Holdet g7 bk (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Odense Katedralskole
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Anne-Sofie Ryrberg Høyer
Hold 2025 bk/g7 (g7 bk)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Akvarel i Kongens Have
Titel 2 2. Skulpturer i det offentlige rum

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Akvarel i Kongens Have

Forløb 1:
Introduktion og akvarel i Kongens Have (Læste sider: 0)

Introduktion til faget, samtale om kunst og visuel kultur samt praktisk opstartsøvelse.

Praktisk produkt:
- Akvarelmalerier i postkort-format, som udarbejdes i Kongens Have

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2. Skulpturer i det offentlige rum

Forløb 2:
Skulpturer i det offentlige rum. (Læste sider: 7)

Fokus på skulpturer i det offentlige rum, samt grundlæggende begreber til analyse af skulpturer. Begreberne læres gennem en vekslen mellem teoretisk gennemgang, analyse af selvvalgt skulptur i Kongens Have, samt praktiske øvelser.

Teoretisk udgangspunkt i:
- Uddrag af Skoletjenesten m.fl.; Skulpturstudier – Analyseredskab til gymnasiet og HF. Download fra hjemmeside 2023: http://tilbygningen.dk/skulpturstudier/artikler/formalanalyse (Om formalanalyse af skulpturer)
- Videoklip: Black Lives Matter (BLM) og skulpturer i det offentlige rum: https://edition.cnn.com/videos/arts/2020/07/16/black-lives-matter-protestor-statue-bristol-uk-lon-orig.cnn
- Lærerproducerede power points med skulpturer
- Formal- og betydningsanalyse af selvvalgte skulpturer i Kongens Have, Odense C.


Praktiske produkter:
- Foto shoot af kroppe i statiske/dynamiske positurer
- Attack på- eller en interaktion med en analyseret skulptur i Kongens have
- Foto af elevproduceret margarineskulptur
- Lerskulptur af hverdagsobjekt, som kan stå på et ’pænt dækket bord’. Skulpturerne er inspireret af samtidskunstneren Rose Eken.


Fokuspunkter i forløbet
- Introduktion til metoderne formal- og betydningsanalyse.
- Anvendelse af relevant fagterminologi på et elementært niveau (Formalanalytiske begreber til skulpturanalyse)
- Elevernes egne analyser i grupper af en skulptur i Kongens Have


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer