X - Odense Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Odense Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet g6 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
X - Odense Katedralskole
Fag og niveau
Nat. grundf. -
Lærer(e)
Anders Hüche Jensen, Jesper Terp, Pia Lindgren Jeppesen
Hold
2025 nv/g6 (
g6 nv fy
,
g6 nv1 ng
,
g6 nv2 bi
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Er det farligt, at bo ved kysten?
Titel 2
Hvad sker der når man løber?
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Er det farligt, at bo ved kysten?
Læst stof:
Kompendie: Er det farligt at bo ved kysten?
Kompendie : Appendiks (Guldpapiret)
Journaler:
1. Feltarbejde ved Kerteminde Strand (ng)
2. Tsunamiøvelse (ng)
3. Farten af transversalbølger og longitudinalbølger (fys)
Indhold
Kernestof:
Kompendium - Er det farligt at bo ved kysten - v11.docx
Kompendium - kun til elever uden word.pdf
Wave refraction and orthogonals.ppt
ØvelseKertemindeSydstrand.docx
Oversvømningskort: Hvad sker der hvis vandet stiger?
Sjov med korrelationer.pptx
Hypotese verifikation falsifikation.pptx
Video: Tsunami
Video: Japan Tsunami | National Geographic
Artikel: Tsunami
Simulation: Bølger
Artikel: Eiffeltårnet bliver højere hver sommer – her er forklaringen
Det er meget vigtigt at læse vejledningen hjemmefra, så du har et overblik over, hvilke forsøg som skal udføres.
Gruppe 1A
Scientific method
H1Opgaven.docx
Husk dine noter fra ekskursionen.
Læs afsnit H "Kvantitativ og kvalitativ data" side 16 i appendiks og besvar opgave H1
Øvelse Bestemmelse af et jordskælvs epicenter Japan.docx
Virtuel Jordskælvsøvelse
Øvelse i bestemmelse et jordskælvs epicenter og styrke (Mexico).docx
Øvelse i bestemmelse et jordskælvs epicenter og styrke (USA).docx
Øvelse i bestemmelse et jordskælvs epicenter og styrke (USA2).docx
How tsunamis work - Alex Gendler
Læs afsnittet, "hvad er en tsunami?" og besvar de tilhørende spørgsmål.
Læs vejledningen inden modulet
Journal 2 Tsunamibølger ver 3.docx
ElevOpgaver til 3. modul - Kopi.docx
LEKTIE 1 (Læs artiklen: Tsunami, som ligger på modulet i lectio, og svar på følgende spørgsmål til artiklen):
LEKTIE 2 (Husk. Opgave-arket)
Video: Tsunami Animation
Video: Kontinentalplader
Artikel: Det dybeste hul
Longitudinal and Transverse Wave Motion
Inge Lehmann - Jordens kerne
VIGTIGT. Følgende elever skal møde til modulet.
Tsunamien i Japan - Discovery
faglige mål og journaler og moduler - oversigt (6).docx
Om eksamen i nv (14).docx
Det er en fordel, hvis du har nået at lave Tsunami-journalen færdig til i dag, da det er vores sidste modul.
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Hvad sker der når man løber?
Formålet
Formålet med forløbet er at undersøge, hvordan kroppen tilpasses til løbetræning (teoretisk), hvordan kroppen omsætter energi og hvordan forskellige biologiske faktorer påvirker løb (åndedræt, kredsløb og muskler).
Formålet med de biologiske undersøgelser er, at du skal blive i stand til at vurdere, hvordan løb påvirker din krop gennem naturvidenskabelige undersøgelser.
Formålet med de fysiske undersøgelser er, at blive kendt med målemetoder relevante for forsøg indenfor emnet energi.
Indhold
I biologiundervisningen vil vi se på, hvordan kroppen fysiologisk tilpasses til løbetræning. Vi vil komme ind på, hvordan træning påvirker åndedræt og kredsløb. Vi vil også kigge på, hvorfor det ikke er hensigtsmæssig at anvende bloddoping for at forbedre sine sportslige præstationer.
I forbindelse med fysikdelen af forløbet, har stiftes bekendtskab med forskellige energiformer og begrebet effekt. Specielt undersøges, hvordan man kan bestemme energiindholdet i fødevarer.
Metode
I forløber vil der blive undervist på flere forskellige måder, tavleundervisning, par- og gruppearbejde og en stor grad af eksperimentelt arbejde.
Materialer
Litteratur
Kompedium: "Hvad sker der når man løber?" Side 1-27
Appendiks - v3 side 1-20
Øvelsesvejledninger
04 Varmeafgivelse fra en hånd
05 Energiindholdet i peanuts
Journal 7 - Lungefunktion
Journal 8 - Hæmatokrit
Evaluering
Rettede journaler
En journal i hvert fag vil blive gennemgået fælles i klassen.
En journal i hvert fag bliver rettet af læren i det pågældende fag.
Evaluering af undervisningen
En gang i hvert fag og forløb bliver undervisningen evalueret - læreren vælger den evalueringsform som man mener giver mest mening.
Den afsluttende prøve
I slutningen af begge NV-forløb er der en mundtlig prøve, som tager udgangspunkt i alle de journaler som eleven har fået undervisning i. Eleven udvælger et forsøg som bliver fremlægt til prøven, hvorefter lærerne vil stille spørgsmål til forsøget og evt. de andre forsøg.
Prøven afsluttes med en karakter.
Indhold
Kernestof:
Lektien er at læse s. 15 og 16 i kompendiet på linket.
LoggerPro
VideoGuide: Farten af længdebølge
VideoGuide: Farten af tranversalbølger
Journal 3 - Farten af transversal- og longitudinalbølger - skabelon (2).docx
Plan
VIGTIGT. Følgende elever skal møde til modulet
HUSK GIMKIT
Forskere: Se sport på tv - og kom i bedre form
Heart 101 | National Geographic
Lungs 101 | National Geographic
Læs s. 19-20 i kompendiet:
Krav til journaler i NV.pdf
Graf med tilhørende forklaring.pdf
Kompendium - Hvad sker der når man løber - v20 (2025).docx
Vi skal læse s. 22 - 28 i timen. Det er både tekst og opgaver.Derudover skal man teste sit lungevolumen, hvis man har lyst.
Spirometri - tekst og vide
Afsnit
Sundhed.dk om KOLLæs fra starten til og med overskriften "Er KOL arveligt?"
BPM-numre til lungeøvelse
Læs øvelsesvejledningen nedenfor og:
Energibehov - Se hvor meget energi du har brug for
ElevOpgaver 2. Modul Energi.docx
Forsøg - Effekten af en hånd.docx
Journalskabelon Effekten af en hånd.docx
VIGTIGT. Følgende elever skal møde til modulet.
Sådan virker epo og bloddoping.pdf
excelgraf med flere dataserier
Journalskabelon Energiindholdet af en peanut v2.docx
Snart forbydes systematisk kulilte-trick også af Wada
Følgende møder ind:
Hæmatokrit g6
Læs øvelsesvejledningen
Forsøg Energiindholdet i en peanut v2.docx
Hæmatokrit g-klasser data
Læs øvelsesvejledningen:
data hæmatokrit g6.xlsx
Appendix - v5.docx
talepapir guide.docx
NV-eksamen Forberedelse.pptx
faglige mål og journaler og moduler - oversigt Biologi.docx
Om eksamen i NV.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1600/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75798220251", "T": "/lectio/1600/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75798220251", "H": "/lectio/1600/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75798220251" }