X - Odense Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Odense Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet g5 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
X - Odense Katedralskole
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Jarl Beck, Marie Juul Holdam, Rasmus Storm
Hold
2025 ap/g5 (
g5 ap/alm
,
g5 ap/da
,
g5 ap/la
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
AP Dansk
Titel 2
Latin i almen sprogforståelse
Titel 3
AP Almen Grammatik
Titel 4
Forløb#3
Titel 5
Forløb#1
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
AP Dansk
Kompendium-tekster, lagt op på modulerne:
01 Mundtlig og skriftligt sprog
02 Hensigtsmæssigt kommunikation
03 Dansk sproghistorie
04 Brandes, Sprogets behandling
05 Semantik
Tove Ditlevsen, Barndommens Gade
06 Paratakse vs hypotakse
07 Forvægt og bagvægt
08 Sproglig variation
09 Komma
Bekendtgørelse af lov om hunde
10 Sociolingvistik
12 Sproghandlinger og undertekst
Line Knutzon, Guitaristerne
11 "Midtvejsprøve"
Indhold
Kernestof:
Velkommen til AP-latin! :-)
Vedhæftede tekster er ikke lektie til modulet
01. Mundtligt og skriftligt sprog.pdf
02. Hensigtsmæssig kommunikation.pdf
Kære g5
Læs afsnittet "I. Troja" på s. 116-117.Medbring bogen, første opgavesæt (fra sidste time) og skriveredskaber. :-)
2. I Troja.pptx
03. Dansk sproghistorie.pdf
04. Brandes, Sprogets behandling (1911).pdf
Talesprog - øvelser.pdf
Eksempler kommunikation - Bekendtgørelse og konfirmation.pdf
Læs Hensigtsmæssig kommunikation
Opfølgning på Brandes tekst om sproget.
Læs: Semantik.pdf
Tove Ditlevsen, Barndommens Gade - uddrag og opgave.docx
Lav "Øvelse 3" og "Øvelse 4" i opgavesættet på s. 2. Genlæs også: §1 latinske substantiver, §2 latinske verber, §3 subjektsprædikat og objekt, §4 præpositioner (på s. 120-122).
Læs s. 123 (afsnittet II. Den trojanske krig). Læs også "§5 singularis og pluralis" samt "§6 præpositioner" på s. 126-127 (I skal ikke lave opgaverne).
4. II Den trojanske krig.pptx SPROGENES VERDEN STK 2 Bellum Troianum med øvelser.pdf
konjunktion (bindeord) - Ordklasse - Se eksempler - Lex
06. Paratakse vs. hypotakse.pdf
07. Forvægt og bagvægt.pdf
08. Sproglig variation.pdf
09. Komma.pdf
Opgave om Bekendtgørelse af Lov om Hunde - tekst og opgave.pdf
Underordningskonjunktioner (underordningsbindeord) - sproget.dk
Læs s. 128-129 "III. Æneas - den sidste trojaner, den første romer". Læs §8 "genitiv" og §9 "adjektiver" på s. 132-133.Lav sætning 2 i det nye opgavesæt, altså "Troiani Achillem ..."
5. III Æneas.pptxSPROGENES VERDEN STK 3 Aenéas fugit.docx
Genlæs "§8 Genitiv" og "§9 Adjektiver" på s. 132-133.Lav sætning 1-3 i opgavesæt 3 "Aenéas fugit" (du lavede dem måske på klassen :-))))
6. III Æneas (fortsat).pptx
Første del af modulet: Læs om og find eksempler på de forskellige typer af sociolingvistik:
Anden del af modulet: Læs om sproghandlinger:
Det er vigtigt, at I medbringer AP-bogen og skriveredskaber.Genlæs powerpoint fra sidste modul (det er uploadet), som forberedelse til prøven.
7. IV Lucretia.pptx SPROGENES VERDEN STK 4 Lucretia Collatino salutem dicit.docx
Lav sætning 2 & 3 i øvelse 15 (fra det nye opgavesæt om Lucretia). Læs §11 om indirekte objektet og §12 om suffikser på s. 138-139.
Midtvejstest med svar.pdf 8. V Hannibal.pptx SPROGENES VERDEN STK 5 Hannibal ad portas.docx
Line Knutzon, Guitaristerne, uddrag 2006 - opgave.docx
Line Knutzon, Guitaristerne, uddrag 2006.docx
Afsnit
Lav sætning 1-3 af de latinske sætninger i opgavesættet om Hannibal: 1. Hannibal ex Hispania ... 2. Hannibal primus ... 3. In Italia (gloser på s. 142). Vi gennemgår dem i timen.Læs s. 146-147 "Cicero - Roms største taler" samt §14 infinitiv og §15 i
SPROGENES VERDEN STK 6 Cicero Catilinam accusat.docx9. VI Cicero.pptx
AP-begreber 2025.docx
Sæt (en imperativ, høhø) jer i de nye makkerskabsgrupper.Lav sætning 2 "Tu, qui coniurare ..." på s.1 og sætning 4 "Jeg vil meget gerne ..." på s. 2 i opgavesættet om Cicero.Læs s. 153-155 (VII. Julius Cæsar og Vercingetorix). I skal endelige møde vo
Makkerskabsgrupper g5 pr september - Ark1.pdf
10. VII Julius Cæsar.pptx SROGENES VERDEN STK 7 Iulius Caesar et Vercingetorix.docx
Læs s. 161-163 (VIII. Plinius og Pompeji). Læs §18 imperfektum og §19 passiv og orientér jer i paragraffernes skemaer (s. 166-167).
SPROGENES VERDEN STK 8 Plinius et Vesuvius mons.docx 11. VIII Plinius og Pompeji.pptx
MEDBRING ARBEJDSSÆTTET OM PLINIUS FRA SIDSTE TIME (eller print det igen, det ligger under seneste modul) :-)
12. VIII Plinius og Pompeji (fortsat).pptx
Jeg har lavet to øve-prøver, der skal forberede jer til eksamenen. Vi tager den først dette modul og den anden i vores sidste modul: Det er udelukkende øvelse, og jeg indsamler dem ikke. Vi gennemgår sammen resultaterne på klassen. :-) Jeg skal nok -
Fortest latin i ap (vol. 1).docx Løsning til fortest (vol. 1).docx 13. Eksamensforberedelse (vol. 1).pptx
Kære alle
I får den sidste sidste øveprøve inden eksamenen i morgen. Eftersom der er OK-samling den sidste halvdel af modulet, kan vi ikke gennemgå svarene på klassen, men jeg uploader svararket under selve modulet.Vi ses til sidste AP-latin modul :-D.
PRØVE 2.docx PRØVE 2 - RETTEARK.docx 14. Eksamensforberedelse (vol. 2).pptx ORDKLASSER, KASUS OG SÆTNINGSLED.pdf PRÆPOSITIONER på løvejagt med præpositionerne.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Latin i almen sprogforståelse
Formål.
At skærpe elevernes sproglige iagttagelse gennem latins sproglige og grammatiske struktur.
At eleverne får en erkendelse af sproglige strukturer og et arbejdsredskab at bygge videre på.
At eleverne får viden om sammenhængen mellem latin og de moderne sprog (tværfaglighed).
At give eleverne en grundlæggende forståelse for ordklasser, bøjningsformer og ledfunktion i sætningen.
Materiale.
Rasmus Gottschalck/Marianne Terp: Sprogenes Verden – latindelen
Lærerproducerede øvelser
Indhold.
Oversættelses- og analyseøvelser med fokus på syntaktisk analyse.
Indhold
Kernestof:
Velkommen til AP-latin! :-)
Vedhæftede tekster er ikke lektie til modulet
01. Mundtligt og skriftligt sprog.pdf
02. Hensigtsmæssig kommunikation.pdf
Kære g5
Læs afsnittet "I. Troja" på s. 116-117.Medbring bogen, første opgavesæt (fra sidste time) og skriveredskaber. :-)
2. I Troja.pptx
03. Dansk sproghistorie.pdf
04. Brandes, Sprogets behandling (1911).pdf
Talesprog - øvelser.pdf
Eksempler kommunikation - Bekendtgørelse og konfirmation.pdf
Læs Hensigtsmæssig kommunikation
Opfølgning på Brandes tekst om sproget.
Læs: Semantik.pdf
Tove Ditlevsen, Barndommens Gade - uddrag og opgave.docx
Lav "Øvelse 3" og "Øvelse 4" i opgavesættet på s. 2. Genlæs også: §1 latinske substantiver, §2 latinske verber, §3 subjektsprædikat og objekt, §4 præpositioner (på s. 120-122).
Læs s. 123 (afsnittet II. Den trojanske krig). Læs også "§5 singularis og pluralis" samt "§6 præpositioner" på s. 126-127 (I skal ikke lave opgaverne).
4. II Den trojanske krig.pptx SPROGENES VERDEN STK 2 Bellum Troianum med øvelser.pdf
konjunktion (bindeord) - Ordklasse - Se eksempler - Lex
06. Paratakse vs. hypotakse.pdf
07. Forvægt og bagvægt.pdf
08. Sproglig variation.pdf
09. Komma.pdf
Opgave om Bekendtgørelse af Lov om Hunde - tekst og opgave.pdf
Underordningskonjunktioner (underordningsbindeord) - sproget.dk
Læs s. 128-129 "III. Æneas - den sidste trojaner, den første romer". Læs §8 "genitiv" og §9 "adjektiver" på s. 132-133.Lav sætning 2 i det nye opgavesæt, altså "Troiani Achillem ..."
5. III Æneas.pptxSPROGENES VERDEN STK 3 Aenéas fugit.docx
Genlæs "§8 Genitiv" og "§9 Adjektiver" på s. 132-133.Lav sætning 1-3 i opgavesæt 3 "Aenéas fugit" (du lavede dem måske på klassen :-))))
6. III Æneas (fortsat).pptx
Første del af modulet: Læs om og find eksempler på de forskellige typer af sociolingvistik:
Anden del af modulet: Læs om sproghandlinger:
Det er vigtigt, at I medbringer AP-bogen og skriveredskaber.Genlæs powerpoint fra sidste modul (det er uploadet), som forberedelse til prøven.
7. IV Lucretia.pptx SPROGENES VERDEN STK 4 Lucretia Collatino salutem dicit.docx
Lav sætning 2 & 3 i øvelse 15 (fra det nye opgavesæt om Lucretia). Læs §11 om indirekte objektet og §12 om suffikser på s. 138-139.
Midtvejstest med svar.pdf 8. V Hannibal.pptx SPROGENES VERDEN STK 5 Hannibal ad portas.docx
Line Knutzon, Guitaristerne, uddrag 2006 - opgave.docx
Line Knutzon, Guitaristerne, uddrag 2006.docx
Afsnit
Lav sætning 1-3 af de latinske sætninger i opgavesættet om Hannibal: 1. Hannibal ex Hispania ... 2. Hannibal primus ... 3. In Italia (gloser på s. 142). Vi gennemgår dem i timen.Læs s. 146-147 "Cicero - Roms største taler" samt §14 infinitiv og §15 i
SPROGENES VERDEN STK 6 Cicero Catilinam accusat.docx9. VI Cicero.pptx
AP-begreber 2025.docx
Sæt (en imperativ, høhø) jer i de nye makkerskabsgrupper.Lav sætning 2 "Tu, qui coniurare ..." på s.1 og sætning 4 "Jeg vil meget gerne ..." på s. 2 i opgavesættet om Cicero.Læs s. 153-155 (VII. Julius Cæsar og Vercingetorix). I skal endelige møde vo
Makkerskabsgrupper g5 pr september - Ark1.pdf
10. VII Julius Cæsar.pptx SROGENES VERDEN STK 7 Iulius Caesar et Vercingetorix.docx
Læs s. 161-163 (VIII. Plinius og Pompeji). Læs §18 imperfektum og §19 passiv og orientér jer i paragraffernes skemaer (s. 166-167).
SPROGENES VERDEN STK 8 Plinius et Vesuvius mons.docx 11. VIII Plinius og Pompeji.pptx
MEDBRING ARBEJDSSÆTTET OM PLINIUS FRA SIDSTE TIME (eller print det igen, det ligger under seneste modul) :-)
12. VIII Plinius og Pompeji (fortsat).pptx
Jeg har lavet to øve-prøver, der skal forberede jer til eksamenen. Vi tager den først dette modul og den anden i vores sidste modul: Det er udelukkende øvelse, og jeg indsamler dem ikke. Vi gennemgår sammen resultaterne på klassen. :-) Jeg skal nok -
Fortest latin i ap (vol. 1).docx Løsning til fortest (vol. 1).docx 13. Eksamensforberedelse (vol. 1).pptx
Kære alle
I får den sidste sidste øveprøve inden eksamenen i morgen. Eftersom der er OK-samling den sidste halvdel af modulet, kan vi ikke gennemgå svarene på klassen, men jeg uploader svararket under selve modulet.Vi ses til sidste AP-latin modul :-D.
PRØVE 2.docx PRØVE 2 - RETTEARK.docx 14. Eksamensforberedelse (vol. 2).pptx ORDKLASSER, KASUS OG SÆTNINGSLED.pdf PRÆPOSITIONER på løvejagt med præpositionerne.pdf
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
AP Almen Grammatik
Dette forløb fungerer som en introduktion til almen grammatik. Fokus vil ligge på:
- De latinske betegnelser for almindelige grammatiske begreber, herunder ordklasserne og sætningsleddenes latinske navne.
- At kunne skelne mellem forskellige ordklasser, samt at kende til disses bøjninger.
- At lave en syntaktisk analyse af en sætning, dvs. at kunne identificere alle de led, en given sætning er sammensat af.
- At kunne skelne mellem helsætninger og ledsætninger (herunder relativsætninger) samt kende begreberne paratakse og hypotakse.
Undervisningen foregår på dansk, men der inddrages enkelte eksempler fra fremmedsprog, som bevidstgør om sammenhænge mellem sprog.
Kernestof:
Rasmus Gottschalck og Marianne Terp: "Sprogenes Verden", Gyldendal 2016 (se sidetal nedenfor)
Morfologi:
- Substantiver s. 20-22
- Adjektiver s. 34
- Adverbier s. 37-38
- Verber (inkl. aktiv/passiv) s. 25, 27-28, 31-32
- Pronominer s. 42-43
- Præpositioner s. 40
- Konjunktioner s. 44
- Morfemer s. 47-48
Syntaks:
- Sætningsled og sætningsanalyse s. 49
- Subjekt og verbal s. 50-51
- Kongruens s. 52
- Objekt s. 54-57
- Subjektsprædikat s. 58-59
- Indirekte objekt s. 60-61
- Objektsprædikat: s. 62
- Adverbial s. 63
- Konjunktional: s.64
- Helsætninger og ledsætninger s. 67-71
Indhold
Kernestof:
Velkommen til AP-latin! :-)
Vedhæftede tekster er ikke lektie til modulet
01. Mundtligt og skriftligt sprog.pdf
02. Hensigtsmæssig kommunikation.pdf
Kære g5
Læs afsnittet "I. Troja" på s. 116-117.Medbring bogen, første opgavesæt (fra sidste time) og skriveredskaber. :-)
2. I Troja.pptx
03. Dansk sproghistorie.pdf
04. Brandes, Sprogets behandling (1911).pdf
Talesprog - øvelser.pdf
Eksempler kommunikation - Bekendtgørelse og konfirmation.pdf
Læs Hensigtsmæssig kommunikation
Opfølgning på Brandes tekst om sproget.
Læs: Semantik.pdf
Tove Ditlevsen, Barndommens Gade - uddrag og opgave.docx
Lav "Øvelse 3" og "Øvelse 4" i opgavesættet på s. 2. Genlæs også: §1 latinske substantiver, §2 latinske verber, §3 subjektsprædikat og objekt, §4 præpositioner (på s. 120-122).
Læs s. 123 (afsnittet II. Den trojanske krig). Læs også "§5 singularis og pluralis" samt "§6 præpositioner" på s. 126-127 (I skal ikke lave opgaverne).
4. II Den trojanske krig.pptx SPROGENES VERDEN STK 2 Bellum Troianum med øvelser.pdf
konjunktion (bindeord) - Ordklasse - Se eksempler - Lex
06. Paratakse vs. hypotakse.pdf
07. Forvægt og bagvægt.pdf
08. Sproglig variation.pdf
09. Komma.pdf
Opgave om Bekendtgørelse af Lov om Hunde - tekst og opgave.pdf
Underordningskonjunktioner (underordningsbindeord) - sproget.dk
Læs s. 128-129 "III. Æneas - den sidste trojaner, den første romer". Læs §8 "genitiv" og §9 "adjektiver" på s. 132-133.Lav sætning 2 i det nye opgavesæt, altså "Troiani Achillem ..."
5. III Æneas.pptxSPROGENES VERDEN STK 3 Aenéas fugit.docx
Genlæs "§8 Genitiv" og "§9 Adjektiver" på s. 132-133.Lav sætning 1-3 i opgavesæt 3 "Aenéas fugit" (du lavede dem måske på klassen :-))))
6. III Æneas (fortsat).pptx
Første del af modulet: Læs om og find eksempler på de forskellige typer af sociolingvistik:
Anden del af modulet: Læs om sproghandlinger:
Det er vigtigt, at I medbringer AP-bogen og skriveredskaber.Genlæs powerpoint fra sidste modul (det er uploadet), som forberedelse til prøven.
7. IV Lucretia.pptx SPROGENES VERDEN STK 4 Lucretia Collatino salutem dicit.docx
Lav sætning 2 & 3 i øvelse 15 (fra det nye opgavesæt om Lucretia). Læs §11 om indirekte objektet og §12 om suffikser på s. 138-139.
Midtvejstest med svar.pdf 8. V Hannibal.pptx SPROGENES VERDEN STK 5 Hannibal ad portas.docx
Line Knutzon, Guitaristerne, uddrag 2006 - opgave.docx
Line Knutzon, Guitaristerne, uddrag 2006.docx
Afsnit
Lav sætning 1-3 af de latinske sætninger i opgavesættet om Hannibal: 1. Hannibal ex Hispania ... 2. Hannibal primus ... 3. In Italia (gloser på s. 142). Vi gennemgår dem i timen.Læs s. 146-147 "Cicero - Roms største taler" samt §14 infinitiv og §15 i
SPROGENES VERDEN STK 6 Cicero Catilinam accusat.docx9. VI Cicero.pptx
AP-begreber 2025.docx
Sæt (en imperativ, høhø) jer i de nye makkerskabsgrupper.Lav sætning 2 "Tu, qui coniurare ..." på s.1 og sætning 4 "Jeg vil meget gerne ..." på s. 2 i opgavesættet om Cicero.Læs s. 153-155 (VII. Julius Cæsar og Vercingetorix). I skal endelige møde vo
Makkerskabsgrupper g5 pr september - Ark1.pdf
10. VII Julius Cæsar.pptx SROGENES VERDEN STK 7 Iulius Caesar et Vercingetorix.docx
Læs s. 161-163 (VIII. Plinius og Pompeji). Læs §18 imperfektum og §19 passiv og orientér jer i paragraffernes skemaer (s. 166-167).
SPROGENES VERDEN STK 8 Plinius et Vesuvius mons.docx 11. VIII Plinius og Pompeji.pptx
MEDBRING ARBEJDSSÆTTET OM PLINIUS FRA SIDSTE TIME (eller print det igen, det ligger under seneste modul) :-)
12. VIII Plinius og Pompeji (fortsat).pptx
Jeg har lavet to øve-prøver, der skal forberede jer til eksamenen. Vi tager den først dette modul og den anden i vores sidste modul: Det er udelukkende øvelse, og jeg indsamler dem ikke. Vi gennemgår sammen resultaterne på klassen. :-) Jeg skal nok -
Fortest latin i ap (vol. 1).docx Løsning til fortest (vol. 1).docx 13. Eksamensforberedelse (vol. 1).pptx
Kære alle
I får den sidste sidste øveprøve inden eksamenen i morgen. Eftersom der er OK-samling den sidste halvdel af modulet, kan vi ikke gennemgå svarene på klassen, men jeg uploader svararket under selve modulet.Vi ses til sidste AP-latin modul :-D.
PRØVE 2.docx PRØVE 2 - RETTEARK.docx 14. Eksamensforberedelse (vol. 2).pptx ORDKLASSER, KASUS OG SÆTNINGSLED.pdf PRÆPOSITIONER på løvejagt med præpositionerne.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb#3
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb#1
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1600/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75798220374", "T": "/lectio/1600/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75798220374", "H": "/lectio/1600/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75798220374" }