Holdet Vgh1 øg (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution ZBC
Fag og niveau Økonomisk grundf. -
Lærer(e)
Hold V2025gh1 øg (Vgh1 øg)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 ØG forløb 1: Gymnasieeleven
Titel 2 ØG forløb 2: Den studerende
Titel 3 ØG forløb 3: Den unge familie
Titel 4 ØG Prøve

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 ØG forløb 1: Gymnasieeleven

Resumé
Blokdag 1: Fokus på vigtige produkter i unges liv, deres købsadfærd og hhx-elev profilen
Blokdag 2: Fokus på unges  køb af elektronik, fritidsjob/indkomst og budget.
Blokdag 3: Fokus på fagforening og "Game of life"

Økonomiske problemstillinger ift. kernestof:
Forbrug, købsadfærd og det private budget

Kompetencer:
Tankegangskompetence
Ræsonnementskompetence
Redskabskompetence (excel)
Databehandlingskompetence
Kommunikationskompetence

Arbejdsformer:
Gruppearbejde (3 elever på tværs af GF-klasser)
Par-arbejde
Individuelt arbejde


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 ØG forløb 2: Den studerende

Resumé:
Blokdag 1: Fokus på skat og årsopgørelse med besøg fra Beierholm Revision.
Fokus på livsindkomst og karrierevalg med besøg fra Studievalg Sjælland
Blokdag 2: Fokus på det private budget for studerende og de udfordringer, det giver. Inddragelse af Jyske Bank.
Blokdag 3: Fokus på unge, der skal lære at tænke økonomisk.

Økonomiske problemstillinger ift. kernestof:
Livsindkomst, karrierelæring
Private budget
Forbrug og købsadfærd

Kompetencer:
Tankegangskompetence
Ræsonnementskompetence
Kommunikationskompetence
Redskabskompetence (excel)
Modelleringskompetence
Databehandlingskompetence
Økonomisk tankegangskompetence

Arbejdsformer:
Matrixgruppearbejde (4 x 4 på tværs af klasser)
Individuelt arbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 ØG forløb 3: Den unge familie

Resumé:
Blokdag 1: Fokus på familietyper/sammensætning, forsikring og det private budget
Blokdag 2: Fokus på A-kasse og besøg fra Kenneth Hansen, vært på Luksusfælden
Blokdag 3: Fokus på pension
Blokdag 4: Fokus på købsadfærd, udbud/efterspørgsel samt repetition.

Økonomiske problemstillinger ift. kernestof:
Det private budget
Forbrug og købsadfærd
Opsparing
Udbud og efterspørgsel
Lån og opsparing
Matematik: Andele beskrevet med procenter

Kompetencer:
Tankegangskompetence
Redskabskompetence (excel)
Kommunikationskompetence
Modelleringskompetence
Ræsonnementskompetence
Databehandlingskompetence

Arbejdsformer:
Gruppearbejde (3 elever på tværs af klasser)
Individuelt arbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 ØG Prøve

Opgave-formulering:

”Præsenter og diskuter selvvalgte elementer fra et af de tre forløb i Økonomisk Grundforløb”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer