X - Odense Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Odense Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2p ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25 - 2025/26
Institution
X - Odense Katedralskole
Fag og niveau
K og S faggrup. -
Lærer(e)
Cecilya Nielsen, Frederik Baun Christensen, Sebastian Kraft-Nielsen
Hold
2024 ks/p (
1p ks/hi
,
1p ks/re
,
1p ks/sa
,
2p ks/hi
,
2p ks/re
,
2p ks/sa
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Introduktion til historie og DKs tilblivelse
Titel 2
Europa historie: Antikken og middelalderen
Titel 3
Renæssance, oplysningstid og industri
Titel 4
Tyskland - fra samling til deling
Titel 5
Kina - Riget i midten
Titel 6
Det gode samfund
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Introduktion til historie og DKs tilblivelse
Indhold
Kernestof:
2. Modul - Arbejdsark.docx
Medbring et printet billede af noget, som du vurderer kan kaldes for en historisk kilde. Hvis du ikke har mulighed for at printe, så find et billede, som du kan have klar på computeren til modulet
3. Modul - Arbejdsark.docx
3. Modul - Anders Fogh Rasmussens tale om samarbejdspolitikken. Med opgave og kontekst.docx
Tag jeres nye bog "Fokus Kernestof i Historie 1" med
Læringslog
4. Modul - Ophavsanalyse af Anders Fogh Rasmussens tale.docx
Lektien er at læse Anders Fogh Rasmussens tale. Husk også at læse introduktionen til talen og om talens kontekst. Vi skal først lave opgaven med at farve og analysere tale i timen!
Anders Fogh Rasmussens tale om samarbejdspolitikken. Med opgave og kontekst.docx
Tag desuden historiebogen "Fokus 1" med! :)
Kilde om Lindisfarne.docx
5. Modul.pptx
Lektien er at læse side 75-77 i Fokus 1 - Fra Antikken til europæisk ekspansion (stop ved overskriften "De første tegn på en dansk stat")
Svar på følgende spørgsmål, mens du læser lektieteksten:
Tag et skriveredskab + høretelefoner med. Vi mødes i lokalet!
Skema til kildekritik.docx
Fokus 1 - Danmark bliver kristent.pdf
Kildetekster. Harald Blåtands overgang til kristendommen.pdf
DR-artikel om Harald Blåtand.docx
8. Modul - Arbejdsark.docx
Laurits Tuxen - Arkonas Indtagelse.png
Tag historiebogen med!
Arbejdsspørgsmål til DR-dokumentar om vikingetiden.docx
DRTV - Historien om Danmark: Vikingetiden
Tag evt. snacks med til dokumentaren :-)
10. Modul - Arbejdsark.docx
Tag historiebogen "Fokus" med!
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Europa historie: Antikken og middelalderen
Indhold
Kernestof:
1. Modul - Læsespørgsmål.docx
Hvor i verden.docx
Antikken og skønhedsidealer.docx
Afsnit
Tag historiebogen "Fokus" med!
Kilde - Cato som slaveholder (uddrag).pdf
2. Modul - Ord og begreber
2. Modul - Arbejdsspørgsmål.docx
Tag historiebogen "Fokus" med
3. Modul - 1p - Arbejdsark.docx
Grundbogstekst - fra oikos til bystat.pdf
3. Modul.pptx
Kilde - Cicero om staten.pdf
Læs kilden om Cato som slaveholder, sådan at du er klar til at snakke om følgende spørgsmål fra modulets start:
GTH - Romerriget (Uddrag).pdf
4. Modul.pptx
4. Modul - Arbejdsark.docx
Kilder om Augustus.docx
5. modul - Gruppearbejde om Augustus.docx
Svar på følgende spørgsmål fra modulet d. 22/10 - skal bevares ved at læse filen "GTH - Romerriget":
6. Modul.pptx
GTH - Romerrigets fald.pdf
Historiebrug. Uddrag af Lund, Christian og Brian Dupont Larsen (2021). På sporet af historien. 2. udg. Systime.pdf
6. Modul - Arbejdsark.docx
GTH - Feudalsamfundet.pdf
7. Modul - Arbejdsark.docx
Samfundet i middelalderen
I dette modul bevæger vi os over til et fokus på middelalderen. Se videoen som lektie og noter jer hvilke grupper middelalderens samfund bestod af
Man behøver ikke at tage "Fokus"-bogen med!
