X - Odense Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Odense Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet g3 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
X - Odense Katedralskole
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Christine Bergfeld, Kirsten Marie Wacher, Signe Krøijer
Hold
2025 ap/g3 (
g3 ap/alm
,
g3 ap/da
,
g3 ap/la
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
AP almen grammatik
Titel 2
Grundforløb: Latin i Almen Sprogforståelse
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
AP almen grammatik
Vi har i "AP-almen grammatik" lært følgende:
- De latinske betegnelser for almindelige grammatiske begreber, herunder ordklasserne og sætningsleddenes latinske navne.
- At kunne skelne mellem forskellige ordklasser, samt at kende til disses bøjninger.
- At lave en syntaktisk analyse af en sætning, dvs. at kunne identificere alle de led, en given sætning er sammensat af.
- At kunne skelne mellem helsætninger og ledsætninger (herunder relativsætninger) samt kende begreberne paratakse og hypotakse.
Undervisningen foregår på dansk, men der inddrages enkelte eksempler fra fremmedsprog, som bevidstgør om sammenhænge mellem sprog.
Kernestof:
Rasmus Gottschalck og Marianne Terp: "Sprogenes Verden", Gyldendal 2016 (se sidetal nedenfor)
Morfologi:
- Substantiver s. 20-22
- Adjektiver s. 34
- Adverbier s. 37-38
- Verber (inkl. aktiv/passiv) s. 25, 27-28, 31-32
- Pronominer s. 42-43
- Præpositioner s. 40
- Konjunktioner s. 44
- Morfemer s. 47-48
Syntaks:
- Sætningsled og sætningsanalyse s. 49
- Subjekt og verbal s. 50-51
- Kongruens s. 52
- Objekt s. 54-57
- Subjektsprædikat s. 58-59
- Indirekte objekt s. 60-61
- Objektsprædikat: s. 62
- Adverbial s. 63
- Konjunktional: s.64
- Helsætninger og ledsætninger s. 67-71
Indhold
Kernestof:
Kære g3
Lektie: læs om verber på side 25, 27-28 og 31-32 i "Sprogenes verden".
Kære g3. Jeg har jeres små screeninger med til jer. Vi fortsætter, hvor vi slap sidste gang. Og vi skal også lave en lille konkurrence i modulet. Sæt jer venligst i jeres makkerskabs grupper (ikke kun makkerskabspar). Vi ses! Mvh Kirsten
Hvilken tid?
Vi arbejder i modulet med verberne - som du kan læse om på side 25, 27-28 og 31-32 i "Sprogenes verden". (var lektie til sidste modul)
Lektie: Opgave 1-4 i opgavekompendiet (om substantiver, adjektiver og adverbier).
LEKTIE: Opgave 5-11 i opgavekompendiet. HUSK at have kompendiet med, folkens!
Hvilken ordklasse?
Kære g3. Vi skal i gang med det, man kalder "syntaks", som handler om, hvordan sætninger er bygget op. Hvis du gerne vil være godt forberedt til modulet, bør du hjemme læse nedenstående sider i Sprogenes Verden. Det kan synes af meget, men du skal ku
Kære g3. Vi nåede verballeddet og subjektet i fredags. Denne gang fortsætter vi med objekt, subjektsprædikat og indirekte objekt. I kan læse om det på følgende sider i Sprogenes Verden:
Vi skal i modulet snakke om de sidste led, vi mangler - nemlig indirekte objekt og adverbialled. Og herefter handler det om forskellige sætningstyper. Hvis du gerne vil forberede dig godt til modulet, bør du læse følgende sider i "Sprogenes verden":
I dette modul får I lov til at se, hvordan en eksamensopgave ser ud i AP - vi skal nemlig lave en "prøveeksamensopgave", så I er godt forberedt til eksamen i AP/almen grammatik:-) Inden da skal vi arbejde med sætningstyper. Læs derfor kapitlet "Helsæ
PP - Sætningstyper.pptx
Gammel AP-eksamensopgave A.docx
Hvilken ordklasse? Wordwall
Øvelser sætningsanalyse.docx
Vi samler op på det, I synes er sværest og arbejder med repetitionsopgaver.
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Grundforløb: Latin i Almen Sprogforståelse
Formål.
At skærpe elevernes sproglige iagttagelse gennem latins sproglige og grammatiske struktur.
At eleverne får en erkendelse af sproglige strukturer og et arbejdsredskab at bygge videre på.
At eleverne får viden om sammenhængen mellem latin og de moderne sprog (tværfaglighed).
At give eleverne en grundlæggende forståelse for ordklasser, bøjningsformer og ledfunktion i sætningen.
Materiale.
Rasmus Gottschalck/Marianne Terp: Sprogenes Verden – latindelen: stk. 1, 2, 3, 4, 5, 6 og 8.
+ Lærerproducerede øvelser i timerne
Indhold: Oversættelses- og analyseøvelser med fokus på syntaktisk analyse. Verbernes bøjninger i person, tal og tid (samt imperativ og infinitiv), substantivernes (og adjektivernes) bøjninger i køn, tal og kasus. Transparente ord.
Danskdelen:
Faglige mål:
- Du skal kunne foretage en elementær kommunikationsanalyse af en tekst, dvs. identificere afsender, modtager, emne og situation (herunder mediet) og vurdere hvad de betyder for sprogbrugen i den pågældende tekst. Du skal også kunne vurdere hvorvidt en given sprogbrug passer til afsender, modtager, emne og situation.
- Du skal kunne skelne mellem formel og uformel sprogbrug (skriftsprog og talesprog)
- Du skal kunne bestemme forskellige typer af billedsprog, kunne bestemme en teksts semantiske skemaer og bruge begreberne denotation og konnotation.
- Du skal kunne identificere sproghandlinger i tekster og skelne mellem informationsudvekslende, handlingsregulerende, handlings- og følelsesudtrykkende og kontaktstrukturerende sproghandlinger.
- Du skal kunne identificere en teksts genre
Indhold:
Eksempelmateriale/supplerende materiale er markeret med parentes.
Kommunikation
”Hensigtsmæssig kommunikation” fra Sprogenes Verden, s. 99
”Den retoriske pentagon” fra Sprogenes Verden, s. 100-101
(”Bekendtgørelse af Lov om hunde” +”Ved Betinas konfirmationd. 4. maj 2003”)
Sociolingvistik
”Sprog i det sociale spil” + ”Danske dialekter”
fra Sprogets veje, s. 115-129
Semantik
”Semantik” fra Ind i sproget, s. 89-96, 101-102 og 104
(Djämes Braun: ”Fugle” + Tove Ditlevsen: Uddrag af Barndommens Gade (1943))
Sproglig variation
”Paratakse og hypotakse” fra Ind i sproget (ibog)
(Villy Sørensen: ”En kort historie”)
”Forvægt og bagvægt” fra Ind i sproget (ibog)
Om stilleje fra
Dansksiderne.dk
Tale- kontra skriftsprog
”Mundtligt og skriftligt sprog” fra Begreb om dansk, s. 89-90
Sproghandlinger
”Sproghandlinger” fra Håndbog til dansk, s. 179-182
(Line Knutzon: Uddrag af Guitaristerne (2006))
Indhold
Kernestof:
Husk kompendiet
AP intro g3 2025.pptx
Medbring: papir, blyant og viskelæder.
I timen arbejder vi med stk. 1 og opgaverne til stk. 1 (det svarer til siderne 118-122).
s. 113-115 er frivillig baggrundslæsning (kan anbefales!).
Sprogenes Verden, Gyldendal; sider: 116-117, 121-122, 132, 135, 138, 141, 143, 146-147, 150, 161-163, 166-168
Modulplan - Sociolingvistik 2025.docx
Sociolingvistik - opgave med YouTube klip.docx
Makkerpar - g3.pdf
Læs §2 om de latinske verber a) om personendelser og b) om implicit subjekt. Prøv at forklare det med egne ord.
Øvelse 4: Gæt, hvad de 12 latinske ord betyder.
Kære g3
Lektie: læs om verber på side 25, 27-28 og 31-32 i "Sprogenes verden".
Kære g3. Jeg har jeres små screeninger med til jer. Vi fortsætter, hvor vi slap sidste gang. Og vi skal også lave en lille konkurrence i modulet. Sæt jer venligst i jeres makkerskabs grupper (ikke kun makkerskabspar). Vi ses! Mvh Kirsten
Til brug i modulet: SPROGENES VERDEN STK 2 Bellum Troianum med øvelser.pdf
Modulplan - Semantik (AP) 2025.docx
Kompendiet side 17-18. Spring opgave 1 over
Modulplan - Semantik 2.docx
Læs side 21 og 22 i kompendiet og marker henholdsvis realplan og billedplan i eksemplerne på sammenligninger på s. 22.
øvelse 10 - sæt ordene i genitiv (husk at brug bøjningsskemaet på s. 131 for at tjekke genitivendelserne :-))
Hvilken tid?
Vi arbejder i modulet med verberne - som du kan læse om på side 25, 27-28 og 31-32 i "Sprogenes verden". (var lektie til sidste modul)
Lektie: Opgave 1-4 i opgavekompendiet (om substantiver, adjektiver og adverbier).
LEKTIE: Opgave 5-11 i opgavekompendiet. HUSK at have kompendiet med, folkens!
Hvilken ordklasse?
Modulplan - Sproglig variation (1).docx
Uddrag fra Sproget.dk om konjunktioner.docx
læs den danske baggrundstekst til kap. IV på s. 135 og læs dernæst §11 på s. 138 og sæt analysetegn under de danske sætninger 1-3 i øvelse 15 på s. 138. Symbolet for det indirekte objekt er en firkant (se i skemaet på s. 137).
læs den danske baggrundstekst på s. 141 (om Hannibal)
Lav en grammatisk analyse af de første tre linjer af den latinske tekst på s. 143.
Læs den danske baggrundstekst til kap. 6 på s. 146-147.
Kære g3. Vi skal i gang med det, man kalder "syntaks", som handler om, hvordan sætninger er bygget op. Hvis du gerne vil være godt forberedt til modulet, bør du hjemme læse nedenstående sider i Sprogenes Verden. Det kan synes af meget, men du skal ku
Kære g3. Vi nåede verballeddet og subjektet i fredags. Denne gang fortsætter vi med objekt, subjektsprædikat og indirekte objekt. I kan læse om det på følgende sider i Sprogenes Verden:
Vi skal i modulet snakke om de sidste led, vi mangler - nemlig indirekte objekt og adverbialled. Og herefter handler det om forskellige sætningstyper. Hvis du gerne vil forberede dig godt til modulet, bør du læse følgende sider i "Sprogenes verden":
I dette modul får I lov til at se, hvordan en eksamensopgave ser ud i AP - vi skal nemlig lave en "prøveeksamensopgave", så I er godt forberedt til eksamen i AP/almen grammatik:-) Inden da skal vi arbejde med sætningstyper. Læs derfor kapitlet "Helsæ
PP - Sætningstyper.pptx
Gammel AP-eksamensopgave A.docx
Hvilken ordklasse? Wordwall
s. 150: læs om infinitiv (§14) og lav dernæst øvelse 21, hvor I skal sætte syv verber i infinitiv. - I finder infinitivformen for verberne på s. 170 allerøverst på siden.
Modulplan - Sproglig variation 2 2025.docx
Lav grammatisk analyse af § 1 og 2 af ”Bekendtgørelse af lov om hunde” + ”En kort historie” (find verballed, subjekt + brug ikke-prøven til at bestemme om det er hel- eller ledsætninger + om teksten er para- eller hypotaktisk)
s. 161-163: læs baggrundsteksten
s. 166: læs om imperfektum (§18) og lav den første sætning i øvelse 31 (husk at sætte verbet i imperfektum (datid)).
Øvelser sætningsanalyse.docx
Vi samler op på det, I synes er sværest og arbejder med repetitionsopgaver.
Midtvejstest AP-dansk opgave 1 og 3.pdf
Læs s. 41 + 42 om stilleje og forskellen på skrift- og talesprog
Medbring highlightertusser, hvis I ejer sådan nogle + analoge skriveredskaber (blyanter, kuglepenne el.lign.)
s. 167: læs §19 om passiv og se derefter på endelserne i passiv præsens (nutid) og passiv imperfektum (datid) på skemaerne på s. 167.
Modulplan - Sproghandlinger (inkl. midtvejstest).docx
Line Knutzon, Guitaristerne, uddrag 2006 - opgave (forkortet).docx
Midtvejstest opg 2 svar.pdf
Læs s. 44-47 om sproghandlinger
Medbring midtvejstesten, som du lavede 2/3 af sidst + highlightertussen, du fik op under neglene (metafor)
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1600/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75798220372", "T": "/lectio/1600/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75798220372", "H": "/lectio/1600/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75798220372" }