X - Odense Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Odense Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet g7 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
X - Odense Katedralskole
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Jarl Beck, Karen Trydeman Knudsen, Rikke Homar
Hold
2025 ap/g7 (
g7 ap/alm
,
g7 ap/da
,
g7 ap/la
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Latin i almen sprogforståelse
Titel 2
AP Almen Grammatik
Titel 3
AP-dansk
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Latin i almen sprogforståelse
Formål.
At skærpe elevernes sproglige iagttagelse gennem latins sproglige og grammatiske struktur.
At eleverne får en erkendelse af sproglige strukturer og et arbejdsredskab at bygge videre på.
At eleverne får viden om sammenhængen mellem latin og de moderne sprog (tværfaglighed).
At give eleverne en grundlæggende forståelse for ordklasser, bøjningsformer og ledfunktion i sætningen.
Materiale.
Rasmus Gottschalck/Marianne Terp: Sprogenes Verden – latindelen
Lærerproducerede øvelser
Indhold.
Oversættelses- og analyseøvelser med fokus på syntaktisk analyse.
Indhold
Kernestof:
Sprogenes Verden, Gyldendal; sider: 31-32, 34, 37-38, 40, 42-45, 47-51, 58-64, 67-71
Læs om adjektiver.
Læs om adverbier. Og HUSK at medbringe "Sprogenes Verden"
Velkommen til AP-latin! :-)
Intro til AP.pptx
Almen sprogforståelse-AP dansk-2025.pdf
Almen sprogforståelse-danskdelen af AP; sider: 5-9, 20-25, 33-38, 43-53, 59-65, 77-80
Kompendium, udleveret digitalt
Læs afsnittet "I. Troja" på s. 116-117. Læs også §1, §2, §3 og §4 på s. 120-122 (det er meget lidt tekst, lav ikke opgaverne).Medbring bogen, første opgavesæt (fra sidste time) og skriveredskaber. :-)
2. I Troja.pptx
Lav opg. 1, 2, 3, 4 det udleverede øvelseskompendium. Her repeterer du substantiver, adjektiver og adverbier.
Medbring Sprogenes Verden!
Lav "Øvelse 3" og "Øvelse 4" i opgavesættet på s. 2. Genlæs også: §1 latinske substantiver, §2 latinske verber, §3 subjektsprædikat og objekt, §4 præpositioner (på s. 120-122).
3. I Troja (fortsat).pptx
Læs s. 31-32 om aktiv/passiv. Lav opg. 11+12 i øvelseskompendiet (vi lavede opg. 11 i timen).
Læs s. 40 om præpositioner.
Læs s. 42-43 om pronominer.
Læs s. 123 (afsnittet II. Den trojanske krig). Læs også "§5 singularis og pluralis" samt "§6 præpositioner" på s. 126-127 (I skal ikke lave opgaverne).
4. II Den trojanske krig.pptx SPROGENES VERDEN STK 2 Bellum Troianum med øvelser.pdf
Lav øvelse 15+16 i øvelseskompendiet (opsamlende om morfologi)
Læs om konjunktioner og numeraler samt morfemer (gennemgås ikke). Læs desuden indledende om syntaks: sætningsled, subjekt og verbal.
Læs s. 128-129 "III. Æneas - den sidste trojaner, den første romer". Læs §8 "genitiv" og §9 "adjektiver" på s. 132-133.Lav sætning 2 i det nye opgavesæt, altså "Troiani Achillem ..."
SPROGENES VERDEN STK 3 Aenéas fugit.docx 5. III Æneas.pptx
Genlæs "§8 Genitiv" og "§9 Adjektiver" på s. 132-33.
6. III Æneas (fortsat).pptx
Læs om subjektsprædikat, indirekte objekt og objektsprædikat.
Lav øvelses 17, 18, 19 i øvelseskompendiet
Det er vigtigt, at I medbringer AP-bogen og skriveredskaber.Genlæs powerpoint fra sidste modul (det er uploadet), som forberedelse til prøven.
7. IV Lucretia.pptx SPROGENES VERDEN STK 4 Lucretia Collatino salutem dicit.docx
Lav sætning 2 & 3 i øvelse 15 (fra det nye opgavesæt om Lucretia). Læs §11 om indirekte objektet og §12 om suffikser på s. 138-139.
8. V Hannibal.pptx Midtvejstest med svar.pdf SPROGENES VERDEN STK 5 Hannibal ad portas.docx
Lav opg. 23, 24, 25 i øvelseskompendiet.
Læs om adverbial og om konjunktional.
Læs om helsætninger og om ledsætninger.
Lav sætning 1-3 af de latinske sætninger i opgavesættet om Hannibal: 1. Hannibal ex Hispania ... 2. Hannibal primus ... 3. In Italia (gloser på s. 142). Vi gennemgår dem i timen.Læs s. 146-147 "Cicero - Roms største taler" samt §14 infinitiv og §15 i
SPROGENES VERDEN STK 6 Cicero Catilinam accusat.docx 9. VI Cicero.pptx
Sæt (en imperativ, høhø) jer i de nyere makkerskabsgrupper.Lav sætning 2 "Tu, qui coniurare ..." på s.1 og sætning 4 "Jeg vil meget gerne ..." på s. 2 i opgavesættet om Cicero.Læs s. 153-155 (VII. Julius Cæsar og Vercingetorix). I skal endelige møde
SROGENES VERDEN STK 7 Iulius Caesar et Vercingetorix.docx 10. VII Julius Cæsar.pptx
Læs op på AP-danskdelen
Et godt råd: læs s. 67-71 igen. Lav opg. 29-30 i kompendiet - prøv at afgøre, hvilken ledsætningstype, det er (substantivisk, adverbiel eller relativsætning).
Læs s. 161-163 (VIII. Plinius og Pompeji). Læs §18 imperfektum og §19 passiv og orientér jer i paragraffernes skemaer (s. 166-167).
11. VIII Plinius og Pompeji.pptx SPROGENES VERDEN STK 8 Plinius et Vesuvius mons.docx
MEDBRING ARBEJDSSÆTTET FRA SIDSTE GANG OM PLINIUS OG VESUS (eller print det, det ligger under sidste modul) :-)
12. VIII Plinius og Pompeji (fortsat).pptx
Lav opgave 31+32+33 på s. 11 i øvelseskompendiet. Kig i øvrigt noter, bog og opgaver igennem for at finde ud af, om du har spørgsmål til stoffet. Du kan se pensum inde i studieplanen.
Jeg har lavet to øve-prøver, der skal forberede jer til eksamenen. Vi tager den først dette modul og den anden i vores sidste modul: Det er udelukkende øvelse, og jeg indsamler dem ikke. Vi gennemgår sammen resultaterne på klassen. :-) Jeg skal nok -
13. Eksamensforberedelse (vol. 1).pptx Fortest latin i ap (vol. 1).docx Løsning til fortest (vol. 1).docx
I får den sidste sidste øveprøve inden eksamenen i morgen. Vi gennemgår svarene til sidst i selve modulet, men jeg uploader også svararket her på selve modulet, så I selv kan gennemgå dem derhjemme.
PRØVE 2 - RETTEARK.docx PRØVE 2.docx 14. Eksamensforberedelse (vol. 2).pptx ORDKLASSER, KASUS OG SÆTNINGSLED.pdf PRÆPOSITIONER på løvejagt med præpositionerne.pdf
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 33
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
AP Almen Grammatik
Vi skal i "AP-almen grammatik" lære følgende:
- De latinske betegnelser for almindelige grammatiske begreber, herunder ordklasserne og sætningsleddenes latinske navne.
- At kunne skelne mellem forskellige ordklasser, samt at kende til disses bøjninger.
- At lave en syntaktisk analyse af en sætning, dvs. at kunne identificere alle de led, en given sætning er sammensat af.
- At kunne skelne mellem helsætninger og ledsætninger (herunder relativsætninger) samt kende begreberne paratakse og hypotakse.
Undervisningen foregår på dansk, men der inddrages enkelte eksempler fra fremmedsprog, som bevidstgør om sammenhænge mellem sprog.
Kernestof:
Rasmus Gottschalck og Marianne Terp: "Sprogenes Verden", Gyldendal 2016 (se sidetal nedenfor)
Morfologi:
- Substantiver s. 20-22
- Adjektiver s. 34
- Adverbier s. 37-38
- Verber (inkl. aktiv/passiv) s. 25, 27-28, 31-32
- Pronominer s. 42-43
- Præpositioner s. 40
- Konjunktioner s. 44
- Morfemer s. 47-48
Syntaks:
- Sætningsled og sætningsanalyse s. 49
- Subjekt og verbal s. 50-51
- Kongruens s. 52
- Objekt s. 54-57
- Subjektsprædikat s. 58-59
- Indirekte objekt s. 60-61
- Objektsprædikat: s. 62
- Adverbial s. 63
- Konjunktional: s.64
- Helsætninger og ledsætninger s. 67-71
Indhold
Kernestof:
Sprogenes Verden, Gyldendal; sider: 31-32, 34, 37-38, 40, 42-45, 47-51, 58-64, 67-71
Læs om adjektiver.
Læs om adverbier. Og HUSK at medbringe "Sprogenes Verden"
Lav opg. 1, 2, 3, 4 det udleverede øvelseskompendium. Her repeterer du substantiver, adjektiver og adverbier.
Medbring Sprogenes Verden!
Læs s. 31-32 om aktiv/passiv. Lav opg. 11+12 i øvelseskompendiet (vi lavede opg. 11 i timen).
Læs s. 40 om præpositioner.
Læs s. 42-43 om pronominer.
Lav øvelse 15+16 i øvelseskompendiet (opsamlende om morfologi)
Læs om konjunktioner og numeraler samt morfemer (gennemgås ikke). Læs desuden indledende om syntaks: sætningsled, subjekt og verbal.
Læs om subjektsprædikat, indirekte objekt og objektsprædikat.
Lav øvelses 17, 18, 19 i øvelseskompendiet
Lav opg. 23, 24, 25 i øvelseskompendiet.
Læs om adverbial og om konjunktional.
Læs om helsætninger og om ledsætninger.
Et godt råd: læs s. 67-71 igen. Lav opg. 29-30 i kompendiet - prøv at afgøre, hvilken ledsætningstype, det er (substantivisk, adverbiel eller relativsætning).
Lav opgave 31+32+33 på s. 11 i øvelseskompendiet. Kig i øvrigt noter, bog og opgaver igennem for at finde ud af, om du har spørgsmål til stoffet. Du kan se pensum inde i studieplanen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
AP-dansk
Almen sprogforståelse (AP)
1. Introduktion til danskdelen af AP-forløbet
2. Sproghistorie, nye og truede ord i det danske sprog
3. Sociolingvistik, dialekter og sociolekter i samfundet
4. Semantiske felter, semantiske felter og billedsprog
i fiktive tekster.
5. Sproglig variation, forvægt, bagvægt, paratakse eller
hypotakse? Arbejde med kommatering med og uden
startkomma.
6. Sproghandlinger, arbejde med “Guitaristerne” af Line
Knutzon og skuespil på baggrund af sproghandlinger
7. Repetition af emner i AP-danskforløbet
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– anvende viden om grammatik, semantik og
pragmatik til at gøre sproglige iagttagelser i
tekster på dansk samt i egne tekster
– foretage syntaktisk analyse i teksteksempler
fra dansk
– redegøre for ordforråd og orddannelse i eksempler fra dansk
Indhold
Kernestof:
Sprogenes Verden, Gyldendal; sider: 31-32, 34, 37-38, 40, 42-45, 47-51, 58-64, 67-71
Læs om adjektiver.
Læs om adverbier. Og HUSK at medbringe "Sprogenes Verden"
Velkommen til AP-latin! :-)
Intro til AP.pptx
Almen sprogforståelse-AP dansk-2025.pdf
Almen sprogforståelse-danskdelen af AP; sider: 5-9, 20-25, 33-38, 43-53, 59-65, 77-80
Kompendium, udleveret digitalt
Læs afsnittet "I. Troja" på s. 116-117. Læs også §1, §2, §3 og §4 på s. 120-122 (det er meget lidt tekst, lav ikke opgaverne).Medbring bogen, første opgavesæt (fra sidste time) og skriveredskaber. :-)
2. I Troja.pptx
Lav opg. 1, 2, 3, 4 det udleverede øvelseskompendium. Her repeterer du substantiver, adjektiver og adverbier.
Medbring Sprogenes Verden!
Lav "Øvelse 3" og "Øvelse 4" i opgavesættet på s. 2. Genlæs også: §1 latinske substantiver, §2 latinske verber, §3 subjektsprædikat og objekt, §4 præpositioner (på s. 120-122).
3. I Troja (fortsat).pptx
Læs s. 31-32 om aktiv/passiv. Lav opg. 11+12 i øvelseskompendiet (vi lavede opg. 11 i timen).
Læs s. 40 om præpositioner.
Læs s. 42-43 om pronominer.
Læs s. 123 (afsnittet II. Den trojanske krig). Læs også "§5 singularis og pluralis" samt "§6 præpositioner" på s. 126-127 (I skal ikke lave opgaverne).
4. II Den trojanske krig.pptx SPROGENES VERDEN STK 2 Bellum Troianum med øvelser.pdf
Lav øvelse 15+16 i øvelseskompendiet (opsamlende om morfologi)
Læs om konjunktioner og numeraler samt morfemer (gennemgås ikke). Læs desuden indledende om syntaks: sætningsled, subjekt og verbal.
