Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Odense Katedralskole
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
Majbrit Tindahl Christiansen, Mathias Strand, Silvia Rantzau Svare
|
|
Hold
|
2025 ap/g2 (g2 ap/alm, g2 ap/da, g2 ap/la)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
AP - almen
Vi skal i "AP-almen grammatik" lære følgende:
- De latinske betegnelser for almindelige grammatiske begreber, herunder ordklasserne og sætningsleddenes latinske navne.
- At kunne skelne mellem forskellige ordklasser, samt at kende til disses bøjninger.
- At lave en syntaktisk analyse af en sætning, dvs. at kunne identificere alle de led, en given sætning er sammensat af.
- At kunne skelne mellem helsætninger og ledsætninger (herunder relativsætninger) samt kende begreberne paratakse og hypotakse.
Undervisningen foregår på dansk, men der inddrages enkelte eksempler fra fremmedsprog, som bevidstgør om sammenhænge mellem sprog.
Kernestof:
Rasmus Gottschalck og Marianne Terp: "Sprogenes Verden", Gyldendal 2016 (se sidetal nedenfor)
Morfologi:
- Substantiver s. 20-22
- Adjektiver s. 34
- Adverbier s. 37-38
- Verber (inkl. aktiv/passiv) s. 25, 27-28, 31-32
- Pronominer s. 42-43
- Præpositioner s. 40
- Konjunktioner s. 44
- Morfemer s. 47-48
Syntaks:
- Sætningsled og sætningsanalyse s. 49
- Subjekt og verbal s. 50-51
- Kongruens s. 52
- Objekt s. 54-57
- Subjektsprædikat s. 58-59
- Indirekte objekt s. 60-61
- Objektsprædikat: s. 62
- Adverbial s. 63
- Konjunktional: s.64
- Helsætninger og ledsætninger s. 67-71
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
AP Latin
Formål:
At skærpe elevernes sproglige iagttagelse gennem latins sproglige og grammatiske struktur.
At eleverne får en erkendelse af sproglige strukturer og et arbejdsredskab at bygge videre på.
At eleverne får viden om sammenhængen mellem latin og de moderne sprog (tværfaglighed).
At give eleverne en grundlæggende forståelse for ordklasser, bøjningsformer og ledfunktion i sætningen.
Materiale:
Rasmus Gottschalck/Marianne Terp: Sprogenes Verden – latindelen
Lærerproducerede øvelser
Indhold:
Uddrag af Sprogenes Verden kap.1-8, 6-8 linjer pr. gang
Oversættelses- og analyseøvelser med fokus på syntaktisk analyse.
Evaluering.
Mundtlig - klassedialog.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
32 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
AP dansk
Faglige mål:
o Eleven skal kunne foretage en elementær kommunikationsanalyse af en tekst, dvs. identificere afsender, modtager, emne og situation (herunder mediet) og vurdere hvad de betyder for sprogbrugen i den pågældende tekst. Eleven skal også kunne vurdere hvorvidt en given sprogbrug passer til afsender, modtager, emne og situation.
o Eleven skal kunne skelne mellem formel og uformel sprogbrug.
o Eleven skal kunne bestemme forskellige typer af billedsprog, kunne bestemme en teksts semantiske skemaer og bruge begreberne denotation og konnotation.
o Eleven skal kunne identificere sproghandlinger i tekster og skelne mellem informationsudvekslende, handlingsregulerende, holdnings- og følelsesudtrykkende og kontaktstrukturende sproghandlinger.
o Eleven skal kunne identificere teksters genre ud fra deres dominerende sproghandlingstype og grammatiske og stilistiske træk i øvrigt, herunder brugen af billedsprog.
Materiale:
- Begreb om dansk, s. 89-90 (om skriftsprog og talesprog)
- Sprogenes Verden, s. 99-101 (om kommunikation og genre)
- Ind i sproget, s. 89-96, 104 (om semantiske skemaer, billedsprog, og denotation og konnotation)
- Tove Ditlevsen, Af Barndommens Gade
- Sprogets veje, s. 81-85 (om sproglig varation)
- Ind i sproget (iBog) (om forvægt og bagvægt + paratakse og hypotakse)
- Teksten ”Bekendtgørelse af Lov om hunde”
- Teksten "Andreas og Sebastian snakker om musik"
- Grundforløb i dansk, s. 42-45 (uddrag om sociolingvistik)
- Begreb om dansk, s. 83-85 (om undertekst og sproghandlinger)
- Line Knutzon, uddrag fra Guitaristerne
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1600/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75798220371",
"T": "/lectio/1600/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75798220371",
"H": "/lectio/1600/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75798220371"
}