Holdet g8 da (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Odense Katedralskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Majbrit Tindahl Christiansen
Hold 2025 da/g8 (g8 da)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Overgange i litteraturen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Overgange i litteraturen

Forløbet skal introducere eleverne til danskfaget med et tema omkring, hvordan overgangen fra barn til voksen skildres i litteraturen inden for såvel en tidsmæssig som en genremæssig spredning. Den er hensigten at give eleverne et tema, som de kan spejle sig i, og et forløb, der introducere danskfagets metoder og materialer.

Faglige mål:
- Analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster
- Opnå kendskab til kontraktmodellen og aktantmodellen
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Demonstrere viden om træk af den danske litteraturs historie med eksempler på samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- Anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (redegørelse, diskussion, analyse, fortolkning)         

Tekster:
- Syndefaldsmyten (myte)
- ”Jomfruen i fugleham” (folkevise)
- Den lille Rødhætte (folkeeventyr)
- Charlotte Weitze: Villy (novelle)
- Ringen (novelle)
- Udvalgte andre tekster

Skriftlighed:
Analyse og fortolkning af tekst fra forløbet (5 fordybelsestimer). Vi har arbejdet indgående med analysepunkterne personkarakteristik, miljøkarakteristik og på at lave en fortolkning. Vi har desuden haft fokus på, hvordan man skriver en indledning og en konklusion og på citatteknik, struktur, emnesætninger og delkonklusioner.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriftlig opgave 1 Portræt af makker 24-08-2025
Den lille Rødhætte 21-09-2025
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer