Holdet g3 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Odense Katedralskole
Fag og niveau Almen Sp.forst. -
Lærer(e) Christine Bergfeld, Kirsten Marie Wacher, Signe Krøijer
Hold 2025 ap/g3 (g3 ap/alm, g3 ap/da, g3 ap/la)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 AP almen grammatik
Titel 2 Grundforløb: Latin i Almen Sprogforståelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 AP almen grammatik

Vi har i "AP-almen grammatik" lært følgende:

- De latinske betegnelser for almindelige grammatiske begreber, herunder ordklasserne og sætningsleddenes latinske navne.
- At kunne skelne mellem forskellige ordklasser, samt at kende til disses bøjninger.
- At lave en syntaktisk analyse af en sætning, dvs. at kunne identificere alle de led, en given sætning er sammensat af.
- At kunne skelne mellem helsætninger og ledsætninger (herunder relativsætninger) samt kende begreberne paratakse og hypotakse.

Undervisningen foregår på dansk, men der inddrages enkelte eksempler fra fremmedsprog, som bevidstgør om sammenhænge mellem sprog.

Kernestof:

Rasmus Gottschalck og Marianne Terp: "Sprogenes Verden", Gyldendal 2016 (se sidetal nedenfor)

Morfologi:
- Substantiver s. 20-22
- Adjektiver s. 34
- Adverbier s. 37-38
- Verber (inkl. aktiv/passiv) s. 25, 27-28, 31-32
- Pronominer s. 42-43
- Præpositioner s. 40
- Konjunktioner s. 44
- Morfemer s. 47-48

Syntaks:  
- Sætningsled og sætningsanalyse s. 49
- Subjekt og verbal s. 50-51
- Kongruens s. 52
- Objekt s. 54-57
- Subjektsprædikat s. 58-59
- Indirekte objekt s. 60-61
- Objektsprædikat: s. 62
- Adverbial s. 63
- Konjunktional: s.64
- Helsætninger og ledsætninger s. 67-71
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Grundforløb: Latin i Almen Sprogforståelse

Formål.
At skærpe elevernes sproglige iagttagelse gennem latins sproglige og grammatiske struktur.
At eleverne får en erkendelse af sproglige strukturer og et arbejdsredskab at bygge videre på.
At eleverne får viden om sammenhængen mellem latin og de moderne sprog (tværfaglighed).
At give eleverne en grundlæggende forståelse for ordklasser, bøjningsformer og ledfunktion i sætningen.
Materiale.
Rasmus Gottschalck/Marianne Terp: Sprogenes Verden – latindelen: stk. 1, 2, 3, 4, 5, 6 og 8.
+ Lærerproducerede øvelser i timerne

Indhold: Oversættelses- og analyseøvelser med fokus på syntaktisk analyse. Verbernes bøjninger i person, tal og tid (samt imperativ og infinitiv), substantivernes (og adjektivernes) bøjninger i køn, tal og kasus. Transparente ord.

Danskdelen:

Faglige mål:
- Du skal kunne foretage en elementær kommunikationsanalyse af en tekst, dvs. identificere afsender, modtager, emne og situation (herunder mediet) og vurdere hvad de betyder for sprogbrugen i den pågældende tekst. Du skal også kunne vurdere hvorvidt en given sprogbrug passer til afsender, modtager, emne og situation.

- Du skal kunne skelne mellem formel og uformel sprogbrug (skriftsprog og talesprog)

- Du skal kunne bestemme forskellige typer af billedsprog, kunne bestemme en teksts semantiske skemaer og bruge begreberne denotation og konnotation.

- Du skal kunne identificere sproghandlinger i tekster og skelne mellem informationsudvekslende, handlingsregulerende,  handlings- og følelsesudtrykkende og kontaktstrukturerende sproghandlinger.

- Du skal kunne identificere en teksts genre

Indhold:
Eksempelmateriale/supplerende materiale er markeret med parentes.

Kommunikation
”Hensigtsmæssig kommunikation” fra Sprogenes Verden, s. 99
”Den retoriske pentagon” fra Sprogenes Verden, s. 100-101
(”Bekendtgørelse af Lov om hunde” +”Ved Betinas konfirmationd. 4. maj 2003”)

Sociolingvistik
”Sprog i det sociale spil” + ”Danske dialekter”
fra Sprogets veje, s. 115-129

Semantik
”Semantik” fra Ind i sproget, s. 89-96, 101-102 og 104
(Djämes Braun: ”Fugle” + Tove Ditlevsen: Uddrag af Barndommens Gade (1943))

Sproglig variation
”Paratakse og hypotakse” fra Ind i sproget (ibog)
(Villy Sørensen: ”En kort historie”)
”Forvægt og bagvægt” fra Ind i sproget (ibog)
Om stilleje fra Dansksiderne.dk

Tale- kontra skriftsprog
”Mundtligt og skriftligt sprog” fra Begreb om dansk, s. 89-90

Sproghandlinger
”Sproghandlinger” fra Håndbog til dansk, s. 179-182
(Line Knutzon: Uddrag af Guitaristerne (2006))


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer