Holdet g5 ma (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Odense Katedralskole
Fag og niveau Matematik C
Lærer(e) Stinne Bossen
Hold 2025 ma/g5 (g5 ma)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til matematik
Titel 2 Lineære funktioner

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til matematik

Materiale:”Matematik i grundforløbet, version 4.0, 1.august 2025”, af Mike Vandal Auerbach www.mathematicus.dk

Indhold:
Intro:
Regningsarternes hierarki, fortegn og regne med parenteser.
Brøkregning (forkorte, forlænge, lægge brøker sammen, trække brøker fra hinanden, gange brøker, dividere med en brøk, gange brøk med tal, dividere brøk med tal)
Reduktion (hæve paranteser, gange ind i og sætte udenfor paranteser, gange paranteser sammen)
Ligningsløsning (af en lineær ligning med en ubekendt) og to ligninger med to ubekendte (ved substitutionsmetoden)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 1 25-08-2025
Aflevering 2 01-09-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Lineære funktioner

Materiale: ”Matematik i grundforløbet, version 4.0, 1.august 2025”, af Mike Vandal Auerbach www.mathematicus.dk

Indhold:
De tre repræsentationsformer - forskrift, tabel og graf
Lineære funktioner, forskrift f(x)=a·x+b.
Notationen f(x), udregne f(tal) og løse f(x)=tal.
Grafisk aflæsning af funktionsværdier f(tal)  og løsning af f(x)=tal
Tegne grafen for en lineær funktion både med blyant og papir og vha. grafværktøjer under WordMat
Betydning af a og b. Med beviser b=f(0) og f(x+1)=f(x)+a.
Bestemme a (og b) ud fra to punkter med bevis for formlen a=(y_2-y_1)/(x_2-x_1 ).
Skæringspunkt mellem grafer for lineære funktioner - både grafisk og ved ligningsløsning
Ligefrem proportionalitet y=k·x som et særtilfælde af lineære funktioner.
Lineære modeller - oversætte mellem virkelighed og matematisk model. Opstille model og omvendt analysere model ved bl.a. at fortolke betydningen af a og b.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 3 08-09-2025
Aflevering 4 19-09-2025
Projektaflevering 09-10-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer