Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Odense Katedralskole
|
|
Fag og niveau
|
Matematik C
|
|
Lærer(e)
|
Stinne Bossen
|
|
Hold
|
2025 ma/g5 (g5 ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Intro til matematik
Materiale:”Matematik i grundforløbet, version 4.0, 1.august 2025”, af Mike Vandal Auerbach www.mathematicus.dk
Indhold:
Intro:
Regningsarternes hierarki, fortegn og regne med parenteser.
Brøkregning (forkorte, forlænge, lægge brøker sammen, trække brøker fra hinanden, gange brøker, dividere med en brøk, gange brøk med tal, dividere brøk med tal)
Reduktion (hæve paranteser, gange ind i og sætte udenfor paranteser, gange paranteser sammen)
Ligningsløsning (af en lineær ligning med en ubekendt) og to ligninger med to ubekendte (ved substitutionsmetoden)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Aflevering 1
|
25-08-2025
|
|
Aflevering 2
|
01-09-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Lineære funktioner
Materiale: ”Matematik i grundforløbet, version 4.0, 1.august 2025”, af Mike Vandal Auerbach www.mathematicus.dk
Indhold:
De tre repræsentationsformer - forskrift, tabel og graf
Lineære funktioner, forskrift f(x)=a·x+b.
Notationen f(x), udregne f(tal) og løse f(x)=tal.
Grafisk aflæsning af funktionsværdier f(tal) og løsning af f(x)=tal
Tegne grafen for en lineær funktion både med blyant og papir og vha. grafværktøjer under WordMat
Betydning af a og b. Med beviser b=f(0) og f(x+1)=f(x)+a.
Bestemme a (og b) ud fra to punkter med bevis for formlen a=(y_2-y_1)/(x_2-x_1 ).
Skæringspunkt mellem grafer for lineære funktioner - både grafisk og ved ligningsløsning
Ligefrem proportionalitet y=k·x som et særtilfælde af lineære funktioner.
Lineære modeller - oversætte mellem virkelighed og matematisk model. Opstille model og omvendt analysere model ved bl.a. at fortolke betydningen af a og b.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Aflevering 3
|
08-09-2025
|
|
Aflevering 4
|
19-09-2025
|
|
Projektaflevering
|
09-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1600/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75798220179",
"T": "/lectio/1600/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75798220179",
"H": "/lectio/1600/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75798220179"
}