grupper et værk i genren horror fiction. De har haft valget mellem:
Stephen King: Carrie, 1973
Stephen King: Pet Sematary, 1983
Stephen King: Misery, 1991

Hvert læsemøde er arrangeret med forskellige læseroller og afsluttes med en fælles aflevering, og som afslutning på forløbet fremlægger grupperne deres værker og deres arbejde med dem for hinanden.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde

Titel 3 The Presidential Election

Baggrundslæsning om det amerikanske præsidentvalg.

Kernestof:
Carta, Kristofer: Carta’s Corner: The Three Branches of Government, i Worlds of English, Anne Mette Finderup og Agnete Fog, System 2016

Carta, Kristofer: Carta’s Corner: Political Parties, i Worlds of English, Anne Mette Finderup og Agnete Fog, System 2016

Carta, Kristofer: Carta’s Corner: Elections for National Offices, i Worlds of English, Anne Mette Finderup og Agnete Fog, System 2016

Lakoff, George: Understanding Trump, https://georgelakoff.com/2016/07/22/understanding-trump/ (retrieved August 1, 2016)

Moore, Michael: 5 Reasons Why Trump Will Win, http://michaelmoore.com/trumpwillwin/ (retrieved August 1, 2016)

Brooks, David: Why Is Clinton Disliked?, NY Times May 24, 2016, http://www.nytimes.com/2016/05/24/opinion/why-is-clinton-disliked.html?_r=0 (retrieved August 1. 2016)

Why Trump v Clinton will be an unpopularity contest, The Guardian May 4, 2016, https://www.theguardian.com/us-news/2016/may/04/donald-trump-hillary-clinton-general-election-analysis (retrieved August 1, 2016)

Kagan, Robert: This is how fascism comes to America, Washington Post May 18, 2016, https://www.washingtonpost.com/opinions/this-is-how-fascism-comes-to-america/2016/05/17/c4e32c58-1c47-11e6-8c7b-6931e66333e7_story.html (retrieved August 1, 2016)


Supplerende stof:

http://www.isidewith.com/elections/2016-presidential-quiz

John Oliver on RNC: (11.31)
https://www.youtube.com/watch?v=zNdkrtfZP8I

John Oliver on DNC: (18.09)
https://www.youtube.com/watch?v=BUCnjlTfXDw

Jon Stewart Takes Over Colbert's Late Show Desk: (13.30)
https://www.youtube.com/watch?v=mNiqpBNE9ik

The Daily Show - Donald Trump Accepts the GOP Nomination & Ted Cruz Gets Booed at the RNC: (12.00)
https://www.youtube.com/watch?v=RGKcIIm_VeU

Melania Trump and Michelle Obama side-by-side comparison: (1.42)
https://www.youtube.com/watch?v=RcbiGsDMmCM

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Lingua Franca

Hvordan og hvorfor blev engelsk så udbredt et fremmedsprog? Hvilke fordele og ulemper er der ved det? Og er det nok, i en globaliseret verden, at kunne tale "Danglish"?

Sideløbende med undervisningen repeterer eleverne grammatik og præsenterer parvist for klassen et emne, fx aktiv/passiv, modalverber eller relative pronominer.

The Tower of Babel https://ccc.systime.dk/?id=c832

The position of English https://ccc.systime.dk/?id=c717

"English as Lingua Franca" https://ccc.systime.dk/?id=c720

Heather Hansen. "2 Billion Voices: How to speak bad English perfectly", TEDxOdense 2018 https://youtu.be/9dum2Z4B3js


Anne Hofmann Larsen og Anne Sofie Andersen: "Karrierelæring og Lingua Franca – engelsk som tillægskompetence i et karriereforløb". NCFF 2020

Videos: - Speaking and pronuncing English / Danish Politicans

https://youtu.be/D6zu6zKibEI

https://youtu.be/ZL5CaeSyKUk

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Science Denial

Science Denial

Forløbet har til formål at introducere eleverne for eksempler på videnskabsfornægtelse, hvor videnskabelig information – der er ellers er almindeligt accepterede i videnskabelige kredse – alligevel ikke anses som legitime, og hvor alternative forklaringer i stedet florerer – som resultat af bekymring, anti-autoritetstro eller lignende. De primære genstande for undersøgelse i forløbet er Flat Earth Theory og Anti-vaxxers, mens der også trækkes tråde til det tidligere US Election-forløb og fornægtelse af lægevidenskab i forbindelse med håndteringen af corona-pandemien.


Materiale:
Michael Specter: ”The danger of science denial”, TED talk, 2010 (from TED.com website, https://www.ted.com/talks/michael_specter_the_danger_of_science_denial) – 5 p.

Jeremy P. Shapiro: “The thinking error at the root of science denial”, The Conversation, 2018 (from The Conversation website, https://theconversation.com/the-thinking-error-at-the-root-of-science-denial-96099) – 3 p.

Michael Shermer: “The Conspiracy Theory Detector”, Scientific American, 2010 (from Scientific American website, https://www.scientificamerican.com/article/the-conspiracy-theory-director/?redirect=1) – 2 p.

Natalie Wolchover & Live Science Staff: “Are Flat-Earthers Being Serious?”, Live Science, 2017 (from Live Science website, https://www.livescience.com/24310-flat-earth-belief.html) – 4p.

Joe Pierre: “Flat Earthers: Belief, Skepticism, and Denialism”, Psychology Today, 2017 (from Psychology Today website, https://www.psychologytoday.com/us/blog/psych-unseen/201702/flat-earthers-belief-skepticism-and-denialism) – 4 p.

Laura Jane Turner: “Behind the Curve proves flat-earthers are actually good scientists”, Digital Spy, 2019 (from Digital Spy website, https://www.digitalspy.com/tv/ustv/a26819931/flat-earth-science-behind-the-curve-netflix-mark-sargent-patricia-steere/) – 3 p.

Sally Kohn: “I Didn’t Vaccinate My Child – And I Regret It”, The Daily Beast, 2015 (from The Daily Beast website, https://www.thedailybeast.com/i-didnt-vaccinate-my-childand-i-regret-it) – 3 p.

Barbara Loe Fisher: “Forcing Vaccinations on Every Child Undermines Civil Liberties”, Leapsmag, 2019 (from Leapsmag website, https://leapsmag.com/forcing-vaccination-on-every-child-undermines-civil-liberties/) – 3 p.

Michael Shermer: What Skepticism Reveals About Science “, Scientific American, 2009 (from Scientific American website, https://www.scientificamerican.com/article/what-skepticism-reveals/) – 3 p.

Elliot Aronson and Carol Tavris: The Role of Cognitive Dissonance in the Pandemic, The Atlantic, 2020 (https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2020/07/role-cognitive-dissonance-pandemic/614074/) - 4,7 p.

Lois Beckett: Facts won't fix this: experts on how to fight America's disinformation crisis, The Guardian 1 January 2021 (https://www.theguardian.com/us-news/2021/jan/01/disinformation-us-election-covid-pandemic-trump-biden) - 4,2 p

Lena H. Sun and Lauren Weber: "Florida surgeon general defies science amid measles outbreak", Washington Post, February 22, 2024

“How vaccine hesitancy is contributing to rising rates of measles and COVID”, PBS News, February 26, 2024

Suppl.:
Behind the Curve, dir.: Daniel J. Clarke, Netflix, 2018 – 96 mins

Frontline: “The Vaccine War”, S28 E16, PBS, 2010 – 53 mins
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 6 Australia

Et kort forløb om Australien med særlig fokus på indfødte folk, især diskrepansen mellem kolonihistorien og de indfødte folks egne historier. Hvordan skifter det herskende narrativ og diskursen, i takt med at verden udvikler sig og gør op med tidligere tiders opfattelser? Kan ny viden og videnskab ændre historien?

Materiale:

Apology to stolen generations: questions and answers. Reconciliation Australia, 2008
https://www.qcaa.qld.edu.au/downloads/approach2/indigenous_read012_0801.pdf

Apology to Australia's Indigenous peoples. Commonwealth of Australia 2008
https://www.indigenous.gov.au/reconciliation/apology-australias-indigenous-peoples

Finderup, Anne Mette og Agnete Fog: Aspects of Australia, i Worlds of English, Systime 2022
https://worldsofenglish.systime.dk/?id=294

The “gap” between aboriginals and other Australians. The Economist editorial board, 2018

Graham, Ben: Indigenous historian Bruce Pascoe says we’ve got our story all wrong, news.com.au 2018
https://www.news.com.au/technology/environment/indigenous-historian-bruce-pascoe-says-weve-got-our-story-all-wrong/news-story/70518cd1c35efd73c126ec0c19bb8281#.k7s4x%7Cqvv50%7Cn7i3w

Jensen, Lars: on Aspects of Australia, i Worlds of English, Systime 2022
https://worldsofenglish.systime.dk/?id=224

Kipling, Rudyard: White Man's Burden (1899), i: Finderup, Anne Mette  og Agnete Fog: Worlds of English, Systime 2023
https://worldsofenglish.systime.dk/?id=115&L=10

Krakoue, Jacynta r: The stolen generations never ended – they just morphed into child protection. The Guardian 17/10 2019

Lyons, Kate and Karen Middleton: "You are not my king": King Charles heckled by Indigenous senator Lidia Thorpe at Australia’s Parliament House. The Guardian 17/10 2024

Newton, John  & Paul Ashton: Can we be Australian without eating indigenous food? The Conversation 2016
https://theconversation.com/can-we-be-australian-without-eating-indigenous-food-53742

Noonuccal, Oodgeroo: We Are Going, 1964

Pascoe, Bruce: A real history of Aboriginal Australians, the first agriculturalists, TEDxSydney 2018
https://youtu.be/fqgrSSz7Htw?si=vfc08yQeBI9yR_L_

Supplerende stof:
“DNA-detektiven: Drømmetidens rejse”, DR 2015 (60 min)

“Steve Irwin Meets The World's Most Venomous Snakes”. Real Wild, 2019 (50 min)
https://youtu.be/GA0L9Wio-IY?si=mTIzBubPeIj5HgVM

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning