Holdet g5 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Odense Katedralskole
Fag og niveau Almen Sp.forst. -
Lærer(e) Jarl Beck, Marie Juul Holdam, Rasmus Storm
Hold 2025 ap/g5 (g5 ap/alm, g5 ap/da, g5 ap/la)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 AP Dansk
Titel 2 Latin i almen sprogforståelse
Titel 3 AP Almen Grammatik
Titel 4 Forløb#3
Titel 5 Forløb#1

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 AP Dansk

Kompendium-tekster, lagt op på modulerne:
01 Mundtlig og skriftligt sprog
02 Hensigtsmæssigt kommunikation
03 Dansk sproghistorie
04 Brandes, Sprogets behandling
05 Semantik
Tove Ditlevsen, Barndommens Gade
06 Paratakse vs hypotakse
07 Forvægt og bagvægt
08 Sproglig variation
09 Komma
Bekendtgørelse af lov om hunde
10 Sociolingvistik
12 Sproghandlinger og undertekst
Line Knutzon, Guitaristerne
11 "Midtvejsprøve"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Latin i almen sprogforståelse

Formål.
At skærpe elevernes sproglige iagttagelse gennem latins sproglige og grammatiske struktur.
At eleverne får en erkendelse af sproglige strukturer og et arbejdsredskab at bygge videre på.
At eleverne får viden om sammenhængen mellem latin og de moderne sprog (tværfaglighed).
At give eleverne en grundlæggende forståelse for ordklasser, bøjningsformer og ledfunktion i sætningen.
Materiale.
Rasmus Gottschalck/Marianne Terp: Sprogenes Verden – latindelen
Lærerproducerede øvelser
Indhold.
Oversættelses- og analyseøvelser med fokus på syntaktisk analyse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 AP Almen Grammatik

Dette forløb fungerer som en introduktion til almen grammatik. Fokus vil ligge på:

- De latinske betegnelser for almindelige grammatiske begreber, herunder ordklasserne og sætningsleddenes latinske navne.
- At kunne skelne mellem forskellige ordklasser, samt at kende til disses bøjninger.
- At lave en syntaktisk analyse af en sætning, dvs. at kunne identificere alle de led, en given sætning er sammensat af.
- At kunne skelne mellem helsætninger og ledsætninger (herunder relativsætninger) samt kende begreberne paratakse og hypotakse.

Undervisningen foregår på dansk, men der inddrages enkelte eksempler fra fremmedsprog, som bevidstgør om sammenhænge mellem sprog.

Kernestof:

Rasmus Gottschalck og Marianne Terp: "Sprogenes Verden", Gyldendal 2016 (se sidetal nedenfor)

Morfologi:
- Substantiver s. 20-22
- Adjektiver s. 34
- Adverbier s. 37-38
- Verber (inkl. aktiv/passiv) s. 25, 27-28, 31-32
- Pronominer s. 42-43
- Præpositioner s. 40
- Konjunktioner s. 44
- Morfemer s. 47-48

Syntaks:  
- Sætningsled og sætningsanalyse s. 49
- Subjekt og verbal s. 50-51
- Kongruens s. 52
- Objekt s. 54-57
- Subjektsprædikat s. 58-59
- Indirekte objekt s. 60-61
- Objektsprædikat: s. 62
- Adverbial s. 63
- Konjunktional: s.64
- Helsætninger og ledsætninger s. 67-71
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#3

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#1

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer