Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Finansiering C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
V2024 fn (V23 fn)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Pengeinstitutter
Redegøre for pengeinstitutternes funktion i samfundet
Redegøre for pengeinstitutternes hovedopgaver
Forklare hvilke danske og internationale love og regler pengeinstitutterne er underlagt
Forklare hvad solvenskrav er
Analysere en banks solvenskrav/regnskab
Vurdere en bank ved hjælp af tilsynsdiamanten
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ind og udlån
Forklare hvad der menes med ÅOP
Redegøre for de forskellige ind- og udlånsprodukter, du finder i banker og sparekasser
Forklare principperne for en kassekredit
Redegøre for alternative lånetyper (fx kvik-lån)
Analysere forskellige låneformer
Vurdering af forskellige lån ud fra opstillede forudsætninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Pengemarkedet
Redegøre for de forskellige aktører på pengemarkedet
Redegøre for de forskellige produkttyper på pengemarkedet
Forklare hvad der menes med "den korte rente"
Forklare hvilken indflydelse Nationalbanken har på de korte renter
Forklare hvordan den korte rente har indflydelse på renten på boliglån og forbrugslån
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Nationalbanken
Redegøre for Nationalbankens hovedopgaver.
Forklare hvordan Nationalbanken anvender de pengepolitiske redskaber og hvorfor.
Forklare hvordan Nationalbanken styrer valutakursen på den danske krone.
Vurdere hvad Nationalbankens arbejde betyder for renteniveauet i Danmark og den danske krone.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Penge- og valuta-samarbejdet
Redegøre for det internationale penge- og valutasamarbejde
Redegøre for ECB's og FED's hovedopgaver og funktion
Vurdere, hvad det internationale penge- og valutasamarbejde betyder for renteniveauet i Danmark og dermed for en virksomheds finansiering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Obligationsmarkedet
Forklare, hvad obligationer er, og hvorfor de findes
Redegøre for, hvilke aktører der er involveret i udstedelse af obligationer
Redegøre for sammenhængene mellem renter og kurser i forbindelse med obligationer
Redegøre for rentebegreberne: Pålydende, direkte og effektiv rente samt variabel kontra fast rente
Redegøre for begreberne: Løbetid, amortisationsform og afdragsfrihed
Forklare principperne bag konverterbare obligationer - i forhold til inkonverterbare obligationer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Realkredit
Forklare, hvad en realkreditobligation er
Forklare, hvad et realkreditinstitut laver
Redegøre for de regler, der sikrer systemet – så lånerenterne forbliver lave
Forklare princippet "Bidrag" – og hvordan økonomien i realkredit-systemet hænger sammen
Redegøre for en realkredit låneproces – hvem er involveret, samt etableringen og driften trin for trin
Redegøre for de forskellige valgmuligheder, når man vælger et realkreditlån – og de økonomiske konsekvenser af valget, herunder risiko og rente
Forklare principperne i, og konsekvenserne af, konvertering – både op- og nedkonvertering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Fondsbørser
Gøre rede for fondsbørserne, deres hovedopgaver og produkter
Forklare, hvordan en aktiehandel kan foregå
Gøre rede for kravene til de børsnoterede selskaber – herunder informationspolitik og børsprospekt
Forklare og forstå forskellige aktieindekser
Gøre rede for aktørerne på aktiemarkedet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Aktiemarkedet
Gøre rede for forskellige aktiebegreber, herunder hvad aktier er, aktieklasser og aktietyper
Forklare, hvordan kursen på en aktie dannes
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Investering i aktier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Investering i obligationer
Redegøre for hvor der handles obligationer
Redegøre for processen ved et (privat) obligationskøb - trin for trin!
Redegøre for obligationsbegreberne: Termin, Nominel værdi, Fondskode, Kursværdi, Handelsomkostninger, Valør(dato), samt Vedhængende renter (handelsrenter)
Forklare prisdannelsen på obligationer - herunder indflydelsen af interne og eksterne faktorer
Forklare begrebet "varighed"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
PBL Investering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Eksamensforberedelse
Genopfriskning af centrale emner
Løsning af relevante opgaver
Ved det grønne bord + generelle eksamensråd
Træning i eksamenssituationen, herunder mundtlige eksamensopgaver
Spørgetime
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Forløb#1
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/160/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66515765369",
"T": "/lectio/160/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66515765369",
"H": "/lectio/160/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66515765369"
}