Holdet V2024b if - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Informatik C
Lærer(e)
Hold V2024b if (V1b if)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 ALLE FORLØB REALISERET

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 ALLE FORLØB REALISERET

INFORMATIK C NVEAU UNDERVISNINGSFORLOEB OG LEKTIONSPLANER 2023 – 2024

OBLIGATORISK PENSUM SOM SKAL LÆSES
De 14 Slideshows (med både billed og tekstslides) læses som Pensum

22 Sider Interaktionsdesign; Björn Munkberg
42 Sider Informatik, Systime Kap 5 (pp 196-207 + 226-257)
23 Sider Informatik, Systime Kap 3 (pp 60-82)
Systimes bog bruges som opslagsværk hvis og når det er relevant

FORLØB 1- FAGETS RAMMER OG ALGORITMESAMFUNDET

Definition af faget Informatik – Syv målpunkter definerer faget
Faglige mål i relation til taksonomiske niveauer
Fagets 3 centrale begreber og Paradigmet: Databaser, Programmering og Algoritme 7 Stigende komplexitet
Robotter og Internet of Things Dilemmaer og Paradoxer
Asimov´s 3 Laws of Robotics + Lov 0 og lov 4 og lov 5
Moores lov og Exponentiel IT udvikling
Teknologiudvikling i 4-5 bølger fra Steam til Kunstig Intelligens
Etik og Kunstig Intelligens – Trolleyproblemet og Tesla
DeepFake
Konsekvenser 1: 2 Google robotter opfandt eget sprog
Konsekvenser 2: Robotter erstatter mennesker
I ALT 36 SLIDES

FORLØB 2 - PROJEKTGRUPPER OG IT PROBLEMSTILLINGER

IT staves altid med versaler uanset dansklærerens protest
”Konstruktion af IT-system” som løsning til en problemstilling
Et fagligt mål er samlende for de øvrige faglige mål
Forståelse af grundlæggende systemer og systemteori
Fagets skalering fra små apps til Worldwide komplexe systemer
Database, Algoritmer og programmering nu med Interaktionsdesign
Frontend og Backend i IT-systemer
Systemer med hhv.Interne og Externe Databaser
At nedsætte teams på baggrund af Ichak Adizes PAEI
Online Elevtest i PAEI (frivillig men anbefalet)
Scoring af PAEI test
Redskaber til arbejde med problemstillinger
Kreativitetens 3 dimensioner: Copy Transform Combine
Silent Brainstorming
Mindmapping
Moodboardring
Problemstjernen
OPGAVE: Forslag til et relevant IT-system jf. Problemstjernen
I ALT 29 SLIDES

FORLØB 3 – SYSTEMUDVIKLING

Portfolioskrivning er et eksamenskrav
Gode råd til Portfolio
Fra idé til udfasning via designfaser og vedligehold
Noget om Værdikæder
Porters Interne værdikæde
Simpel model af et IT-system
Leavitts teori som exponent for virksomhedens som system
6 metoder til systemudvikling
Vandfaldsmodellen (Generisk fasemodel)
Rationel Unified Proces (IBM modellen)
SCRUM
Design Thinking (Tim Brown)
Rapid Prototyping
Interaction Design (Sharp Preece Rogers)
Metodernes fordele og ulemper
Fra FAKIR til FADKI
FADKI modellen (Lars Bodum fra AAU)
Forananlyse Analyse Design, Konstruktion Igangsætning
Foranalyse er HV-spørgsmål
Projektstyring Ganntkort og Milepæle
Analysefasen Nice to Have og Need to Have
Kravspecifikationen 5 lag:
Funktionalitet - Interface - Performance - Kvalitet - Design Constraints
Usability-test: Effektiv Logisk Stabil og Hjælpsom
Systemets Output: Statiske filer og Genereret Content
Konvertering af data fra gamle systemer
Igangsætning
Parallelkørsel Dare-devil og Pilotkørsel
Revision
Designregler
KISS-metoden
Gestaltlovene for GUI-design
Design vokabulær Sketch Layout Comp Finish
Skitser starter med blyant og papir
Intro til Marvel App
OPGAVE: Design GUI til Jeres IT-system
I ALT 55 SLIDES

FORLØB 4 – KRAVSPECIFIKATION OG MÅLGRUPPEVALG

Forslag til læsning PENSUM: Sådan laver du Kravspecifikation by Claus Fejer
Analysefasen i FADKI modellen
Kravspecs bruges i alle faser !
Definition: Punktvis liste over hvad IT-systemet skal opfylde
Kravspecifikationer med afsæt i Kundeønsker og Målgruppebehov
Systemkonsulenten er bindeled mellem Kunde og Systemudvikler
Kravspecifikationen skal kun beskrive systemets OUTPUT
Funktionen er primær Design er sekundær men lige vigtige
3 Hardcore Kravspec slides:
Kravspec 5 lag: Funktionalitet, GUI Performance Kvalitet og Constraints
Kravspec 3-deling: Hårde Bløde og Design Constraints
Kravspec 4 elementer: Behovsanalyse Skitser Funktionsbeskrivelse Data I/O
EX Verdens simpleste Kravsspec – Faktisk for simpel
EX Full Kravspec opdelt i Hårde og Bløde krav
Kravspec kan bruges på alle niveauer i FADKI
Designmetodik til Interfaces
7 Standardkoventioner + Lokal Konvention
Ex på Lokal Konvention (Detailed og visuel)
Digital farvemåling
Målgruppevalg
Segmentereing af målgrupper
Minerva og Gallup Segmentering
Mosaic segmentering fra ConZoom
SRI V.A.L.S segmentering (International)
Special segmentering Bartle ved Game Design
Personas – Arketypisk segmentering (Alan Cooper)
OPGAVE: Lav Kravspec og Målgruppevalg til Jeres IT-system
I ALT 33 SLIDES

INTERAKTIONSFORLØBET ER BLEVET DELVIST AMPUTERET PGA COVID 19 – SÅLEDES AT ELEVERNE IKKE HAR LAVET RIGTIG HTML KODE – MEN KUN LAVET WYSIWYG PROGRAMMERING I ENTEN GOOGLE SITES ELLER LIGNENDE PROGRAMMER OG/ELLER POWERPOINT MED EMBEDDED LINKING

FORLØB 5 – INTERACTION DESIGN & USABILITY TESTING

PENSUM: Iteraktionsdesign by Björn Munkberg
Introduktion af Systimes E-bog / I-bog
Definition af Interaction Design (Sharp Preece Rogers)
Interaction Design er USER CENTERED
Interaction Design – Man2Machine og Man2Man mediated
Emotional Design (Don Norman)
Interaction Design vokabulær GUI og UI og UX
Graden af oplevelse: Effektiv Logisk Stabil og Hjælpsom
Ex: Dårligt UI Design
Designguruens 4 regler (Jakob Nielsen) for Usability
Fitts Law
Hicks Law
Interaction Design med Looping (Sharp Preece Rogers
Symboler Ikoner og Skilte
Skeumorphism Pro et Contra
4 Designregler er alt du behøver
K.I.S.S
Det gyldne snit og optiske midtpunkter
3-5-8 Farveteoremet (Wolfgang Goethe)
Gestaltlovene
Expert test og User test
Thinking Aloud metodik
Tænke højt testen I 5 nemme trin
Fordele og ulmeper ved Thinking aloud
Eye-Tracking ved test af GUI
Usability test og Iterativ ystemudvikling
3 metoder til Interaction Design
Lo-Fi – Paper Mock-up Prototyping
Me-Fi – PowerPoint HTML simulator
Hi-Fi – The real thing 3 forskellige programmeringsmetoder
Hi-Fi – WYSIWYG programmer fx Kompozer og TinyMCE
Hi-Fi – Drag´n`Drop programmering fx Webflow, Bootstrap App-builder AppyPie
Hi-Fi –Programmering i HTML eller Højniveausprog
OPGAVE 1: Lav Interaktionsdesign til Jeres IT-system (Lo-Fi og Me-Fi)
OPGAVE 2: Gennemfør Usabilitytest (Thinking aloud)
I ALT 41 SLIDES

FORLØB 6 - PROGRAMMERING OG BLOKPROGRAMMERING

Alias Drag´n´Drop Programmering
3 Drag´n´Drop programmer: Scratch, Code.org og M.I.T. App Inventor
Drag´n`Drop fællestræk: Referencebibibliotek, Kodeflade og Programflade
Central Programmeringsteori - PROGRAMMERING OG KODESPROG
Funktion, Løkke, Forgrening og Variable
Betingelser (Conditional Statements) If Then Else udtryk er essentielle i næsten al kodning
Instruktioner og Funktionskald
Forløkker, Whileløkker og Do-Whileløkker
Dig: Fra bruger til Producent
Scratch er nemt !
Programmering foregår i 3 lag
Programmør skriver kode som kompileres og generer feedback ordre eller fil
4 Programmeringsmetoder: Blok, WYSIWYG, OOP og Hardcore kodning
HTML sproget
Andeby Programmeringsskole 4 nemme trin (Scratch fra MIT)
3 Metoder til ar lære Blok-programmering
Leg Eksperimentér og Lær
Reverse Engineering – At skille andre programmer ad
Kombiner Reverse Engineering og eksperimentere med koden
3 Vigtige begreber: Løkke, Forgrening og Variable
Blokprogrammering med Scratch – Selvstudium
Reverse Engineering – Pas på Kopivyveri straffes også med karakterer
Referencebiblioteket i Scratch
Scratch i 4 nemme trin
Endnu et Blokprogrammeringsværktøj fra Massachusett: MIT App Inventor
GUI i MIT App Inventor
Design mode GUI
Design mode  Handlinger og Funktioner
OPGAVE: Træningøvelse Valutaomregner med Code.org
OPGAVE: Gratis Reklamegave til Sallys Galleri (laves i Scratch
I ALT 56 SLIDES

FORLØB 7 – MODELLERING, E/R DIAGRAMMER OG FLOW-CHARTING

Modellering handler om at strukturere data og dataprocesser
Definitioner: Model, Modellering, E/R diagram og Flowchart
Angiv på punktform præcise instrukser herfra til kantinen
Definition af en model – Simplicering af virkeligheden
Model af en model
Modelleringens 4 principper
Modellen er bestemmende for løsningen
Detaljeringsniveauet (Abstraktionslaget) skal fastsættes
Model af virkeligheden er et must
Ofte er flere modeller nødvendige for at skabe detaljering
Model af virtuel læring fra min bog Reality Based Learning
Er modellering en tidlig del af Designfasen ?
E/R Diagrammets 3 primære dele Entitet Attribut og Relation
Ex – Et lille E/R diagram
E/R diagrmmet er en forløber for systemudvkling
E/R diagrammer for databaser bør laves på Tabelform
En til mange relationer
Mange til en Relationer
Mange til Mange relationer
Flowchart En definition på et procesværktøj
Flowcharts er logisk opbyggede
Flowchartets mange symboler
Flowchart symboler – Du behøber kun disse 4-6 symboler
Proces, Dokument, Input/Output, Beslutning, Offpage (ny side) og Connector
Freeware værktøjet DIA er god til alle diagrammer (også i andre fag)
Velkommen til hoveforløbet - En eksamensconstraint:
Man kan max være 3 elever i en eksamensgrupper – Anbefales fremover max 3 !
Case: Sally Galleri Den brændende Giraf
OPGAVE 1: Lav et E/R diagram til galleriets kommende database
OPGAVE 2: Lav et flowchart til den kommende Webshop
I ALT 42 SLIDES

FORLØB 8 – WEB DESIGN HANDS ON

Et godt design udnytter at man har forskellige kompetencer
4 Programmeringsmetoder: DRAG´n´DROP, WYSIWIG, OOP, MACHINE-CODE
HTML – Hyper Text Mark Up
Webdesign er kommunikation
Kravspecs – Hårde, bløde og Design Constraints
On repeat: Kravspecifikationens 5 lag: Funktionalitet, Interface Performance, Kvalitet og Constraints
On Repaet: 7 absolutte konventioner + Lokal Konvention
HTML farver og Digital farvemåling
HTML har 140 standardfarver
Symboler(ikoner og “skilte” er en del af Interaktionsdesignet
Skeumorhism – Pro et Contra
Skrifttyper og Fonte: Serif, Sans Serif, Decorative og Monospace
Farver og følelser
Farvepositioner
Optiske midtpunkter og Rule of Thirds
Keep it Simple og Less is more
Gestaltlovene
Goethe Farveteorem
Usability, Fitts lov og Hicks lov
Navigationskort (Wireframing)
Web-editorer med WYSIWIG: MS PowerPoint, Kompozer, pageBreeze, Amaya
Mest moderne WISYWIG Webeditor: GoogleSites
LogoDesign

OPGAVE: Kravspecs, Lokalkonventions samt Hi-FI Webdesign (11 pages) i valgfri editor
I ALT 45 SLIDES

FORLØB 9 – IT SYSTEMER OG HUMAN PÅVIRKNING

Homo Operandus og Homo Ludens IT til arbejde og leg
Perspektivering Hastigheder Mennesket og Kommunikationen
Savannemenesket kræver overblik
Bogreoler og Kartoteksskabe
Menneskets hjerne ”mapper” i 2D:  venstre/højre/op/ned
IT-systemer er Alfanummeriske og i (usynlige) lag
Rod på skrivebordet er helt normalt Analogt og Digitalt
IT-teknologien er et tve-ægget sværd
Internet of Things
Myen om Multitasking
Telefonnummertesten før og nu
Hvornår bliver man arbejdsløs pga IT-teknologi
Hjælper IT-digitalisering med at gøre de studerende dygtigere ?
IT-teknologi som det nye skaber-værktøj 2D og 3D
IT-kirurgen ryster ikke på hånden
Kinas robotter kan undergrave Kinas egen udvikling
Droner 2.hell Usynlige dræbermaskiner med egen etik
IT vil påvirke alle aspekter af mennesket liv – Også sexlivet
Selvkørende biler vs Almindelige bilister
AI – Kunstig Intelligens
3 Lag Artificl Intelligence, Machine Learning, Deep Learning
Deep Learning – Predictive Analysis
Abduktiv Interferens – AI´s springende punkt
Speakers Corner: Hvordan påvirker IT din dagligdag
IT-megatrends: 20 punkter som kommer til at påvirke
Kommunikations taksonomi (Russell-Ackoff)
Vi er storforbrugere af data-lagerplads: frivilligt eller ej
Datacentre i Norden er hindring for den grønne omstilling pga. Google, Apple, Amazon m.fl
Manglende IT-overblik er det den sikre vej til derouten
Digitale Indfødte og digitale immigranter
10 skarpe IT-spørgsmål fx Skal du have sex med en robot
Hvordan kommer IT til at påvirke din fremtid
Best Case/ Worst Case scenarios
Steampunk ? – Kampen om det rene vand
Eletromagnetiske felter
Doomsday Preppers
OPGAVE 1: Gruppediskussioner
OPGAVE 2:  Scenarie 25 år ude i fremtiden med 3 pros og 3 cons
I ALT  57 SLIDES

FORLØB 10 – APP-Design fra Kravspec til Prototype

Hjælp Sally med en MobilApp Lo-Fi og Me-fi
Marvel er et Lo-Fi Me-Fi værktøj der simulerer Hi-Fi
Kravspec igen igen – Mest fokus på Funktionalitet og Interface/GUI
Kravspec er fastlagt i dette forløb –
Processen: Planlægning, Design og Prototyping
Designskitser (Mobil format)
Klippet ud til Test af Interaktionsdesign
Sådan laver du Navgationskort (Wireframing)
Marvel Tutorial – In english
Watch the instructional Videos
Marvel Tutorial in 4 slides – Siples as that
Mock Up´s Quick and Dirty = Rapid Prototyping = Concept, Prototype, Evaluation
Test af Interaktionsdesign
Marvel App  og App-Lab fra Code.org og Proto.io
No PowerPoint Simulering this time
Jeres Kravspec at arbejde efter

OPGAVE: Lav Navigationskort, Test af Mock-up, App til Sally udført i Me-Fi Marvel eller lign-.
I ALT 32 SLIDES

FORLØB 11 – NETVÆRKER IT-ARKITEKTUR OG  IT-SIKKERHED

PENSUM: Systimes Informatikbog Kap 5 (pp 196-207 + pp 226-257)
Computeren som Stand-alone Device
Private Netværker startede med Printerdeling
Internettet og ARPA-net
Den Internetopkoblede verden er et I-landsproblem
Simpel generisk Computer model
OSI-modellens 7 lag – Vi bevæger os kun i de tre øverste
Computerens virkemåde Tændt/Slukket svarer til Ja/Nej
Fra maskinkode til højniveausprog via Assembler
Netværkstyper og Seamless Integration
PAN, LAN, MAN, WAN
CLIENT-SERVER princippet
Definitioner: Server Client og Thin Client
Netværkstopologier
VPN tunnel til sikker krypteret kommunikation
IT-sikerhed består af 4 lag
Lige et par ord (Slides) om GDPR – General Data Protection Regulations
Fysisk Logisk Kommunikations og Data Sikkerhed
Det værste der kan ske: Få Slettet/Stjålet/Manipuleret Data
Firewall – Hardware eller Software afhængigt af systemets størrelse
Kryptering af data
Assymetrisk kryptering af data
Offentlige nøgler, Digitale signaturer og E-boks
Kryptering måles i Bits
Regneregler 2 tal systemet
Omregning fra 10-tals system til binære tal og omvendt
Hexadecimalsystemet – Nice2Know
Computerkode helt simpelt
Adgangskontrol Log-In og Passwordsikkerhed
Andre typer adgangskontrol Fysiske og Biometriske
Multifaktor Log-In (fx 2-faktor sikkerhed)
Malware: Vira Orme og Trojanske heste
Spyware
Hacking og Cracking
Identitetstyveri Phishing og Spoofing
Backup af data Backupmetoder for private
Backupmetoder i Erhvervslivet: Backup, Spejling, Cloud Copy og Hosting
4 Sikkerhedsråd til beskyttelse af Dine data !

OPGAVE: Lav netværkskonfiguration til Snapkøb
OPGAVE: Vurdér egen IT-sikkerhed@Home
I ALT 48 SLIDES

FORLØB 12 – DATABASER: REPRÆSENTATION OG MANIPULATION AF DATA

DATABASEFORLØBET ER BLEVET DELVIST AMPUTERET PGA COVID 19 OG PÅTVUNGEN VIRTUEL UNDERVISNING – ELEVER HAR IKKE ARBEJDET MED SQL SPROGET

Faglige mål fra UVM
Filsystemer versus Databaser
Input/Ouput processen
Databasedesign i 3 tempi: Concept (E/R Diagram, Logisk Design (Udvidet E/R), Fysisk Model
Input Datamanipulation: Ændring af Input eller selve programmets algoritme
Output Datarepræsentation: Auto eller OnDemand enten Statisk eller til Skærm
Datanomisk Taksonomi
Databaser en del af de unges virkelighed visualiseret gennem 9 Apps
Definitioner: Data Information Database
3 Generiske databasetyper, Hierarkiske, Geografiske og Relationelle
Andre databasetyper
Relationsdatabasens grundprincip
Det logiske Design rent strukturelt
Datarepræsentation og SQL
SQL og datamanipulation
Love your Databases
Begrundelse for at skulle håndtere databaser
Data kan antage mange skikkelser og formater
Information er data som giver mening i en given kontekst
Databasens formål: Lagring Datafangst Kalkulation og Analyse
Regneark er databasens lillebror
En meget kort og brugbar definition på database
Databasedesign i 3 Tempi
E/R diagram til Relationsdatabaser – Fra Felt til Felt
Logisk Design: E/R diagram på Tabelform
Relationsdatabasens karakteristika
Relationsdatabasen grafisk visning – Skåret ud i pap
8 Grunde til at bruge Relationsdatabaser
Vokabulæret omkring databaser
Databasenøgler: Ikke mindst Primærnøgler
Normalisering af databaser
Normalisering i 3 trin
SQL sproget
Mere om SQL – Virker med alle relationsdatabaser
SQL udtræk
Online Databaser er sjældent relationelle
Link til Ragic Database + et par gode instruktive Videoforløb
Ragic field settings
4 slides med Hand-on om Ragic
Opdatering med nye Records i Ragic
Ragic er valgt fordi man også kan lagre billeder – Smart til et galleri 😊

OPGAVE: Lav det logiske design på tabelform til Sallys database
OPGAVE: Design en database til Den brændende Giraf i RAGIC
I ALT 69 SLIDES

FORLØB 13 – IT OG INNOVATION

Formål: Forstå Innovative IT-systemer, begrebet Innovation samt at kunne modellere et Inno-system
Bliver den 3 computerrevolution Bionic ?
Den exponentielle IT-kurve og Singulariteten
Værdikæder på et marked
Porter´s interne suplly Chain
Distributionskæder B2B B2G og B2C
Nye aktører i værdikæderne: 3PL´er Disposal-Agents Refurbishers
Online Shopping – Når sælger aldrig ser varen
Et moderne look på værdikæderne (by Björn Munkberg)
Computerstyrede værdikæder
Databaser B2B snakker sammen
Pentathlon-modellen for Innovation (Keith Goffin/Rick Mitchell)
Innovation viauliseret – 3 modeller
Stage Gating: Divergens og Konvergens i Innovationsprocessen
Vrkelighedens Innovationsproces er som høretelefoner i en lomme
Joseph Schumpeter Father of Innovation
Innovation, Diffusion og Disruption – 3 Definitioner
Gartners Hype Cycle for teknologiprodukter
Top Tecnology Trends 2022
Keeleys Paradigme: Desirability, Viability and Feasability
Diffusionskurve med Teknologikløft og Markedskløft (Björn Munkberg)
Disruption forklaret i 4 simple trin
3D Print = Disruptivt markede
Betalingstransaktioner = Disruptivt Marked
Music = Disruptive Flow med Retro LeapFrogging
Ex 15 Disruptive Flow
Internet of Things
Innovation = Work Smarter not Harder
UVM: Redegøre for innovative it-systemer vs egne udviklede it-systemer
Ex: Bryggeriet Kronenbourg i Frankrig Programmatic Marketing
Ex: Knapperiet Innnovation med sustainability og micro-Payments
Ex: Amazons DASH, knapper til genbestilling – Customer Loyalty
Simpel repetition: E/R diagrammer
Simpel repetition: Flowcharting
Syretesten for et Innovativt IT-system
Syretest 1: Løser et problem ved at udnytte Internet elle data fra det
Syretest 2: Medvirker til at spare Tid Penge Liv eller andre Ressourcer
Syretest 3: Innovativt nok til at have markedsmæssig volumen
Syretest 4: Erstatter ofte traditionel teknologi helt eller delvist
E/R diagrammer igen igen
Flowcharts igen igen

OPGAVE: Få idéer til 2 Innvative systemer som Detailbeskrives og modelleres i E/R diagram el. flowchart
I ALT 58 SLIDES

FORLØB 14 – VISUAL PRESENTATIONS

Formål: Forholde dig bredt til Visuel Præsentation samt designe/formidle Informatik pædagogisk/grafisk
Don´t Do what I Do – Do as I tell you to Do
Repetion af de 4 Designregler
A picture is worth a thousand words
Accessability Rules – PowerPoint regler for Budskab og Frm og Baggrund
Noget om Citater
Don´t ever do this – PPT Slide med 20 linjers tekst
Manglende kontrast
Noget om effekter – PowerPoint kan mere end du tror
Animation er godt hvis det ikke overdrives !
10 slides med Grafiske animationer og effekter (Impressive)
To much Anigif is Horrible
Balancér animation og effekter ellers Død ved Kølle (Dolph)
Interaktion i PowerPoint - Link fra alle objekter
Interaktionsdesign – Menustyring
Den gode præsentation starter med God Research
Research bl.a. fra Mine Slideshows, Systimes Informatik bog
Husk at bruge Google Fu på Internet (vedlagt på sidste 2 slides)
Links til Animation og Effekter – Lav selv og/eller Download freeware
OPGAVE: Design en pædagogisk præsentation af et af dine 13 Iformatik-forløb på nøjagtigt 8 Slides
I ALT 50 SLIDES

Indhold
Omfang Estimeret: 75,00 moduler
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer