Holdet Vgh1 DA (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution ZBC
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold V2025gh1 DA (Vgh1 DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb: reklamepsykologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb: reklamepsykologi

Eleverne har i dette forløb lært om reklamepsykologi, herunder reklamens historie og udvikling, grundelementerne i reklamepsykologi såsom kultur, biologi og psykologi, samt hvordan man kan analysere et konkret produkts kommunikation og branding.

Samlet anvendt 20 lektioner i grundforløb
Samlet sidetal: 49 ns. 16 reklamer


• analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
• perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
• udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt

• billeder, film og øvrige multimodale tekster
• dansk sprog, herunder sproglig variation og sprog anvendt i private, faglige og professionelle sammenhænge
• digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier
• litteratur-, sprog- og mediehistorie.
• mindst seks værker med genremæssig og historisk spredning, herunder mindst én roman og to øvrige skønlitterære værker: Værk: Kampagne fra SAS
• sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, kommerciel kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster

• Aqua Minerale: ”Rent vand gi’r rent velvære.” (1988)
• Ceres Royal: ”Join the royal club” (1984)
• Dior Addict.
• Eva køkken: ”Eva skriver det hele… sparer det halve” (1974)
• Handelsbanken: ”… ungdommen går i Handelsbanken” (1967)
• Lee Cooper (1975)
• Lee Cooper: ”Prøv Lee Coopers forårs- og sommerskjorter…” (1975)
• Læsøsalt • Martini: ”Martini Bianco because you know it´s right” (1980)
• Morris Marina: ”De befinder Dem godt i en MORRIS MARINA” (1959)
• North State: ”Det ved man hvad er!” (1968)
• NSU1: ”Mens husets herre har den store vogn…” ()
• NSU2: ”Indkøbsturen er dagens højdepunkt – sammen med Prinz’en” (1959)
• Opel Tigra: ”Pyjamasfolderen kan ikke lide den nye Opel Tigra” (1995)
• Safir komfur (1961)
• Smirnoff – zebra (2016)
• ”#CulturalDifferences HSBC Commercials” Youtube (2011) 6,14 min

• Værk:
Kampagne fra sundhedsstyrelsen: But Why

Supplerende:
• From, Lasse: "Reklamens historie i Danmark 1950-2000" (2017) DR
• Paldam, Conni m.fl: ”Reklamepsykologi - mellem biologi og kultur” kapitel 1-4 (2011) Systime 40 ns.
• "Fuckr med dn hjerne: Den perfekte reklame" TV-program, DR (2014) 28 min

• Gruppearbejde
• Klasseundervisning
• Virtuelt arbejde
• Skriftlig arbejde i form af PowerPoint og præsentation af But Why-reklame
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer