Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Odense Katedralskole
|
|
Fag og niveau
|
Matematik C
|
|
Lærer(e)
|
Karen Trydeman Knudsen
|
|
Hold
|
2025 ma/g7 (g7 ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Matematik i Grundforløbet
Grundforløbet i matematik er ens i alle klasser. Det indbefatter:
Regnearternes hierarki,
grundlæggende reduktion, herunder parenteser,
brøker,
løsning af en ligning med én ubekendt,
løsning af to ligninger med to ubekendte (substitutionsmetoden)
Lineære funktioner:
Graf, forskrift (a og b i forskriften), ligning
lineær vækst
lineære modeller
lineær regression
stykkevis lineære funktioner
Bevis: hældningskoefficienten for den lineære funktion
Materiale: "Matematik i grundforløbet" (Mathematicus, 2025) https://www.mathematicus.dk/matematik/kernestof/Matematik_i_grundforloebet.pdf
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Matematik i grundforløbet (Mathematicus 2025); sider: 5-23, 28-37, 39-42
-
Vi læste s. 5-8 og lavede opgaverne s. 8 i modulet.
-
Ingen lektie, men HUSK din bog.
-
Vi læste s. 15-20 og lavede øv. 3.1 + 3.2 a)-e) i modulet.
-
Opgaver om parenteser.docx
-
Regn opg. 1)-12) i første opgave på det ark, I fik mandag. Opgaven hedder "Gang ind i parenteserne".
-
Afsnit
-
Læs om brøker.
-
Regn opg. 2.2, 2.3, 2,4 om brøker (s. 14). Repeter s. 9-13 + læs s. 14.
-
Regn øvelse 2.5 + 2.6. (Øvelse 2.4 skal også være lavet. Vi retter alle tre øvelser i timen).
-
Læs om ligninger.
-
Ligninger med 1 ubekendt.pdf
-
Løs følgende ligninger: øvelse 4.1 a), b),c) + øvelse 4.2 a), b), c) + øvelse 4.3 a), b) + øvelse 4.4 a), b).
-
Det er ret forskelligt i klassen, om det er let eller svært for jer at løse ligninger. Hvis du har svært ved at løse ligninger, skal du lave nogle af stykkerne i øvelse 059 på det udleverede ark (det er også vedhæftet her). Hvis du har let ved det, s
-
Prøv om du kan løse ligningssystemerne (to ligninger med 2 ubekendte) i øv. 4.9 d), e), f).
-
Læs om de tre repræsentationsformer (forskrift, tabel og graf).
-
Regn øvelse 5.2 + 5.3. Læs desuden s. 33-35.
-
Læs videre om lineære funktioner (s. 35-37). Hvis du endnu ikke har læst s. 33-35, starter du med det. Øvelse 5.5, s. 32 er valgfri - men hvis du prøver at lave den, er det rigtig godt 😊👍
-
Arbejdsark skæring.docx
-
Regn øvelse 6.1, 6.2, 6.3, 6.4 (vi arbejdede med dem i timen torsdag).
-
VI går videre med skæring mellem linjer i dag.
-
Udregn skæringspunkterne i de mellemste 4 opgaver, tegn graferne og aflæs løsningen i de sidste 4 opgaver på arbejdsarket om skæring (obs! I har en facitliste).
-
Vi laver beviset for to-punkts-formlen i dag, så læs. s. 35-36 igen.
-
Opgaver om lineære modeller.docx
-
Læs om lineære modeller.
-
Øv jer desuden på beviset for to-punkts-formlen for den lineære funktion (ud fra bogen eller dine noter). Når du har isoleret a, så prøv også at isolere b.
-
Opgaver om ligefrem proportionalitet.docx
-
Regn opg. 1 på arket "Opgaver om lineære modeller". Hvis du ikke har læst om lineære modeller i bogen s. 39-40, skal du gøre det nu.
-
Regn opg. 2 på opgavearket om lineære modeller. Du må meget gerne regne opg. 3 også.
-
Excel-ark fra Wordmat til regression.xlsm
-
Læs om lineær regression. Tag desuden computer med - og installer forinden WordMat på din computer.
-
Projekt lineære modeller g7.docx
-
Gem lidt af fredagsslikket - eller køb noget nyt! I skal medbringe noget blandet slik - og det er ret vigtigt at stykkerne er meget forskellige. I skal arbejde i makkerskabsgrupperne - 1 pose slik (10-15 stykker) er nok pr. gruppe.
-
modul 16 intervaller.docx
-
modul 16 stykkevis lineære funktioner.docx
-
Karen giver feedback på projekter og opsamler eventuelle rester i matematik.
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1600/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75798220181",
"T": "/lectio/1600/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75798220181",
"H": "/lectio/1600/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75798220181"
}