Holdet g4 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Odense Katedralskole
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Allan Bie Kjær, Charlotte Møller Andersen, Martin Jermer Hansen
Hold 2025 nv/g4 (g4 nv bi, g4 nv1 ke, g4 nv2 fy)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vand, opløsninger og liv
Titel 2 Hvad sker der når man løber?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vand, opløsninger og liv

Vand er vigtigt for alt liv på jorden. Derfor er livet i vand, tilpasninger til saltvand og vand som opløsningsmiddel temaet for dette forløb

Biologi
I Biologi undersøger vi spørgsmålene: Hvordan er livet påvirket af salt, og hvorfor er det vigtig for mange levende organismer? Hvordan påvirker saltvand den levende celle?

Kemi
I kemidelen fokuserer vi på den eksperimentelle arbejdsmetode. Heri indgår hvordan man udfører og planlægger eksperimentelt arbejde, relevant anvendelse af laboratorieudstyr samt oprydning og rengøring.

Der arbejdes med at læse, forstå og udføre et forsøg ud fra en vejledning samt forsøg hvor der selv skal planlægges og udføres et forsøg. Den naturvidenskabelige arbejdsmetode benyttes til dette.

Der arbejdes med forskellige former for efterbehandling. Blandt andet vil der blive benyttet lineær regression. I forbindelse med forståelse og tolkning af data vil der blive omtalt fejlkilder og usikkerheder. Forskellen på kvantitative og kvalitative data vil blive diskuteret

Det eksperimentelle arbejde afsluttes ved udarbejdelse af laboratoriejournaler.

Der indgår flere eksperimenter i forløbet
- Måleøvelse
- Reaktion mellem natron og eddikesyre
- Sand, salt og vand
- Fortynding og farve


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Hvad sker der når man løber?

ormålet med forløbet er at undersøge, hvordan kroppen tilpasses til løbetræning (teoretisk), hvordan kroppen omsætter energi og hvordan forskellige biologiske faktorer påvirker løb (åndedræt, kredsløb og muskler).

Formålet med de biologiske undersøgelser er, at du skal blive i stand til at vurdere, hvordan løb påvirker din krop gennem naturvidenskabelige undersøgelser.

Formålet med de fysiske undersøgelser er, at blive kendt med målemetoder relevante for forsøg indenfor emnet energi.

Indhold
I biologiundervisningen vil vi se på, hvordan kroppen fysiologisk tilpasses til løbetræning. Vi vil komme ind på, hvordan træning påvirker åndedræt og kredsløb. Vi vil også kigge på, hvorfor det ikke er hensigtsmæssig at anvende bloddoping for at forbedre sine sportslige præstationer.   

I forbindelse med fysikdelen af forløbet, har stiftes bekendtskab med forskellige energiformer og begrebet effekt. Specielt undersøges, hvordan man kan bestemme energiindholdet i fødevarer.

Metode
I forløber vil der blive undervist på flere forskellige måder, tavleundervisning, par- og gruppearbejde og en stor grad af eksperimentelt arbejde.

Materialer
Litteratur
Kompedium: "Hvad sker der når man løber?" Side 1-27
Appendiks - v3 side 1-20

Øvelsesvejledninger
04 Varmeafgivelse fra en hånd
05 Energiindholdet i peanuts
Journal 7 - Lungefunktion
Journal 8 - Hæmatokrit

Evaluering

Rettede journaler
En journal i hvert fag vil blive gennemgået fælles i klassen.
En journal i hvert fag bliver rettet af læren i det pågældende fag.

Evaluering af undervisningen
En gang i hvert fag og forløb bliver undervisningen evalueret - læreren vælger den evalueringsform som man mener giver mest mening.

Den afsluttende prøve
I slutningen af begge NV-forløb er der en mundtlig prøve, som tager udgangspunkt i alle de journaler som eleven har fået undervisning i. Eleven udvælger et forsøg som bliver fremlægt til prøven, hvorefter lærerne vil stille spørgsmål til forsøget og evt. de andre forsøg.
Prøven afsluttes med en karakter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer