Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Odense Katedralskole
|
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
|
Lærer(e)
|
Anne-Sofie Ryrberg Høyer
|
|
Hold
|
2025 bk/h1 (1h bk1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
1. Akvarel i Kongens Have
Forløb 1:
Introduktion og akvarel i Kongens Have (Læste sider: 0)
Introduktion til faget, samtale om kunst og visuel kultur samt praktisk opstartsøvelse.
Praktisk produkt:
- Akvarelmalerier i postkort-format, som udarbejdes i Kongens Have
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
2. Skulpturer i det offentlige rum
Forløb 2:
Skulpturer i det offentlige rum. (Læste sider: 7)
Fokus på skulpturer i det offentlige rum, samt grundlæggende begreber til analyse af skulpturer. Begreberne læres gennem en vekslen mellem teoretisk gennemgang, analyse af selvvalgt skulptur i Kongens Have, samt praktiske øvelser.
Teoretisk udgangspunkt i:
- Uddrag af Skoletjenesten m.fl.; Skulpturstudier – Analyseredskab til gymnasiet og HF. Download fra hjemmeside 2023: http://tilbygningen.dk/skulpturstudier/artikler/formalanalyse (Om formalanalyse af skulpturer)
- Videoklip: Black Lives Matter (BLM) og skulpturer i det offentlige rum: https://edition.cnn.com/videos/arts/2020/07/16/black-lives-matter-protestor-statue-bristol-uk-lon-orig.cnn
- Lærerproducerede power points med skulpturer
- Formal- og betydningsanalyse af selvvalgte skulpturer i Kongens Have, Odense C.
Praktiske produkter:
- Foto shoot af kroppe i statiske/dynamiske positurer
- Attack på- eller en interaktion med en analyseret skulptur i Kongens have
- Foto af elevproduceret margarineskulptur
- Lerskulptur af hverdagsobjekt, som kan stå på et ’pænt dækket bord’. Skulpturerne er inspireret af samtidskunstneren Rose Eken.
Fokuspunkter i forløbet
- Introduktion til metoderne formal- og betydningsanalyse.
- Anvendelse af relevant fagterminologi på et elementært niveau (Formalanalytiske begreber til skulpturanalyse)
- Elevernes egne analyser i grupper af en skulptur i Kongens Have
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1600/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75798220092",
"T": "/lectio/1600/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75798220092",
"H": "/lectio/1600/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75798220092"
}