Holdet g8 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Odense Katedralskole
Fag og niveau Almen Sp.forst. -
Lærer(e) Majbrit Tindahl Christiansen, Mathias Strand, Rikke Homar
Hold 2025 ap/g8 (g8 ap/alm, g8 ap/da, g8 ap/la)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 AP - almen
Titel 2 AP Latin
Titel 3 AP-dansk

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 AP - almen

Vi skal i "AP-almen grammatik" lære følgende:

- De latinske betegnelser for almindelige grammatiske begreber, herunder ordklasserne og sætningsleddenes latinske navne.
- At kunne skelne mellem forskellige ordklasser, samt at kende til disses bøjninger.
- At lave en syntaktisk analyse af en sætning, dvs. at kunne identificere alle de led, en given sætning er sammensat af.
- At kunne skelne mellem helsætninger og ledsætninger (herunder relativsætninger) samt kende begreberne paratakse og hypotakse.

Undervisningen foregår på dansk, men der inddrages enkelte eksempler fra fremmedsprog, som bevidstgør om sammenhænge mellem sprog.

Kernestof:

Rasmus Gottschalck og Marianne Terp: "Sprogenes Verden", Gyldendal 2016 (se sidetal nedenfor)

Morfologi:
- Substantiver s. 20-22
- Adjektiver s. 34
- Adverbier s. 37-38
- Verber (inkl. aktiv/passiv) s. 25, 27-28, 31-32
- Pronominer s. 42-43
- Præpositioner s. 40
- Konjunktioner s. 44
- Morfemer s. 47-48

Syntaks:  
- Sætningsled og sætningsanalyse s. 49
- Subjekt og verbal s. 50-51
- Kongruens s. 52
- Objekt s. 54-57
- Subjektsprædikat s. 58-59
- Indirekte objekt s. 60-61
- Objektsprædikat: s. 62
- Adverbial s. 63
- Konjunktional: s.64
- Helsætninger og ledsætninger s. 67-71
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 AP Latin

Formål:

At skærpe elevernes sproglige iagttagelse gennem latins sproglige og grammatiske struktur.
At eleverne får en erkendelse af sproglige strukturer og et arbejdsredskab at bygge videre på.
At eleverne får viden om sammenhængen mellem latin og de moderne sprog (tværfaglighed).
At give eleverne en grundlæggende forståelse for ordklasser, bøjningsformer og ledfunktion i sætningen.

Materiale:

Rasmus Gottschalck/Marianne Terp: Sprogenes Verden – latindelen
Lærerproducerede øvelser

Indhold:

Uddrag af Sprogenes Verden kap.1-8, 6-8 linjer pr. gang
Oversættelses- og analyseøvelser med fokus på syntaktisk analyse.
Evaluering.
Mundtlig - klassedialog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 AP-dansk

Almen sprogforståelse (AP)

1. Introduktion til danskdelen af AP-forløbet
2. Sproghistorie, nye og truede ord i det danske sprog
3. Sociolingvistik, dialekter og sociolekter i samfundet
4. Semantiske felter, semantiske felter og billedsprog
i fiktive tekster.
5. Sproglig variation, forvægt, bagvægt, paratakse eller
hypotakse? Arbejde med kommatering med og uden
startkomma.
6. Sproghandlinger, arbejde med “Guitaristerne” af Line
Knutzon og skuespil på baggrund af sproghandlinger
7. Repetition af emner i AP-danskforløbet

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– anvende viden om grammatik, semantik og
pragmatik til at gøre sproglige iagttagelser i
tekster på dansk samt i egne tekster
– foretage syntaktisk analyse i teksteksempler
fra dansk
– redegøre for ordforråd og orddannelse i eksempler fra dansk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer