X - Odense Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Odense Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2q ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25 - 2025/26
Institution
X - Odense Katedralskole
Fag og niveau
K og S faggrup. -
Lærer(e)
Astrid Sohne Lauridsen, Jenny Cecilia Strid, Karen Trydeman Knudsen, Louise Marie Holm Frandsen
Hold
2024 ks/q (
1q ks/hi
,
1q ks/re
,
1q ks/sa
,
2q ks/hi
,
2q ks/re
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Introduktion til historie - Danmarks tilblivelse
Titel 2
Antikken og middelalderen (hi)
Titel 3
Fra renæssance til industrialisering (hi)
Titel 4
Identitet og ungedomsliv (sa)
Titel 5
Brillekursus (re)
Titel 6
Tyskland fra samling til deling (hi)
Titel 7
Jødedom (re)
Titel 8
Økonomi og klimakrise (sa)
Titel 9
Kristendom (re)
Titel 10
Ideologiernes kamp (hi)
Titel 11
KS1: Det gode samfund (re)
Titel 12
KS1: Det gode samfund (Hi)
Titel 13
KS2: Magt og demokrati (re)
Titel 14
KS2: Magt og demokrati (hi)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Introduktion til historie - Danmarks tilblivelse
Som en del af introduktion til faget historie, inddrages emnet Danmarks tilblivelse til belysning af diverse metoder (introduktion til historiefaget).
Kernestof:
Dansk historie og identitet
Styreformer i historisk og nutidigt perspektiv (let berørt)
Historiefaglige metoder
Historiebrug
Materiale:
Ulrik Grubb m.fl.: ”Fokus 1. Fra antikken til europæisk ekspansion”, Gyldendal 2016, 2. udg. s. 75-91, 96-97 (kilde 5), 105-106 (kilde 11)
Historien om Danmark, afsnit 4 (Tidlig middelalder), DR 2017
Indhold
Kernestof:
I skal alle tage en ting/genstand med, som I mener fortæller noget om den tid vi lever i. Hvad ville en historikker om 100 år synes var interessant?
Introduktion til historie 2 - lektion 2.pptx
Interview en olde-/bedste- eller forældre. Skriv løbende noter ned til de svar du får.
Husk den bog I fik i går. Hvis I ikke var der i går, skal I gå ned i bogkælderen og få den udleveret.
Trosskiftet i Danmark - lektion 4.pptx
Total Viking Power
I skal lave jeres kildeanalyse af Widukind på side 96-97 færdig derhjemme. HUSK jeres bog.
HUSK jeres bog
Valdemartiden - lektion 7.pptx
Husk jeres bog! :)
Skema Danmarks tilblivelse
Husk jeres noter og jeres bog
Skema afrunding Danmarks tilblivelse.docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Antikken og middelalderen (hi)
Der er i forløbet fokus på karakteristika ved antikken og middelalderen i Europa, herunder styreformer.
Kernestof:
Nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og periodiseringsprincipper
Forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
Styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
Materiale:
Ulrik Grubb m.fl.: ”Fokus 1. Fra antikken til europæisk ekspansion”, Gyldendal 2016, 2. udg. s. 39-57, 73, 111-129, 131-133
Kristian Jepsen Steg: ”På sporet af Romerriget”, Lindhardt og Ringhof 2015, s. 55-57, 92-93
Peter Frederiksen m.fl.: ”Grundbog til historie”, Systime, s. 132-136
Indhold
Kernestof:
Grækenland - lektion 1
I skal have lavet jeres plancher om livet i byen og livet på landet færdig til denne lektion. Vi starter med at I præsenterer dem for hinanden.
Kilder om Augustus.docx
Husk jeres historiebog
Genlæs side 131-133 (kilde 1).
Vi starter timen med at gennemgå pararbejdet fra sidst der knyttede sig til side 116-119 i bogen. Hvis ikke man blev færdig med det i timen, så er det lektier.
Investiturstriden - kilder.pdf
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Fra renæssance til industrialisering (hi)
Europæisk historie fra renæssance over oplysningstid til industrialisering - med fokus på styreformer.
Det er formålet med forløbet, at eleverne får kendskab og introduceres til perioden fra renæssancen til og med industrialiseringen i europæisk perspektiv, med fokus på styreformer og med paralleller til danske forhold. Inddragelse og behandling af kilder vil indgå.
Kernestof:
Nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og periodiseringsprincipper
Natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
Styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
Materiale:
Ulrik Grubb m.fl.: ”Fokus 1. Fra antikken til europæisk ekspansion”, Gyldendal 2016, 2. udg. s. 183-198, 210-212 (kilde 4)
Inge Adriansen m.fl.: ”Fokus 2. Fra oplysningstid til europæisk integration”, Gyldendal 2016, 2. udg. s 41-56, 62-64 (kilde 7), 64-65 (kilde 8), 163-172, 184-185
Film:
Danmarkshistorien.dk
: "Miniforedrag - Renæssancen i Danmark (3 min)
DRK 2013: ”Den industrielle revolution” (52 min)
DR1 2017: ”Historien om Danmark. Grundloven, folket og magten (afsnit 8)” Uddrag
Indhold
Kernestof:
Læseguide side 183-187 - renæssancen.docx
Lektion 1 - Renæssancen.pptx
Lektion 2 - Bykultur og humanisme.pptx
Lektion 4 - Menneske og samfund i oplysningstiden.pptx
Lektion 5 - Straf, religion og videnskab i oplysningstiden.pptx
Lektion 6 - Oplyst enevælde.pptx
Opsamlingsskema - Renæssance, oplysningstid og industrialisering.docx
Lektion 8 - Arbejdernes vilkår.pptx
Lektion 9 - Industrialiseringen i Danmark.pptx
I skal have jeres historiebog med til timen
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Identitet og ungedomsliv (sa)
Eleverne har i dette forløb arbejdede med:
- De tre samfundstyper: det traditionelle, det moderne og det senmoderne samfund
- Anthony Giddens: aftraditionalisering, individualisering, adskillelse af tid og rum, udlejring af sociale relationer, den øgede refleksivitet
- Socialisation: primær socialisation, sekundær socialisation, dobbeltsocialisation
- Roller og identitetsdannelse på sociale medier, herunder om Erwing Goffmann (face, setting, backstage, frontstage).
Kernestof:
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle
Materiale:
Grundbøger:
Peter Brøndum og Marie Berg Carlsen: " Vores samfund", Columbus, 2024, s. 73-96
Samfundsfag B&C af Ole Hedegaard, Systime, 2008, s. 6-11 (uddrag)
Artikler:
DUF – Dansk ungdoms fællesråd: ”Analyse: To ud af tre unge er bange for at vælge forkert i livet” d. 20-06-2019,
https://duf.dk/nyhed/analyse-to-ud-af-tre-unge-er-bange-for-at-vaelge-forkert-i-livet
Berlingske.dk
: ”Mangel på dannelse stresser de unge” d. 17. juli 2017, Mie Lange Lund - gymnasieelev og medlem af Konservativ Ungdom.
https://www.berlingske.dk/
Psykologer i Danmark: ”Fællesskaber får dig til at leve længere – og bedre”, af Mette Thingstrup, Autoriseret psykolog og erhvervspsykolog,
https://psykologeridanmark.dk/2018/08/faellesskaber/
Dokumentar:
Lisbeth Zornig: "Min barndom i helvede" DR1
”Dem og Os” Dokumentar om integrationen i DK – STV1
https://www.youtube.com/watch?v=Kvxy9izRelU
Indhold
Kernestof:
Lektion 8 - Arbejdernes vilkår.pptx
Lektion 9 - Industrialiseringen i Danmark.pptx
I skal have jeres historiebog med til timen
Tidslinjer Tyskland 1800tallet.pdf
Læseguide modul 1.docx
Tyskland kompendium s. 1-6 Tysklands samling.pdf
Hej 1q
HUSK din bog. Vi fortsætter, hvor vi slap sidste gang, med religion i det senmoderne samfund.
CFU-login - Historiske øjeblikke
Tyskland kompendium s. 7-14 Optakt til 1VK.pdf
Læseguide modul 2.docx
Danskernes religiøsitet i tal (2013).pdf
Religion og samfundstype (fra Relig. i det senmoderne samf.).pdf
HUSK din bog.
Læseguide modul 2 og 3.docx
Jeg er delvist væk i modulet pga. SRP-vejledning.Jeg kommer dog i første del af modulet og sætter jer i gang med modulets opgave.
Første Verdenskrig kort fortalt
Tyskland kompendium s. 15-20 1VK.pdf
World War 1, Explained in 5 Minutes!
Læseguide modul 4.docx
Læses i modulet. Dette bruges til øvelse 1, s. 22.
Lene Madsen, Anders Nielsen m. fl.: Grundbogen til Religion C, Systime; sider: 18-19, 21-36
Læs om bl.a. indefra synsvinkel og udefra sysnvinkel. Vi afslutter "Brillekursus" og går derefter i gang med jødedom.
Tyskland kompenidum s. 21-27 Versaillefreden.pdf
Kære 1q
Læseguide modul 5.docx
Læs.
I modulet ser vi "Grin med Gud" om Jødedommen med Omar Marzouk (30 min.) Dem, der er fraværende, skal selv sørge for at se udsendelsen. Man kan finde den på MitCFU, hvor den er booket til holdet.
Tyskland kompendium s. 28-34 Nazisternes vej til magten.pdf
Læseguide modul 6.docx
1. verdenskrig - konsekvenser.pptx
CFU-login - Hitlers vej til magten
Vi starter med at samle op på de forrige modulers arbejd selv med 1. Verdenskrig og Versaillesfreden. Derefter går vi videre med nazismen.
I modulet læser vi om jødernes historie.
1q KS Jødernes mytologi og historie.docx
Læs hjemme om jødernes mytologi. HUSK din bog.
Læseguide modul 7.docx
Nurenberg forklaret.docx
Læseguide modul 7-8.docx
Ingen lektier, men HUSK din bog!
Læseguide modul 9.docx
Tyskland kompendium s. 43-55 Føreren og folket.pdf
HF-site - Historieopgave
NY 1. HF Hi-opgaven Nazistisk propaganda.pdf
Sabbat (1q 2025).docx
Film om synagogen i Krystalgade (i København): Synagogen i Krystalgade
Læs om sabbat og HUSK din bog!
HF-site - Emne og PRBF
Tyskland - nyt forløb Hele kompendium.pdf
Nazisme | Faktalink
I har modulet i dag og på fredag til undersøgelsesdelen/ analysedelen af opgaven. Da der er meget materiale, I skal sætte jer ind i, skal I sørge for at komme godt i gang i dette modul.
Modul 4: Undersøg hvordan den tyske befolkning blev gjort til nazister
Hitler og nazismens forbrydelser
Holocaust | Faktalink
Bat Mitzvah. Arbejdsspørgsmål til artiklen (Ved bat mitzvah ...).docx
4 Mos 15 og 5 Mos 11 med opgave.docx
Læs fra s. 33 midt til s. 36 midt (der er ikke ret meget tekst). Og HUSK din bog.
Vi ser udsendelsen "Ortodokse jøder - Når Gud bestemmer", hvor Bibber besøger Chabad-huset i København. Den kan tilgås på Mit CFU CFU-login
CFU-login - Holocaust
Hvad er folkedrab?
Kilde: FN'S FOLKEDRABSKONVENTION (1948)
2. verdenskrig.ppt
Folkedrabskonventionen | Nyheder | DR
Læseguide modul 10 Folkedrab.docx
Kilde: De første transporter til Auschwitz. Fortalt af kommandanten i Auschwitz, Rudolf Höss
Kilde: Om effektiviteten i Auschwitz: Da 3.000 jøder blev gasset ihjel mellem to målspark i en fodboldkamp
Kilde: Wannseekonferencen januar 1942, Eichmanns protokol
Holocaustkronologi.pdf
Stanton: Folkedrab som stadier
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 44
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Brillekursus (re)
Indhold
Kernestof:
HUSK din bog. Vi fortsætter, hvor vi slap sidste gang, med religion i det senmoderne samfund.
Danskernes religiøsitet i tal (2013).pdf
Religion og samfundstype (fra Relig. i det senmoderne samf.).pdf
HUSK din bog.
Læses i modulet. Dette bruges til øvelse 1, s. 22.
Lene Madsen, Anders Nielsen m. fl.: Grundbogen til Religion C, Systime; sider: 18-19, 21-22
Læs om bl.a. indefra synsvinkel og udefra sysnvinkel. Vi afslutter "Brillekursus" og går derefter i gang med jødedom.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Tyskland fra samling til deling (hi)
Forløbets fokus er på Tyskland som central aktør i Europa og verden fra 1871 til 2. Verdenskrigs afslutning og inkluderer desuden folkedrab.
Vi arbejder med afslutningen af 1. Verdenskrig og konsekvenserne af denne, Weimarrepublik og nazismens fremvækst.
Der er særlig fokus på nazismens antisemitisme og jødeforfølgelse samt holocaust.
Forløbet lægger op til 1. HF historieopgave, som handler om nazistisk propaganda og jødeforfølgelse.
I forlængelse af holocaust arbejdes der med hvad et folkedrab er. Vi har undersøgt FNs folkedrabskonvention fra 1948 og brugt Stantons Stadier på nazismen og holocaust.
Kernestof:
Forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
Styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
Holocaust og Folkedrab
Historiefaglige metoder
Historiebrug
Materiale:
Tysklandskompendium - sammenklip fra forskellige ibøger. Kompendiet kan findes i dele på de forskellige moduler eller samlet i opstartsmodulet.
Folkedrab.dk
:
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/kilder-til-holocaust/kilder-til-under-holocaust:
Stanton: Folkedrab som stadier:
https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvordan-opstaar-folkedrab-tre-teoretiske-bud/stanton-folkedrab-stadier
Kilde: FNs folkedrabskonvention
Kilde: Rudolf Höss: De første transporter til Auschwitz
Kilde: Om effektiviteten i Auschwitz
Kilde: Wanseekonferencen januar 1942. Eichmanns protokol
Film: fra CFU
Sportgoodsfonden 21.02.2019: "Historiske øjeblikke" (i tysk historie) uddrag fra 1.01.40-1.11.40) (10 min)
DRK 01.09.2014: "Hitlers vej til magten" (21 min uddrag)
National Geographic 14.03.2012: "Holocaust" (48 min)
Omfang: ca. 80 sider
Indhold
Kernestof:
Tidslinjer Tyskland 1800tallet.pdf
Læseguide modul 1.docx
Tyskland kompendium s. 1-6 Tysklands samling.pdf
Hej 1q
CFU-login - Historiske øjeblikke
Tyskland kompendium s. 7-14 Optakt til 1VK.pdf
Læseguide modul 2.docx
Læseguide modul 2 og 3.docx
Jeg er delvist væk i modulet pga. SRP-vejledning.Jeg kommer dog i første del af modulet og sætter jer i gang med modulets opgave.
Første Verdenskrig kort fortalt
Tyskland kompendium s. 15-20 1VK.pdf
World War 1, Explained in 5 Minutes!
Læseguide modul 4.docx
Tyskland kompenidum s. 21-27 Versaillefreden.pdf
Kære 1q
Læseguide modul 5.docx
Tyskland kompendium s. 28-34 Nazisternes vej til magten.pdf
Læseguide modul 6.docx
1. verdenskrig - konsekvenser.pptx
CFU-login - Hitlers vej til magten
Vi starter med at samle op på de forrige modulers arbejd selv med 1. Verdenskrig og Versaillesfreden. Derefter går vi videre med nazismen.
Læseguide modul 7.docx
Nurenberg forklaret.docx
Læseguide modul 7-8.docx
Læseguide modul 9.docx
Tyskland kompendium s. 43-55 Føreren og folket.pdf
HF-site - Historieopgave
NY 1. HF Hi-opgaven Nazistisk propaganda.pdf
HF-site - Emne og PRBF
Tyskland - nyt forløb Hele kompendium.pdf
Nazisme | Faktalink
I har modulet i dag og på fredag til undersøgelsesdelen/ analysedelen af opgaven. Da der er meget materiale, I skal sætte jer ind i, skal I sørge for at komme godt i gang i dette modul.
Modul 4: Undersøg hvordan den tyske befolkning blev gjort til nazister
Hitler og nazismens forbrydelser
Holocaust | Faktalink
CFU-login - Holocaust
Hvad er folkedrab?
Kilde: FN'S FOLKEDRABSKONVENTION (1948)
2. verdenskrig.ppt
Folkedrabskonventionen | Nyheder | DR
Læseguide modul 10 Folkedrab.docx
Kilde: De første transporter til Auschwitz. Fortalt af kommandanten i Auschwitz, Rudolf Höss
Kilde: Om effektiviteten i Auschwitz: Da 3.000 jøder blev gasset ihjel mellem to målspark i en fodboldkamp
Kilde: Wannseekonferencen januar 1942, Eichmanns protokol
Holocaustkronologi.pdf
Stanton: Folkedrab som stadier
Tidslinje - Nazisternes racepolitik og antisemitiske tegninger 1935.docx
2 kilder til holocaust.docx
20th January 1942: Senior Nazis meet at the Wannsee Conference to discuss the "Final Solution"
WANNSEE-KONFERENCEN - i biograferne 19. januar
Kilde Wannseekonferencen januar 1942, Eichmanns protokol.docx
wannsee.asp
Holocaust
Hvordan opstår folkedrab? – tre teoretiske bud
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Historieopgaven 1 HF
14-03-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Jødedom (re)
Indhold
Kernestof:
Læses i modulet. Dette bruges til øvelse 1, s. 22.
Lene Madsen, Anders Nielsen m. fl.: Grundbogen til Religion C, Systime; sider: 18-19, 21-37, 39-46
Læs om bl.a. indefra synsvinkel og udefra sysnvinkel. Vi afslutter "Brillekursus" og går derefter i gang med jødedom.
Læs.
I modulet ser vi "Grin med Gud" om Jødedommen med Omar Marzouk (30 min.) Dem, der er fraværende, skal selv sørge for at se udsendelsen. Man kan finde den på MitCFU, hvor den er booket til holdet.
I modulet læser vi om jødernes historie.
1q KS Jødernes mytologi og historie.docx
Læs hjemme om jødernes mytologi. HUSK din bog.
Ingen lektier, men HUSK din bog!
Sabbat (1q 2025).docx
Film om synagogen i Krystalgade (i København): Synagogen i Krystalgade
Læs om sabbat og HUSK din bog!
Bat Mitzvah. Arbejdsspørgsmål til artiklen (Ved bat mitzvah ...).docx
4 Mos 15 og 5 Mos 11 med opgave.docx
Læs fra s. 33 midt til s. 36 midt (der er ikke ret meget tekst). Og HUSK din bog.
Vi ser udsendelsen "Ortodokse jøder - Når Gud bestemmer", hvor Bibber besøger Chabad-huset i København. Den kan tilgås på Mit CFU CFU-login
Jødiske bønner.docx
Pagter i Tanak (GT).docx
What is the Western Wall?
Læst i modulet.
Læs om bønner og om Jerusalems betydning.
Kosher.docx
Sørg for at siderne er læst. Du læste nogle af dem i modulet, hvis du var der sidste gang - men kig lige på dem igen.
Vi indleder modulet med at færdiggøre øvelsen om pagter fra sidste gang.
Om myter, ritualer og Pesach (1q).docx
Bibeltekster om Messias (Es 11 + Jer 23,5-8).pdf
Bibelsk tidslinje (GT).pdf
Vi skal færdiggøre jødedommen i dag. Læs om Pesach (jødernes påske) og læs om Messias.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Økonomi og klimakrise (sa)
Indhold
Kernestof:
Jødiske bønner.docx
Pagter i Tanak (GT).docx
What is the Western Wall?
Læst i modulet.
Lene Madsen, Anders Nielsen m. fl.: Grundbogen til Religion C, Systime; sider: 35-37, 39-46, 49-73, 253-256
Læs om bønner og om Jerusalems betydning.
Kilde: Wannseekonferencen januar 1942, Eichmanns protokol
Tidslinje - Nazisternes racepolitik og antisemitiske tegninger 1935.docx
2 kilder til holocaust.docx
20th January 1942: Senior Nazis meet at the Wannsee Conference to discuss the "Final Solution"
WANNSEE-KONFERENCEN - i biograferne 19. januar
Kilde Wannseekonferencen januar 1942, Eichmanns protokol.docx
wannsee.asp
Holocaust
Hvordan opstår folkedrab? – tre teoretiske bud
Kosher.docx
Sørg for at siderne er læst. Du læste nogle af dem i modulet, hvis du var der sidste gang - men kig lige på dem igen.
Vi indleder modulet med at færdiggøre øvelsen om pagter fra sidste gang.
Om myter, ritualer og Pesach (1q).docx
Bibeltekster om Messias (Es 11 + Jer 23,5-8).pdf
Bibelsk tidslinje (GT).pdf
Vi skal færdiggøre jødedommen i dag. Læs om Pesach (jødernes påske) og læs om Messias.
læst i timen (forskellige forklaringer på den kristne nadver: en antropologisk, en teologisk, en fænomenologisk).
Den kolde krig
2. verdenskrig.ppt
Historieopgaven tilbage
Kristendommens oprindelse.docx
Barner kap 2 - opstart den kolde krig.pdf
Jerntæppet - Churchill og Stalin 2 kilder.pdf
OPHAVSANALYSE.doc
Den kolde krig.pptx
Churchill"s "Iron Curtain" Speech (video)
Paulus-tekster til Øv. 3 (s. 55).docx
Læs på denne side + repeter s. 54-55. Vi bruger dette i quizlet'en (se link nedenfor). Du er velkommen til at træne quizletten hjemmefra (- vi laver quizlet 'live' i klassen).
Kristendommens formative periode
Marshallplanen 1947 - kilde.docx
I dag skal I arbejde selv med Marshallplanen.
CFU-login - Marshall-hjælpen
Genafleveringsfrist for historie-opgave i dag!
Vi skal se på, hvordan evangelierne fremstiller Jesus. Vi skal også se lidt film.
Arbejderopstanden i DDR 1953 debatindlæg af Claus Bryld.docx
Mappe til PP - Tyskland og den kolde krig
Tysklands deling - Tysk s. 120-126 tekst 27.pdf
Delingen af Tyskland.docx
Kristendommens hovedretninger.docx
Animated map shows how Christianity spread around the world
Læs om de to store splittelser i kristendommens historie.
Forskelle ml Katolske kirke og Luther (skabelon) + spørgsmål.docx
Læs om gudstjenesten og kirkerummet som optakt til vores ekskursion fredag.
Vi skal desuden færdiggøre reformationen (bl.a. bruge bogen s. 62 og se en lille film).
Berlinmuren | DR
Så svært var det at flygte over Berlinmuren
Kilder til Berlinmuren.pdf
Walled in: The inner German border | DW English
Læs om den sociologiske undersøgelse af kristen praksis.
Cubakrisen - Barnes kap 6.pdf
Oplev BLÅ på Den Fynske Opera – Den Fynske Opera
CFU-login - Cubakrisen Billeder der ændrede verden
Cubakrisen - arbspørgsmål til Barner kap 6.docx
CFU-login - Cubakrisen
Cubakrisen - Den kolde krig - Historie og forløb - Lex
Ritualteori (Kultdrama og Overgangsritual) læses i modulet.
Læs om, hvad kristne tror på.
Barner kap 11 - Murens fald.pdf
Fukuyama 1989.docx
Filmen Ordkrigen DKK.docx
CFU-login - Ordkrigen
Barner kap 12 - Efter den kolde krig.pdf
Supplerende stof:
Franciskanerordenen var med til at genopbygge kirken - Kristendom.dk.pdf
Kort om Gråbrødre Kloster (Odense).PNG
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 33
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Kristendom (re)
Indhold
Kernestof:
Lene Madsen, Anders Nielsen m. fl.: Grundbogen til Religion C, Systime; sider: 49-73, 253-256
læst i timen (forskellige forklaringer på den kristne nadver: en antropologisk, en teologisk, en fænomenologisk).
Kristendommens oprindelse.docx
Paulus-tekster til Øv. 3 (s. 55).docx
Læs på denne side + repeter s. 54-55. Vi bruger dette i quizlet'en (se link nedenfor). Du er velkommen til at træne quizletten hjemmefra (- vi laver quizlet 'live' i klassen).
Kristendommens formative periode
Vi skal se på, hvordan evangelierne fremstiller Jesus. Vi skal også se lidt film.
Kristendommens hovedretninger.docx
Animated map shows how Christianity spread around the world
Læs om de to store splittelser i kristendommens historie.
Forskelle ml Katolske kirke og Luther (skabelon) + spørgsmål.docx
Læs om gudstjenesten og kirkerummet som optakt til vores ekskursion fredag.
Vi skal desuden færdiggøre reformationen (bl.a. bruge bogen s. 62 og se en lille film).
Læs om den sociologiske undersøgelse af kristen praksis.
Ritualteori (Kultdrama og Overgangsritual) læses i modulet.
Læs om, hvad kristne tror på.
Supplerende stof:
Franciskanerordenen var med til at genopbygge kirken - Kristendom.dk.pdf
Kort om Gråbrødre Kloster (Odense).PNG
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Ideologiernes kamp (hi)
Forløbet starter med Tysklands deling efter 2. Verdenskrig, og udvider fokus til det globale perspektiv.
Centrale begreber: Den kolde krig, ideologier, jerntæppet, Trumandoktrinen, Marshallplanen, Tysklands deling - DDR og BRD, inddæmningspolitik, stedfortræderkrige, Cuba-krisen som eksempel, den kolde krigs afslutning, arven fra den kolde krig.
Kernestof:
Ideologiernes kamp i det 20. århundrede
Globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv.
Materiale: (alt i pdf)
Kai Otto v. Barner: ”Den kolde krig” Systime 2011, s.17-24, 77-83, 149-158, 163-166
Lene Jeppesen m.fl.: ”Tyskland fra Rødhætte til Rammstein”, Columbus 2010 s. 120-126, 145 (tekst 27)
Kilder: (alle i pdf)
Knud Ryge Olsen m.fl.: "Grundbog til historie - fra kold krig til globalisering", Systime 2009, s. 38-39 (Kilde 1 + 2: Churchills Jerntæppetale og Stalins respons)
Johan Bender m.fl.: ”Stormagtspolitikken 1945-1982”, Munksgaard 1992, s. 36-37 (2 kilder om Berlinmuren)
"Marshall-planen præsenteres 1947":
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=241
Francis Fukuyama: Historien er slut 1989":
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=1004
https://www.dr.dk/undervisning/historie/tema/berlinmuren
(brugt i uddrag)
Film:
2017: "Den kolde krig":
https://www.youtube.com/watch?v=BdW9BQgo0xE&t=95s
(31 min)
Churchill: "The Iron Curtain Speech":
https://www.youtube.com/watch?v=S2PUIQpAEAQ
(3 min)
DR2 01.11.2006: Marshallhjælpen 1947-52 (47 min)
2009: "Walled in: The inner German border"
https://www.youtube.com/watch?v=OwQsTzGkbiY
(10 min)
DRK 14.12.2013: "Billeder der ændrede verden" (Cubakrisen) (10 min)
DRK 2013: Den kolde krig 4: "Ordkrigen" (45 min)
Omfang: ca. 65 sider.
Evalueringsform: Mundtligt i plenum, ikke anonymt.
Indhold
Kernestof:
Den kolde krig
2. verdenskrig.ppt
Historieopgaven tilbage
Barner kap 2 - opstart den kolde krig.pdf
Jerntæppet - Churchill og Stalin 2 kilder.pdf
OPHAVSANALYSE.doc
Den kolde krig.pptx
Churchill"s "Iron Curtain" Speech (video)
Marshallplanen 1947 - kilde.docx
I dag skal I arbejde selv med Marshallplanen.
CFU-login - Marshall-hjælpen
Genafleveringsfrist for historie-opgave i dag!
Arbejderopstanden i DDR 1953 debatindlæg af Claus Bryld.docx
Mappe til PP - Tyskland og den kolde krig
Tysklands deling - Tysk s. 120-126 tekst 27.pdf
Delingen af Tyskland.docx
Berlinmuren | DR
Så svært var det at flygte over Berlinmuren
Kilder til Berlinmuren.pdf
Walled in: The inner German border | DW English
Cubakrisen - Barnes kap 6.pdf
Oplev BLÅ på Den Fynske Opera – Den Fynske Opera
CFU-login - Cubakrisen Billeder der ændrede verden
Cubakrisen - arbspørgsmål til Barner kap 6.docx
CFU-login - Cubakrisen
Cubakrisen - Den kolde krig - Historie og forløb - Lex
Barner kap 11 - Murens fald.pdf
Fukuyama 1989.docx
Filmen Ordkrigen DKK.docx
CFU-login - Ordkrigen
Barner kap 12 - Efter den kolde krig.pdf
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
KS1: Det gode samfund (re)
Færdiggøre kristendomsforløbet
Kristen etik
Filosofisk etik: Nytteetik og Pligtetik
Etik i velfærdsstaten
Indhold
Kernestof:
Det kristne menneskesyn (det positive og det negative).docx
1. Mos. 1,1-3,24 Skabelse og syndefald.docx
Skabelse og Syndefald. Spørgsmål til 1. Mos 1,1-3,24.docx
Lene Madsen, Anders Nielsen m. fl.: Grundbogen til Religion C, Systime; sider: 74-79
Læs om det kristne menneskesyn - det positive og det negative. Og HUSK nu din bog.
Lignelsen om den barmhjertige samaritaner.docx
Sørg for at Teksterne fra 1. Mos om Skabelse og syndefald er læst færdig. Besvar spørgsmålene på vedhæftede spørgsmålsark.
De ti bud.Bjergprædikenen TEKSTER.docx
De ti bud og Bjergprædikenen OPGAVE.docx
Verdensdommen (Tekster til kristen etik).docx
Den ...... trosbekendelse.docx
Spørgsmål til kristen etik.docx
Principielle probl.st. ang. næstekærlighed (T16-19).docx
Læs i grundbogen - og tag den med!
Perspektiver på religion (uddrag).pdf
Perspektiver på religion (uddrag); sider: 359-366, 369-374, 377-381
(Bruges som grundbog til etik)
Dette er en stor læselektie. Læs s. 370-374 om utilitarisme mest grundigt. De øvrige sider må du gerne læse mere overfladisk.
Nytteetik. Spørgsmål.docx
Læs om utilitarisme (nytteetik) til s. 374 midt.
Spørgsmål til pligtetik.docx
Nytteetik og Pligtetik.øvelse.docx
Video om nytteetik (Religionsnørden): Lykkeetik:
Læs om Immanuel Kant og pligtetik.
Etik-quizzen.docx
Læs arket "Nytteetik og Pligtetik. Øvelse" og overvej, hvad du vil svare på spørgsmålene (inddrag lektien i Perspektiver på religion eller de 3 små YouTube-film fra mandagsmodulet, hvis du mangler baggrundsstof).
Prøvesæt KS1 2025.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
KS1: Det gode samfund (Hi)
Forløbet fokuserer på velfærdsstatens historie i Danmark og danner optakt til det fællesfaglige KS1-projekt: Det gode samfund.
Forløbet skal give en indføring i udviklingen af det danske samfunds struktur
og karakteristika i perioden fra anden halvdel af 1800-tallet til i dag,
med særlig henblik på velfærdsstaten.
Centrale begreber og begivenheder i forløbet er:
Reformer, fra skøns- til retsprincippet, parlamentarisme, Kanslergadeforliget, opbygning af velfærdsstaten (soc.dem.), den offentlige sektor, høj- og lavkonjunktur, velfærdsstatsmodeller, velfærdsstatens udvikling i DK (boom i 1960’erne), samt kritik af velfærdsstaten.
Kernestof:
Dansk historie og identitet.
Natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv.
Materiale:
Jørgen V. Jacobsen m.fl.: Kultur- og samfundsfags bogen, Columbus, 2008 s.76-82, 84-96
Claus Friisberg: ”Kilder til det ny Danmark 1914-1992”, Munksgaard 1993 s. 49-52
Harry Haue m.fl.: "Det moderne Danmark 1840-1992", Munksgaard 1994 s. 217-220
Danmarkshistorien.dk
:
"Velfærdsstaten og de universelle rettigheder, efter 1849" (artikel)
"Lov om Alderdomsunderstøttelse, 9. april 1891" (kilde)
"Kanslergadeforliget 1933" (artikel)
Jeppe Wichmann Rasmussen: "Fattigdomssyn i besættelsestidens Danmark". Danmarks Forsorgsmuseums hjemmeside
Spil:
http://fattiggaardellerfjendeland.dk/#/spil
Film:
Danskernes Akademi 2010: "Velfærdsstatens historie" (30 min)
"1933 Kanslergadeforliget":
https://www.youtube.com/watch?v=pqnVrcYUBL4
(5 min)
Ekskursion og rundvisning på Fattiggården i Svendborg. Danmarks Forsorgsmuseum.
Omfang: ca. 50 sider.
Evalueringsform: Mundtlig, ikke anonym, på klassen, fysisk og verbal.
Indhold
Kernestof:
Overvej hvordan du kan definere hvad et godt samfund er. Hvad skal et godt samfund indeholde? Hvor er fokus - balancen ml. individ og fællesskab?Hvor meget skal staten blande sig ift. individet?Hvilken betydning har ideologierne for definitionen af h
Ideologier: Hvordan karakteriserer man en ideologi?
”Kultur- og samfundsfagsbogen” s. 76-82 +84 (I kompendiet)
Afsnit
KS1 Kompendium historie.pdf
Fattiglovgivningen i Danmark 1660-1849.docx
Lov om Alderdomsunderstøttelse 1891.docx
Fra fattiggård til frit valg - Den danske velfærdshistorie fortalt af professor Klaus Petersen
Velfærdsstaten
NB: Beredskabsplan
ibis Styles Szczecin Stare Miasto (Old Town)
Jacobsen, Jørgen V. m.fl.: Kultur- og samfundsfags bogen, Columbus, 2008.; sider: 85-96
KS1 (kopi)
Friisberg, Claus: Kilder til det nyeDK. Munksgaard 1992.; sider: 49-52
KS1 (kopi).
KS1 Kompendiun historie.pdf
Velfærdsstatens fundament blev støbt
Video: Kanslergadeforliget 1933
Uddrag af 'Lov om offentlig Forsorg' vedrørende særhjælp, kommunehjælp og fattighjælp, 20. maj 1933 – Danmarkshistorien | Lex
Fattigdomssyn i besættelsestidens Danmark.pdf
Kanslergadeforliget og socialreformen 1933.docx
Spg.velfærdsstaten 1940-1970erne.docx
Velfærdsbegreber og de fire gamle partier ny.pptx
Haue, Harry m.fl: Det moderne Danmark 1840-92. Munksgaard 1994.; sider: 217-220
KS1 (kopi)
Det gode samf s. 88-93 + kilder - med understregninger.pdf
Se video, hvor Lars Mikkelsen og Peer Balken (tidligere anbragt) viser rundt i museets nyeste udstilling "ANBRAGT"
Svendborg Museum - Danmarks Forsorgsmuseum
Fattigdomssyn-i-besættelsestidens-Danmark.pdf
OBS: Vi mødes kl 9.00.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
KS2: Magt og demokrati (re)
Islam
Forholdet mellem religion og politik - generelt og i Danmark.
Indhold
Kernestof:
Lene Madsen, Anders Nielsen m. fl.: Grundbogen til Religion C, Systime; sider: 89-99, 101-103
Ninian Smarts model.docx
Islam intro (Grundbogen s. 89-91 + Smart).docx
Tag Grundbogen til Religion C med! I går uddelte vi nogle små bøger med Grundloven, men fik ikke alle tilbage. Tag også Grundloven med, hvis du kom til at tage den med hjem :-)
Siderne fra Grundbogen til Religion C læses i modulet.
Islams tilblivelse og historiske udvikling.docx
Islam: 622-1453 (Every Year)
Animated map shows how religion spread around the world
Læs videre om islams opståen. Og husk din bog! Husk også at aflevere Grundloven, hvis du kom til at tage den med hjem.
Tænkeskrivning om The Message.docx
Sunniislam og Shiaislam (udbredelse)
Vi gennemgår de spørgsmål, vi ikke nåede onsdag. Herefter skal vi se lidt film. Tag din bog med!
The Message
Præsentation af De 5 søjler (2q).docx
Sidste gang (2/10) så vi de første 20 min. af filmen "The Message". De, som var fraværende den dag, skal se de først 20 min. af filmen derhjemme (jf. link).
Læs om obligatoriske ritualer og de første to søjler.
I får 10-15 minutter i starten af modulet til at færdiggøre jeres powerpoint om den søjle, I har valgt. Herefter viser I powerpointen for os andre .... det er en helt stille og rolig præsentation - I behøver ikke at forberede en masse, I skal sige.
Hadj og ritualmodeller.docx
HUSK din bog! Vi ser en film om den 5. søjle: valfarten til Mekka i modulet.
Læs om hajj (=hadj) og andre ritualer.
De som var fraværende tirsdag skal selv sørge for at se de første 51 min. af filmen om valfarten til Mekka: "Hajj - The Journey of a lifetime" - den er lånt til jer alle på CFU. I har fået et link på jeres skolemail.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
KS2: Magt og demokrati (hi)
Forløbets overordnede ramme er: Magt og demokrati i Danmark; hvem er inkluderet og ekskluderet, hvornår, hvorfor? Og, hvem bestemmer over tid? - herunder styreformer
Forløbet skal give eleverne en indsigt i Danmarks politiske udvikling fra enevælde til demokrati; altså perioden ca. 1848 til i dag (Besættelsen har ikke været behandlet). Særlige fokuspunkter er demokratiets indførelse, forfatningskampen, arbejdernes og kvinders kamp for indflydelse, samt holdninger til demokrati.
Forløbet danner optakt til det fællesfaglige KS-projekt 2: Magt og demokrati.
Kernestof:
Dansk historie og identitet
Forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
Styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
Materiale:
Inge Adriansen m.fl.: ”Fokus 2. Fra oplysningstid til europæisk integration”, Gyldendal 2016, 2. udg. s. 131-148
Dorthe Chakravarty m.fl.: "De danske kvinders historie", Systime 2014 s. 19-40, 122 (kilde 3)
Danmarkshistorien.dk
:
"Resolutionerne vedtaget på Casinomødet 20. marts 1848" (kilde)
"Petition til Frederik 7. fra Borgerrepræsentationen 20. marts 1848" (kilde)
"Gimleprogrammet 6.-8. juni 1876" (kilde)
"Arbejderbevægelsen, 1872-1940" (artikel)
"Louis Pio: "Maalet er fuldt!" 1872" (kilde)
"Kvindelig valgret 1849-1915" (artikel)
"Fredrik Bajer i Folketinget, 9. november 1886" (kilde)
Miniforedrag - Den danske enevælde (4,5 min)
Miniforedrag - Demokrati og demokratisering (4,5 min)
Fra enevældig helstat til nationalstat, 1814-1914 (8 min)
1915: demokrati og valgret - historien om "de syv F'er (7 min)
1915: demokrati og valgret - den lige og almindelige valgret (3 min)
Omfang: ca. 54 sider.
Evalueringsform:
Indhold
Kernestof:
DemokratiPPSDU.pptx
Dk udv mod demokrati.pptx
Miniforedrag - den danske enevælde
Fokus 2 - Fra oplysningstid til Europæisk Integration, Gyldendal; sider: 131-148
KS2 Hi-Kompendium Magt og Demokrati.pdf
OPHAVSANALYSE.doc
Petition til Frederik 7. fra Borgerrepræsentationen 20. marts 1848 – Danmarkshistorien | Lex
Resolutionerne vedtaget på Casinomødet 20. marts 1848 – Danmarkshistorien | Lex
Miniforedrag - Demokrati og demokratisering
Grundloven – Danmarkshistorien | Lex
Blev Danmark egentlig demokratisk med vedtagelsen af Grundloven i 1849?
Husk Fokus 2 bog!
Forfatningskamp og systemskifte.docx
4 partisystemet - med svar.docx
Gimleprogrammet, 6.-8. juni 1876 – Danmarkshistorien | Lex
Temaside: Arbejderbevægelsen, 1872-1940 – Danmarkshistorien | Lex
Lektion 6: Introduktion til 'fra enevældig helstat til nationalstat', 1814-1914
Arbejdernes kamp for indflydelse.docx
Karl Marx
Louis Pio
1915: demokrati og valgret - historien om "de syv F'er"
Dorthe Chakravarty m.fl.: ”De danske kvinders historie” s. 19-31øverst i kompendiet - starter ved den røde forside.
1915: demokrati og valgret - den lige og almindelige valgret
1915: demokrati og valgret - historien om mindetræerne
Dorthe Chakravarty m.fl.: ”De danske kvinders historie” s. 31-40 i kompendiet.
Kvindelig valgret 1849-1915 – Danmarkshistorien | Lex
Kvindesagsorganisationerne og valgretsspørgsmålet 1871-1915 – Danmarkshistorien | Lex
HØR: Elna Munch argumenterer for kvindelig valgret i 1913
Indfødsretsprøve 2023
NB: Valg af grupper til ks-projekt og eksamensgrupper.
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1600/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75798219711", "T": "/lectio/1600/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75798219711", "H": "/lectio/1600/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75798219711" }