Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Odense Katedralskole
|
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
|
Lærer(e)
|
Karen Ellerup Gade
|
|
Hold
|
2025 mu/g1 (g1 mu)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Tematisk forløb 1: Rytmik og hiphop
Introducerende forløb med fokus på rytmik, sang, sammenspil og hiphop.
Undervisningen har fokuseret på
- rytmik (rytmeteori, taktart, talekor mv)
- formanalyse (de fire standardformtyper er introduceret - særligt foks på den udvidede popform- Formanalyse af "Horsens" + "The Message".)
- grooveanalyse (begreber som beatmarkering, underdeling, modrytmik, ostinat, sammenfald og komplementærtyrmik)
- hiphop (oprindelse, musikalske kendetegn)
Der er læst introducerende tekst om hiphoppens opståen ug udvikling (baseret på artikel fra faktalink) og der er lavet grooveanalyse af MC Hammer "U Can't Touch This" (1990) og Grandmaster Flash "The Message (1981)
Sang/Sammenspil:
Diverse fællessange
Rotationssammenspil MC Hammer "U Can't Touch This"
Sammenspil i 3 hold: Albert ft. Sofie1998: "Horsens" + URO: "Godthåbsvej"
Kunstnerisk dag/kordag på Sct. Knuds Gymnasium med fynske musikelever
'Samme Vej' (Karl William/Burhan G)
'Guld og grønne skove' (Tak for sidst)
'Tag mig som jeg er' (Kalaset)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Præsentation af Musik C - version 2025.pptx
-
Rytmekompendium .pdf
-
Velkommen til musik 🎶😊 Vi mødes i lokale A100.
-
Lektie: Læs s. 1 og 3 i Rytmekompendium.pdf og lær rytmenoderne at kende.Læs desuden de første 8 afsnit i dette link Rytmer og hør eksempler.
-
Den halvdel, der ikke spiller, arbejder med dette. I arbejder sammen med jeres makker og lægger jeres svar i elevfeedback.
-
Grupper
-
MC Hammer - U Can't Touch This
-
Rapper's Delight - sample af Chic Good Times.pptx
-
Rytmerondo
-
Lektie: Medbring dine noter til hiphoppens historie og dit rytmekompendium. Du skal lige genopfriske rytmerne, så du kender helnoder, halvnoder, 4.delsnoder, 8.dels noder og 16.delsnoder og deres pauser. Hvis du ikke føler dig helt sikker i det, så g
-
I dag har vi fokus på grooveanalyse og gennemgår det vedhæftede materiale
-
Horsens
-
Medbring dine noter til dette groove-analyse-ark
-
Vi spiller sammenspil i tre hold og målet er, at I kan spille omkvæd og gerne resten af sangen også i jeres gruppe. Du må gerne overveje hvilket instrument, du gerne vil prøve, men tanken er, at I skal prøve at spille lidt forskelligt / synge på skif
-
Grandmaster Flash The Message - form og groove arbejdsark.docx
-
Vi skal i dag lave en formanalyse og en grooveanalyse af hiphop-nummeret The Message af Grandmaster Flash
-
image.png
-
Godthåbsvej URO
-
Lydfiler
-
Øve-filer: Samme vej
-
Øve-filer: Guld og grønne skove
-
Guld og grønne skove.zip
-
Samme Vej.zip
-
Øvefiler - alle stemmer
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1600/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75798220191",
"T": "/lectio/1600/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75798220191",
"H": "/lectio/1600/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75798220191"
}