Læs s. 128-129 "III. Æneas - den sidste trojaner, den første romer". Læs §8 "genitiv" og §9 "adjektiver" på s. 132-133.Lav sætning 2 i det nye opgavesæt, altså "Troiani Achillem ..."
SPROGENES VERDEN STK 3 Aenéas fugit.docx 5. III Æneas.pptx
Genlæs "§8 Genitiv" og "§9 Adjektiver" på s. 132-33.
6. III Æneas (fortsat).pptx
Læs om subjektsprædikat, indirekte objekt og objektsprædikat.
Lav øvelses 17, 18, 19 i øvelseskompendiet
Det er vigtigt, at I medbringer AP-bogen og skriveredskaber.Genlæs powerpoint fra sidste modul (det er uploadet), som forberedelse til prøven.
7. IV Lucretia.pptx SPROGENES VERDEN STK 4 Lucretia Collatino salutem dicit.docx
Lav sætning 2 & 3 i øvelse 15 (fra det nye opgavesæt om Lucretia). Læs §11 om indirekte objektet og §12 om suffikser på s. 138-139.
8. V Hannibal.pptx Midtvejstest med svar.pdf SPROGENES VERDEN STK 5 Hannibal ad portas.docx
Lav opg. 23, 24, 25 i øvelseskompendiet.
Læs om adverbial og om konjunktional.
Læs om helsætninger og om ledsætninger.
Lav sætning 1-3 af de latinske sætninger i opgavesættet om Hannibal: 1. Hannibal ex Hispania ... 2. Hannibal primus ... 3. In Italia (gloser på s. 142). Vi gennemgår dem i timen.Læs s. 146-147 "Cicero - Roms største taler" samt §14 infinitiv og §15 i
SPROGENES VERDEN STK 6 Cicero Catilinam accusat.docx 9. VI Cicero.pptx
Sæt (en imperativ, høhø) jer i de nyere makkerskabsgrupper.Lav sætning 2 "Tu, qui coniurare ..." på s.1 og sætning 4 "Jeg vil meget gerne ..." på s. 2 i opgavesættet om Cicero.Læs s. 153-155 (VII. Julius Cæsar og Vercingetorix). I skal endelige møde
SROGENES VERDEN STK 7 Iulius Caesar et Vercingetorix.docx 10. VII Julius Cæsar.pptx
Læs op på AP-danskdelen
Et godt råd: læs s. 67-71 igen. Lav opg. 29-30 i kompendiet - prøv at afgøre, hvilken ledsætningstype, det er (substantivisk, adverbiel eller relativsætning).
Læs s. 161-163 (VIII. Plinius og Pompeji). Læs §18 imperfektum og §19 passiv og orientér jer i paragraffernes skemaer (s. 166-167).
11. VIII Plinius og Pompeji.pptx SPROGENES VERDEN STK 8 Plinius et Vesuvius mons.docx
MEDBRING ARBEJDSSÆTTET FRA SIDSTE GANG OM PLINIUS OG VESUS (eller print det, det ligger under sidste modul) :-)
12. VIII Plinius og Pompeji (fortsat).pptx
Lav opgave 31+32+33 på s. 11 i øvelseskompendiet. Kig i øvrigt noter, bog og opgaver igennem for at finde ud af, om du har spørgsmål til stoffet. Du kan se pensum inde i studieplanen.
Jeg har lavet to øve-prøver, der skal forberede jer til eksamenen. Vi tager den først dette modul og den anden i vores sidste modul: Det er udelukkende øvelse, og jeg indsamler dem ikke. Vi gennemgår sammen resultaterne på klassen. :-) Jeg skal nok -
13. Eksamensforberedelse (vol. 1).pptx Fortest latin i ap (vol. 1).docx Løsning til fortest (vol. 1).docx
I får den sidste sidste øveprøve inden eksamenen i morgen. Vi gennemgår svarene til sidst i selve modulet, men jeg uploader også svararket her på selve modulet, så I selv kan gennemgå dem derhjemme.
PRØVE 2 - RETTEARK.docx PRØVE 2.docx 14. Eksamensforberedelse (vol. 2).pptx ORDKLASSER, KASUS OG SÆTNINGSLED.pdf PRÆPOSITIONER på løvejagt med præpositionerne.pdf
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1600/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75798220376", "T": "/lectio/1600/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75798220376", "H": "/lectio/1600/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75798220376" }