Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
V2024 Sa (V2 Sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Terrorisme og radikalisering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Perspektiver på velfærdsstaten
Eleverne opnår kendskab til velfærdsmodeller, velfærdsstatens udfordringer, herunder eurpæisering, globalisering, ændringer i demografi, skiftende solidaritet mm., hvilket sættes i relation til konkurrencestaten.
Derudover undersøger eleverne forskellige politiske, ideologiske løsninger på udfordringerne og vi beskæftiger os også med fordele og ulemper på de forskellige løsninger.
Kernestof:
Politik, økonomi og sociologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Samfundsøkonomi i en klimakrise
Beskrivelse: Forløbet introducerer eleverne for økonomiske grundbegreber, mål og styring. Disse sættes i relation til en globaliseret økonomi, hvor Danmark skal være konkurrencedygtig på internationalt plan. Først introduceres de økonomiske grundprincipper, hvorefter disse udbredes til et globalt perspektiv. Eleverne vil desuden opnå en forståelse for hvordan EU præger vores muligheder for økonomisk styring og vil samtidig give en kort forklaring på EU’s politiske opbygning. Hertil stifter eleverne bekendtskab med argumenter for og imod deltagelsen i EU.
Kerneområder: Det økonomiske kredsløb, økonomisk styring regionalt og nationalt, økonomiske mål, bæredygtig udvikling, globaliseringen og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, konkurrenceevne, arbejdsmarkedsforhold.
Materiale: Grundbogen, kap. 9 – 10. Udpluk fra ØkonomiNU, samt International Økonomi B
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Samfundsøkonomi i en klimakrise
Beskrivelse: Forløbet introducerer eleverne for økonomiske grundbegreber, mål og styring. Disse sættes i relation til en globaliseret økonomi, hvor Danmark skal være konkurrencedygtig på internationalt plan. Først introduceres de økonomiske grundprincipper, hvorefter disse udbredes til et globalt perspektiv. Eleverne vil desuden opnå en forståelse for hvordan EU præger vores muligheder for økonomisk styring og vil samtidig give en kort forklaring på EU’s politiske opbygning. Hertil stifter eleverne bekendtskab med argumenter for og imod deltagelsen i EU.
Kerneområder: Det økonomiske kredsløb, økonomisk styring regionalt og nationalt, økonomiske mål, bæredygtig udvikling, globaliseringen og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, konkurrenceevne, arbejdsmarkedsforhold.
Materiale: Grundbogen, kap. 9 – 10. Udpluk fra ØkonomiNU, samt International Økonomi B
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#4
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/160/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66515756565",
"T": "/lectio/160/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66515756565",
"H": "/lectio/160/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66515756565"
}