Holdet g6 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Odense Katedralskole
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Anders Hüche Jensen, Jesper Terp, Pia Lindgren Jeppesen
Hold 2025 nv/g6 (g6 nv fy, g6 nv1 ng, g6 nv2 bi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Er det farligt, at bo ved kysten?
Titel 2 Hvad sker der når man løber?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Er det farligt, at bo ved kysten?

Læst stof:
Kompendie: Er det farligt at bo ved kysten?
Kompendie : Appendiks (Guldpapiret)

Journaler:
1. Feltarbejde ved Kerteminde Strand (ng)
2. Tsunamiøvelse (ng)
3. Farten af transversalbølger og longitudinalbølger (fys)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Hvad sker der når man løber?

Formålet
Formålet med forløbet er at undersøge, hvordan kroppen tilpasses til løbetræning (teoretisk), hvordan kroppen omsætter energi og hvordan forskellige biologiske faktorer påvirker løb (åndedræt, kredsløb og muskler).

Formålet med de biologiske undersøgelser er, at du skal blive i stand til at vurdere, hvordan løb påvirker din krop gennem naturvidenskabelige undersøgelser.

Formålet med de fysiske undersøgelser er, at blive kendt med målemetoder relevante for forsøg indenfor emnet energi.

Indhold
I biologiundervisningen vil vi se på, hvordan kroppen fysiologisk tilpasses til løbetræning. Vi vil komme ind på, hvordan træning påvirker åndedræt og kredsløb. Vi vil også kigge på, hvorfor det ikke er hensigtsmæssig at anvende bloddoping for at forbedre sine sportslige præstationer.   

I forbindelse med fysikdelen af forløbet, har stiftes bekendtskab med forskellige energiformer og begrebet effekt. Specielt undersøges, hvordan man kan bestemme energiindholdet i fødevarer.

Metode
I forløber vil der blive undervist på flere forskellige måder, tavleundervisning, par- og gruppearbejde og en stor grad af eksperimentelt arbejde.


Materialer
Litteratur
Kompedium: "Hvad sker der når man løber?" Side 1-27
Appendiks - v3 side 1-20

Øvelsesvejledninger
04 Varmeafgivelse fra en hånd
05 Energiindholdet i peanuts
Journal 7 - Lungefunktion
Journal 8 - Hæmatokrit

Evaluering

Rettede journaler
En journal i hvert fag vil blive gennemgået fælles i klassen.
En journal i hvert fag bliver rettet af læren i det pågældende fag.

Evaluering af undervisningen
En gang i hvert fag og forløb bliver undervisningen evalueret - læreren vælger den evalueringsform som man mener giver mest mening.

Den afsluttende prøve
I slutningen af begge NV-forløb er der en mundtlig prøve, som tager udgangspunkt i alle de journaler som eleven har fået undervisning i. Eleven udvælger et forsøg som bliver fremlægt til prøven, hvorefter lærerne vil stille spørgsmål til forsøget og evt. de andre forsøg.
Prøven afsluttes med en karakter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer