Holdet V2024 Sa - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e)
Hold V2024 Sa (V2 Sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 International politik: Mellemøsten
Titel 2 Terrorisme og radikalisering
Titel 3 Perspektiver på velfærdsstaten
Titel 4 Samfundsøkonomi i en klimakrise
Titel 5 Samfundsøkonomi i en klimakrise
Titel 6 Forløb#4

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 International politik: Mellemøsten

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Terrorisme og radikalisering

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Perspektiver på velfærdsstaten

Eleverne opnår kendskab til velfærdsmodeller, velfærdsstatens udfordringer, herunder eurpæisering, globalisering, ændringer i demografi, skiftende solidaritet mm., hvilket sættes i relation til konkurrencestaten.

Derudover undersøger eleverne forskellige politiske, ideologiske løsninger på udfordringerne og vi beskæftiger os også med fordele og ulemper på de forskellige løsninger.

Kernestof:

Politik, økonomi og sociologi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Samfundsøkonomi i en klimakrise

Beskrivelse: Forløbet introducerer eleverne for økonomiske grundbegreber, mål og styring. Disse sættes i relation til en globaliseret økonomi, hvor Danmark skal være konkurrencedygtig på internationalt plan. Først introduceres de økonomiske grundprincipper, hvorefter disse udbredes til et globalt perspektiv. Eleverne vil desuden opnå en forståelse for hvordan EU præger vores muligheder for økonomisk styring og vil samtidig give en kort forklaring på EU’s politiske opbygning. Hertil stifter eleverne bekendtskab med argumenter for og imod deltagelsen i EU.

Kerneområder: Det økonomiske kredsløb, økonomisk styring regionalt og nationalt, økonomiske mål, bæredygtig udvikling, globaliseringen og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, konkurrenceevne, arbejdsmarkedsforhold.  

Materiale: Grundbogen, kap. 9 – 10. Udpluk fra ØkonomiNU, samt International Økonomi B
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Samfundsøkonomi i en klimakrise

Beskrivelse: Forløbet introducerer eleverne for økonomiske grundbegreber, mål og styring. Disse sættes i relation til en globaliseret økonomi, hvor Danmark skal være konkurrencedygtig på internationalt plan. Først introduceres de økonomiske grundprincipper, hvorefter disse udbredes til et globalt perspektiv. Eleverne vil desuden opnå en forståelse for hvordan EU præger vores muligheder for økonomisk styring og vil samtidig give en kort forklaring på EU’s politiske opbygning. Hertil stifter eleverne bekendtskab med argumenter for og imod deltagelsen i EU.

Kerneområder: Det økonomiske kredsløb, økonomisk styring regionalt og nationalt, økonomiske mål, bæredygtig udvikling, globaliseringen og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, konkurrenceevne, arbejdsmarkedsforhold.  

Materiale: Grundbogen, kap. 9 – 10. Udpluk fra ØkonomiNU, samt International Økonomi B
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#4

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer