X - Odense Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Odense Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet g1 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
X - Odense Katedralskole
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Majbrit Tindahl Christiansen, Mette Bruun Bærholm Frikke, Poul Juul Christensen
Hold
2025 ap/g1 (
g1 ap/alm
,
g1 ap/da
,
g1 ap/la
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
AP dansk
Titel 2
AP Latin
Titel 3
AP almen grammatik
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
AP dansk
Faglige mål:
o Eleven skal kunne foretage en elementær kommunikationsanalyse af en tekst, dvs. identificere afsender, modtager, emne og situation (herunder mediet) og vurdere hvad de betyder for sprogbrugen i den pågældende tekst. Eleven skal også kunne vurdere hvorvidt en given sprogbrug passer til afsender, modtager, emne og situation.
o Eleven skal kunne skelne mellem formel og uformel sprogbrug.
o Eleven skal kunne bestemme forskellige typer af billedsprog, kunne bestemme en teksts semantiske skemaer og bruge begreberne denotation og konnotation.
o Eleven skal kunne identificere sproghandlinger i tekster og skelne mellem informationsudvekslende, handlingsregulerende, holdnings- og følelsesudtrykkende og kontaktstrukturende sproghandlinger.
o Eleven skal kunne identificere teksters genre ud fra deres dominerende sproghandlingstype og grammatiske og stilistiske træk i øvrigt, herunder brugen af billedsprog.
Materiale:
- Begreb om dansk, s. 89-90 (om skriftsprog og talesprog)
- Sprogenes Verden, s. 99-101 (om kommunikation og genre)
- Ind i sproget, s. 89-96, 104 (om semantiske skemaer, billedsprog, og denotation og konnotation)
- Tove Ditlevsen, Af Barndommens Gade
- Sprogets veje, s. 81-85 (om sproglig varation)
- Ind i sproget (iBog) (om forvægt og bagvægt + paratakse og hypotakse)
- Teksten ”Bekendtgørelse af Lov om hunde”
- Grundforløb i dansk, s. 42-45 (uddrag om sociolingvistik)
- Begreb om dansk, s. 83-85 (om undertekst og sproghandlinger)
- Line Knutzon, uddrag fra Guitaristerne
Indhold
Kernestof:
Introduktion til AP Latin
Ordklasser, substantiver og verber
Fremgangsmåde ved analyse og oversættelse.docx
Vi skal arbejde med danskdelen af AP. PS: Vi bruger ikke Sprogenes verden til danskdelen af AP.
01 Mundtligt og skriftligt sprog.pdf
02 Andreas og Sebastian snakker om musik.pdf
03 Bekendtgørelse af Lov om Hunde.pdf
Kære G1. Jeg glæder mig til at møde jer. Der er ingen lektier til dette modul.
Analyse og oversættelse af latin
Du skal læse den vedhæftede fil om 'Hensigtsmæssig kommunikation', som er vedhæftet her. Du skal ikke lave opgaverne i filen. Vi får ikke besøg af HC og TT alligevel - det er udsat.
05 Hensigtsmæssig kommunikation.pdf
04 Ved Betinas konfirmation d. 4. maj 2003.pdf
Ved Betinas konfirmation d. 4. maj 2003 - arbejdsspørgsmål.docx
Talesprog-Skriftsprog.docx
Analyse og præpositioner
Kære G1. Vi har nu gennemgået substantiver, adjektiver og adverbier (morfologi). I bogen "Sprogenes Verden" gennemgås disse emner på siderne: 20-22 - 34 og 37-38. Læs disse sider. Til timen skal du lave øvelse 1,2,3 og 4 i øvelseskompendiet. Jeg lægg
Kap. 3 i Sprogenes Verden
Øvelser
Vi samler op på jeres omskrivninger af de to små tekststykker fra sidste modul. I skal som lektie læse dokumentet om sproghandlinger og undertekst.
06 Sproghandlinger og undertekst.pdf
Udfyld arket om sproghandlinger. Det er vigtigt, at du selv formulerer forklaringerne. Brug teksten om sproghandlinger, som du læste til sidste AP-danskmodul. Vi arbejder også videre med 'Guitaristerne', så husk teksten.
Sproghandlinger og undertekst noter.docx
Indirekte objekt
Læs de første 4 sider (om semantiske skemaer og denotation/konnotation).
Semantik.pdf
Tove Ditlevsen, Barndommens Gade.docx
Kære G1. Til i dag skal I have lavet øvelserne med verber i kompendiet. Det er øvelse 5 til og med 11. Hvis du synes, at de er vanskelige, kan du støtte dig til siderne 25, 27-28 og 31-32. Jeg vedhæfter også powerpoint fra sidste modul.
Substantiver.pptx
Kære Alle. Til i dag skal I have lavet de opsamlende øvelser i kompendiet (øvelse 15 og 16). I skal desuden læse side 47 og 48 i "Sprogenes Verden". I skal ikke lave øvelserne, men blot læse, hvad man forstår ved morfemer.
Midtvejstest
Midtvejstest i AP latin.docx
Kære G1. Til denne time skal I have lavet øvelse 18 og 19 i øvelseskompendiet. I skal også have læst side 50 til 55 i "Sprogenes Verden". Det lyder som meget, men det er kun selve teksten, ikke øvelserne.
Rette midtvejsprøve + imperfektum
Vi starter med at lave opgaven om "Barndommens gade" færdig. Læs desuden den vedhæftede tekst om sproglig variation. Sæt jer i grupperne.
Sproglig variation.pdf
Paratakse vs. hypotakse.pdf
Forvægt og bagvægt.pdf
Forvægt og bagvægt.pptx
Villy Sørensen En kort historie.pdf
Kære G1. Til modulet i dag skal du have lavet øvelse 26 og 27 i kompendiet. Jeg tror faktisk, at du nåede øvelse 26 i sidste modul. Vi fortsætter med syntaks - i dag skal det handle om konjunktioner og sætningstyper. Du skal til modulet læse side 64
Imperfektum og passiv
Kære G1. I dag skal vi rette jeres opgaver: øvelse 29, 31 og 32. Vi skal desuden lave en prøveeksamen, så I er helt klar til AP. Det er vigtige sager .......
Passiv
Infinitiv og imperativ
Læs dine noter godt igennem og kig på opgaverne, vi har lavet i forløbet. Midtvejsprøven er jeres mulighed for at se, hvordan selve prøven kommer til at se ud. Husk, at det kan være en god idé med nogle farver til markeringer i teksten. :)
AP - hvad skal jeg kunne i dansk.docx
Vi arbejder med midtvejsprøven og begynder at repetere. Linket er ikke lektie.
Minlæring
AP puljetid dansk – Google Drev
Kære G1. Vi gennemgår prøveeksamen fra 19. september. Vi skal desuden tale kort om parataktiske og hypotaktiske sætninger. Skriv til mig senest mandag d. 29. september, hvis der er særlige emner, vi skal repetere (og lave flere opgaver med).
Infinitiv og imperativ (fortsat)
Læs dokumentet om sociolingvistik (frem til sproghandlinger). Vi skal også repetere. I kan bruge Min Læring eller mappen i Google (links er på modulet tirsdag). Husk din midtvejsprøve, hvis du vil tale med mig om den.
Sociolingvistik.pdf
Repetitionsøvelser.docx
Repetition og opsamling
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
AP Latin
Formål:
At skærpe elevernes sproglige iagttagelse gennem latins sproglige og grammatiske struktur.
At eleverne får en erkendelse af sproglige strukturer og et arbejdsredskab at bygge videre på.
At eleverne får viden om sammenhængen mellem latin og de moderne sprog (tværfaglighed).
At give eleverne en grundlæggende forståelse for ordklasser, bøjningsformer og ledfunktion i sætningen.
Materiale:
Rasmus Gottschalck/Marianne Terp: Sprogenes Verden – latindelen
Lærerproducerede øvelser
Indhold:
Uddrag af Sprogenes Verden kap.1-8, 6-8 linjer pr. gang
Oversættelses- og analyseøvelser med fokus på syntaktisk analyse.
Evaluering.
Mundtlig - klassedialog.
Indhold
Kernestof:
Introduktion til AP Latin
Ordklasser, substantiver og verber
Fremgangsmåde ved analyse og oversættelse.docx
Vi skal arbejde med danskdelen af AP. PS: Vi bruger ikke Sprogenes verden til danskdelen af AP.
01 Mundtligt og skriftligt sprog.pdf
02 Andreas og Sebastian snakker om musik.pdf
03 Bekendtgørelse af Lov om Hunde.pdf
Kære G1. Jeg glæder mig til at møde jer. Der er ingen lektier til dette modul.
Analyse og oversættelse af latin
Du skal læse den vedhæftede fil om 'Hensigtsmæssig kommunikation', som er vedhæftet her. Du skal ikke lave opgaverne i filen. Vi får ikke besøg af HC og TT alligevel - det er udsat.
05 Hensigtsmæssig kommunikation.pdf
04 Ved Betinas konfirmation d. 4. maj 2003.pdf
Ved Betinas konfirmation d. 4. maj 2003 - arbejdsspørgsmål.docx
Talesprog-Skriftsprog.docx
Analyse og præpositioner
Kære G1. Vi har nu gennemgået substantiver, adjektiver og adverbier (morfologi). I bogen "Sprogenes Verden" gennemgås disse emner på siderne: 20-22 - 34 og 37-38. Læs disse sider. Til timen skal du lave øvelse 1,2,3 og 4 i øvelseskompendiet. Jeg lægg
Kap. 3 i Sprogenes Verden
Øvelser
Vi samler op på jeres omskrivninger af de to små tekststykker fra sidste modul. I skal som lektie læse dokumentet om sproghandlinger og undertekst.
06 Sproghandlinger og undertekst.pdf
Udfyld arket om sproghandlinger. Det er vigtigt, at du selv formulerer forklaringerne. Brug teksten om sproghandlinger, som du læste til sidste AP-danskmodul. Vi arbejder også videre med 'Guitaristerne', så husk teksten.
Sproghandlinger og undertekst noter.docx
Indirekte objekt
Læs de første 4 sider (om semantiske skemaer og denotation/konnotation).
Semantik.pdf
Tove Ditlevsen, Barndommens Gade.docx
Kære G1. Til i dag skal I have lavet øvelserne med verber i kompendiet. Det er øvelse 5 til og med 11. Hvis du synes, at de er vanskelige, kan du støtte dig til siderne 25, 27-28 og 31-32. Jeg vedhæfter også powerpoint fra sidste modul.
Substantiver.pptx
Kære Alle. Til i dag skal I have lavet de opsamlende øvelser i kompendiet (øvelse 15 og 16). I skal desuden læse side 47 og 48 i "Sprogenes Verden". I skal ikke lave øvelserne, men blot læse, hvad man forstår ved morfemer.
Midtvejstest
Midtvejstest i AP latin.docx
Kære G1. Til denne time skal I have lavet øvelse 18 og 19 i øvelseskompendiet. I skal også have læst side 50 til 55 i "Sprogenes Verden". Det lyder som meget, men det er kun selve teksten, ikke øvelserne.
Rette midtvejsprøve + imperfektum
Vi starter med at lave opgaven om "Barndommens gade" færdig. Læs desuden den vedhæftede tekst om sproglig variation. Sæt jer i grupperne.
Sproglig variation.pdf
Paratakse vs. hypotakse.pdf
Forvægt og bagvægt.pdf
Forvægt og bagvægt.pptx
Villy Sørensen En kort historie.pdf
Kære G1. Til modulet i dag skal du have lavet øvelse 26 og 27 i kompendiet. Jeg tror faktisk, at du nåede øvelse 26 i sidste modul. Vi fortsætter med syntaks - i dag skal det handle om konjunktioner og sætningstyper. Du skal til modulet læse side 64
Imperfektum og passiv
Kære G1. I dag skal vi rette jeres opgaver: øvelse 29, 31 og 32. Vi skal desuden lave en prøveeksamen, så I er helt klar til AP. Det er vigtige sager .......
Passiv
Infinitiv og imperativ
Læs dine noter godt igennem og kig på opgaverne, vi har lavet i forløbet. Midtvejsprøven er jeres mulighed for at se, hvordan selve prøven kommer til at se ud. Husk, at det kan være en god idé med nogle farver til markeringer i teksten. :)
AP - hvad skal jeg kunne i dansk.docx
Vi arbejder med midtvejsprøven og begynder at repetere. Linket er ikke lektie.
Minlæring
AP puljetid dansk – Google Drev
Kære G1. Vi gennemgår prøveeksamen fra 19. september. Vi skal desuden tale kort om parataktiske og hypotaktiske sætninger. Skriv til mig senest mandag d. 29. september, hvis der er særlige emner, vi skal repetere (og lave flere opgaver med).
Infinitiv og imperativ (fortsat)
Læs dokumentet om sociolingvistik (frem til sproghandlinger). Vi skal også repetere. I kan bruge Min Læring eller mappen i Google (links er på modulet tirsdag). Husk din midtvejsprøve, hvis du vil tale med mig om den.
Sociolingvistik.pdf
Repetitionsøvelser.docx
Repetition og opsamling
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
AP almen grammatik
Vi skal i "AP-almen grammatik" lære følgende:
- De latinske betegnelser for almindelige grammatiske begreber, herunder ordklasserne og sætningsleddenes latinske navne.
- At kunne skelne mellem forskellige ordklasser, samt at kende til disses bøjninger.
- At lave en syntaktisk analyse af en sætning, dvs. at kunne identificere alle de led, en given sætning er sammensat af.
- At kunne skelne mellem helsætninger og ledsætninger (herunder relativsætninger) samt kende begreberne paratakse og hypotakse.
Undervisningen foregår på dansk, men der inddrages enkelte eksempler fra fremmedsprog, som bevidstgør om sammenhænge mellem sprog.
Kernestof:
Rasmus Gottschalck og Marianne Terp: "Sprogenes Verden", Gyldendal 2016 (se sidetal nedenfor)
Morfologi:
- Substantiver s. 20-22
- Adjektiver s. 34
- Adverbier s. 37-38
- Verber (inkl. aktiv/passiv) s. 25, 27-28, 31-32
- Pronominer s. 42-43
- Præpositioner s. 40
- Konjunktioner s. 44
- Morfemer s. 47-48
Syntaks:
- Sætningsled og sætningsanalyse s. 49
- Subjekt og verbal s. 50-51
- Kongruens s. 52
- Objekt s. 54-57
- Subjektsprædikat s. 58-59
- Indirekte objekt s. 60-61
- Objektsprædikat: s. 62
- Adverbial s. 63
- Konjunktional: s.64
- Helsætninger og ledsætninger s. 67-71
Indhold
Kernestof:
Kære G1. Jeg glæder mig til at møde jer. Der er ingen lektier til dette modul.
Analyse og oversættelse af latin
Du skal læse den vedhæftede fil om 'Hensigtsmæssig kommunikation', som er vedhæftet her. Du skal ikke lave opgaverne i filen. Vi får ikke besøg af HC og TT alligevel - det er udsat.
05 Hensigtsmæssig kommunikation.pdf
04 Ved Betinas konfirmation d. 4. maj 2003.pdf
Ved Betinas konfirmation d. 4. maj 2003 - arbejdsspørgsmål.docx
Talesprog-Skriftsprog.docx
Analyse og præpositioner
Kære G1. Vi har nu gennemgået substantiver, adjektiver og adverbier (morfologi). I bogen "Sprogenes Verden" gennemgås disse emner på siderne: 20-22 - 34 og 37-38. Læs disse sider. Til timen skal du lave øvelse 1,2,3 og 4 i øvelseskompendiet. Jeg lægg
Kap. 3 i Sprogenes Verden
Øvelser
Vi samler op på jeres omskrivninger af de to små tekststykker fra sidste modul. I skal som lektie læse dokumentet om sproghandlinger og undertekst.
06 Sproghandlinger og undertekst.pdf
Udfyld arket om sproghandlinger. Det er vigtigt, at du selv formulerer forklaringerne. Brug teksten om sproghandlinger, som du læste til sidste AP-danskmodul. Vi arbejder også videre med 'Guitaristerne', så husk teksten.
Sproghandlinger og undertekst noter.docx
Indirekte objekt
Læs de første 4 sider (om semantiske skemaer og denotation/konnotation).
Semantik.pdf
Tove Ditlevsen, Barndommens Gade.docx
Kære G1. Til i dag skal I have lavet øvelserne med verber i kompendiet. Det er øvelse 5 til og med 11. Hvis du synes, at de er vanskelige, kan du støtte dig til siderne 25, 27-28 og 31-32. Jeg vedhæfter også powerpoint fra sidste modul.
Substantiver.pptx
Kære Alle. Til i dag skal I have lavet de opsamlende øvelser i kompendiet (øvelse 15 og 16). I skal desuden læse side 47 og 48 i "Sprogenes Verden". I skal ikke lave øvelserne, men blot læse, hvad man forstår ved morfemer.
Midtvejstest
Midtvejstest i AP latin.docx
Kære G1. Til denne time skal I have lavet øvelse 18 og 19 i øvelseskompendiet. I skal også have læst side 50 til 55 i "Sprogenes Verden". Det lyder som meget, men det er kun selve teksten, ikke øvelserne.
Rette midtvejsprøve + imperfektum
Vi starter med at lave opgaven om "Barndommens gade" færdig. Læs desuden den vedhæftede tekst om sproglig variation. Sæt jer i grupperne.
Sproglig variation.pdf
Paratakse vs. hypotakse.pdf
Forvægt og bagvægt.pdf
Forvægt og bagvægt.pptx
Villy Sørensen En kort historie.pdf
Kære G1. Til modulet i dag skal du have lavet øvelse 26 og 27 i kompendiet. Jeg tror faktisk, at du nåede øvelse 26 i sidste modul. Vi fortsætter med syntaks - i dag skal det handle om konjunktioner og sætningstyper. Du skal til modulet læse side 64
Imperfektum og passiv
Kære G1. I dag skal vi rette jeres opgaver: øvelse 29, 31 og 32. Vi skal desuden lave en prøveeksamen, så I er helt klar til AP. Det er vigtige sager .......
Passiv
Infinitiv og imperativ
Læs dine noter godt igennem og kig på opgaverne, vi har lavet i forløbet. Midtvejsprøven er jeres mulighed for at se, hvordan selve prøven kommer til at se ud. Husk, at det kan være en god idé med nogle farver til markeringer i teksten. :)
AP - hvad skal jeg kunne i dansk.docx
Vi arbejder med midtvejsprøven og begynder at repetere. Linket er ikke lektie.
Minlæring
AP puljetid dansk – Google Drev
Kære G1. Vi gennemgår prøveeksamen fra 19. september. Vi skal desuden tale kort om parataktiske og hypotaktiske sætninger. Skriv til mig senest mandag d. 29. september, hvis der er særlige emner, vi skal repetere (og lave flere opgaver med).
Infinitiv og imperativ (fortsat)
Læs dokumentet om sociolingvistik (frem til sproghandlinger). Vi skal også repetere. I kan bruge Min Læring eller mappen i Google (links er på modulet tirsdag). Husk din midtvejsprøve, hvis du vil tale med mig om den.
Sociolingvistik.pdf
Repetitionsøvelser.docx
Repetition og opsamling
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1600/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75798220081", "T": "/lectio/1600/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75798220081", "H": "/lectio/1600/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75798220081" }