Holdet g6 da (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Odense Katedralskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Anne Sofie Bruun Langgaard
Hold 2025 da/g6 (g6 da)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Dansk i grundforløbet: Overgange

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Dansk i grundforløbet: Overgange

Et tematisk forløb, der introducerer til danskfaget i gymnasiet gennem et udvalg af tekster (det udvidede tekstbegreb), der alle 'overgange' som bærende tematik.

Formål med grundforløbet er:

At eleven/du møder god dansk (og nordisk) litteratur og medietekster
At eleven/du får faglige redskaber, så du kan analysere disse tekster
At eleven/du udvider dit (faglige) ordforråd, så du kan udtrykke dig nuanceret
At eleven/du får muligheden for at spejle dig selv i litteraturen og medieteksterne

Følgende faglige mål (fra bekendtgørelsen) berøres i forløbet:

Eleven/du skal...

- Analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster i alle medier
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Demonstrere viden om træk af den danske litteraturs historie med eksempler på samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- Kunne forholde sig til det moderne mediebillede, herunder kunne analysere og vurdere mediets betydning i kommunikationen
- Anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (redegørelse, diskussion, analyse, fortolkning)

Tekster, der arbejdes med i forløbet:

- Syndefaldsmyten (myte)
- Harpens kraft (folkevise)
- Rødhætte (folkeeventyr)
- DR: Efterskolen, afsnit 1 (dokumentar)
- Bjarne Reuter: Nielsens knallert (novelle)
- Charlotte Weize: Villy (novelle)
- Søren Ulrik Thomsen: Det værste og det bedste (2002) (digt, uddrag).

Skriftlig aflevering:

Analyse og fortolkning af novelle fra syndefaldsforløbet (4 fordybelsestimer), samt en portrætartikel (1 fordybelsesartikel)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer