Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
ZBC
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
V2025gh2 ap (Vgh2 ap)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
AP
Forløbet i almen sprogforståelse giver eleverne en grundlæggende indsigt i sprogets opbygning, funktion og udvikling. Undervisningen tager udgangspunkt i sprogets historiske dimension og samspillet mellem sprog og kultur, herunder spørgsmål om sprogpolitik og domænetab. Eleverne bliver introduceret til sproghistorie og får kendskab til, hvordan det danske sprog har udviklet sig over tid, både i samfund og i konkrete sproglige udtryk.
Et væsentligt element i forløbet er semantikken, hvor eleverne arbejder med betydningslære, semantiske skemaer, denotation og konnotation. De lærer at analysere sprogets billedskabende funktioner og anvender dette i arbejdet med moderne sangtekster, som de selv præsenterer i klassen. Hermed trænes både den analytiske forståelse og den mundtlige formidling.
Eleverne får desuden en grundig indføring i grammatik med fokus på ordklasser og sætningsopbygning. Gennem arbejdet med substantiver, pronomener, verber, adjektiver og adverbier opbygger de en sikkerhed i at identificere og bruge sprogets grundelementer. Denne viden kobles til syntaksen, hvor de arbejder med sætningsled og strukturer for at kunne gennemføre præcise analyser af sproglige udtryk.
I den pragmatiske del af forløbet lærer eleverne at sætte sproget ind i en kommunikativ og samfundsmæssig kontekst. De arbejder med sprogvarianter, sociolingvistik, retorik og Ciceros kommunikationsmodel. De analyserer både taler og virksomheders kommunikation, hvor konkrete cases inddrages for at skabe relevans og forståelse for, hvordan sprog fungerer i praksis.
Forløbet afsluttes med repetitionsaktiviteter, herunder spil og træning i syntaks og fagbegreber, samt en målrettet eksamensforberedelse. Undervejs veksles der mellem oplæg, gruppearbejde, individuelle øvelser og præsentationer, og digitale materialer som sproget.dk og iBog inddrages aktivt i undervisningen.
Målet med forløbet er, at eleverne opnår en sikker forståelse af sprogets struktur, betydning og anvendelse. De skal kunne analysere sproglige fænomener på forskellige niveauer, se sammenhængen mellem sprog, kultur og samfund samt anvende faglige begreber korrekt i både skriftlige og mundtlige sammenhænge. Denne viden danner grundlag for deres videre arbejde med sprog og kommunikation i gymnasiet og forbereder dem på at gennemføre den afsluttende AP-prøve.
Litteratur
- Hansen, Henrik Houe (2025). Kort og godt – om billedsprog. iBog.dk. Kapitler: "Hvad er billedsprog" og "Metaforen".
- Det danske sprog i forandring (u.å.). Undervisningsfilm. [Tilgængelig via skolens materialeplatform].
- Ordklasser – sproget.dk (u.å.). Dansk Sprognævn. Tilgængelig på: https://sproget.dk
- Substantiver (navneord) – sproget.dk (u.å.). Dansk Sprognævn. Tilgængelig på: https://sproget.dk
- Pronomener (stedord) – sproget.dk (u.å.). Dansk Sprognævn. Tilgængelig på: https://sproget.dk
- Ordklasser | Styr på sproget (u.å.). Tilgængelig via Styr på sproget.
- Goose game – AP repetition (spil).
- Cases: Copenhagen Cartel og Søstrene Grene (virksomhedskommunikation). Diverse kilder anvendt i undervisningen.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
45,00 moduler
Dækker over:
37 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/160/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72962100645",
"T": "/lectio/160/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72962100645",
"H": "/lectio/160/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72962100645"
}