X - Odense Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Odense Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet g4 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
X - Odense Katedralskole
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Camilla Aaquist, Christine Bergfeld, Ditte Bach Couzy
Hold
2025 ap/g4 (
g4 ap/alm
,
g4 ap/da
,
g4 ap/la
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
AP alm
Titel 2
AP Dansk
Titel 3
Grundforløb: Latin i Almen Sprogforståelse
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
AP alm
Vi skal i "AP-almen grammatik" lære følgende:
- De latinske betegnelser for almindelige grammatiske begreber, herunder ordklasserne og sætningsleddenes latinske navne.
- At kunne skelne mellem forskellige ordklasser, samt at kende til disses bøjninger.
- At lave en syntaktisk analyse af en sætning, dvs. at kunne identificere alle de led, en given sætning er sammensat af.
- At kunne skelne mellem helsætninger og ledsætninger (herunder relativsætninger) samt kende begreberne paratakse og hypotakse.
Undervisningen foregår på dansk, men der inddrages enkelte eksempler fra fremmedsprog, som bevidstgør om sammenhænge mellem sprog.
Kernestof:
Rasmus Gottschalck og Marianne Terp: "Sprogenes Verden", Gyldendal 2016 (se sidetal nedenfor)
Morfologi:
- Substantiver s. 20-22
- Adjektiver s. 34
- Adverbier s. 37-38
- Verber (inkl. aktiv/passiv) s. 25, 27-28, 31-32
- Pronominer s. 42-43
- Præpositioner s. 40
- Konjunktioner s. 44
- Morfemer s. 47-48
Syntaks:
- Sætningsled og sætningsanalyse s. 49
- Subjekt og verbal s. 50-51
- Kongruens s. 52
- Objekt s. 54-57
- Subjektsprædikat s. 58-59
- Indirekte objekt s. 60-61
- Objektsprædikat: s. 62
- Adverbial s. 63
- Konjunktional: s.64
- Helsætninger og ledsætninger s. 67-71
Indhold
Kernestof:
Min læring
Kære g4
Jeg har forsøgt at lave nogle faste pladser til jer - sæt jer gerne sammen ved modulstart - så ser vi, om det passer.
Verbets former og tider.pptx
I dag skal vi kigge adjektiver (p. 34) og adverbier (pp. 37-38) - og måske når vi også at se lidt på verberne (pp. 25, 27-28 og 31-32).
image.png
I skal have valgt en elevrådsrepræsentant og - suppleant. Overvej hjemmefra, om I kunne have lyst til at stille op.
Hvis ikke du blev færdig i sidste modul, skal du lave opgaverne 1, 2, 3 og 4 i AP/alm-kompendiet.
I dag skal vi se på verberne - læs pp. 25, 27-28 og 31-32, hvis I vil være lidt på forkant.
Vælg 5 verber, der begynder med samme bogstav som dit fornavn (2).docx
Lav øvelse 11 i AP/alm-kompendiet
Sæt jer i jeres nye makkerskabsgrupper fra modulstart 😊
g4 makkerpar.pdf
I dag genbesøger vi verberne, og kigger på præpositioner (pp. 40-41) og pronominer (pp. 42-43)
Hvis I vil være lidt på forkant, så kan I kigge på de sidste ordklasser : konjunktioner (p. 44), numeraler (p. 45) og interjektioner (p. 45). Vi når forhåbentlig også at få taget hul på syntaksen, så her kan I kigge på pp. 50-51.
Vi fortsætter med syntaksen, så I dag ser vi på objekt (pp. 54-56) og subjektsprædikat (p. 58-59)
Lav opgave 19 i AP-kompendiet, men find KUN subjekt og verballed
Lav opgave 22 i kompendiet derhjemme
Vi fortsætter med syntaksen, så I dag ser vi på indirekte objekt (pp. 60-61), objektsprædikat (p. 62) og adverbialled (p.63-64). Måske når vi også at kigge på sætninger og konjunktionaler (p. 64 + 67-71)
retteark øvelse 27 - opsamlende øvelse i syntaks.pptx
retteark sætninger.pptx
Lektie : lav øvelse 27 i kompendiet. Tjek efter i rettepowerpointen på mandagsmodulet.
Hvis ikke I var til mandagens modul, er det vigtigt, at I får samlet op på subjektsprædikat, indirekte objekt, objektsprædikat og adverbialled. Lav opgaverne 23, 24, 25, 26 - og selvfølgelig dagens lektie opgave 27.
Vi samler op på AP-prøveeksamen - og arbejder med verbernes tider.
Frivilligt værkstedsmodul. Bliv, og arbejd med syntaksøvelser i min læring eller gamle AP-prøver, hvis du gerne vil forberede dig til næste uges AP-eksamen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
AP Dansk
Faglige mål:
- Du skal kunne foretage en elementær kommunikationsanalyse af en tekst, dvs. identificere afsender, modtager, emne og situation (herunder mediet) og vurdere hvad de betyder for sprogbrugen i den pågældende tekst. Du skal også kunne vurdere hvorvidt en given sprogbrug passer til afsender, modtager, emne og situation.
- Du skal kunne skelne mellem formel og uformel sprogbrug (skriftsprog og talesprog)
- Du skal kunne bestemme forskellige typer af billedsprog, kunne bestemme en teksts semantiske skemaer og bruge begreberne denotation og konnotation.
- Du skal kunne identificere sproghandlinger i tekster og skelne mellem informationsudvekslende, handlingsregulerende, handlings- og følelsesudtrykkende og kontaktstrukturerende sproghandlinger.
- Du skal kunne identificere en teksts genre ud fra dens dominerende sproghandlingstype og grammatiske og stilistiske træk i øvrigt, herunder brugen af billedsprog.
Materiale:
Tekster der analyseres:
- Justitsministeriet: Bekendtgørelse af Lov om hunde
- Peter Adolphsen: Madeleine eller lille trist roman
- Tove Ditlevsen, Af Barndommens Gade
- Line Knutzon, Af Guitaristerne
- Bro: Sydpå
- Rådet for Sikker Trafik: Nederen forældre - Filips far:
https://www.youtube.com/watch?v=vosH4sRJgQA
Tekster der introducerer fagbegreber:
- Begreb om dansk, s. 89-90 (om skriftsprog og talesprog)
- Sprogenes Verden, s. 99-101 (om kommunikation og genre)
- Ind i sproget, s. 89-96, 104 (om semantiske skemaer, billedsprog, og denotation og konnotation)
- Ind i sproget (iBog) (om forvægt og bagvægt + paratakse og hypotakse)
- Begreb om dansk, s. 83-85 (om undertekst og sproghandlinger)
Indhold
Kernestof:
AP intro g4 2025.pptx
Afsnit
Medbring: papir, blyant, viskelæder.
Så er det tid til AP dansk :)
I sidste modul lærte I nogle begreber inden for semantik:
I timen arbejder vi med stk. 1 og opgaverne til stk. 1 (det svarer til siderne 118-122).
Sprogenes Verden, Gyldendal; sider: 116-117, 121-122, 127, 133, 135, 138, 141, 144, 161-163, 166-168
Min læring
Kære g4
Jeg har forsøgt at lave nogle faste pladser til jer - sæt jer gerne sammen ved modulstart - så ser vi, om det passer.
Læs §2 om de latinske verber a) om personendelser og b) om implicit subjekt. Prøv at forklare det med egne ord.
Øvelse 4: Gæt, hvad de 12 latinske ord betyder.
Verbets former og tider.pptx
I dag skal vi kigge adjektiver (p. 34) og adverbier (pp. 37-38) - og måske når vi også at se lidt på verberne (pp. 25, 27-28 og 31-32).
image.png
I skal have valgt en elevrådsrepræsentant og - suppleant. Overvej hjemmefra, om I kunne have lyst til at stille op.
Til brug i modulet: SPROGENES VERDEN STK 2 Bellum Troianum med øvelser.pdf
øvelse 9: sæt forholdsordene (præpositionerne) sammen med navneordene (substantiverne). Tjek, hvilken form (kasus) forholdsordet (præpositionen) skal stå i, f.eks.: "efter" - post + akk. betyder, at post bestemmer, at ordet bagved skal stå i akkusati
Hvis ikke du blev færdig i sidste modul, skal du lave opgaverne 1, 2, 3 og 4 i AP/alm-kompendiet.
I dag skal vi se på verberne - læs pp. 25, 27-28 og 31-32, hvis I vil være lidt på forkant.
Vælg 5 verber, der begynder med samme bogstav som dit fornavn (2).docx
Handout 1 - skriveøvelse - billeder der skaber billeder.docx
I sidste modul arbejdede vi med billedsprog. Du skal hjemme læse om billedsprog i vedhæftede dokument - s. 93-97 (repetition af det vi gennemgik i timen). Skriv ned hvis der er noget du ikke forstår, så du kan spørge i timen.
Læs § 9 om Adjektiver på s. 133 og lav derpå øvelse 12: 1-3 og øvelse 13: 1-3.
Lav øvelse 11 i AP/alm-kompendiet
Sæt jer i jeres nye makkerskabsgrupper fra modulstart 😊
g4 makkerpar.pdf
I dag genbesøger vi verberne, og kigger på præpositioner (pp. 40-41) og pronominer (pp. 42-43)
Hvis I vil være lidt på forkant, så kan I kigge på de sidste ordklasser : konjunktioner (p. 44), numeraler (p. 45) og interjektioner (p. 45). Vi når forhåbentlig også at få taget hul på syntaksen, så her kan I kigge på pp. 50-51.
læs den danske baggrundstekst til kap. IV på s. 135 og læs dernæst §11 på s. 138 og sæt analysetegn under de danske sætninger 1-3 i øvelse 15 på s. 138. Symbolet for det indirekte objekt er en firkant (se i skemaet på s. 137).
Vi fortsætter med syntaksen, så I dag ser vi på objekt (pp. 54-56) og subjektsprædikat (p. 58-59)
Lav opgave 19 i AP-kompendiet, men find KUN subjekt og verballed
Lav opgave 22 i kompendiet derhjemme
Vi fortsætter med syntaksen, så I dag ser vi på indirekte objekt (pp. 60-61), objektsprædikat (p. 62) og adverbialled (p.63-64). Måske når vi også at kigge på sætninger og konjunktionaler (p. 64 + 67-71)
retteark øvelse 27 - opsamlende øvelse i syntaks.pptx
læs baggrundsteksten på s. 141
retteark sætninger.pptx
Lektie : lav øvelse 27 i kompendiet. Tjek efter i rettepowerpointen på mandagsmodulet.
Hvis ikke I var til mandagens modul, er det vigtigt, at I får samlet op på subjektsprædikat, indirekte objekt, objektsprædikat og adverbialled. Lav opgaverne 23, 24, 25, 26 - og selvfølgelig dagens lektie opgave 27.
Mundtligt og skriftligt sprog.pdf
Paratakse vs. hypotakse.docx
(2) Hvor en faderfigur som H.C. Ørsted i 1820’erne og i 1830’erne bredte armene ud mod alt det barnlige i Andersens natur, (3) som hans geni havde sine rødder i, (3) og som Ørsted forestillede sig at bringe til blomstring gennem konstant bekræftelse
Sproghandlinger - kort fortalt.docx
Eksempel - sproghandlingsanalyse af Guitaristerne.docx
Sidst arbejdede vi med følgende emner:
I dette modul skal I øve jer på den rigtige AP-eksamen. Det er helt ufarligt. I får en prøve at se, og I kommer til at prøve at besvare opgaverne i små grupper.Ingen lektier til modulet.
Hvad har du sværest ved?
TAG jeres prøve + svarforslag på prøven, som jeg uddelte sidst, med.
OBS: I kan se alt hvad vi har arbejdet med i AP i denne mappe:
Vi samler op på AP-prøveeksamen - og arbejder med verbernes tider.
Frivilligt værkstedsmodul. Bliv, og arbejd med syntaksøvelser i min læring eller gamle AP-prøver, hvis du gerne vil forberede dig til næste uges AP-eksamen
s. 161-163: læs baggrundsteksten
s. 166: læs om imperfektum (§18) og lav den første sætning i øvelse 31 (husk at sætte verbet i imperfektum (datid)).
s. 167: læs §19 om passiv og se derefter på endelserne i passiv præsens (nutid) og passiv imperfektum (datid) på skemaerne på s. 167.
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Grundforløb: Latin i Almen Sprogforståelse
Formål.
At skærpe elevernes sproglige iagttagelse gennem latins sproglige og grammatiske struktur.
At eleverne får en erkendelse af sproglige strukturer og et arbejdsredskab at bygge videre på.
At eleverne får viden om sammenhængen mellem latin og de moderne sprog (tværfaglighed).
At give eleverne en grundlæggende forståelse for ordklasser, bøjningsformer og ledfunktion i sætningen.
Materiale.
Rasmus Gottschalck/Marianne Terp: Sprogenes Verden – latindelen stk. 1, 2, 3, 4, 5, 6 og 8.
+ Lærerproducerede øvelser i timerne
Indhold: Oversættelses- og analyseøvelser med fokus på syntaktisk analyse. Verbernes bøjninger i person, tal og tid, substantivernes (og adjektivernes) bøjninger i køn, tal og kasus.Transparente ord.
Indhold
Kernestof:
AP intro g4 2025.pptx
Afsnit
Medbring: papir, blyant, viskelæder.
Så er det tid til AP dansk :)
I sidste modul lærte I nogle begreber inden for semantik:
I timen arbejder vi med stk. 1 og opgaverne til stk. 1 (det svarer til siderne 118-122).
Sprogenes Verden, Gyldendal; sider: 116-117, 121-122, 127, 133, 135, 138, 141, 144, 161-163, 166-168
Min læring
Kære g4
Jeg har forsøgt at lave nogle faste pladser til jer - sæt jer gerne sammen ved modulstart - så ser vi, om det passer.
Læs §2 om de latinske verber a) om personendelser og b) om implicit subjekt. Prøv at forklare det med egne ord.
Øvelse 4: Gæt, hvad de 12 latinske ord betyder.
Verbets former og tider.pptx
I dag skal vi kigge adjektiver (p. 34) og adverbier (pp. 37-38) - og måske når vi også at se lidt på verberne (pp. 25, 27-28 og 31-32).
image.png
I skal have valgt en elevrådsrepræsentant og - suppleant. Overvej hjemmefra, om I kunne have lyst til at stille op.
Til brug i modulet: SPROGENES VERDEN STK 2 Bellum Troianum med øvelser.pdf
øvelse 9: sæt forholdsordene (præpositionerne) sammen med navneordene (substantiverne). Tjek, hvilken form (kasus) forholdsordet (præpositionen) skal stå i, f.eks.: "efter" - post + akk. betyder, at post bestemmer, at ordet bagved skal stå i akkusati
Hvis ikke du blev færdig i sidste modul, skal du lave opgaverne 1, 2, 3 og 4 i AP/alm-kompendiet.
I dag skal vi se på verberne - læs pp. 25, 27-28 og 31-32, hvis I vil være lidt på forkant.
Vælg 5 verber, der begynder med samme bogstav som dit fornavn (2).docx
Handout 1 - skriveøvelse - billeder der skaber billeder.docx
I sidste modul arbejdede vi med billedsprog. Du skal hjemme læse om billedsprog i vedhæftede dokument - s. 93-97 (repetition af det vi gennemgik i timen). Skriv ned hvis der er noget du ikke forstår, så du kan spørge i timen.
Læs § 9 om Adjektiver på s. 133 og lav derpå øvelse 12: 1-3 og øvelse 13: 1-3.
Lav øvelse 11 i AP/alm-kompendiet
Sæt jer i jeres nye makkerskabsgrupper fra modulstart 😊
g4 makkerpar.pdf
I dag genbesøger vi verberne, og kigger på præpositioner (pp. 40-41) og pronominer (pp. 42-43)
Hvis I vil være lidt på forkant, så kan I kigge på de sidste ordklasser : konjunktioner (p. 44), numeraler (p. 45) og interjektioner (p. 45). Vi når forhåbentlig også at få taget hul på syntaksen, så her kan I kigge på pp. 50-51.
læs den danske baggrundstekst til kap. IV på s. 135 og læs dernæst §11 på s. 138 og sæt analysetegn under de danske sætninger 1-3 i øvelse 15 på s. 138. Symbolet for det indirekte objekt er en firkant (se i skemaet på s. 137).
Vi fortsætter med syntaksen, så I dag ser vi på objekt (pp. 54-56) og subjektsprædikat (p. 58-59)
Lav opgave 19 i AP-kompendiet, men find KUN subjekt og verballed
Lav opgave 22 i kompendiet derhjemme
Vi fortsætter med syntaksen, så I dag ser vi på indirekte objekt (pp. 60-61), objektsprædikat (p. 62) og adverbialled (p.63-64). Måske når vi også at kigge på sætninger og konjunktionaler (p. 64 + 67-71)
retteark øvelse 27 - opsamlende øvelse i syntaks.pptx
læs baggrundsteksten på s. 141
retteark sætninger.pptx
Lektie : lav øvelse 27 i kompendiet. Tjek efter i rettepowerpointen på mandagsmodulet.
Hvis ikke I var til mandagens modul, er det vigtigt, at I får samlet op på subjektsprædikat, indirekte objekt, objektsprædikat og adverbialled. Lav opgaverne 23, 24, 25, 26 - og selvfølgelig dagens lektie opgave 27.
Mundtligt og skriftligt sprog.pdf
Paratakse vs. hypotakse.docx
(2) Hvor en faderfigur som H.C. Ørsted i 1820’erne og i 1830’erne bredte armene ud mod alt det barnlige i Andersens natur, (3) som hans geni havde sine rødder i, (3) og som Ørsted forestillede sig at bringe til blomstring gennem konstant bekræftelse
Sproghandlinger - kort fortalt.docx
Eksempel - sproghandlingsanalyse af Guitaristerne.docx
Sidst arbejdede vi med følgende emner:
I dette modul skal I øve jer på den rigtige AP-eksamen. Det er helt ufarligt. I får en prøve at se, og I kommer til at prøve at besvare opgaverne i små grupper.Ingen lektier til modulet.
Hvad har du sværest ved?
TAG jeres prøve + svarforslag på prøven, som jeg uddelte sidst, med.
OBS: I kan se alt hvad vi har arbejdet med i AP i denne mappe:
Vi samler op på AP-prøveeksamen - og arbejder med verbernes tider.
Frivilligt værkstedsmodul. Bliv, og arbejd med syntaksøvelser i min læring eller gamle AP-prøver, hvis du gerne vil forberede dig til næste uges AP-eksamen
s. 161-163: læs baggrundsteksten
s. 166: læs om imperfektum (§18) og lav den første sætning i øvelse 31 (husk at sætte verbet i imperfektum (datid)).
s. 167: læs §19 om passiv og se derefter på endelserne i passiv præsens (nutid) og passiv imperfektum (datid) på skemaerne på s. 167.
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1600/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75798220373", "T": "/lectio/1600/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75798220373", "H": "/lectio/1600/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75798220373" }