Holdet 1h id (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Odense Katedralskole
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Maj Daa Funder Büchert, Ulrik Daa Funder Büchert
Hold 2025 id/h (1h id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Flag football
Titel 2 Ultimate
Titel 3 Lindy Hop
Titel 4 Opvarmning
Titel 5 Padel
Titel 6 Crossfit

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Flag football

I skal til eksamen fremvise noget grundlæggende kaste-/gribeteknik, nogle kaste-/gribeøvelser, nogle spiløvelser og til sidst skal I vise, at I kan bruge disse færdigheder i forbindelse med en flag football-kamp.

I bliver bedømt på om I…

…kan aflevere/modtage en amerikansk fodbold stående og i løb
…har fokus på: grebet på bolden, armens bevægelse samt brug af kroppen (vægtoverførsel)
…kan gribe den på to måder: begge arme (skål) og ’ruder’-formet greb


Derudover skal I…

…vise en forståelse for bevægelse uden bold og anvende denne forståelse gennem et antal løbemønstre
…kunne anvende ovenstående til at gøre jer spilbare og løbe fri af opdækning (vise temposkift)
…kunne følge med en modstander (mandsopdækning)
…have et grundlæggende kendskab til regler samt de mest brugte udtryk i flagfootball
…vise forståelse for vigtigheden af kommunikation på banen og benytte denne i forskellige småspil


Vi forventer også at…
…I viser en forståelse for relationelle færdigheder ift. afleveringer. Dvs. at kunne udvise præcision i den enkelte aflevering ift. den person, som modtager fx i endzone
…I kan modtage bolden sikkert mhp. at holde bolden på eget hold
…I kan samarbejde på eget hold ift. boldbesiddelse, taktiske oplæg og afslutninger
…I kan følge en taktik (komme med forslag/justeringer)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Ultimate

I skal til eksamen fremvise noget grundlæggende kaste-/gribeteknik,
nogle kaste-/gribeøvelser, nogle spiløvelser og til sidst skal I vise, at I kan bruge disse færdigheder i forbindelse med en ultimatekamp.

I bliver bedømt på om I…

…har forståelse for bevægelse uden disc, og evner at anvende
   denne forståelse gennem et antal hensigtsmæssige
   løbemønstre (fx v-cut og stack)
…kan anvende ovenstående til at gøre jer spilbare samt løbe fri
   af opdækning
… kan følge med en modstander og lave temposkift ved mandsopdækning
…har forståelse for vigtigheden af kommunikation på banen og benytter denne i forskellige
   småspil/kampsituationer (løbemønstre).
Derudover skal I…
…kunne aflevere en disc: (fokus på korrekt afvikling ift. svirp i håndleddet, grebet på discen, armens
   bevægelse fra start til slut, korrekt udgangsposition (benstilling) – afhænger af typen af kast)
…kunne modtage en disc: (fokus på korrekt brug af to hænder både ift. sandwichgreb og greb af disc i
   højt og lavt leje (tommelfingre hhv. under og over disc)
…kunne anvende følgende typer af kast: baghåndskast, forhåndskast, hammerkast
…vise forståelse for relationelle færdigheder ift. afleveringer. Dvs. at kunne udvise præcision i det
   enkelte kast ift. den person, som modtager discen i løb
…kunne modtage discen sikkert med begge hænder i en kampsituation mhp. at holde discen på eget
   hold
Vi forventer også at I…
…kan samarbejde på eget hold ift. discbesiddelse, taktiske oplæg og scoringsforsøg
…kan kommunikere, anvende hensigtsmæssige løbemønstre og evner at gøre jer spilbare
…kan følge en taktik og komme med forslag/justeringer
…har en forståelse for spillet, dets regler og de fairplay-dimensioner, der er i ultimate
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Lindy Hop

I skal til eksamen fremvise en række grundtrin, nogle figurer/jazztrin. Herefter skal I vise en eller flere sammensatte koreografier. I må gerne gentage de enkelte koreografier.
I bliver bedømt på om I…

…kender til og kan vise de forskellige dansefatninger (open/closed position)
…kan vise hvordan man fører og bliver ført
…kan udføre grundtrin i lindy hop og herunder demonstrere dansens karakteristika
…kan ’bounce’ (den vertikal hoppende bevægelse der er grundlaget for al swingdans)
…kan udføre udvalgte figurer i lindy hop (under uret/tuck turn, byt plads/pass by, over åen/cross the bridge samt diverse andre figurer)
…kan udføre forskellige jazztrin
alt sammen i takt til musik

Derudover skal I…
…kunne udføre de forskellige trin/variationer med fokus på kropsbevidsthed, herunder blandt andet centerforståelse, holdning og balance
…kunne anvende musikken korrekt i udførelsen af forskellige bevægelser
…kunne følge rytmen i musikken, herunder begynde på 1-slaget

Vi forventer også at I…
…kan samarbejde med en partner mhp. at koble de tekniske færdigheder til en dans/sekvens/serie
…anvender kroppen som kommunikationsmiddel til at skabe forskellige relationer
…laver jeres egen showcase (koreograferet dans)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Opvarmning

Teoretiske færdigheder:

o At eleven for en forståelse for, hvorfor det er vigtigt at varmen kroppen op forud for en given aktivitet. Herunder skal eleven demonstrere teoretisk viden omkring:

o De fysiologiske effekter af opvarmning
o De mentale effekter af opvarmning
o Hvordan man bygger et opvarmningsprogram fornuftigt op, herunder
o Progression
o Valg af øvelser/muskelgrupper

o Musikforståelse, herunder
o Tempo
o Stemning
o Takter (antal øvelser)


Tekniske færdigheder:

o Eleven skal kunne udforme og udføre et opvarmningsprogram ud fra ovenstående teoretiske viden og med fokus på at eleven viser:
  
o Hensigtsmæssig progression
o Relevante øvelser (inddragelse af kroppens store muskelgrupper)
o Hensigtsmæssigt musikvalg (passer de valgte øvelser til musikkens tempo og stemning?)
o Klar og tydelig formidling af øvelser
o Udførelse af øvelserne (helkropsøvelser/kropsbevidsthed etc.) – herunder at kunne udføre øvelserne i takt til musikken.


Samarbejdskompetencer:
o Eleven skal kunne diskutere og evaluere eget og andres opvarmningsprogram ud fra ovenstående punkter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Padel

I skal til eksamen fremvise nogle grundlæggende slag, udvise spilforståelse samt kommunikation med makker både i forbindelse med øvelser og det færdige spil.
I bliver bedømt på om I…  

… kan vise følgende slag teknisk korrekt:
forhånd, baghånd, flugtning/volley, serv og lob (lob både med og uden brug af glas)
…i forbindelse med de forskellige slag har fokus på:
at vende overkroppen mod gitteret
kort tilbagesving
lavt tyngdepunkt
korrekt greb og vinkel mellem bat og underarm
har battet i øjenhøjde
viser ’elefant’ og ’sommerfugl’ ifm. afvikling
korrekt fodstilling

Derudover skal I…

…kunne indtage en korrekt serveposition med makker og erobre nettet i forbindelse med en serv
…kunne dække banen korrekt både offensivt of defensivt sammen med makker (sideforskydning, kort afstand mellem hinanden, følges ad frem-og-tilbage)
…have et grundlæggende kendskab til regler og pointtælling samt karakteristika ved spillet
…vise forståelse for vigtigheden af kommunikation på banen og benytte denne i en kampsituation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Crossfit

I skal til eksamen fremvise nogle grundlæggende crossfitøvelser teknisk korrekt. derefter skal I gennemføre et crossfitprogram, som I selv har lavet.


I bliver bedømt på om I…

…kan udføre udvalgte øvelser teknisk korrekt
…kan sammensætte et fornuftigt crossfitprogram med fokus på
   fysiologiske/træningsmæssigt relevante overvejelser
…har en fysisk kapacitet der muliggør, at I kan udføre et
   crossfitprogram med en tilfredsstillende belastning
…afvikler øvelserne eksplosivt og med tung vægt, som vi har haft fokus på


Derudover forventer vi også, at I…
…kan indgå i en faglig samtale omkring opbygningen af programmet (valg af øvelser, intensitet, varighed), træningsprincipper, adaptation, etc.
… bruger crossfit-begreber som TABATA, AMRAP, WOD, HIIT osv.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer