X - Odense Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Odense Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2r ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25 - 2025/26
Institution
X - Odense Katedralskole
Fag og niveau
K og S faggrup. -
Lærer(e)
Kirsten Marie Wacher, Lasse Michael Jensby, Lise Rejnhold Sørensen
Hold
2024 ks/r (
1r ks/hi
,
1r ks/re
,
1r ks/sa
,
2r ks/hi
,
2r ks/re
,
2r ks/sa
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Introduktion til historie og DKs tilblivelse (hi)
Titel 2
Europas historie: Antikken og Middelalderen (hi)
Titel 3
Europas hi.: Renæss., oplysningstid, industri (hi)
Titel 4
Jødedom
Titel 5
Ungdomsliv i det senmoderne samfund (ks/sa)
Titel 6
Tyskland ca. 1871-1990 (hi) & Historieopgave
Titel 7
Økonomi (ks/sa)
Titel 8
Kristendom
Titel 9
Globalisering (hi)
Titel 10
KS1 - Det gode samfund (samfundsfag)
Titel 11
Det gode samfund (religion)
Titel 12
KS1: Det gode samfund (hi)
Titel 13
KS2 - Magt og demokrati
Titel 14
KS2: Magt og demokrati (hi)
Titel 15
Magt og demokrati (religion)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Introduktion til historie og DKs tilblivelse (hi)
Som en del af introduktion til faget historie, inddrages emnet Danmarks tilblivelse til belysning af diverse metoder (introduktion til historiefaget).
Kernestof:
Dansk historie og identitet
Styreformer i historisk og nutidigt perspektiv (let berørt)
Historiefaglige metoder
Historiebrug
Omfang: ca. 60 sider.
Evalueringsform: I grupper, dernæst mundtlig opsamling på klassen, ikke anonymt.
Indhold
Kernestof:
Læreplaner gymnasiale uddannelser
Indhold og forventninger Historie
Ophavsanalyse
Verdenshistorien 1. del: En plads på jorden
Forløbsplan Intro historie & DKs tilblivelse
Noter Fokus s. 8-14
Fokus 1 - Fra antikken til reformationen, Gyldendal; sider: 8-37, 64-78, 82, 89-94
Opgaver: Billeder, film/tv og internet
Levn, beretning, fremstilling, fortælling
OPROP - fra den tyske besættelsesmagt 9. april 1940
Anders Fogh Rasmussen (V) om samarbejdspolitikken 29. august 2003
Kollektiv erindring
Historie til diskussion - opgave
Opgaver: DANMARKS TILBLIVELSE
MindMup
Tidslinje gruppe 3A
Tidslinje gruppe 3B
Tidslinje gruppe 3C
How to make a history timeline on Padlet
Lise Ludvigsen, Poul-Erik Møhring: Studievaner på hf, Systime; sider: 21-25, 32-35, 43-44
Historien om Danmark: Vikingetiden
Opgaver: Vikingetiden
Forklaring: De islamiske storriger
Forklaring: Ekspansion
Forklaring: Jellingedynastiet
Forklaring: Missionærer og Hedeby
Forklaring: Hedenskab og trelleborge
Forklaring: Byzantiske kejser og korstog
Forklaring: Vasalherre
Trelleborg
Noter Valdemarstiden
Puslespil Valdemarstiden
Ansgar & Queen Aslaug - "Prove your Faith" (S03 EP09)
Forløbsplan Antikken og Middelalderen
Tidslinje: Hvor ses århundreder?
Tidslinje med århundrede (noter)
Test: Antikken & Hellas
Opgaver: Antikken - Hellas
Noter: En dag på det antikke torv
Hør ordforklaringer: Antikken - Fokus 1 s. 33-37
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Europas historie: Antikken og Middelalderen (hi)
Der er i forløbet fokus på karakteristika ved antikken og middelalderen i Europa, herunder styreformer, med lokalt perspektiv: Det middelalderlige Odense: Besøg i Domkirken, med elevoplæg som produkt.
Kernestof:
Nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og
periodiseringsprincipper
Forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
Styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
Omfang: ca. 70 sider.
Evalueringsform: Anonymt spørgeskema med opsamling på klassen.
Indhold
Kernestof:
Forløbsplan Antikken og Middelalderen
Tidslinje: Hvor ses århundreder?
Tidslinje med århundrede (noter)
Test: Antikken & Hellas
Opgaver: Antikken - Hellas
Noter: En dag på det antikke torv
Fokus 1 - Fra antikken til reformationen, Gyldendal; sider: 33-52, 54-58, 62-63, 95-117, 123-124, 144-146
Hør ordforklaringer: Antikken - Fokus 1 s. 33-37
Opg. Romerriget s. 37-43 & 51-52 (WB-tavler)
Svar: Romerriget – Livet i by og på landet
Romerriget - læs mere om emnet her, frivilligt
Animated History of the Roman Empire 510 BC - 1453 AD
Quiz: Romerriget – kejserdømme, familie og religion
Svar quiz
Oplæsning af tekster på papir
Augustus: Opgave og svar-mapper
Carlsen, Jesper: Romerriget. Systime, 2001.; sider: 21-29
Kopi.
CarlsenRomerrigetS.21-29.pdf
Film om Rom - spørgsmål
Rom: Det ultimative rige. Time Life's Storhed & Undergang, 1995 (dokumentarfilm).
Opsamling Antikken
Opsamlingsskema Antikken
100 danmarkshistorier - tidslinje
Tidslinje Danmarkshistorien
Opgaver: Europæisk middelalder
Test: Karolingerne, klostervæsenet og Den store forandring
Opgaver Karolingerne og klostervæsenet
Noter Karolingerne og klostervæsenet
Spg. og matrix Fokus s. 102-107
Domkirken (Drev: også afleveringsmappe)
Domkirke - Betydning, historie og danske domkirker - lex.dk
Knud den Hellige, ca. 1042-1086
Leonora Christina - Grevindens liv og forfatterskab - lex.dk
arkiv.dk | Grundplan over Flakhaven
Kongemord
Kompendium Domkirken
Christine af Sachsen, 1461-1521
Fundament Sct. Alban Kirke
Opgaver: Kirken og middelalderens afslutning
Feudal pyramide
Ophavsanalyse
Ordbog 1r ks/hi
Opsamlingsskema Middelalderen
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Europas hi.: Renæss., oplysningstid, industri (hi)
Europæisk historie fra renæssance over oplysningstid til industrialisering.
Det er formålet med forløbet, at eleverne får kendskab og introduceres til perioden fra renæssancen til og med industrialiseringen i europæisk perspektiv, med fokus på styreformer og med paralleller til danske forhold. Inddragelse og behandling af kilder vil indgå.
Kernestof:
Nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og
periodiseringsprincipper
Natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
Styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
Omfang: ca. 70 sider.
Evalueringsform: W&T i par, skrive på tavlen, dernæst mundtlig opsamling på klassen, ikke anonymt.
Indhold
Kernestof:
Opsamlingsskema Middelalderen
Forløbsplan Renæssance Oplysningstid og Industrialisering
Renæssancen
Miniforedrag - Renæssancen i Danmark
Fokus 1 - Fra antikken til reformationen, Gyldendal; sider: 156-172, 176, 179-180, 182-184
Ordbog 1r ks/hi - skriv ord ind, du ikke forstår, og forklar andre
Opgave & videoupload: Den nye bykultur og humanisme
Ophavsanalyse
Renæssancen - Test
Opgaver: Kunst og Renæssancen i Danmark
Miniforedrag - Den danske enevælde
Opgaver: Synspunkter på renæssancen
Opsamlingsskema Renæssancen
Opgaver: Oplysningstiden - Menneske og samfund
Fokus 2 - Fra oplysningstid til imperialisme, Nordisk Forlag A/S; sider: 34-44, 55, 145-146
Oplysningstiden
Opg. oplyst enevælde & DK
Christian 7 - den syge konge
Opsamlingsskema Oplysningstiden
Tidslinje med århundreder og noter
Fokus 2 - Fra oplysningstid til imperialisme, Nordisk Forlag A/S: side 44-47, 54
Fokus 2 - Fra oplysningstid til imperialisme, Nordisk Forlag A/S: side 57-58
Den industrielle revolution (video)
Spørgsmål - Film Om Den Industrielle Revolution
Fokus 2 - Fra oplysningstid til imperialisme, Nordisk Forlag A/S: side 141-145
Opsamlingsskema Industrialisering
Fokus 2 - Fra oplysningstid til imperialisme, Nordisk Forlag A/S: side 168-169
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Jødedom
INDHOLD
Forløbet beskæftiger sig med jødedommen. Der fokuseres på at jødedommen både er en nationalitet og en religiøsitet og dermed en partikulær religionstype. Ifølge myterne i toraen indgik guden en pagt med Abraham, som blev stamfader til det jødiske folk og blev lovet det hellige land. I pagten med Moses fik jøderne 613 bud (herunder kosher), som de skal overholde. Guden belønner eller straffer folket kollektivt alt efter, om de opfylder buddene eller ej. Herudover gennemgås jødernes forhold til Jerusalem. Slutteligt beskrives forskellige måder at være jøde på (reform, konservativ og ortodoks).
MATERIALER
Fremstillinger:
Madsen, Lene m.fl.: Grundbogen til Religion C. Systime, 2013. 2. udgave. Side 11-15, 18-19, 21-31, 39-45, 251-257
Grundholm, Charlotte: Den jødiske sabbat.
https://www.religion.dk/viden/den-j%C3%B8diske-sabbat
Religionsportalen. Kapitlet Jødedom, afsnittet Jødiske hovedretninger i nutiden.
https://religion.systime.dk/?id=885
Klassiske tekster:
1. Mosebog, kapitel 17, 1-17 (Omskærelsen)
2. Mosebog, kapitel 12, 1-20 (Påske og usyrede brød)
5. Mosebog, kapitel 14, 3-21 (Loven om rene og urene dyr)
Nutidige kilder
Dokumentar: Ortodokse jøder - når Gud bestemmer. Danmark ifølge Bubber. TV2, 2012
Dokumentar: Signe Molde på udebane - hos omskæringstilhængerne. DR2, 2020
Dokumentar: Dokumentar: Anders Agger indefra: Israel. DR2, 2013
Antal sider: 50
Indhold
Kernestof:
Husk bogen
Grupper jødedom.png
En frame til:
Signe Molde på udebane - hos omskæringstilhængerne
Jødedom - Den jødiske sabbat.docx
Opgave
Medbring (altid) bogen
An Introduction to Hasidic Judaism and the Sects
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Ungdomsliv i det senmoderne samfund (ks/sa)
Forløbet ”Ungdomsliv i det senmoderne samfund” er et særfaglig forløb i ks/samfundsfag.
Omdrejningspunktet for forløbet er at blive klogere på, hvorfor flere og flere unge mistrives, når de lever i en tid med stor frihed og et hav af muligheder. I forløbet møder eleverne en række teoretikere, der alle giver bud på, hvad der kendetegner ungdomslivet i det senmoderne samfund.
Vi har i forløbet beskæftiget os med følgende:
- Identitet og identitetsdannelse (herunder identitetens fire ”lag”)
-Socialisering: primær, sekundær og tertiær socialisering samt dobbeltsocialisering
- Normer og sociale roller, herunder Erwing Goffmann (frontstage, backstage) + Joshua Meyrowitz: middle region)
- Livsstile og Minervamodellen
- Kendetegn ved de tre samfundstyper: det traditionelle, det moderne og det senmoderne samfund
- Anthony Giddens: aftraditionalisering, individualisering, adskillelse af tid og sted, udlejring af sociale relationer, øget refleksivitet, ontologisk usikkerhed
- Harmut Rosa og accelerationssamfundet (fremmedgørelse og resonans)
- Præstationssamfund, perfekthedskultur og sociale medier (Byung-Chul Han, Andreas Reckwitz og Jean Twenge)
- Samfundsvidenskabelig metode: kvantitativ og kvalitativ metode
Kernestof:
Peter Brøndum og Marie Berg Carlsen: ”Vores samfund”, 1. udgave, Columbus 2024, side 73-109 (37 sider)
Supplerende materiale:
- TV-udsendelse: ”Kender du typen? – med neglekunst og kompromishjørner”, DR, 10. september 2024,
https://www.dr.dk/drtv/episode/kender-du-typen_-med-neglekunst-og-kompromishjoerner_472869
- ”Begrebsbooster” om Harmut Rosa fra Vores Samfunds hjemmeside:
https://forlagetcolumbus.dk/voressamfund/temakapitel-2-ungdomsliv/begrebsbooster-video
- Artikel: ”Tidens største løgn er, at vi kan, hvad vi vil, siger Brinkmann”. (2 sider - forkortet af KW), Zetland, 25. marts 2021,
https://www.zetland.dk/historie/s81EYkN6-mO9kKaPE-ba0cc
- TV-udsendelse: Deadline 26. februar: "Telefonfri trivsel". Med formand for trivselskommissionen Rasmus Meyer. (Vi har set de første 15 minutter)
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Tyskland ca. 1871-1990 (hi) & Historieopgave
Tyskland ca. 1871-1990 - fra samling til genforening (hi)
Det er forløbets formål, at eleverne opnår en grundlæggende viden om Tyskland og Berlins historie, som gør dem i stand til at se de centrale udviklingstræk i perioden. Særlig fokus på Tysklands centrale betydning for dansk og europæisk historie i det 20. årh.
Som en del af forløbet indgår udarbejdelse af historieopgaven.
Centrale begreber:
1. verdenskrig, Versaillesfreden, nazismen, 2. verdenskrig, Holocaust, Besættelsen, samarbejdspolitik, modstandsbevægelsen, Befrielsen, delingen af Tyskland, Den kolde Krig, genforening.
Kernestof:
Forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
Styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
Holocaust og andre folkedrab
Ideologiernes kamp i det 20. århundrede
Historiebrug.
Omfang: ca. 90 sider.
Evalueringsform:
Samtale på klassen med opsamling på tavlen.
Indhold
Kernestof:
Læseguide modul 1.docx
Læs s. 1-6 i kompendiet 👇
Kompendium - Tyskland - fra samling til splittelse ca. 1871-1945
s. 1-6 Tysklands samling
CFU-login - Historiske øjeblikke
Læseguide modul 2.docx
"Tyskland" - før Tyskland.
Tyskland - optakt til og 1. og 2. verdenskrig
Læs s. 7-14 i kompendiet 👇
s. 7-14 Optakt til 1. Verdenskrig
Ordbog 1r ks/hi - skriv ord ind, du ikke forstår, og forklar andre
Sæt jer i makkerskabsgrupperne, tak! - på alle rækker
World War 1, Explained in 5 Minutes!
Første Verdenskrig kort fortalt
Læseguide modul 3 .docx
Læs s. 15-20 i kompendiet 👇
s. 15-20 1. verdenskrig Tyskland kompendium
Skuddet i Sarajevo
Google Vids Intro
Opgaver: Versaillesfreden
Læs s. 21-27 i kompendiet 👇
s. 21-27 Versaillesfreden
Læs 👇 inden du læser lektien: Læs referat, så det afsnit, det passer til.Læs næste referat, og så det afsnit, det passer til osv.
Sæt jer i disse grupper, tak! - fordelt på alle rækker
NotebookLM
Læs s. 28-34 (der er kilder) i kompendiet 👇
s. 28-34 Nazisternes vej til magten
Gem vids om Nazismens ideologi her!
Læs s. 35-42 👇 i kompendiet
s. 35-42 Nazismens ideologi
Vids om Nazismens ideologi
Kald på Lise!
Læs s. 37-38, 41-42 👇 i kompendiet
s. 37-38, 41-42
Sæt jer i de grupper, I arbejde i med Google Vids i tirsdags, tak! - fordelt på alle rækker
Læseguide Tyskland Føreren og folket s. 43-47.docx
Indlæg link til Vids her! - husk at give alle med linket adgang til at læse, og gør dem færdige inden modulet
Læs s. 43-47 i kompendiet
Resumé - læs det inden du læser lektienTyskland: Føreren og folket (s. 43-47)
Kildeanalyse - Føreren & folket: Nazificering
Plancher Kilder Føreren & folket
Læs s. 48-49 & 52-55 i kompendiet
2. verdenskrig
Holocaust-kronologi
Hvad er folkedrab?
Hvad skete der under Holocaust?
Auschwitz historie på dansk
ARLETTE - En historie vi aldrig må glemme
OBS: Det er en ny bog, I skal finde på hylden derhjemme! 👇
Frederiksen, Peter: Det tredie rige. Systime, 2001.; sider: 99-111
HF-site - Historieopgave
Plan for historieopgave-modulerne
1. HF Hi-opgaven: Emne & problemformulering
1. HF Hi-opgaven Nazistisk propaganda 2025.pdf
Tysklands-kompendiet
Plan for modulet:
Historieopgave: Valg af makker
I skal være færdige med plan og opgaver for modul 1 i tirsdags, når dette modul begynder.
Medbring bogen: Historieopgave-kompendiet, bogen "Det tredie rige" og Tysklands-kompendiet
Hvis I skriver to sammen: Sæt jer ved siden af hinanden
I skal være færdige med plan og opgaver for modul 2 i torsdags, når dette modul begynder.
Der er en del at læse i dette modul. Derfor: Læs gerne hjemmefra
I skal være færdige med plan og opgaver for modul 3 i går, når dette modul begynder.
I skal præsentere for Lise,hvad vi har skrevet indtil nu: Hvor langt er I?
I skal være færdige med plan og opgaver for modul 4 i dag, når dette modul begynder.
I skal være færdige med plan og opgaver for modul 5 i går, når dette modul begynder.
Her kan I spørge om hjælp - jeg svarer asap, og sidder klar fredag fra i 4. modul
Færdiggørelse og finpudsning af historieopgaven
Første opgave i modulet: Ikke-læsere finder sammen i par og fordeler de 11 opgaver mellem sig 👇Læsere finder sammen i par og fordeler de 11 opgaver mellem sig 👇
Opgave: Besættelsen af Danmark: Operation Weserübung
Sidste opgave i modulet: Læs lektierne til i morgen - brug evt. headset og få dem læst op: Marker teksten og vælg "Læs op" i toppen af det markeredeSkriv ord ind i ordbogen, du ikke forstår.
OPROP - fra den tyske besættelsesmagt 9. april 1940
Forløbsplan Tysklandsforløb
Stanton: Folkedrab som stadier
Optakt til den danske besættelsestid
Besættelse og samarbejdspolitik
Modstandskamp
Læseguide Modstandsbevægelsen
Augustoprøret i Odense
Noter Augustoprøret
Kollektiv erindring
Læs jeres svar på opgaverne fra i går igennem:Er opgaven reelt besvaret (er kortet brugt i opg. 1 til at svare?)?
Læs kun i afsnittet "Danske nazister, kommunister og den tidlige modstand" fra "Hvornår begyndte den tidlige modstand?" og resten af afsnittet.Modstandsbevægelse og sammenbrud af samarbejde 1943
Matrix: Aktionerne mod jøderne og politiet og folkestrejken i tiden op til befrielsen
Danmark under besættelsen - et overblik
Frihedsbudskabet 4 maj 1945 oplæst af Johannes G. Sørensen (fra 4:48)
En lærke letted // DR Pigekoret feat. Silas Bjerregaard (LIVE)
Ingen lektier til dette modul - beklager!
Afnazificering i Tyskland (Slides)
Meier, Jeppe Bæk m.fl. : Tyskerne og nazismen. Columbus, 2021.; sider: 140-146
Fokus-spørgsmål mens lektien læses:Afnazificeringen i det besatte Tyskland 1945-1949
Noter Den Kolde Krig
Delingen af Tyskland - Den Kolde Krig (Slides)
1945 Potsdam konferencen - Sejrherrerne deler Tyskland
Berlins historie fra 1945 | lex.dk – Den Store Danske
Berlinmuren
Knudsen, Peter m.fl.: Tyskland fra Rødhætte til Rammstein. Columbus, 2010.; sider: 99-101, 103-107, 116, 120-126, 134-137, 145
Scannet pdf
Læs her: Tyskland fra Rødhætte til Rammstein s. 120-126 + tekst 27 s. 145
Lyt her: Tyskland fra Rødhætte til Rammstein s. 120-126 + tekst 27 s. 145
Walled in: The inner German border | DW English
Grafik: Så svært var det at flygte over Berlinmuren
Berlinmuren | DR
Læseguide Berlinmuren 1961
Berlinmuren kort 1
Berlinmuren kort 2
Ophavsanalyse
Bender, Johan m.fl.: Stormagtspolitikken 1945-1982. Munksgaard, 1992.; sider: 34-37
Stormagtspolitikken s. 34-37
Hør Lise læse Stormagtspolitikken s. 36-37
Fællesnoter til DDR
Dokumentar om Berlin
Læs her! Tyskland fra Rødhætte til Rammstein: Tyskland fra Rødhætte til Rammstein. Columbus, 2010.: side 99-101, 103-107, 116
Hør Lise læse Knudsen, Peter m.fl.: Tyskland fra Rødhætte til Rammstein. Columbus, 2010.: side 99-101, 103-107, 116
Dokumentar: Den kolde krig
Tyskland genforenes - 2. oktober 1990
Læs Knudsen, Peter m.fl.: Tyskland fra Rødhætte til Rammstein. Columbus, 2010.: side 134-137 her!
Hvis du vil have en tekst læst op på din telefon, afhænger det af, hvilken type telefon du bruger (iPhone eller Android).Her er en vejledning til begge:- så åbn teksten via Lectio på din telefon og 👇
Supplerende stof:
Willy Brandts tale 18.08.61
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Historieopgave
14-03-2025
Genaflevering Historieopgave
25-04-2025
Omfang
Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Økonomi (ks/sa)
Forløbet ”Økonomi” er et særfaglig forløb i ks/samfundsfag.
Eleverne arbejder i forløbet med det økonomiske fagområde. Der introduceres til centrale økonomiske begreber og modeller såsom det økonomiske kredsløb, de økonomiske mål, økonomiske konjunkturer og økonomisk politik.
Vi har i forløbet arbejdet med følgende:
- Forskellen på mikro- og makroøkonomi
- Privatøkonomi (herunder, hvordan en lønseddel læses og om skattesatser samt hvad et budget er)
- Hvad kendetegner markedet? Herunder om markedsmekanismen (udbud og efterspørgsel)
- Økonomisk adfærd: om ”homo economicus”
- Markedsfejl – f.eks. monopol og eksternaliteter
- Politisk regulering ved markedsfejl: om afgifter og kvoter
- Forskellige økonomiske systemer: markedsøkonomi, planøkonomi og blandingsøkonomi
- Det økonomiske kredsløb
- De økonomiske mål: vækst, lav arbejdsløshed, lav og stabil inflation, betalingsbalance-ligevægt (eller overskud), balance på statens budget samt grøn/bæredygtig økonomi. (herunder også lidt om målkonflikter)
- Økonomiske konjunkturer – når samfundsøkonomien går op og ned
- Økonomisk politik, herunder: finanspolitik (ekspansiv og kontraktiv), pengepolitik (ekspansiv/kontraktiv) og strukturpolitik. (med størst fokus på finanspolitikken)
Kernestof:
Peter Brøndum og Marie Berg Carlsen: ”Vores samfund”, 1. udgave, Columbus 2024, side 173-207 (35 sider)
Supplerende materiale:
- Statistik: ”Nationalregnskabets hovedstørrelser”, Nyt fra Danmarks Statistik, 31. marts 2025
https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=49804
- Statistik: ”Forbrugerprisindeks – ændring i forhold til samme måned før” (graf), Danmarks Statistik,
https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/oekonomi/prisindeks/forbrugerprisindeks
(besøgt 22. april 2024)
- Statistik: ”Saldoen på betalingsbalancen (de løbende poster) i pct. af BNP, 1970-2016”,
https://denstoredanske.lex.dk/betalingsbalance
- Statistik: ”Den offentlige saldo”, Nyt fra Danmarks Statistik, 24. marts 2025
https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=49205
- Artikel: ”Trods usikre tider er dansk økonomi i balance”, DR’s hjemmeside, 19. marts 2025
https://www.dr.dk/nyheder/penge/trods-usikre-tider-er-dansk-oekonomi-i-balance
- Artikel: ”Nationalbanken advarer mod regeringens finanspolitik: Kan få en alvorlig slagside”” (forkortet af KW), Berlingske Tidendes hjemmeside, 25. september 2024
https://www.berlingske.dk/oekonomi/nationalbanken-advarer-mod-regeringens-finanspolitik-kan-faa-en-alvorlig?gaa_at=eafs&gaa_n=AerBZYPqlTGhrCvhKcAzBAAHhhSrAIpfm4zBkWMtIWVsXApv5zvx5LTDLrkG&gaa_ts=68146d0e&gaa_sig=n9LQiHcbqNPriZYArHg8wdtxGISCgYFEBEMnQJd6bu5mAB4is-uoqUjyl62IcLnM7E56WOeGNW-tVvDxzl9hcw%3D%3D
Indhold
Kernestof:
Vi runder forløbet af - dette modul er skoleårets sidste i ks/sa.Vi skal bl.a. Kahoot'e i modulet, så det er en god idé at have læst de angivne sider om økonomisk politik:-) mvh Kirsten
Gammel eksamensopgave til træning.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Kristendom
INDHOLD
Kristendommens afgørende udgangspunkt er jødedommen. Centrale fænomener i jødedommen, såsom skabelsen, messias og påsken fortolkes ind i en ny forståelse af, at mennesket er syndigt og at guden frelser menneskeheden via sit offer. Grundfortællingen er skabelse, syndefald, forsoning og forløsning. Jesusfiguren er omdrejningspunktet med sine to naturer (menneske og gud på samme tid), og bibelen portrætterer ham som både en apokalyptisk profet, en vandrefilosof og som social revolutionær. Herefter ses der på forskellene mellem katolsk og luthersk-protestantisk kristendom, hvilket undersøges i ifm. sakramenterne. Forløbet afsluttes med en undersøgelse af kristendommen i en senmoderne, dansk virkelighed, der ikke er sekulariseret, men nærmere individualiseret. Her har undersøgelsen brugt et bryllup som eksempel.
MATERIALER
Fremstillinger
Madsen, Lene m.fl.: Grundbog til Religion C. Systime, 2013. 2. udgave. Side 60-62, 67-75 og 251-257
https://www.religion.dk/kristendom/kristendommens-udbredelse-0
https://restudy.dk/undervisning/religion-kristendom/lektion/video-kristendom-en-blanding-af-joedisk-og-graesk/
https://restudy.dk/undervisning/religion-kristendom/lektion/video-lignelser-og-guds-rige/
Dokumentar: 5 skarpe om Jesus. DRK, 2014.
Klassiske tekster
Gammelt Testamente, 1. Mosebog, kapitel 2, vers 4b-9 og vers 15-25 (uddrag om Adam og Eva)
Lukasevangeliet 10, 25-37 (Lignelsen om den barmhjertige samaritaner)
Markusevangeliet kapitel 15, vers 22-39 og kapitel 16, vers 1-8 og vers 14-20 (passionsmyten)
Moderne kilder
Uddrag af liturgi for vielse (indledende bøn og læsning samt tilspørgsel og erklæring)
Schmidt-Mikkelsen, Mia: Overraskede gæsterne med vielse på stranden.
https://www.folkekirken.dk/livets-begivenheder/bryllup/bryllupshistorier/overraskede-gaesterne-med-vielse-paa-stranden
Antal sider: ca. 60
Indhold
Kernestof:
Kristendom - en blanding af jødisk og græsk
Arbejd selv (sygdom)
Login på mitcfu.dk
5 skarpe
Kristendommens udbredelse
Kristendommens historie - opgaveformulering.docx
Side 60-61
MEDBRING BOGEN
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Globalisering (hi)
Formålet med forløbet er at koble elevernes viden om den kolde krig fra forløbet om Tysklands historie til globalisering, samt tage afsæt deri til en udvidet forståelse af den kolde krig som del af globaliseringen.
Centrale begreber: Den kolde krig, ideologier, jerntæppet, Trumandoktrinen, Marshallplanen, inddæmningspolitik, folkedemokratisering, stedfortræderkrige, faser i den kolde krig, globalisering, USAs rolle, bi- og unipolære stormagter.
Kernestof:
Ideologiernes kamp i det 20. århundrede
Globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv.
Omfang: ca. 70 sider.
Evalueringsform: Mundtligt i plenum, ikke anonymt.
Indhold
Kernestof:
Forløbsplan Globalisering
Noter til artikel om Globalisering I
Noter til artikel om Globalisering II
1r-noter til artikel om globalisering
Globalisering - Om dens virkninger og konsekvenser
Hør Lise læse artikel om globalisering her!
Ordbog 1r ks/hi - skriv ord ind, du ikke forstår, og forklar andre
Dokumentar: Den kolde krig
Stefan Emkjær.: Verdenshistorisk oversigt., Systime; sider: 71-73
Hør Lise læse dagens lektie her (to filer - der er knas med lyden til sidst i den sidste fil, det må I læse i stedet)
Arbejdsspørgsmål til lektien - hav dem åbne, når du læser lektier:
Churchill"s "Iron Curtain" Speech (video)
Opgaver: Jerntæppetalen
Bender, Johan m.fl.: Stormagtspolitikken 1945-1982. Munksgaard, 1992.; sider: 21-22
Jerntæppetalen (tekst)
Hør Lise læse "Jerntæppetalen"
Opgave: Plancher: Globalisering: Den Kolde Krigs begyndelse
Plancher Folkedemokratisering & Inddæmningspolitik
Bryld, Carl-Johan: Den nye verden 1945-2000, Systime; sider: 17-22
Bryld, Carl-Johan: Kilder til Den nye verden, Systime; sider: 11-13, 289-291
Hør Lise læse Den nye verden 1945-2000, Systime: side 17-19 & Kilder til Den nye verden, Systime: side 11-13
Opgaver: Truman og Marshall
Hør Lise læse Den nye verden s. 19-22
Hør Lise læse Kilder til Den nye verden s. 289-291
Tidslinje Den Kolde Krig 1r 24/25 - MÅ ANVENDES TIL EKSAMEN - men ikke de links, der er på den
Nielsen, Tønnes Bekker m. fl.: Historisk Opslagsbog Gad, 1994.; sider: 242-243
Kopi
Historisk Opslagsbog s. 242-243
Hør Lise læse Historisk Opslagsbog s. 242-243
Afsnit
Globalisering: Opsamling
Bryld, Carl-Johan: Kilder til Den nye verden, Systime; sider: 217-221
Opgaver: Fukuyama - se ☝️
Hør Lise læse Kilder til Den nye verden s. 217-221
Generel feedback historieopgave
Noter til artikel om globalisering
Opsamlingsskema Globalisering
I SKAL MEDBRINGEBogen KILDER TIL DEN NYE VERDEN (den lille)Artiklen GLOBALISERING (som I fik i begyndelsen af forløbet)
Læs jeres afsnit af Fukuyama fra i tirsdags igen (se skemaet)
Faser Den Kolde Krig
Tolkninger af Den Kolde Krig
Opgave: Taksonomi Fukuyama
Prøve-eksamensopgaver Globalisering
I SKAL MEDBRINGEbogen KILDER TIL DEN NYE VERDEN (den lille)
Se videoen om Den Kolde Krig derhjemme 👇(31 min.) - skriv ned undervejs: Krige/kriser og begreber, der nævnes
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
KS1 - Det gode samfund (samfundsfag)
"KS1: Det gode samfund" er et fællesfagligt forløb mellem ks/sa, ks/hi og ks/re.
Vi skal i forløbet i samfundsfag beskæftige os med følgende:
- De klassiske ideologier: liberalisme, konservatisme, socialisme
- Ideologiske forgreninger (socialliberalisme, socialdemokratisme)
- Højre-venstre-skalaen i dansk politik, herunder forskellen på fordelingspolitik og værdipolitik
- Den parlamentariske situation pt. (dvs: hvem sidder i regering, hvem er støtteparti, hvem er i opposition?)
- Velfærdsmodellerne: den universelle model, den residuale model og den korporative model
- Den universelle velfærdsmodels interne og eksterne udfordringer: den demografiske udfordring, faldende arbejdsudbud, stigende udgifter til forsvar og klima, stigende individualisering og forventningspres, migrationsudfordringern, globalisering og øget konkurrence (outsourcing=virksomhederne flytter produktionen til udlandet)
- Mulige løsninger på udfordringerne (fra Luk samfundet op!): nedskæringsstrategien (herunder udlicitering, indkomstbestemte sociale ydelser og empowerment), udvidelsesstrategien (handler om at udvide arbejdsstyrken) og omprioriteringsstrategien
Indhold
Kernestof:
Kære 2r. Så er I blevet de store 2.HF'ere! Og nu skal vi i gang med et nyt spændende forløb om "Det gode samfund". Som I husker fra før sommerferien skal I have jeres samfundsfagsbog "Vores samfund" med HVER gang, I har samfundsfag. Også i dette modu
Ideologier 2r ks sa 2025.pptx
Debatindlæg - Legoland ocr.pdf
Partier og højre-venstre i dansk politik.pptx
Lektie: Besvar opgaven med de fem uddrag fra partiprogrammer, som ligger på tirsdagens modul. Du skal kunne begrunde, hvorfor du mener, at der er tale om den pågældende ideologi.
LEKTIE: Læs side 120-124 i Vores samfund om partierne og fordelings- og værdipolitik.
Begrebsbooster (VIDEO) - Forlaget Columbus
Velfærdsmodeller - 2r ks sa 2025.pptx
Husk bogen!
Derfor er kommunalvalget vigtigt for dig
LEKTIE: Hvis du var fraværende torsdag morgen, skal du selv læse side 48-57 i bogen, som vi arbejdede med inden fredagens modul. Siderne handler om, hvad en velfærdsstat er - og om de tre velfærdsmodeller. Det er super vigtigt at kunne til eksamen og
Velfærdsstatens udfordringer.pptx
Danmark er ved at blive et fast track land.docx
DRTV - Debatten: Mindre velfærd for mere forsvar?
Debatten - personer.pptx
LEKTIE: Inden dette modul skal du have læst teksterne i kildesætte med en blyant i hånden, så du har markeret steder, der er relevant ift. problemformuleringen og problemstilligerne. Notér også gerne steder, som du f.eks. ikke forstår og skal have hj
Grupper KS1
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Det gode samfund (religion)
INDHOLD
Religionsundervisningens bidrag til forløbet "Det gode samfund" fokuserer på den etiske dimension. Foruden den kristne etik (med fokus på næstekærlighedsbegrebet, og hvorvidt det lægger op til individuel pligt eller social forpligtelse), gennemgås Benthams nytteetik. Som eksempel anvendes spørgsmål om flygtninge.
MATERIALER
Madsen, Lene m.fl.: Grundbog til Religion C. Systime, 2013. 2. udgave. Side 76-79
Når død giver liv - organdonation i undervisningen. E-bog, Systime, 2022. Kapitel 5.7.1-3 samt 5.7.5 (Benthams nytteetik)
Anden Mosebog kapitel 20, 1-21 (De ti bud)
Matthæusevangeliet, kapitel 5-7 (Bjergprædikenen i uddrag)
Lukasevangeliet, 10, 25-37 (Lignelsen om den barmhjertige samaritaner)
Den syriske flygtning er ikke min næste.
Kristendom.dk
, 6. oktober 2015
Vi kan snildt tage 100.000 flygtninge. Kristeligt Dagblad, 15. september 2015
Ca. 20 sider
Indhold
Kernestof:
Medbring bogen
Spørgsmål til Benthams nytteetik.docx
Benthams nytteetik.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
KS1: Det gode samfund (hi)
Forløbet fokuserer på velfærdsstatens historie i Danmark og danner optakt til det fællesfaglige KS1-projekt: Det gode samfund.
Forløbet skal give en indføring i udviklingen af det danske samfunds struktur og karakteristika i perioden fra anden halvdel af 1800-tallet til i dag, med særlig henblik på velfærdsstaten.
Som en del af forløbet besøger vi Danmarks Forsorgsmuseum i Svendborg, hvor vi på Fattiggården ser og hører om, hvordan samfundet tog sig af de svageste mens fattiggården var i funktion fra 1872 til 1974.
Centrale begreber og begivenheder i forløbet er:
Reformer, fra skøns- til retsprincippet, parlamentarisme, Kanslergadeforliget, opbygning af velfærdsstaten (soc.dem.), den offentlige sektor, høj- og lavkonjunktur, velfærdsstatsmodeller, velfærdsstatens udvikling i DK (boom i 1960’erne), samt kritik af velfærdsstaten.
Kernestof:
Dansk historie og identitet.
Natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv.
Forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
Omfang: ca. 70 sider.
Evalueringsform: Mundtlig, ikke anonym, på klassen, fysisk og verbal.
Indhold
Kernestof:
Forløbsplan KS1 Hi
Kompendium KS1 Hi
Velfærdsstatens historie (SDU)
Tidslinjer Velfærdsstaten
Det gode samfund 2r
Noter s. 76-79 Drømmen om det gode samfund
Jacobsen, Jørgen V. m.fl.: Kultur- og samfundsfags bogen, Columbus, 2008.; sider: 76-96
KS1 (kopi)
Ideologier: Hvordan karakteriserer man en ideologi?
Samfundstyper
Opgaver: Ideologier og 4-partisystemet
Noter: "Kultur- og samfundsfagsbogen" s. 83
Dokumentar: Velfærdsstaten
Miniforedrag - Velfærdsstaten
Stauning tale landstingsvalg 1936
Opgaver: Velfærdsstatens udvikling ca. 1914‐1940
Friisberg, Claus: Kilder til det nyeDK. Munksgaard 1992.; sider: 49-52
KS1 (kopi).
Noter Kanslergadeforliget
Opgaver: Kanslergadeforliget
Video: Kanslergadeforliget 1933
K.K. Steincke taler om Kanslergadeforligets socialreform i 1934 – Danmarkshistorien | Lex
Kanslergadeforliget 1933
Kanslergadeforliget - centrale begreber
Opgaver: Det gode samfund efter 1945 (spg. s. 217-220)
Mad torsdag Stettin
Haue, Harry m.fl: Det moderne Danmark 1840-92. Munksgaard 1994.; sider: 217-220
KS1 (kopi)
Ønsker til grupper KS1
IMG_3528.jpeg
Se video, hvor Lars Mikkelsen og Peer Balken (tidligere anbragt) viser rundt i museets nyeste udstilling "ANBRAGT"
Svendborg Museum - Danmarks Forsorgsmuseum
Fattigdomssyn-i-besættelsestidens-Danmark.pdf
Velfærdsstaten fra 1973 og frem
Mogens Glistrup Nedlæg Statsministeriet
Lov om offentlig forsorg 1961
Lises plankeværk fra Odinstårnet
Oversig over samfundstyper VS udvikling
68: Vi skulle bare lave revolution og så ville alt være anderledes (uddrag).
KS Synopsis skabelon med xx.doc
Andersen, Lars m.fl.: Fokus 3. Kernestof i historie. Fra verdenskrig til velfærd. Gyldendal A/S, 2012: side 74-75 (kopi)
Opsamlingsskema KS1 Hi
Sæt jer i KS1-grupperne, tak:
Hav læst prøvesættet og vær klar med spørgsmål
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
KS2 - Magt og demokrati
"KS2: Magt og demokrati" er et fællesfagligt forløb mellem ks/sa, ks/hi og ks/re
Vi skal i undervisningen i samfundsfag beskæftige os med følgende:
- Demokratiformer - herunder forskellen på empiriske demokratiformer og normative demokratiformer:
• empiriske demokratiformer: repræsentativt demokrati + direkte demokrati
• normative demokratiformer: konkurrencedemokrati (Alf Ross) og deltagelsesdemokrati (Hal Koch)
- Magtens tredeling: den lovgivende (FT), den udøvende (regeringen) og den dømmende (domstolene)
- Den parlamentariske situation: hvilke partier er pt. i regering/opposition?
- Parlamentarisme – positiv og negativ
- Den parlamentariske styringskæde
- Kulturelle forskelle, herunder:
• Hofstedes ”løgmodel”
• Thomas Hylland-Eriksens identitetsbegreber (den rene identitet, bindestregsidentiteten og den kreolske identitet)
• Integrationsformer: segregation, assimilation og pluralistisk integration
• Honneths anerkendelsesteori
- Demokratiets udfordringer, herunder bl.a. om:
• Folketingets sammensætning – hvem har magten - og er det problematisk?
• Tonen på sociale medier
• Politisk deltagelse, rettigheder og pligter (her læste vi bl.a. om indvandrere, som ikke kan stemme)
• Demokratiets tilstand set i henholdsvis konkurrence- og deltagelsesdemokratisk perspektiv (herunder om f.eks. manglende tillid til politikerne)
- Samfundsvidenskabelig metode: kvantitativ og kvalitativ metode
Indhold
Kernestof:
Demokrati - arbejdsopgaver 2r 2025.docx
Pladser i dette modul:
Kære 2r. Hvis du var fraværende tirsdag, skal du selv få læst op på side 114-120 i "Vores samfund". Vi starter modulet med at snakke om konkurrencedemokratiet over for deltagelsesdemokratiet.
TAVLE AlexanderAnn-SofieFreja KhalidJessicaMennaRoseSafinSmilla AstridCaroline Gustav LauraEmmaSiljeRosalinaNataschaMichlasRamla EstherSarahTanjaFreja Pladser i dagens modul:-)
Den parlamentariske styringskæde - 2r 2025.pptx
Koranlovet i Folketinget: L 65 Forslag til lov om ændring af straffeloven.
Hvis du ikke var der mandag, skal du selv sørge for at få læst side 127 og side 133-138 i "Vores samfund". Husk som altid at have bogen med til undervisningen!
Opgaver til side 142-145 og side 138-142.docx
Koranloven i Folketinget: L 65 Forslag til lov om ændring af straffeloven.
Lektie: Læs side 138-142 om lovgivningsprocessen og besvar de tilhørende opgaver (måske nåede du det i timen inden ferien).I modulet skal vi snakke om lovgivningsprocessen og se på tilblivelsen af den såkaldte "koranlov" (forbud mod utilbørlig behand
Regeringen ændrer i forslaget til en koranlov.docx
Bilag 1-3 - Folketingets sammensætning.docx
Indfødsretsprøve - kan du bestå?
Lektie: Læs den vedhæftede artikel herunder. Du skal bagefter kunne besvare nedenstående spørgsmål, men du behøver ikke nødvendigvis skrive det ned:
Vi skal ikke bruge vores bog i dag, da vi skal læse nogle sider fra en anden bog. Så I kan godt lade den blive hjemme i dette modul:-)
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
KS2: Magt og demokrati (hi)
Forløbets overordnede ramme er: Magt og demokrati i Danmark; hvem er inkluderet og ekskluderet, hvornår, hvorfor? Og, hvem bestemmer over tid? - herunder styreformer.
Forløbet skal give eleverne en indsigt i Danmarks politiske udvikling fra enevælde til demokrati; altså perioden ca.1848 til i dag (Besættelsen har ikke været behandlet). Særlige fokuspunkter er demokratiets indførelse, forfatningskampen/parlamentarisme, arbejdernes og kvinders kamp for indflydelse, samt udfordringer for og holdninger til demokratiet.
Forløbet danner optakt til det fællesfaglige KS2-projekt: Magt og demokrati.
Kernestof:
Dansk historie og identitet
Forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
Natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
Styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
Omfang: ca. 70 sider.
Evalueringsform: Anonymt spørgeskema i SurveyXact (obligatorisk undervisningsevaluering).
Indhold
Kernestof:
Kompendium KS2 Historie
Forløbsplan KS2 Historie
Miniforedrag - den danske enevælde
Kontrakter: Fra enevælde til demokrati
Demokrati (SDU)
Hvad er Demokrati?
I bedes udfylde denne evaluering af studieturen, så vi ved, hvad I syntes om turen, også hvis vi skal arrangere en tur samme sted hen en anden gang.
Adriansen, Inger m.fl.: Fokus 2 ”Fra oplysningstid til imperialisme”, Gyldendal 2012: side 114-117
Kig på dette kort, når I læser lektien:
Miniforedrag - Demokrati og demokratisering – Danmarkshistorien | Lex
Grundloven
Opgaver: Indførelsen af demokratiet
Ribebrevet
Hvis I ikke har gjort det: I bedes udfylde denne evaluering af studieturen, så vi ved, hvad I syntes om turen, også hvis vi skal arrangere en tur samme sted hen en anden gang.
Adriansen, Inger m.fl.: Fokus 2 ”Fra oplysningstid til imperialisme”, Gyldendal 2012.: side 117-119
Petition til Frederik 7. fra Borgerrepræsentationen 20. marts 1848
Resolutionerne vedtaget på Casinomødet 20. marts 1848
Arbejdernes kamp for indflydelse - test
Opgaver: Arbejdernes kamp for indflydelse
Karl Marx
Louis Pio, 1841-1894 – Danmarkshistorien | Lex
Louis Pio: “Maalet er fuldt!” 2. maj 1872 – Danmarkshistorien | Lex
Den Socialistiske Arbejderbevægelses Historie - tidslinje
Arbejderbevægelsen, 1872-1940- se artikel i kompendium (findes kun der)
Gimleprogrammet, 6.-8. juni 1876 – Danmarkshistorien | Lex
Mens I læser: Besvar disse opgaver 👇 - find dit navn og skriv!
Opgaver: Arbejdernes kamp for indflydelse (fra 9/10)
Læs med fokus på: 1: Hvad er parlamentarisme2: Hvad handler forfatningskampen om?
Adriansen, Inger m.fl.: Fokus 2 ”Fra oplysningstid til imperialisme”, Gyldendal 2012.: side 119-125 (stop lige før "Påskekrisen 1920")
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Magt og demokrati (religion)
INDHOLD
Efter en kort historisk fremstilling fokuserer forløbet først på tre problematikker i mødet mellem islam og det danske samfund: tørklædet, ægteskabet og kalifatet. Dernæst søger forløbet forståelse via en gennemgang af troen (Iman), de religiøse pligter (Ibadat) og dagligdags handlinger (Muamalat). Centrale begreber er i den forbindelse guds enhed, profeterne, englene, bøgerne, dommedag og forudbestemmelsen - de fem søjler: bekendelsen, bøn, faste, almisse og valfart - sharia, halal og haram.
MATERIALER
Kitir, Deniz: Klassisk og moderne islam. Systime 2020. 2. udgave. Side 17-21, 39-42, 59-77, 87-94, 127-130 og 214-218
YouTube: Min bøn (trin for trin).
https://www.youtube.com/watch?v=4uPJbJVEkIk
(minut 0:00-9:30)
http://islamsvar.dk/rad-og-vejledning/er-det-haram-at-bede-hvis-man-drikker/
Etniske minoritetskvinder og skilsmisse – med fokus på muslimske praksisser, VIVE 2020, Side 55-56, 159-165 og 168-170
https://echo.tv2.dk/2024-04-10-elvira-pitzner-vaagnede-til-at-ni-fremmede-maend-samlede-sig-rundt-om-hendes-seng
Fra Vollsmose til Folketinget. 22. oktober 2019 (29 minutter) -
https://www.dr.dk/drtv/se/kampen-om-mig_-fra-vollsmose-til-folketinget_143824
Ca. 55 sider
Indhold
Kernestof:
Demokrati - arbejdsopgaver 2r 2025.docx
Pladser i dette modul:
Kære 2r. Hvis du var fraværende tirsdag, skal du selv få læst op på side 114-120 i "Vores samfund". Vi starter modulet med at snakke om konkurrencedemokratiet over for deltagelsesdemokratiet.
TAVLE AlexanderAnn-SofieFreja KhalidJessicaMennaRoseSafinSmilla AstridCaroline Gustav LauraEmmaSiljeRosalinaNataschaMichlasRamla EstherSarahTanjaFreja Pladser i dagens modul:-)
Kompendium KS2 Historie
Forløbsplan KS2 Historie
Miniforedrag - den danske enevælde
Kontrakter: Fra enevælde til demokrati
Demokrati (SDU)
Hvad er Demokrati?
I bedes udfylde denne evaluering af studieturen, så vi ved, hvad I syntes om turen, også hvis vi skal arrangere en tur samme sted hen en anden gang.
Adriansen, Inger m.fl.: Fokus 2 ”Fra oplysningstid til imperialisme”, Gyldendal 2012: side 114-117
Kig på dette kort, når I læser lektien:
DRTV - Kampen om mig: Fra Vollsmose til Folketinget
Den parlamentariske styringskæde - 2r 2025.pptx
Koranlovet i Folketinget: L 65 Forslag til lov om ændring af straffeloven.
Hvis du ikke var der mandag, skal du selv sørge for at få læst side 127 og side 133-138 i "Vores samfund". Husk som altid at have bogen med til undervisningen!
Opgaver til side 142-145 og side 138-142.docx
Miniforedrag - Demokrati og demokratisering – Danmarkshistorien | Lex
Grundloven
Opgaver: Indførelsen af demokratiet
Ribebrevet
Hvis I ikke har gjort det: I bedes udfylde denne evaluering af studieturen, så vi ved, hvad I syntes om turen, også hvis vi skal arrangere en tur samme sted hen en anden gang.
Adriansen, Inger m.fl.: Fokus 2 ”Fra oplysningstid til imperialisme”, Gyldendal 2012.: side 117-119
Petition til Frederik 7. fra Borgerrepræsentationen 20. marts 1848
Resolutionerne vedtaget på Casinomødet 20. marts 1848
Arbejdernes kamp for indflydelse - test
Opgaver: Arbejdernes kamp for indflydelse
Karl Marx
Louis Pio, 1841-1894 – Danmarkshistorien | Lex
Louis Pio: “Maalet er fuldt!” 2. maj 1872 – Danmarkshistorien | Lex
Den Socialistiske Arbejderbevægelses Historie - tidslinje
Arbejderbevægelsen, 1872-1940- se artikel i kompendium (findes kun der)
Gimleprogrammet, 6.-8. juni 1876 – Danmarkshistorien | Lex
Grupper 2r Tirsdag og fredag.png
Koranloven i Folketinget: L 65 Forslag til lov om ændring af straffeloven.
Lektie: Læs side 138-142 om lovgivningsprocessen og besvar de tilhørende opgaver (måske nåede du det i timen inden ferien).I modulet skal vi snakke om lovgivningsprocessen og se på tilblivelsen af den såkaldte "koranlov" (forbud mod utilbørlig behand
Regeringen ændrer i forslaget til en koranlov.docx
image.png
Halal & Haram Arkiv - Islamsvar
Bilag 1-3 - Folketingets sammensætning.docx
Indfødsretsprøve - kan du bestå?
Lektie: Læs den vedhæftede artikel herunder. Du skal bagefter kunne besvare nedenstående spørgsmål, men du behøver ikke nødvendigvis skrive det ned:
Vi skal ikke bruge vores bog i dag, da vi skal læse nogle sider fra en anden bog. Så I kan godt lade den blive hjemme i dette modul:-)
Mens I læser: Besvar disse opgaver 👇 - find dit navn og skriv!
Opgaver: Arbejdernes kamp for indflydelse (fra 9/10)
Læs med fokus på: 1: Hvad er parlamentarisme2: Hvad handler forfatningskampen om?
Adriansen, Inger m.fl.: Fokus 2 ”Fra oplysningstid til imperialisme”, Gyldendal 2012.: side 119-125 (stop lige før "Påskekrisen 1920")
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 42
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1600/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75798219712", "T": "/lectio/1600/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75798219712", "H": "/lectio/1600/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75798219712" }