Holdet g4 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Odense Katedralskole
Fag og niveau Almen Sp.forst. -
Lærer(e) Camilla Aaquist, Christine Bergfeld, Ditte Bach Couzy
Hold 2025 ap/g4 (g4 ap/alm, g4 ap/da, g4 ap/la)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 AP alm
Titel 2 AP Dansk
Titel 3 Grundforløb: Latin i Almen Sprogforståelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 AP alm

Vi skal i "AP-almen grammatik" lære følgende:

- De latinske betegnelser for almindelige grammatiske begreber, herunder ordklasserne og sætningsleddenes latinske navne.
- At kunne skelne mellem forskellige ordklasser, samt at kende til disses bøjninger.
- At lave en syntaktisk analyse af en sætning, dvs. at kunne identificere alle de led, en given sætning er sammensat af.
- At kunne skelne mellem helsætninger og ledsætninger (herunder relativsætninger) samt kende begreberne paratakse og hypotakse.

Undervisningen foregår på dansk, men der inddrages enkelte eksempler fra fremmedsprog, som bevidstgør om sammenhænge mellem sprog.

Kernestof:

Rasmus Gottschalck og Marianne Terp: "Sprogenes Verden", Gyldendal 2016 (se sidetal nedenfor)

Morfologi:
- Substantiver s. 20-22
- Adjektiver s. 34
- Adverbier s. 37-38
- Verber (inkl. aktiv/passiv) s. 25, 27-28, 31-32
- Pronominer s. 42-43
- Præpositioner s. 40
- Konjunktioner s. 44
- Morfemer s. 47-48

Syntaks:  
- Sætningsled og sætningsanalyse s. 49
- Subjekt og verbal s. 50-51
- Kongruens s. 52
- Objekt s. 54-57
- Subjektsprædikat s. 58-59
- Indirekte objekt s. 60-61
- Objektsprædikat: s. 62
- Adverbial s. 63
- Konjunktional: s.64
- Helsætninger og ledsætninger s. 67-71
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 AP Dansk

Faglige mål:

- Du skal kunne foretage en elementær kommunikationsanalyse af en tekst, dvs. identificere afsender, modtager, emne og situation (herunder mediet) og vurdere hvad de betyder for sprogbrugen i den pågældende tekst. Du skal også kunne vurdere hvorvidt en given sprogbrug passer til afsender, modtager, emne og situation.

- Du skal kunne skelne mellem formel og uformel sprogbrug (skriftsprog og talesprog)

- Du skal kunne bestemme forskellige typer af billedsprog, kunne bestemme en teksts semantiske skemaer og bruge begreberne denotation og konnotation.

- Du skal kunne identificere sproghandlinger i tekster og skelne mellem informationsudvekslende, handlingsregulerende,  handlings- og følelsesudtrykkende og kontaktstrukturerende sproghandlinger.

- Du skal kunne identificere en teksts genre ud fra dens dominerende sproghandlingstype og grammatiske og stilistiske træk i øvrigt, herunder brugen af billedsprog.


Materiale:

Tekster der analyseres:

- Justitsministeriet: Bekendtgørelse af Lov om hunde
- Peter Adolphsen: Madeleine eller lille trist roman
- Tove Ditlevsen, Af Barndommens Gade
- Line Knutzon, Af Guitaristerne
- Bro: Sydpå
- Rådet for Sikker Trafik: Nederen forældre - Filips far: https://www.youtube.com/watch?v=vosH4sRJgQA

Tekster der introducerer fagbegreber:

- Begreb om dansk, s. 89-90 (om skriftsprog og talesprog)
- Sprogenes Verden, s. 99-101 (om kommunikation og genre)
- Ind i sproget, s. 89-96, 104 (om semantiske skemaer, billedsprog, og denotation og konnotation)
- Ind i sproget (iBog) (om forvægt og bagvægt + paratakse og hypotakse)
- Begreb om dansk, s. 83-85 (om undertekst og sproghandlinger)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Grundforløb: Latin i Almen Sprogforståelse

Formål.
At skærpe elevernes sproglige iagttagelse gennem latins sproglige og grammatiske struktur.
At eleverne får en erkendelse af sproglige strukturer og et arbejdsredskab at bygge videre på.
At eleverne får viden om sammenhængen mellem latin og de moderne sprog (tværfaglighed).
At give eleverne en grundlæggende forståelse for ordklasser, bøjningsformer og ledfunktion i sætningen.
Materiale.
Rasmus Gottschalck/Marianne Terp: Sprogenes Verden – latindelen stk. 1, 2, 3, 4, 5, 6 og 8.
+ Lærerproducerede øvelser i timerne

Indhold: Oversættelses- og analyseøvelser med fokus på syntaktisk analyse. Verbernes bøjninger i person, tal og tid, substantivernes (og adjektivernes) bøjninger i køn, tal og kasus.Transparente ord.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer