Holdet g8 ma (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Odense Katedralskole
Fag og niveau Matematik C
Lærer(e) Jesper Voetmann Christiansen
Hold 2025 ma/g8 (g8 ma)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

Introduktion/Værktøjer

-Regningsarternes hierarki, fortegn og parenteser
-Reduktion
-Brøker
-Ligningsløsning
-To ligninger med to ubekendte (substitutionsmetode og lige store koefficienters metode)

Lineære funktioner

-Forskrift
-Notation f(x), udregne f(tal) og løse f(x)=tal
-Betydning af a og b. Med beviser b=f(0) og f(x+1)=f(x)+a
-Bestemme a og b ud fra to punkter med bevis
-Ligefrem proportionalitet
-Lineære modeller - oversætte mellem virkelighed og model. Opstille model og omvendt analysere model ved bl.a. at fortolke betydningen af a og b.
-Tegne grafen for en lineær funktion ved hjælp at blyant og papir samt i wordmat.
- Grafisk aflæsning af funktionsværdier f(tal) og løsning af f(x)=tal
-Skæringspunkt mellem grafer for lineære funktioner - både grafisk og ved ligningsløsning
-Lineær regression i wordmat og GeoGebra
-Stykkevis definerede funktioner (herunder definitionsmængde og værdimængde, numerisk værdi)

Materialer
Primært Mike Vandal Auerbach: Matematik i grundforløbet
Clausen, Schomacker & Tolnø: ”Gyldendals Gymnasiematematik B1”, 2. udgave, Gyldendal 2010.
Arbejdsbog s.7-22
Grundbog s. 70-74 og 101-105
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mat 1 20-08-2025
Mat 2 27-08-2025
Mat 3 02-09-2025
Mat 4 12-09-2025
Mat 5 19-09-2025
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer