Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
ZBC
|
|
Fag og niveau
|
Økonomisk grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
V2025gh1 øg (Vgh1 øg)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
ØG forløb 1: Gymnasieeleven
Resumé
Blokdag 1: Fokus på vigtige produkter i unges liv, deres købsadfærd og hhx-elev profilen
Blokdag 2: Fokus på unges køb af elektronik, fritidsjob/indkomst og budget.
Blokdag 3: Fokus på fagforening og "Game of life"
Økonomiske problemstillinger ift. kernestof:
Forbrug, købsadfærd og det private budget
Kompetencer:
Tankegangskompetence
Ræsonnementskompetence
Redskabskompetence (excel)
Databehandlingskompetence
Kommunikationskompetence
Arbejdsformer:
Gruppearbejde (3 elever på tværs af GF-klasser)
Par-arbejde
Individuelt arbejde
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
ØG forløb 2: Den studerende
Resumé:
Blokdag 1: Fokus på skat og årsopgørelse med besøg fra Beierholm Revision.
Fokus på livsindkomst og karrierevalg med besøg fra Studievalg Sjælland
Blokdag 2: Fokus på det private budget for studerende og de udfordringer, det giver. Inddragelse af Jyske Bank.
Blokdag 3: Fokus på unge, der skal lære at tænke økonomisk.
Økonomiske problemstillinger ift. kernestof:
Livsindkomst, karrierelæring
Private budget
Forbrug og købsadfærd
Kompetencer:
Tankegangskompetence
Ræsonnementskompetence
Kommunikationskompetence
Redskabskompetence (excel)
Modelleringskompetence
Databehandlingskompetence
Økonomisk tankegangskompetence
Arbejdsformer:
Matrixgruppearbejde (4 x 4 på tværs af klasser)
Individuelt arbejde
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
ØG forløb 3: Den unge familie
Resumé:
Blokdag 1: Fokus på familietyper/sammensætning, forsikring og det private budget
Blokdag 2: Fokus på A-kasse og besøg fra Kenneth Hansen, vært på Luksusfælden
Blokdag 3: Fokus på pension
Blokdag 4: Fokus på købsadfærd, udbud/efterspørgsel samt repetition.
Økonomiske problemstillinger ift. kernestof:
Det private budget
Forbrug og købsadfærd
Opsparing
Udbud og efterspørgsel
Lån og opsparing
Matematik: Andele beskrevet med procenter
Kompetencer:
Tankegangskompetence
Redskabskompetence (excel)
Kommunikationskompetence
Modelleringskompetence
Ræsonnementskompetence
Databehandlingskompetence
Arbejdsformer:
Gruppearbejde (3 elever på tværs af klasser)
Individuelt arbejde
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
ØG Prøve
Opgave-formulering:
”Præsenter og diskuter selvvalgte elementer fra et af de tre forløb i Økonomisk Grundforløb”
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/160/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72962125947",
"T": "/lectio/160/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72962125947",
"H": "/lectio/160/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72962125947"
}