8. Modul - Læseguide og arbejdsspørgsmål.docx
DRTV - Historien om Danmark: Tidlig middelalder
GTH - Den katolske kirke.pdf
8. Modul - Den katolske kirke.pptx
Tag et skriveredskab med!
9. Modul - Tekst og arbejdsspørgsmål.docx
Lektien er at læse afsnittet "Den magtfulde katolske kirke" i den vedhæftede pdf-fil, så man er klar til svare på følgende spørgsmål:
10. Modul - Tekst og spørgsmål.docx
Den Danske Ordbog
Pave Gregors diktat.docx
Lektien er at genlæse pave Gregors diktak og svare på det spørgsmål til teksten, som man trak i undervisningen
11. Modul - Arbejdsark.docx
11. Modul - 1p.pptx
12. Modul - Arbejdsark.docx
13. Modul - Arbejdsark.docx
Lektien er at få uploadet/sendt sin video fra sidste modul og forberede sig på at kunne svare på følgende to spørgsmål i starten af timen:
Hvis ens videofil er for stor til at sende over Lectio, kan man prøve at uploade den i ens personlige arbejdsrum på Drev
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Renæssance, oplysningstid og industri
Indhold
Kernestof:
1. Modul - Arbejdsark.docx
1. Modul - 1p.pptx
Tag historiebogen "Fokus kernestof i historie" med, hvis du foretrækker at læse på papir frem for computer
2. Modul - Arbejdsark.docx
2. Modul - Kilde - Machiavelli.docx
Lektien er at kunne svare på følgende spørgsmål fra modulets start - det er repetition af sidste moduls indhold:
3. Modul.pptx
3. Modul - Arbejdsark.docx
Individuelle arbejdsrum
4. Modul - Grundbogstekst.docx
Spørgsmål til besvarelse i dit individuelle arbejdsrum:
4. Modul.pptx
Tag et skriveredskab med!
Husk at kigge derhjemme og se, om man er kommet til at tage Natalis historiebog med hjem
Vores samfund s. 73-75
Kilde - Søren Krarup.docx
5. Modul.pptx
5. Modul - Arbejdsark.docx
Nytårsevaluering.docx
Fokus 2 - Oplysningstiden - Del 2 (DK).pdf
6. Modul - Arbejdsark.docx
6. Modul - Oplyst enevælde.pptx
Industrialisering (uddfra fra Faktalink).docx
Opgave - Industrialisering og forandring.docx
7. Modul - Industrialisering.pptx
Fokus - Modsætninger i Manchester.pdf
8. Modul - Arbejdsark.docx
8. Modul - 1p.pptx
Opsamlingsskema - Renæssance, oplysningstid og industrialisering.docx
Man skal have besvaret de to spørgsmål i opgavearket, så man kan redegøre for forskellen på landbrugssamfundet og det nye industrielle samfund
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Tyskland - fra samling til deling
Indhold
Kernestof:
Tyskland kompendium s. 1-6 Tysklands samling.pdf
1. Modul - 1p - Brainstorm.docx
1. Modul - Læseguide og arbejdsspørgsmål.docx
Brøndum, Carlsen: Vores samfund, columbus; sider: 75-110, 171-178, 181-186
Identitetsskema.docx
Hej nye klasse!
Tyskland kompendium s. 7-14 Optakt til 1VK (markeringer).pdf
2. Modul - Læseguide og spørgsmål.docx
2. Modul - 1p.pptx
DRTV - Kender Du Typen?: Med neglekunst og kompromishjørner
Gruppe 1
Tyskland kompendium s. 15-20 1VK.pdf
Produkt - Arbejde med video.docx
Video 2 - WW1 - Oversimplified
Video 1 - WW1 - Oversimplified
3. Modul - Læseguide og spørgsmål.docx
3. Modul - 1. verdenskrig.pptx
Opgaver
Fem skarpe om jødedommen
Tyskland kompenidum s. 21-27 Versaillefreden.pdf
4. Modul - 1p - Arbejdsark.docx
4. Modul.pptx
5. Modul.pptx
Vi skal se dokumentar, så tag evt. snacks med til modulet :)
Tidslinje til Tysklandsforløb.docx
6. Modul.pptx
6. Modul - Læseguide og arbejdsspørgsmål.docx
Lektien til modulet er at genopfriske ens viden fra modulet inden vinterferien samt at læse side 28-29 i den vedhæftede pdf-fil. Se på PowerPoint-slides fra sidste modul og læs siderne for at kunne svare på følgende spørgsmål:
Tyskland kompendium s. 28-34 Nazisternes vej til magten.pdf
7. Modul - Nazismens ideologi.pptx
7. Modul - Læseguide og arbejdsspørgsmål.docx
Tyskland kompendium s. 35-42 Nazismens ideologi.pdf
Referater af udsendelsen
Fem skarpe af jødedommen
Samfundstyper skema (1).docx
8. Modul - Føreren og folket.pptx
8. Modul - Læseguide og arbejsspørgsmål.docx
Tyskland kompendium s. 43-55 Føreren og folket.pdf
Lektien er at arbejde videre med kilde 13 og kilde 14 i den vedhæftede pdf-fil. Man skal læse kilderne og prøve at besvare følgende tre punkter:
Senmoderne begreber (Giddens)
Unge får stress, fordi de er slaver af tiden
9. Modul - 1p.pptx
9. Modul - Arbejdsark 111.docx
10. og 11. modul.pptx
Læs opgaveformuleringen og bilagsmaterialet grundigt til historieopgaven
Historieopgaven
NY 1. HF Hi-opgaven Nazistisk propaganda X.docx
Nazisme | Faktalink
Tyskland - Forløb - Samlet kompendium.pdf
Nazisme _ Faktalink.pdf
Skabelon - 1p - Historieopgave - 2025.docx
Hvad er antisemitisme?
holocaust-uddannelse.dk
Antisemitisme i Europa og Tyskland
Den nazistiske raceideologi
Sæt 15-20 minutter af til at arbejde videre med redegørelsen om den nazistiske ideologi
13. Modul - Analyseafsnit.pptx
Lektien er at læse og undersøge bilag 1, 2, 3 og 4 i opgavematerialet
Tidens største løgn er, at vi kan, hvad vi vil, siger Brinkmann.docx
Tysklands erindring af Holocaust
Opgaver til kvantitativ og kvalitativ metode.docx
15. og 16. modul.pptx
3. Myte og ritual.pptx
3. Pagter i Tanakh (GT).docx
3. Pesach og messiasforventning.docx
4. Jødiske helligsteder i Jerusalem.docx
4. Tekst om Jerusalem.pdf
4. Templet i Jerusalem.pptx
I skal læse s. 35-37 i Religion C-bogen (minus tekstbokse og øvelsesbokse). HUSK at medbringe bogen!
Opgaver - Reckwitz og Twenge.docx
Kære alle. Min datter er desværre syg i dag. I skal lave nedenstående opgave og aflevere i elevfeedbacken. Start med at læse siderne i bogen. Rigtig god arbejdslyst
Mappe til videoopgave
Opgave - Dommen over Bruno Dey.docx
Husk den røde 'Grundbog til Religion C', som I fik udleveret sidste gang. Vi skal arbejde i den i modulet.
Portal 2 - Den kolde krig (Del 1).pdf
19. Modul - Spørgsmål til læsning.docx
DRTV - Deadline: Telefonfri trivsel
Opsamling på forløbet. Vi arbejder med de forskellige sociologer.
Marshall-planen, 1948-1953
1p - Arbejdsselv - Churchill mod Stalin.docx
GTH - Kilde - Jerntæppet - Churchill og Stalin.pdf
Til modulet skal man have læst side 102-105 i den vedhæftede fil "Portal 2" med henblik på at have en forståelse for, hvad Trumandoktrinen og inddæmningspolitikken gik ud på + samt hvad Marshallplanen var. Foruden teksten i Portal 2 kan den vedhæfted
Kære 1p.
Berlin-muren fra østtysk synsvikel.pdf
21. Modul - Arbejdsark.docx
GTH - De to Tysklande.pdf
Arbejdsspørgsmål til modul 1
LoenseddelRegion-Silkeborg2013 (1).pdf
Kære Alle. Som nævnt i går, bliver dette et arbejd-selvmodul. Opgaverne skal afleveres i elevfeedbacken og fravær bliver tager derfra. I skal lave opgaverne i den rækkefølge som de står i her på lectio. Rigtig god arbejdeslyst.
Opgaver:
Du er spærret inde bag Berlinmuren! Klik løs for at smadre den - og se hvad der venter på den anden side
Berlinmuren | Faktalink
22. Modul - Læsespørgsmål.docx
Begrebsoverblik.docx
Opsamling på forløbet.docx
Opsamlingsøvelse
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 40
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Kina - Riget i midten
Indhold
Kernestof:
Brøndum, Carlsen: Vores samfund, columbus; sider: 184-216
Økonomiske systemer.docx
Civilisationernes verdenshistorie kap. 1.pdf
1. Modul - Kina - Arbejdsark.docx
Research - Kina i medierne
5. Kosher og sabbath.docx
5. Kosher.pptx
Danmark ifølge Bubber: Ultraortodokse jøder:
Husk jeres røde Religion C-bog. Vi skal bruge den i modulet
Gruppe 1
Civilisationernes verdenshistorie, kapitel 2 - Uddrag.pdf
2. Modul - 1p- Arbejdsark.docx
Mulan - Konfucianisme
6. Jan Hjärpes model for trosforhold.pptx
Husk jeres røde Religion C-bog. Vi skal se udsendelse om Bubber, der besøger ultraortodokse jøder i København.
Spørgsmål til Bubber:
Jøde!
7. Opsamling.docx
Opgaver
Civilisationernes verdenshistorie - Kap 2 - Uddrag.docx
HF-site - Noter og litteraturhenvisninger
Kære 1p.
Økonomiske mål vores samfund s. 190-197.docx
2. runde matrix-arbejde
Tekst og arbejdsspørgsmål.docx
Dokumentar: Kina vågner
billede.png
5. Modul - Tekst og arbejdsspørgsmål.docx
5. Modul.pptx
2. Adam og Kristus.docx
2. Den historiske og mytiske Jesus.pptx
2. Etik i kristendommen.pptx
2. Kilder til kristen etik.docx
Husk Religion C-bogen
Det store spring fremad - Tekst og opgave.docx
Kulturrevolutionen - Tekst og opgave.docx
Trods usikre tider er dansk økonomi i balance.docx
Økonomiske konjunkturer
5. Dåb og nadver i kristendommen.docx
5. Forskel på katolsk og protestantisk kristendom.pptx
5. Ritualer og overgangsritualer.pptx
Den Sorte Skole - Reformationen. I skal se denne lille video, der handler om reformationen: altså fra, hvordan Danmark gik fra at være et katolsk til et protestantisk land
Husk jeres Religion C-bog.
Arbejde med kilde.docx
Uddrag - Kilde - Kulturrevolutionens korrekte kurs.docx
DR - Kinas knuste familier
8. Modul - Tekst og spørgsmål.docx
6. Senmoderne religion.pptx
HUSK håndfæstninger 1.p
TV2 - Kunstig intelligens og Kina
DR - Kina har skrevet massakren på Den Himmelske Freds Plads ud af historiebøgerne
Tekst og spørgsmål om den politiske undertrykkelse.docx
10. Modul.pptx
How China is winning the GREEN ENERGY race.
Økonomi_og_klimakrise._Lektion_4._Debatindlæg_fra_Martin_Ågerup.pdf
HUSK betaling til studieturen
The sound of 2008 people drumming to the same beat | Opening Ceremony Beijing 2008
11. Modul - Arbejdsark.docx
11. Modul - 1p.pptx
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Det gode samfund
"KS1: Det gode samfund" er et fællesfagligt forløb mellem ks/sa, ks/hi og ks/re
Vi har i undervisningen i samfundsfag beskæftiget os med følgende:
- De klassiske ideologier: liberalisme, konservatisme, socialisme
- Ideologiske forgreninger (socialliberalisme, socialkonservatisme, socialdemokratisme)
- Højre-venstre-skalaen i dansk politik, herunder forskellen på fordelingspolitik og værdipolitik
- Den parlamentariske situation pt. (dvs: hvem sidder i regering, hvem er støtteparti, hvem er i opposition?)
- Velfærdsmodellerne: den universelle model, den residuale model og den korporative model
- Den universelle velfærdsmodels interne udfordringer (den demografiske udfordring, forventningspresset og den øgede individualisering)
- Den universelle velfærdsmodels eksterne udfordringer (økonomisk globalisering (outsourcing) + den eksterne migrationsudfordring)
- Mulige løsninger på udfordringerne (udvidelsesstrategi + nedskæringsstrategi + konkurrencestaten)
Indhold
Kernestof:
Ideologi-skema - tomt.docx
Danmark er ved at blive et fast track land.docx
Brøndum, Carlsen: Vores samfund, columbus; sider: 34-44, 48-70, 120-125
Kære Alle. Velkommen tilbage. Husk jeres bog "Vores Samfund". Jeg glæder mig til at se jer alle igen.
Docs: Overblik over forløb i 1hf
CFU - Dokumentar - Det gode liv
1. Modul.pptx
Tag skriveredskab med!
Kære Alle. Jeg har desværre en syg dreng hjemme i dag :-( I bliver derfor nødt til at arbejde selv. I skal fortsætte arbejdet med ideologiskemaet og lave en lille analyse af artiklen fra i går. Det hele skal uploades i elevfeedbacken til senest når t
Kristendom basis
1. Oversigt over forskellige mytetyper.pdf
Kære 2p.
2. Bjergprædikenen i uddrag.docx
2. Bjergprædikenen.pptx
Restudy - Det Nye Testamente overfor Det Gamle Testamente
Artikel - Oprør fra Højre.pdf
Afsnit 1.7 hvad betyder velfærd, og hvad er et velfærdssamfund?
Danskernes velfærdsoprør ulmer lige under overfladen
Afsnit 1.7.1 De tre forskellige velfærdsmodeller
Fokus - Velfærdsstatens rødder.pdf
2. Modul - Arbejdsark.docx
Kilde - Jakob Knudsen.docx
3. Det kristne menneskesyn (det positive og det negative).docx
3. Menneskesyn i kristendom.docx
3. Næstekærlighed.pptx
3. Tekster om næstekærlighed.docx
Kanslergadeforliget 1933 – Danmarkshistorien | Lex
Transskription: K.K. Steincke taler om Kanslergadeforligets socialreform i 1934 – Danmarkshistorien | Lex
3. Modul - Arbejdsark.docx
Danskernes akademi - Velfærdsstaten
3. Modul.pptx
Meningsmåling | Få seneste meningsmåling Danmark | Politik | DR
Løkkes foreslår stor reform af det danske pensionssystem
DRTV - Debatten: Mindre velfærd for mere forsvar?
Jeg er nødsaget til at aflyse vores modul. Rigtig god weekend. / C
4. Lektie - Nutidige holdninger til næstekærlighed.docx
4. Principielle problemstillinger angående næstekærlighed.docx
DRTV - Adam & Eva: Næstekærlighed til flygtninge?
Vi bliver ikke lige sunde af at gøre lige meget for alle
4. Modul - Arbejdsark.docx
Fokus - Del 2.pdf
4. Modul.pptx
Genlæs PowerPointen fra sidste modul (mandag d. 25) med henblik på at forstå/huske:
Om fattiggården
De uværdige
Fattigdomssyn-i-besættelsestidens-Danmark.pdf
5. Modul - Arbejdsark.docx
Lykkeetik
Filosofisk pligtetik
5. Etiske spørgsmål.docx
Læs om etik.
Se video, hvor Lars Mikkelsen og Peer Balken (tidligere anbragt) viser rundt i museets nyeste udstilling "ANBRAGT"
Svendborg Museum - Danmarks Forsorgsmuseum
Valg af mad torsdag aften Stettin
2p - Begrebsark.docx
8. Modul - Arbejdsark.docx
8. Modul.pptx
Benthams model
6. Øvelse.docx
KS - skabelon til synopsis 2025.docx
Prøvesæt KS1 2025.docx
7. Analyse af tekst.docx
7. Analysemodeller på et enkelt ark.docx
7. S og LA om velfærd eller udlændingepolitik.docx
Teologisk pligtetik: brug denne som repetition til forløbet
Vi laver eksamenstræning. Sørg for at have læst nedenstående pdf til i dag, så I er forberedte. Husk også Religion C-bogen.
Synopsisarbejde
Jeg skal følge min søn i skole, så vi starter først modulet 8:15
Arbejde med synopsis.
8. Kronik - Dåben er en dør.docx
8. Analyse af tekst.docx
8. Analysemodeller på et enkelt ark.docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 33
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1600/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75798219710", "T": "/lectio/1600/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75798219710", "H": "/lectio/1600/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75798219710" }