Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Odense Katedralskole
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
Majbrit Tindahl Christiansen, Mathias Strand, Rikke Homar
|
|
Hold
|
2025 ap/g8 (g8 ap/alm, g8 ap/da, g8 ap/la)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
AP - almen
Vi skal i "AP-almen grammatik" lære følgende:
- De latinske betegnelser for almindelige grammatiske begreber, herunder ordklasserne og sætningsleddenes latinske navne.
- At kunne skelne mellem forskellige ordklasser, samt at kende til disses bøjninger.
- At lave en syntaktisk analyse af en sætning, dvs. at kunne identificere alle de led, en given sætning er sammensat af.
- At kunne skelne mellem helsætninger og ledsætninger (herunder relativsætninger) samt kende begreberne paratakse og hypotakse.
Undervisningen foregår på dansk, men der inddrages enkelte eksempler fra fremmedsprog, som bevidstgør om sammenhænge mellem sprog.
Kernestof:
Rasmus Gottschalck og Marianne Terp: "Sprogenes Verden", Gyldendal 2016 (se sidetal nedenfor)
Morfologi:
- Substantiver s. 20-22
- Adjektiver s. 34
- Adverbier s. 37-38
- Verber (inkl. aktiv/passiv) s. 25, 27-28, 31-32
- Pronominer s. 42-43
- Præpositioner s. 40
- Konjunktioner s. 44
- Morfemer s. 47-48
Syntaks:
- Sætningsled og sætningsanalyse s. 49
- Subjekt og verbal s. 50-51
- Kongruens s. 52
- Objekt s. 54-57
- Subjektsprædikat s. 58-59
- Indirekte objekt s. 60-61
- Objektsprædikat: s. 62
- Adverbial s. 63
- Konjunktional: s.64
- Helsætninger og ledsætninger s. 67-71
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
AP Latin
Formål:
At skærpe elevernes sproglige iagttagelse gennem latins sproglige og grammatiske struktur.
At eleverne får en erkendelse af sproglige strukturer og et arbejdsredskab at bygge videre på.
At eleverne får viden om sammenhængen mellem latin og de moderne sprog (tværfaglighed).
At give eleverne en grundlæggende forståelse for ordklasser, bøjningsformer og ledfunktion i sætningen.
Materiale:
Rasmus Gottschalck/Marianne Terp: Sprogenes Verden – latindelen
Lærerproducerede øvelser
Indhold:
Uddrag af Sprogenes Verden kap.1-8, 6-8 linjer pr. gang
Oversættelses- og analyseøvelser med fokus på syntaktisk analyse.
Evaluering.
Mundtlig - klassedialog.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Introduktion til AP Latin
-
Husk en kuglepen eller blyant
-
Ordklasser, substantiver og verber
-
Fremgangsmåde ved analyse og oversættelse.docx
-
Analyse og oversættelse af latin
-
Almen sprogforståelse-AP dansk-2025.pdf
-
Almen sprogforståelse-danskdelen af AP; sider: 5-9, 20-25, 33-38, 43-53, 59-65, 77-80
Kompendium, udleveret digitalt
-
Analyse og præpositioner
-
Kap. 3 i Sprogenes Verden
-
Øvelser
-
Indirekte objekt
-
Midtvejstest
-
Rette midtvejsprøve + imperfektum
-
Midtvejstest i AP latin.docx
-
Imperfektum og passiv
-
Passiv
-
Infinitiv og imperativ
-
Infinitiv og imperativ (fortsat)
-
Det er vigtigt, I kigger på lektierne. I SKAL som minimum løse 6 underopgaver pr opgave - og I SKAL kunne forbinde navn på tegn og led. Jeg har også uploadet svarene. Det er også vigtigt, at I kan finde ledsætninger - det fik jeg ikke fremhævet nok.
-
Træningsopgaver før prøveeksamen - svar.docx
-
Træningsopgaver før prøveeksamen.docx
-
Samlede ekstraopgaver - endelig.docx
-
Gammel eksamensopgave svar.docx
-
Gammel eksamensopgave.docx
-
Frivillige lektier: opgaverne ligger på modulet i går. Løs så mange, I synes, I har brug for.
-
Husk kompendium
-
Læs op på AP-danskdelen
-
Repetition og opsamling
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
31 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
AP-dansk
Almen sprogforståelse (AP)
1. Introduktion til danskdelen af AP-forløbet
2. Sproghistorie, nye og truede ord i det danske sprog
3. Sociolingvistik, dialekter og sociolekter i samfundet
4. Semantiske felter, semantiske felter og billedsprog
i fiktive tekster.
5. Sproglig variation, forvægt, bagvægt, paratakse eller
hypotakse? Arbejde med kommatering med og uden
startkomma.
6. Sproghandlinger, arbejde med “Guitaristerne” af Line
Knutzon og skuespil på baggrund af sproghandlinger
7. Repetition af emner i AP-danskforløbet
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– anvende viden om grammatik, semantik og
pragmatik til at gøre sproglige iagttagelser i
tekster på dansk samt i egne tekster
– foretage syntaktisk analyse i teksteksempler
fra dansk
– redegøre for ordforråd og orddannelse i eksempler fra dansk
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1600/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75798220377",
"T": "/lectio/1600/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75798220377",
"H": "/lectio/1600/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75798220377"
}